Vattenkylning, kommer jag behöva något mer?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, kommer jag behöva något mer?

Tänkte ge mig in på det här med vattenkylning. Vill bara kolla så jag inte glömt något innan beställning. Ni få gärna kommentera om det är något jag bör ändra på...

Det som sitter i burken nu:
Chassi: Fractal design r3
CPU: Intel 2500k
GPU: Asus GTX 580 DCII
PSU: Corsair TX 650
Moderk: Asus P8Z68

Jag vill även få plats med en DVD, två HDD:er och en SSD. Men det är väll bara att ta fram storsläggan, spätt och bräckjärnet och så lite svets på det så ska det nog sitta på plats...

Vattenkylningen jag tänkt mig:
Radiator: Phobya G-Changer 240 1st
Radiator: Phobya G-Changer 120 1st
Pump: Swiftech MCP35X 12V 1st
CPU block: EK WB Supreme LTX Acetal intel 1st
GPU block: EK-FC580 DCII EN Nickel Plexi 1st
Reservoar: Phobya Balancer 250 nickel black 1st
Anslutningar: rak SM10/16 G1/4 12st
Slang: Masterkleer 10/16 transparent 3meter
Kylmediet: Frazer Base 1st
Kylpasta: Arctic Cooling MX-4 1st

Är det något jag har glömt eller ser det bra ut så här?

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk

Ser rätt bra ut, kanske ta ett par extra anslutningar. Venne snacka för egen del. Har själv tänkt köpa vattenkylning. Dock ingen mäster på det.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du har valt bra delar som är kompatibla med varandra. Du borde dock satsa på några 45 / 90 graders vinklade anslutningar för enklare slangdragning:

http://coolingstuff.se/p/195/vinklad-sm10-13-g1-4---black-nic...
http://coolingstuff.se/p/392/sm10-16-45grader-svart-nickel

Försök visualisera hur du ska dra slangarna i datorn och tänk efter om du behöver några av de.

Permalänk

Köp alltid ett par vinklade anslutningar eller adaptrar, om du inte planerat slangdragningen komplett redan.

EDIT: ...kuk

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Köp alltid ett par vinklade anslutningar eller adaptrar, om du inte planerat slangdragningen komplett redan.

EDIT: ...kuk

Jag har inte planerat något alls ännu så det var bra ni sa det. Köper till några 90 och 45 graders också.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk

En till frazer flaska. Lite dunstar bort efter ett tag så det kan vara bra att ha lite i reserv.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

En till frazer flaska. Lite dunstar bort efter ett tag så det kan vara bra att ha lite i reserv.

Det är anti alg medel han valt som räcker till 2-3 liter vatten. Det är mer än tillräckligt då det tar max en liter i ett någorlunda stort system.

Permalänk
Medlem

Fläktar? Eller har du redan?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_Carlsson71:

Fläktar? Eller har du redan?

Har jag redan.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av morre95:

Jag har inte planerat något alls ännu så det var bra ni sa det. Köper till några 90 och 45 graders också.

Kladda lite med en penna o papper så är det lättare att tänka sig vad som går åt. vinklade nipplar skänker de inte bort precis o missar du något åker du ju på att betala frakt för kanske en sketen liten del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kladda lite med en penna o papper så är det lättare att tänka sig vad som går åt. vinklade nipplar skänker de inte bort precis o missar du något åker du ju på att betala frakt för kanske en sketen liten del.

Jag tror jag kommer behöva 2st 45, 2st 90 och 8st raka så jag har tänkt köpa 2st extra av varje. Det är 6st för mycket än vad jag behöver om jag räknat rätt. Men eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig (även fast jag kladdar på ett papper) för hur jag vill placera delarna och dra slangarna så köper jag lite extra och håller tummarna att det räcker.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av morre95:

Tänkte ge mig in på det här med vattenkylning. Vill bara kolla så jag inte glömt något innan beställning. Ni få gärna kommentera om det är något jag bör ändra på...

Det som sitter i burken nu:
Chassi: Fractal design r3
CPU: Intel 2500k
GPU: Asus GTX 580 DCII
PSU: Corsair TX 650
Moderk: Asus P8Z68

Jag vill även få plats med en DVD, två HDD:er och en SSD. Men det är väll bara att ta fram storsläggan, spätt och bräckjärnet och så lite svets på det så ska det nog sitta på plats...

Vattenkylningen jag tänkt mig:
Radiator: Phobya G-Changer 240 1st
Radiator: Phobya G-Changer 120 1st
Pump: Swiftech MCP35X 12V 1st
CPU block: EK WB Supreme LTX Acetal intel 1st
GPU block: EK-FC580 DCII EN Nickel Plexi 1st
Reservoar: Phobya Balancer 250 nickel black 1st
Anslutningar: rak SM10/16 G1/4 12st
Slang: Masterkleer 10/16 transparent 3meter
Kylmediet: Frazer Base 1st
Kylpasta: Arctic Cooling MX-4 1st

Är det något jag har glömt eller ser det bra ut så här?

Den där pumpen verkar vara omöjlig att få tag på, hör om han hört något nytt om leveranstid.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Kan som många andra rekommendera lite olika vinklade adaptrar! Är det i R3 chassit du ska bygga?

Permalänk
Avstängd

Kör med Gelid kylpasta istället, den är världsklass och leder inte ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem alla prylar och lyckats stoppa i dem i chassit. Men det verkar som pumpen inte orkar dra runt vattnet. CPU ligger runt 70 grader i idle och GPU mellan 70 och 80.

Man kan se små luftbubblor i slangen direkt efter pumpen, men dom står stilla. Och det låter som pumpen går torrt. Precis när man startar systemet så låter det som pumpen får arbeta lite och det rusar upp en del luftbubblor till reservoaren och efter några sekunder rusa pumpen upp i varv.

Om man lossar slangen innan pumpen och blåser så kommer det vatten från anslutningen där slangen satt innan. Så det verkar kunna rinna vatten genom hela systemet.

Kan det vara så att det är luft i systemet som gör att den inte orkar dra runt vattnet eller är pumpen trasig?

Jag har samma delar som ovan förutom en annan reservoar. Och jag har dragit det så här: pump > 240 radiator > reservoar > CPU block > 120 radiator > GPU block och sedan tillbaka till pumpen.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tror det beror på att du dragit loopen fel. Res ska alltid vara innan pumpen för att den inte ska gå torr. Jag är själv i görningen att sätta ihop min egen vattenkylning för första gången och läser en hel del om det. Just det att res ska vara före pumpen står överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja vist ja. Nu när du säger det så minns jag att jag läst det någon stans. Funkade bra direkt

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning