Citat:
Ursprungligen inskrivet av
QL
Luftflödet in i dator är ju ALLTID lika stort som flödet ut ur datorn. Om man mot förmodan lyckas få till ett inflöde som är större än utflödet så har man inte bara byggt en dator, man har byggt en bomb också!
Klart det är, men nu var det inte det jag menade heller.
Min poäng var att man vill ha mer fläktar som blåser luft innåt än utåt av den enkla anledningen att man inte vill att datorn suger luft från småhål, tex springor mellan PCIplåtar, sidopanelen etc. Som exempel
3st fläktar som blåser luft innåt och 2st som blåser luft utåt = bra
3st som blåser utåt och 2 innåt = dåligt.
Nej fläktarna som det är mindre av kommer inte att börja snurra snabbare såvidare du inte har en dator som är heltätad.
Detta gör man för att ha bättre användning av fläktfilter bland annat, och slipper få massa damm som sugs in via springor etc. Exempel -> två fläktar i toppen som blåser luft innåt = en som blåser utåt i fram = luft kommer tvingas ut viaspringor, ingen luft som dras in via botten på chassit, därav mindre damm i datorn.
OffTopic:
Och ska man ta mitt inlägg ordagrant, så skulle luften bli komprimerad, däravnamnet kompressor, och eftersom "kompressorn" i det här fallet redan läcker luft, så när trycket blev för stort skulle den svagaste delen av chassit att "rivas" upp, dvs där det redan läcker luft. Skulle knappas bli en "bomb". Vi pratar dock stora volymer av luft som tvingas in i chassit för att detta ska inträffa.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
astros
oki då ska de vara från Reservoir ut till pump sen till gpu 140 cpu 360 Reservoir
(Linustechtips) säger att flädet ska vara från Reservoir till pump inte från pump till Reservoir som min bild visar
Det stämmer bra det.