Citat:
Ursprungligen inskrivet av
ajp_anton
Du verkar fortfarande inte ha fattat poängen.
Prime95 gör exakt samma sak som "normal, vardaglig användning". Den beräknar saker, CPUn arbetar.
Skillnaden är att Prime95 inte tar pauser, CPUn vilar inte, den arbetar så mycket den hinner. Vid vanlig användning räknar den något, väntar på att något nytt händer, och räknar sen något igen. Varje beräkning "stressar" CPUn lika mycket.
Jämför med att man testar om ett fönster är skottsäkert. Vid "vanlig användning" så kanske något skjuter mot glaset en gång på 10 år. Ska man då testa glaset genom att skjuta ett skott efter 10 år? Nej, man skjuter flera skott tätt efter varandra. Väntetiden mellan skotten vid "vanlig användning" kommer inte att magiskt förstärka glaset, det sitter bara och väntar på nästa stressmoment.
Efter 100 skott på en minut har du testat glaset för 1000 års vanligt användande. OK lite orealistiskt, men jag hoppas du fattar vad jag menar.
Tack för att du lät mig slippa skriva.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
zhrooms
100% stabil under 90% CPU Load på 8 Trådar
90% stabil över 90% CPU Load på 8 Trådar
Inget spel jag spelar använder 8 Trådar i 100%
Då ska jag alltså klocka ner processorn 200MHz för att få den stabil helt i onödan? Kommer ett nytt spel som drar 100% på 8 trådar, då klockar jag ner isåfall.. men just nu kommer den inte krasha, helt omöjligt, då den aldrig ligger över 90%, vad är poängen? Idioti..
Argumentet att systemet är 90% stabilt funkar liksom inte. 90% av vad? 90% av CPU cyklerna? 90% av varje sekund av full belastning? Jag skulle inte vilja ha en processor med 10% felmarginal. Var tredje gång du slår 1+1 i miniräknaren så beräknar CPU:n det till något annat än 2 och ännu oftare så får du upp ett annat värde än vad CPU:n kommit fram till (CPU säger 7, skärm säger 9). För att dra den analogin igen, så skulle jag inte vilja ha en bil som riskerar att få motorstopp var tionde tändning när du ligger över 2000 varv (en enskild kärna ligger på 100% oftare än en bil ligger över 2000RPM any day).
Det här mot bakgrunden att med "enkla" transistorer så finns det bara två stadier (läs igenom ajp_antons inlägg igen ifall du känner dig osäker) - på och av. För att ta ett exempel, låt oss säga att processorn har 93,75% stabilitet, alltså är stabil 93,75% vid varje givet tillfälle under belastning. Ifall vi då ska skriva ut bokstaven A på skärmen (8 bitar), så kommer den varannan gång vara något annat tecken. Varannan bokstav i en mening skulle vara korrupt.
Som tidigare inlägg även belyst, så är inte alla fel fatala (långt ifrån - de fatala är nog i minoritet) - en del fel slinker förbi och påverkar systemet i övrigt (artefakter på skärmen är väl något som nästan alla varit med om), utan att datorn kraschar. Gäller mest troligt vanlig IO, som när datorn skriver till eller läser från minne eller skickar data till grafikkortet, men det kan även vara allvarligare saker... som att datorn plötsligt en dag inte längre bootar (trots att den fungerade bra dagen innan), för att CPU:n har korrumperat något i BIOS, som kanske inte bara göra att bios inte postar ordentligt, utan att den gör att systemet inte uppfattar att posten misslyckas och sekundära BIOS aldrig kickar in. Troligt? Nej. Möjligt? Tja, kolla på Tieto. Hur sannolikt var det?
Bara för att man har en dator ska man inte tro att man har någon aning om vad som händer bakom kulisserna. Felberäkningen kommer förr eller senare och det är bra att få ett mått på vad man kan förvänta sig innan det uppstår. Därför stresstestar jag.