Förstår inte varför folk stresstestar datorn

Permalänk

Förstår inte varför folk stresstestar datorn

Jag förstår inte varför folk är så besatta av att stresstesta datorn, speciellt CPU vid överklockning.
Borde man inte stresstesta datorn genom att göra det mest krävande som man nånsin kommer göra istället? Dvs spela spel.
Varför simulera nånting extremt som man ALDRIG kommer göra vid vanlig användning?

Jag skippar stresstesta datorn med program som Prime95, LinX osv, jag använder ARMA2 istället, vilket är det mest krävande som jag utsätter datorn för.

Permalänk
Medlem

Du vet väl inte helt säkert om datorn någon gång kommer jobba häcken av sig? lika bra att köra program som kör upp allt i max o verkligen ser så det funkar.

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Bättre att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

För att om det fungerar på MAX så kommer det fungera utmärkt på allt under. Sen kan du aldrig veta att just det är det mest krävande din dator kommer göra. Kan ju vara så att du kommer till en mer krävande del av spelet senare och då får blåskärm

Permalänk

Det handlar nog om att ha lite marginal, om du enbart testar en överklock med vanliga applikationer så vet du egentligen inte hur stabil överklocken är. Visst du kan starta och spela, men hur länge? Hur nära gränsen till en krash ligger processorn? Det är mycket svårt att veta. Visst man kan köra trial and error, krashar det efter en tid för man klocka ner, prova igen osv. Men det är ju inte tidseffektivt.

Kör du ett stresstest däremot kan du på kort tid (en timme prime brukar man väl klassa som stabilt) verifiera att överklocken är stabil och kommer klara vanliga applikationer i princip hur länge som helst

EDIT: Och som de sa ovan också, det är lika bra att testa överklocken på maxbelastning direkt så vet man att allt går bra.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Som redan sagts ovan program som linx och OCCT kan ses som lite orealistiska workloads på cpu men används främst av dom som vill vara garanterade att det jätte stabilt, tex prime95 vilket många gillar använda simulerar faktiskt en ganska normal workload på cpun.
Och skulle det någon gång vara så att du kör något nytt program som kräver mer så kan din dator krascha och får möjligen en blåskärm och det första man tänker på då är inte "hmm det kanske är en ostabil klock" för det funkar ju i allt annat just därför stress testar man.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av VincHeee:

Du vet väl inte helt säkert om datorn någon gång kommer jobba häcken av sig? lika bra att köra program som kör upp allt i max o verkligen ser så det funkar.

Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.

den kanske kraschar när man gör något viktigare än att spela spel.....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.

Men det kan ju vara riktigt irriterande om man sitter och spelar t.ex. dota 2 och så kraschar datorn? Vissa spel är det väldigt avgörande ifall du skulle krascha, det kan paja hela gamet för dig. Men, om man INTE vill vara på den säkra sidan så behöver man inte stresstesta, utan testa på ditt sätt. Vi som vill vara säkra testar med något av de programmen för att inte få det problemet.

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

den kanske kraschar när man gör något viktigare än att spela spel.....

Om det inte kraschar när man spelar så kraschar det knappast när man knappar på word heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.

Börja med att förstå att alla människor tänker olika så har du kommit en bra bit på vägen... Bara för att du inte upplever ett problem om datorn krashar när du spelar spel betyder det ju inte att alla inte upplever det som ett problem... Min personliga åsikt är att jag vill ha ett system jag kan lita på oavsett vad jag gör just nu eller kanske ska göra i framtiden med den.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om det inte kraschar när man spelar så kraschar det knappast när man knappar på word heller.

dum eller? klart datorn kan krascha i idle/låg load om din överklockning inte stämmer - dvs spänningen droppar för lågt för att den ska hålla sig stabil.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Själv stresstestar jag för att jag vill vara säker på att datorn klarar allt jag slänger på den. Dock så är jag inte mycket för att sitta och stresstesta i flera timmar i prime95 utan klarar den 1-2 timmar så räcker det för mig. Har även börjat köra intelburntest som verkar slänga på en värre last på cpun än Prime gör.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Liqqan:

Men det kan ju vara riktigt irriterande om man sitter och spelar t.ex. dota 2 och så kraschar datorn? Vissa spel är det väldigt avgörande ifall du skulle krascha, det kan paja hela gamet för dig. Men, om man INTE vill vara på den säkra sidan så behöver man inte stresstesta, utan testa på ditt sätt. Vi som vill vara säkra testar med något av de programmen för att inte få det problemet.

Återigen, varför måla upp scenarion som aldrig kommer hända. Jag vet att jag inte kommer spela dota 2.

Skrivet av qhrizz:

dum eller? klart datorn kan krascha i idle/låg load om din överklockning inte stämmer - dvs spänningen droppar för lågt för att den ska hålla sig stabil.

Men det är väldigt osannolikt.
Spänningen droppar? Jag kan inte se varför vcore plötsligt skulle droppa?

Permalänk
Medlem

Kryllar verkligen av folk som måste ifrågasätta vad andra gör här. Tänkt så långt som att alla kanske inte bara spelar på sina datorer? Vill man tex göra beräkningar på en dator lämnar man den ofta, inte alltid så bra då om den helt plötsligt kraschat mitt i något och man inte är där men förväntar sig att det ska vara klart när man väl kommer tillbaka. Sen finns det väl säkert spelare som tar det seriöst och inte uppskattar att datorn skulle krascha mitt i något de spelar online. Hur som helst inte ditt problem.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Jag förstår fan inte hur du resonerar du kan inte lägga en liten mindre 1h eller någon timma för att köra ett stress test så du vet att din klock är stabil för framtida användning, istället vill du sitta där med möjligen en ostabil klock som kanske börjar blå skärma for no reason 5 månader efter du gjorde klocken, det första man tänker på då är inte överklockning och då börjar de skapa massa andra problem för då börjar man gå igenom hårdvaran, vilket då resulterar i att du måste lägga massa onödig tid på felsökning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det aldrig kommer hända?
En instabil överklockning kan även balla ur under boot av windows eller i idle i skrivbordet.
En instabil klock visar sig genom fealktiga behandling av data vilket kan hända precis när som.
Att du stresstestar datorn gör bara att du täcker upp många beräkningar och under load så du får med eventuella spänningsfall som kan inträffa.

Sen ok att det inte stör "dig" om det krashar men det kanske stör andra.
Samt om det krashar så kan ju div systemfiler bli korrupta om det skrivs till någon just vid tillfället för krash vilket medför en eventuell ominstallation.

En så stabil dator som möjligt är alltid att eftersträva oavsett om du tror dig veta vad som händer vid en maximal och instabil klock.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.

Alla kanske inte vill att datorn kraschar i ett spel?
Jag vill inte ha nått ghetto redneck bygge som kan dö när det vill. Stabilt och 100% problemfritt ska det va.

Spelar man farmville kanske det inte gör så mycket men spelar man spel med någon form av "ladder" så är det väldigt störande.

Och om man sitter och jobbar med något vill man inte riskera att datorn blåskärmar mitt i allt.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om det inte kraschar när man spelar så kraschar det knappast när man knappar på word heller.

Sen handlar det inte bara om att "spela spel" för många. Många som är medlemmar inom detta forumet gör betydligt viktigare saker inom IT och datorer i största allmänhet. Kul om man lagt ner x-antal timmar på ett 3D objekt och när det väl ska renderas så kraschar datorn och man får börja om från början för att något oväntat hände när datorn kraschar. Sen att du inte väljer att stresstesta din dator är ju helt upp till dig. Hoppas bara att inget viktigt försvinner eller att något går fel när din dator kraschar nästa gång.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Aja, vi kommer ingenvart.
Sålänge datorn funkar klockfritt så finns det ju ingen anledning att dra ner på överklockningen. Jag förstår inte problemet?

Sen att vissa människor håller på med rendering, eller jobbar på NASA och gör en superviktig kalkylering av jordens framtida klimat känns irrelevant.
Utan jag tänker på min situation.

Permalänk
Medlem

Jag gör det enbart för att kolla så allting är 100% stabilt under högst belastning så man vet att det kommer funka bra ett par år framöver

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Återigen, varför måla upp scenarion som aldrig kommer hända. Jag vet att jag inte kommer spela dota 2.

Först frågar du varför folk stresstestar datorn, sen när man målar upp ett scenario som kan vara oerhört störande för många så avfärdar du det för att det inte passar in på just dig?

...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Aja, vi kommer ingenvart.
Sålänge datorn funkar klockfritt så finns det ju ingen anledning att dra ner på överklockningen. Jag förstår inte problemet?

Sen att vissa människor håller på med rendering, eller jobbar på NASA och gör en superviktig kalkylering av jordens framtida klimat känns irrelevant.
Utan jag tänker på min situation.

Nej vi gör tydligen inte det.
Vissa här förstår tydligen inte hur en dator fungerar :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Först frågar du varför folk stresstestar datorn, sen när man målar upp ett scenario som kan vara oerhört störande för många så avfärdar du det för att det inte passar in på just dig?

...

Well, det är sant, borde ha formulerat det annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Aja, vi kommer ingenvart.
Sålänge datorn funkar klockfritt så finns det ju ingen anledning att dra ner på överklockningen. Jag förstår inte problemet?

Sen att vissa människor håller på med rendering, eller jobbar på NASA och gör en superviktig kalkylering av jordens framtida klimat känns irrelevant.
Utan jag tänker på min situation.

Det är ju helt upp till dig om du vill stresstesta eller inte men känns väldigt onödigt att ifrågasätta andra som vill ha säkra datorer bara för att du inte vill ha det. Det är ju bara du som får skylla dig själv om du nån gång förlorar något viktigt pga att du är så otroligt envis och vägrar att stresstesta bara för att du just nu inte kommer att använda något krävande. Och som sagt tidigare behöver det inte ens handla om något mer krävande än idle på skrivbordet för att det ska krascha,

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Aja, vi kommer ingenvart.
Sålänge datorn funkar klockfritt så finns det ju ingen anledning att dra ner på överklockningen. Jag förstår inte problemet?

Sen att vissa människor håller på med rendering, eller jobbar på NASA och gör en superviktig kalkylering av jordens framtida klimat känns irrelevant.
Utan jag tänker på min situation.

Folk har olika behov, skulle du va ok med att din motor på bilen la av bara för att du körde fortare än 90?
Kanske inte är nödvändigt, men vill fortfarande att det ska fungera om det om det skulle behövas.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Folk har olika behov, skulle du va ok med att din motor på bilen la av bara för att du körde fortare än 90?

Jag kommer aldrig köra fortare än 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Återigen, varför måla upp scenarion som aldrig kommer hända.

Jag sitter ofta med 2 eller fler spel igång i bakgrunden sammtidigt som ett serieavsnitt, webbläsare, office program etc. visst det är inte hela världen om den skulle krasha men kan jag EN gång lägga en timme på att försäkra mig om att datorn är stabil så tar jag det varje dag i veckan över att riskera att behöva starta om alla program och göra om allt jag förlorat i krashen.

Därför används syntetiska tester. För att det inte ska hända att "oj, datorn krashade för att jag startade ett program mer än vad jag brukar göra".

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Aja, vi kommer ingenvart.
Sålänge datorn funkar klockfritt så finns det ju ingen anledning att dra ner på överklockningen. Jag förstår inte problemet?

Sen att vissa människor håller på med rendering, eller jobbar på NASA och gör en superviktig kalkylering av jordens framtida klimat känns irrelevant.
Utan jag tänker på min situation.

Nej, vi kommer inte längre, för ingen vettig överklockare skulle någonsin hålla med dig. Din ståndpunkt är ungefär lika vettig som att Volvo skulle sluta testa om deras bilar håller i 180 km/h eftersom de inte normalt framförs så fort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag kommer aldrig köra fortare än 90.

Inte enns på en 100/110/120-väg?
Tillåt mig tvivla.
Om du nå bara är inne i moppeålder så låt oss säg 10 då i stället.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt