Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-05-05, 18:18   #31

stormaren123

Medlem

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qMetal Visa inlägg
Hhmm, jadu. Du kanske inte får in så mycket kall luft då. Är det nödvändigt att ha en som blåser på nätagget? Annars testa sätt den i fronten så den blåser in luft.
Sen har du ju fortfarande väldigt hög idle temp! Hur mycket kylpasta använde du? Sedan vet jag inte hur bra Coretemp är. Funkar inte alls på min dator
Testa att köra HWmonitor.

Kanske borde testa vända fläkten på ovansidan, 120:n alltså, så den blåser in luft istället? isåf blåser den ju luften rakt på kylflänsarna till CPU:n.

Jag satte på ett "ris" och tröck på flänsen, skulle jag kanske ha smetat ut det innan? :S
Laddade hem HWmonitor nu, samma värden där. 60 grader @ 3.2GHz... 100% load i 10 min.
stormaren123 är inte uppkopplad
2012-05-05, 18:31   #32

qMetal

Medlem

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stormaren123 Visa inlägg
Kanske borde testa vända fläkten på ovansidan, 120:n alltså, så den blåser in luft istället? isåf blåser den ju luften rakt på kylflänsarna till CPU:n.

Jag satte på ett "ris" och tröck på flänsen, skulle jag kanske ha smetat ut det innan? :S
Laddade hem HWmonitor nu, samma värden där. 60 grader @ 3.2GHz... 100% load i 10 min.
Testa det med fläkten och se.
Tror inte det är bättre att smeta ut pastan innan. Du rengjorde CPU:n innan?
Själv tycker jag det känns rätt lite med "ett ris" men det varierar nog en hel del.
Här är en video med hur det sprider sig
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
qMetal är inte uppkopplad
2012-05-05, 19:14   #33

stormaren123

Medlem

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qMetal Visa inlägg
Testa det med fläkten och se.
Tror inte det är bättre att smeta ut pastan innan. Du rengjorde CPU:n innan?
Själv tycker jag det känns rätt lite med "ett ris" men det varierar nog en hel del.
Här är en video med hur det sprider sig
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Testade faktiskt lägga om pastan helt och vände även fläkten. Kört Orthos i dryga 10 min nu igen, max temp @ 65 grader~ och kör nu även 3.8 GHz, en väldig förbättring iaf. Men 65 grader känns ändå väldigt mycket förmycket :S Jo, jag rengjorde den innan förresten!
stormaren123 är inte uppkopplad
2012-05-05, 19:43   #34

qMetal

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stormaren123 Visa inlägg
Testade faktiskt lägga om pastan helt och vände även fläkten. Kört Orthos i dryga 10 min nu igen, max temp @ 65 grader~ och kör nu även 3.8 GHz, en väldig förbättring iaf. Men 65 grader känns ändå väldigt mycket förmycket :S Jo, jag rengjorde den innan förresten!
Gött, lite skillnad där
Tror dock inte det går göra så mycket mer med den kylaren
2012-05-06, 02:24   #35

Jekean

Medlem

Jekeans avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alle22 Visa inlägg
ehm dammsuga = suicide för datorn (ESD).
Trollmuch?

Var i alla fall något av det dummaste jag hört på länge...

Kan du referera till någon källa som hävdar det samma?
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!
Jekean är inte uppkopplad
2012-05-15, 22:52   #36

runeman

Medlem

Plats: Veberöd

Registrerad: sep 2005

googla "vacuum clean computer case"
Jag säger inte att herr internet aldrig ljuger men så många nördar brukar inte ha fel samtidigt. därmed inte sagt att det aldrig har hänt att jag har tagit fram en dammsugare till fläktar etc, men jag försöker leva ett spännande liv.
runeman är inte uppkopplad
2012-05-16, 00:31   #37

Osttangenten

Medlem

Registrerad: feb 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av runeman Visa inlägg
Jag säger inte att herr internet aldrig ljuger men så många nördar brukar inte ha fel samtidigt. därmed inte sagt att det aldrig har hänt att jag har tagit fram en dammsugare till fläktar etc, men jag försöker leva ett spännande liv.
Nästan lika fräckt som att trycka in en lövblås i insuget när bilen står på rullar.. Hillbilly lustgas.. hähä
Osttangenten är inte uppkopplad
2012-05-16, 00:32   #38

Jekean

Medlem

Jekeans avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av runeman Visa inlägg
Kör man med ojordad damsugare med metallslnag och ledandemetallmunstycke så kan jag väl respektera att man rekommenderar att låta bli detta men om det inte är exakt den situationen man sitter i så är det ungefär som att säga att bara fingrar på komponenter = ESD = katastrof= trasigt.....
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!
Jekean är inte uppkopplad
2012-07-09, 18:36   #39

zwoopielol

Medlem

Registrerad: jul 2012

Jag har ett problem ja med faktist angående overclocka min e8500 siktar in mig på 3,7 ghz , har moderkort p5kpl-am 4 gb 1333ghz ram , xfx 6950 2 gb grafik kort ,, problemet är inte att ja inte för den till 3,7 ghz problemet är att när ja väl fått den till 3,7 ghz kraschar mitt google chrome / skype , ibland dc:ar ja från mina spel har även fått blå skärm 2 gånger , Det ja ändrat är FSB till 380 ändrade faktist d-ram till 800 mhz satte vcore till 1,35 och multipiler på 9.0

Kom med svar om ni vet vad ja gör fel!! jag är inte så där jävla bra på overclocka , Iaf värkar de inte som det eftersom ja inte får det att gå stabilt , vet dock inte om ja med måste investera mig en ny kylare eler klarar denna 3,7 ghz Link : http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cp...pine-7-gt.html tacksam för snabba och bra svarD // anledningen till ja overclockar är för ja vill ha lite mer spel prestanda
zwoopielol är inte uppkopplad
2012-07-10, 06:55   #40

qMetal

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zwoopielol Visa inlägg
Jag har ett problem ja med faktist angående overclocka min e8500 siktar in mig på 3,7 ghz , har moderkort p5kpl-am 4 gb 1333ghz ram , xfx 6950 2 gb grafik kort ,, problemet är inte att ja inte för den till 3,7 ghz problemet är att när ja väl fått den till 3,7 ghz kraschar mitt google chrome / skype , ibland dc:ar ja från mina spel har även fått blå skärm 2 gånger , Det ja ändrat är FSB till 380 ändrade faktist d-ram till 800 mhz satte vcore till 1,35 och multipiler på 9.0

Kom med svar om ni vet vad ja gör fel!! jag är inte så där jävla bra på overclocka , Iaf värkar de inte som det eftersom ja inte får det att gå stabilt , vet dock inte om ja med måste investera mig en ny kylare eler klarar denna 3,7 ghz Link : http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cp...pine-7-gt.html tacksam för snabba och bra svarD // anledningen till ja overclockar är för ja vill ha lite mer spel prestanda
Kanske behöver höja MCH (NB)-volten lite. Har ett Gigabyte-kort och där är det 1.1V standard. Testa sätt det på 1.2V och se om det funkar.
Sedan klarar du dig nog med den kylaren upp till 3.7 ghz.
2012-07-11, 14:02   #41

zwoopielol

Medlem

ska testa hörde av en kompis att det räcker med att öka multiplier till 12 så skiter ja i fsb o sånt 12x333=3996 typ 4 ghz har köpt denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo .... kan lika bra ta upp det här , anledningen till varför ja ville overclocka va ju för att såklart få bättre prestanda i spel , tror ni denna speccen klarar guild wars 2 ? e8500 4 ghz processor , 4 gb ram, ati radeon 6950 2 gb grafik kort ? har hittat en guild som vi ska köra mycket WvW och sånt så vill inte att de ska lagga för mycket ( kommer uppgradera till bättre inom ett halv år lite till ) men klarar den speccen det sålänge?
2012-07-11, 19:16   #42

qMetal

Medlem

Citat:
ska testa hörde av en kompis att det räcker med att öka multiplier till 12 så skiter ja i fsb o sånt 12x333=3996 typ 4 ghz har köpt denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo .... kan lika bra ta upp det här , anledningen till varför ja ville overclocka va ju för att såklart få bättre prestanda i spel , tror ni denna speccen klarar guild wars 2 ? e8500 4 ghz processor , 4 gb ram, ati radeon 6950 2 gb grafik kort ? har hittat en guild som vi ska köra mycket WvW och sånt så vill inte att de ska lagga för mycket ( kommer uppgradera till bättre inom ett halv år lite till ) men klarar den speccen det sålänge?
Max multiplier är 10 på din processor. Så du får köra på 400x10. Men om du kör på det så höj CPU termination och MCH också.
2012-07-12, 23:31   #43

zwoopielol

Medlem

mm så 10 multiplier 400 fsb , var på min bios ändrar man CPU terminator och kan du skriva vad MCH står för e inte så bra för förkortningar som har o göra i bios xP .... Och tror du min dator blir körduglig på medium iaf ?
2012-07-13, 00:00   #44

qMetal

Medlem

Citat:
mm så 10 multiplier 400 fsb , var på min bios ändrar man CPU terminator och kan du skriva vad MCH står för e inte så bra för förkortningar som har o göra i bios xP .... Och tror du min dator blir körduglig på medium iaf ?
CPU termination kanske heter FSB voltage på ditt kort och MCH = North Bridge. Vad menar du med medium?
2012-07-13, 16:06   #45

zwoopielol

Medlem

om ja kan köra guild wars 2 på medium
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb