Sidan 4 av 5 123 4 5

Verktyg Visningsval
2012-05-08, 16:13   #91

sten1930

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Det som är lite skoj är att man väldigt sällan folk använder all sin processorkraft, jag har en sandy-bridge 2500k och använder den i princip aldrig fullt ut trots att jag spelar bf3 och har en del gång i bakgrunden går det kanske bara på 75% och valde just med K för att överklocka efter behov vilket ändå aldrig behövts än.

Tror själv faktiskt att många överklockar bara för att det är skoj utan att det finns behov för det, sedan grinar en del över det här på swec när temperaturerna blir höga. trots att man kanske inte ens behöver de 20% mer processor kraft. Detta finns det gott om exempel på här, ser säkert 2-3 per vecka om just det.
sten1930 är inte uppkopplad
2012-05-08, 16:44   #92

Heinel

Medlem

Heinels avatar

Plats: Mölndal

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sten1930 Visa inlägg
Det som är lite skoj är att man väldigt sällan folk använder all sin processorkraft, jag har en sandy-bridge 2500k och använder den i princip aldrig fullt ut trots att jag spelar bf3 och har en del gång i bakgrunden går det kanske bara på 75% och valde just med K för att överklocka efter behov vilket ändå aldrig behövts än.

Tror själv faktiskt att många överklockar bara för att det är skoj utan att det finns behov för det, sedan grinar en del över det här på swec när temperaturerna blir höga. trots att man kanske inte ens behöver de 20% mer processor kraft. Detta finns det gott om exempel på här, ser säkert 2-3 per vecka om just det.
Haha, jag tror med att det är många på sweclockers som klockar bara för att det är skoj

(där av namnet på forumet, men berätta inte för dom andra

Skickades från m.sweclockers.com
Chassi: Define R3 | Moderkort: Asrock P67 PRO3 Rev B3 | CPU: I5 2500K 4,1GHz@1,17v | Zigmatek Gaia | RAM-minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: EVGA Gtx 560ti 448 core FTW | Nätagg: XFX core edt. 550W 80+ bronze| HDD: Intel 320 120GB, WD caviar black 750GB
Heinel är uppkopplad nu
2012-05-08, 16:53   #93

hjalmarrr

Medlem

Registrerad: jul 2011

Han har säkert fått svar, men om du undrar varför ''FOLK'' stress testar kanske du inte bara ska använda ditt scenario om du nu inte själv ser dig själv som "folket".

hjalmarrr är inte uppkopplad
2012-05-08, 17:06   #94

GAPa

Forumledare
Korrekturläsare

GAPas avatar

Plats: Lund

Registrerad: jun 2004

*tråd rensad*

Jag har gått igenom tråden mycket snabbt och tagit bort en del otrevliga inlägg och inlägg som inte förde diskussionen framåt. Det är dock mycket möjligt att jag har missat något. I så fall får ni gärna anmäla de inläggen.

Tänk på att hålla diskussionen på en vänlig och trevlig nivå. Om ni ogillar något inlägg, anmäl det i stället för att vara otrevliga tillbaka.
Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.
GAPa är uppkopplad nu
2012-05-08, 17:11   #95

Baxtex

Medlem

Baxtexs avatar

Registrerad: jan 2011

Håller med, när jag överklockade min rigg satt jag bara och körde Metro 2033 Benchmarken 20 gånger i rad, fungerade utmärkt.
CPU:Intel Core i5 2500K@4.4ghz Vcore@1.227 Mobo:ASRock P67 Extreme 4HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 Ram: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 Prollekylning:Zalman CNPS10X Flex Grafikkort:Gigabyte Radeon HD6950 2GB Ljudkort:Asus Xonar DX Nätagg:Corsair HX 850W Chassi:Silverstone Fortress FT02B Lurar:Sennheiser HD-558 Skärm:LG 23" TFT W2363D-PF 120HzKonsol:Xbox, Xbox 360
Baxtex är inte uppkopplad
2012-05-08, 17:25   #96

Gr8t

Medlem

Registrerad: nov 2011

Han trollar ju er så det står härliga till!
CPU: i7 3930k / Phanteks PH-TC14PE @ 4.5Ghz MB: ASUS Rampage IV Formula GPU: SLI ASUS GTX 680 Direct CUII OC Minne: Corsair 16GB 1600mhz LP QuadChannel PSU: NZXT Hale 90-1000W SSD: Samsung 840 PRO 256 GB HDD: Samsung EcoGreen 1.5TB # Samsung EcoGreen 2TB x 2 # Seagate Barracuda 3TB 7200rpm Chassi: NZXT Switch 810 Styrdonen: Qpad MK 80 # Qpad OM75 Monitor: BenQ XL2420T
Gr8t är inte uppkopplad
2012-05-08, 20:28   #97

Woaini

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Herr Galileo borde veta bättre än att komma med så dumma frågor och påståenden.

Tack för skön underhållning så här på kvällskvisten.

Woaini är inte uppkopplad
2012-05-08, 22:20   #98

Blackbird_CaD_

Medlem

Plats: Södertälje

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av whiskerer Visa inlägg
Bara jag som tycker att det är löjligt att grundargumentet i det hela i princip ligger i att hela klocken aldrig kommer att användas, varför klocka/klocka så mycket?
Om du nu vet att du aldrig kommer använda så mycket prestanda. Och har du inte gjort det ordentligt, dvs en klock du vet är stabil så ligger det ju inte direkt mycket prestige eller poäng i att ha en viss klock.
Det funkar inte så, man behöver inte belasta processorn till 100% för att man ska ha nytta av överklockningen, ARMA2 t.ex. belastar processorn långt ifrån 100%, ändå så drar ARMA2 fördel av en högre klockhastighet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fattyd Visa inlägg
Du vill att din dator ska vara stabil vid vardagligt bruk, men du skulle inte bry dig om det kraschade i ett stresstest? Förstår du inte att om datorn kraschar i ett stresstest så är det något som inte står rätt till. Du kanske har överklockat din processor till en sådan nivå att den gör felberäkningar, dvs. att den fungerar sämre än vad den skulle på lägre klock. Det är det som orsakar en krasch. Datorn kanske inte kraschar i de spel som du spelar men den jobbar LÅNGSAMMARE för att den inte fungerar optimalt vid den klocken. Därför stresstestar man sin dator. För att se att den ska fungera optimalt OAVSÄTT belastning.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sorkin Visa inlägg
Det är inte bara enstaka krascher som kommer av en klockning med för låg CPU spänning, värre saker kan uppstå. När CPU är instabil och på gränsen räknar den fel och dessa fel kan smyga sig in i pekarkedjan i filsystem till exempel och göra det korrupt. Datorn kan fungera länge för att slutligen soppa till sig riktigt ordentligt. Det är främst därför man klockar med god marginal och helst använder en temporär OS installation när man gör det så man inte utsätter sin riktiga för dom risker som det innebär att labba med spänningarna.
Numera är det mer vanligt att man får blåskärm i idle också, detta beroende på felaktig offset klockning som sänker för mycket vid idle.
Klocka seriöst eller låt bli är min bestämda rekommendation.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fattyd Visa inlägg
Bara för att den fungerar i spel så betyder det inte att den är stabil. Den kan göra felberäkningar som kan komma att påverka dess prestanda avsevärt. Körs den så under lång tid, med tex för hög volt, så kan den bla. skadas och gå sönder.
Då är min fråga när börjar de här felberäkningarna komma? (Börjar jobba långsammare, fel i filsystemet osv).
Låt säga t.ex. att min dator klarar 30 min Prime95 blend och oändligt med spel, gör min CPU felberäkningar då och börjar korrumpera filsystemet?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RHWarrior Visa inlägg
Därför att man vill ha en dator som är stabil, pålitlig, fungerande.
Men min dator är ju det, vid normal, vardaglig användning.

Alla ni som skriker "tr0ll!1!!1!!!1":
Det finns flera i tråden som är inne på min linje, varför skriker ni inte troll åt dem också?
2012-05-08, 22:35   #99

Pye

Medlem

Pyes avatar

Registrerad: nov 2011

Hade en högre OC förut där allt verkade normalt, jag körde bara ett kortare stresstest i primne95 och allt verkade lugnt, men lik förbannat så började jag få en blåskärm typ varannan dag då datorn inte körde några program alls. Om dessa skett när jag suttit med ett osparat arbete hade det kunnat bli en mindre katastrof. Med ett riktigt stresstest hade jag troligtvis upptäckt detta fel på en gång.
2012-05-08, 22:38   #100

Blackbird_CaD_

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pye Visa inlägg
Hade en högre OC förut där allt verkade normalt, jag körde bara ett kortare stresstest i primne95 och allt verkade lugnt, men lik förbannat så började jag få en blåskärm typ varannan dag då datorn inte körde några program alls. Om dessa skett när jag suttit med ett osparat arbete hade det kunnat bli en mindre katastrof. Med ett riktigt stresstest hade jag troligtvis upptäckt detta fel på en gång.
Du spelade inte ett CPU krävande spel som ARMA2 va..?
2012-05-08, 22:45   #101

Blackbird_CaD_

Medlem

"even at stock clocks the cpu is bound to fail at some time.
i run prime for an hr and its good for me. havent crashed at all and i leave my comp on for 12 hrs a day on avg."

"15-20 minutes tops, on blend.
Dont see the point of wasting power on stress testing for hours and hours. May as well test stability while doing something fun (games) or useful (F@H)."

"Couple of hours is good enough for me, as it reflects more stress than I put on my system.
Then I use it normally and, if anything happens (never did) I re evaluate."

"3 tests in prime as a quick test before games.
30 mins if I want a 'proper test'. So far I haven't even done 30 minutes and I have had no crashes outside of prime."

http://www.overclock.net/t/1184287/h...ur-intel-chips

EDIT: några till från ett annat forum: "If you see BSOD's its unstable. Really that simple."
"Using the computer is best stress test you can do."

Senast redigerad av Blackbird_CaD_ 2012-05-08 klockan 22:53.
2012-05-09, 00:26   #102

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Registrerad: jun 2004

Du verkar fortfarande inte ha fattat poängen.

Prime95 gör exakt samma sak som "normal, vardaglig användning". Den beräknar saker, CPUn arbetar.
Skillnaden är att Prime95 inte tar pauser, CPUn vilar inte, den arbetar så mycket den hinner. Vid vanlig användning räknar den något, väntar på att något nytt händer, och räknar sen något igen. Varje beräkning "stressar" CPUn lika mycket.

Jämför med att man testar om ett fönster är skottsäkert. Vid "vanlig användning" så kanske något skjuter mot glaset en gång på 10 år. Ska man då testa glaset genom att skjuta ett skott efter 10 år? Nej, man skjuter flera skott tätt efter varandra. Väntetiden mellan skotten vid "vanlig användning" kommer inte att magiskt förstärka glaset, det sitter bara och väntar på nästa stressmoment.
Efter 100 skott på en minut har du testat glaset för 1000 års vanligt användande. OK lite orealistiskt, men jag hoppas du fattar vad jag menar.
ajp_anton är inte uppkopplad
2012-05-09, 00:33   #103

Aka_The_Barf

Medlem

Aka_The_Barfs avatar

Plats: stockholm\råcksta

Registrerad: jun 2005

jag stresstestar med prime95 eller liknande för att ha lite marginal, klarar den prime 95 några timmar så klarar den av en extra varm sommardag då jag sitter och spelar. din dator kanske ligger väldigt nära gränsen när du spelar arma2 så kommer den där vara sommar dagen och då kommer du störa dig på det eller kanske inte. jag stör mig därimot när datorn BSODar och har sig.
2012-05-09, 00:52   #104

AlbertMwugabi

Medlem

AlbertMwugabis avatar

Plats: Mitt skrivbord

Registrerad: feb 2008

Som redan sagt femtielva gånger, man vet aldrig, förr resonerade jag lite som du gör, varför stresstesta mer än jag kommer göra i normalfall. Så jag överklockade, testade mina spel i x antal timmar styck, allt fungerade superbra. Sen helt plötsligt fick jag en del 3D jobb och skulle rendera ut lite saker och detta resulterade i BSOD efter några timmar, lagom glad var jag då. Jag hade inte räknat med att jobba i 3D på den och då inte stressat den därefter.

Efter den gången kör jag alltid länge och väl med flera olika program (prime95, OCCT, IBT etc) för att vara helt säker på att hur hårt jag än belastar den, säg 3D rendering 100% alla kärnor i 8timmar, så kommer den klara av det utan att krascha.

Sen finns det ju såklart gånger man inte bryr sig om hur stabil den är, bara man klarar en viss sak, ett bra exempel när jag och min bror hade överklockningstävling sinsemellan och han hade ordentliga artefakter under hela testet men han klarade av det och klådde då mig.
2012-05-09, 01:52   #105

Hundkex

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ajp_anton Visa inlägg
Du verkar fortfarande inte ha fattat poängen.

Prime95 gör exakt samma sak som "normal, vardaglig användning". Den beräknar saker, CPUn arbetar.
Skillnaden är att Prime95 inte tar pauser, CPUn vilar inte, den arbetar så mycket den hinner. Vid vanlig användning räknar den något, väntar på att något nytt händer, och räknar sen något igen. Varje beräkning "stressar" CPUn lika mycket.

Jämför med att man testar om ett fönster är skottsäkert. Vid "vanlig användning" så kanske något skjuter mot glaset en gång på 10 år. Ska man då testa glaset genom att skjuta ett skott efter 10 år? Nej, man skjuter flera skott tätt efter varandra. Väntetiden mellan skotten vid "vanlig användning" kommer inte att magiskt förstärka glaset, det sitter bara och väntar på nästa stressmoment.
Efter 100 skott på en minut har du testat glaset för 1000 års vanligt användande. OK lite orealistiskt, men jag hoppas du fattar vad jag menar.
Tack för att du lät mig slippa skriva.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zhrooms Visa inlägg
100% stabil under 90% CPU Load på 8 Trådar
90% stabil över 90% CPU Load på 8 Trådar

Inget spel jag spelar använder 8 Trådar i 100%

Då ska jag alltså klocka ner processorn 200MHz för att få den stabil helt i onödan? Kommer ett nytt spel som drar 100% på 8 trådar, då klockar jag ner isåfall.. men just nu kommer den inte krasha, helt omöjligt, då den aldrig ligger över 90%, vad är poängen? Idioti..
Argumentet att systemet är 90% stabilt funkar liksom inte. 90% av vad? 90% av CPU cyklerna? 90% av varje sekund av full belastning? Jag skulle inte vilja ha en processor med 10% felmarginal. Var tredje gång du slår 1+1 i miniräknaren så beräknar CPU:n det till något annat än 2 och ännu oftare så får du upp ett annat värde än vad CPU:n kommit fram till (CPU säger 7, skärm säger 9). För att dra den analogin igen, så skulle jag inte vilja ha en bil som riskerar att få motorstopp var tionde tändning när du ligger över 2000 varv (en enskild kärna ligger på 100% oftare än en bil ligger över 2000RPM any day).

Det här mot bakgrunden att med "enkla" transistorer så finns det bara två stadier (läs igenom ajp_antons inlägg igen ifall du känner dig osäker) - på och av. För att ta ett exempel, låt oss säga att processorn har 93,75% stabilitet, alltså är stabil 93,75% vid varje givet tillfälle under belastning. Ifall vi då ska skriva ut bokstaven A på skärmen (8 bitar), så kommer den varannan gång vara något annat tecken. Varannan bokstav i en mening skulle vara korrupt.

Som tidigare inlägg även belyst, så är inte alla fel fatala (långt ifrån - de fatala är nog i minoritet) - en del fel slinker förbi och påverkar systemet i övrigt (artefakter på skärmen är väl något som nästan alla varit med om), utan att datorn kraschar. Gäller mest troligt vanlig IO, som när datorn skriver till eller läser från minne eller skickar data till grafikkortet, men det kan även vara allvarligare saker... som att datorn plötsligt en dag inte längre bootar (trots att den fungerade bra dagen innan), för att CPU:n har korrumperat något i BIOS, som kanske inte bara göra att bios inte postar ordentligt, utan att den gör att systemet inte uppfattar att posten misslyckas och sekundära BIOS aldrig kickar in. Troligt? Nej. Möjligt? Tja, kolla på Tieto. Hur sannolikt var det?

Bara för att man har en dator ska man inte tro att man har någon aning om vad som händer bakom kulisserna. Felberäkningen kommer förr eller senare och det är bra att få ett mått på vad man kan förvänta sig innan det uppstår. Därför stresstestar jag.
Hundkex är inte uppkopplad
2012-05-09, 06:05   #106

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Registrerad: mar 2004

Stresstesta är bra, förutom att få reda på om datorn är stabil får man ju också reda på hur väl kylningen fungerar vid en viss given ljudnivå. En tyst dator går tex inte att ha lika högt klockad som en vindtunnels-dator. Mina egna Prime-exempel(1h OCCT) ger vid hand att vid 4.6GHz räcker 1.33V, vid 4.8GHz måste jag ha 1.38V och vid 5.0GHz måste jag ha runt 1.45V och förmodligen bättre kylning(för Prime, riktigt användande blir aldrig lika varmt).
the squonk är inte uppkopplad
2012-05-09, 06:26   #107

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Registrerad: jul 2007

Det är helt till hur man tolkar resultatet från stresstesten.
Utgå från att man stresstestar i en timme, och ingen instabilitet har upptäckts, samt att temperaturen hålls på en hygglig nivå genom hela testet.
Det betyder att taket inte är nått, och man högst troligt klocka upp ytterligare en bit.

Nästa stresstest ytterligare en timme kanske genererar en enstaka krash. Det är ett tecken på att man börjar träda in i gråzonen till instabilitet.
Precis som TS nämner, så spelar en enstaka krasch ingen roll, då det lika gärna kunde ha varit orsakat av något helt irrelevant.
Man klockar upp ytterligare.

Tredje stresstesten visar på viss instabilitet, och enstaka krascher, men temperaturen håller sig rätt bra.
Detta är ett tecken på att datorn kommer att köra relativt stabilt med spel och applikationer, men kan generera en enstaka krasch vid extrem belastning.
De flesta nöjer sig att stanna här.

Slutkontentan med dem extrema stresstesterna, är att man vet var taket verkligen ligger, och stresstest med vanliga spel och applikationer kan inte alltid visa vart detta tak finns på ett tydligt sätt.

PS:
Som de flesta här säger, så verkar det som om TS enbart är ute efter konflikt och aggressioner, med tanke på hur TS har framfört ämnet. Oerhört omoget. även om TS inte är medveten om det, så är detta ett skolexempel i ämnet "Internet-troll".
Tips till samtliga: Ignorera tråden och låt den dö ut.
TS har fått svar, information, anledning och data. Vägrar TS acceptera det, är det inget vi kan göra.

Senast redigerad av SysGhost 2012-05-09 klockan 06:45.
2012-05-09, 06:28   #108

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Skulle aldrig vilja ha en instabil klock...

Skulle processorn börja räkna fel så kan flera timmar arbete var åt skogen. Det vill JAG inte riskera!

Köra linpack gör att man vet om datorn är stabil. Vissa kanske skiter i om dom måste ominstallera sin dator, varje månad pga blåskärmar och skit.

Vet flera år tillbaka då man var ny med överklockning, och man satt med instabila klocks. Slet håret av sig när man fick blåskärmar och diverse program kraschade...
2012-05-09, 06:32   #109

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_ Visa inlägg
Det funkar inte så, man behöver inte belasta processorn till 100% för att man ska ha nytta av överklockningen, ARMA2 t.ex. belastar processorn långt ifrån 100%, ändå så drar ARMA2 fördel av en högre klockhastighet.

Då är min fråga när börjar de här felberäkningarna komma? (Börjar jobba långsammare, fel i filsystemet osv).
Låt säga t.ex. att min dator klarar 30 min Prime95 blend och oändligt med spel, gör min CPU felberäkningar då och börjar korrumpera filsystemet?

Men min dator är ju det, vid normal, vardaglig användning.

Alla ni som skriker "tr0ll!1!!1!!!1":
Det finns flera i tråden som är inne på min linje, varför skriker ni inte troll åt dem också?
Du får mindre FPS och det börjar lagga med instabila klocks... varför köra med en då?

Om du tänker så här:

en lager lokal får max ha 9x3 pallar med gods. tack var din processor som räknar fel så försöker du lasta in 10x3. vad tro du händer? du lastar fel och allt bli skit!
2012-05-09, 06:33   #110

QL

Medlem

QLs avatar

Plats: Stofilgrottan

Registrerad: aug 2011

TS ifrågasätter värdet med att stresstesta datorn "speciellt CPU vid överklockning". Då undrar jag som aldrig har överklockat varför man skulle vilja överklocka en processor om man inte alls vill ta ut maximal prestanda ifrån den? Finns det någon annan vits med överklockning annat än prestandafördelar som jag har missat?
2012-05-09, 06:40   #111

blade80

Medlem

blade80s avatar

Plats: Hemma

Registrerad: dec 2002

Jag har hunnit stresstesta min dator flera gånger redan idag så frågan är vad som är mest meningslöst, att posta tråden eller att göra ett stresstest...

Varför fråga varför folk gör på ett visst sätt när man ändå inte bryr sig om svaren och avfärdar dom med svar som, Det är meninglöst för mig.

Hela tråden får ett stort VARFÖR av mig. Jag trodde i min enfald att det skulle komma något vettigt ut ur den men tydligen inte.
2012-05-09, 06:49   #112

sj6

Medlem

sj6s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SysGhost Visa inlägg
Tips till samtliga: Ignorera tråden och låt den dö ut.
TS har fått svar, information, anledning och data. Vägrar TS acceptera det, är det inget vi kan göra.
Hehe ^^
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är inte uppkopplad
2012-05-09, 07:15   #113

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Måste även tillägga ett moment till som är en anledning till att vi stresstestar.
MAXtemp.
Man vill inte skippa stesstestet och sen när man sitter där med ARMA2 eller WoW överhetta cpun.
För överklockar du seriöst så är risken stor att din kylare inte pallar med värmeutveklingen och sen börjar din cpu trottla, stänga av sig och möjligen ta fysisk skada.
För hög temp under längre tiden kan eventuellt dela ut skada till lödningarna för cpusockeln också.

Så jo stesstest är klar intressant även om man skiter i stabilitet.

Ok nu kommer du med tanken att senariot inte kommer inträffa där jag belastar datorn till 100% etc etc bara 90%.
Sure, men tänk då på att om du belastar datorn kanske 15minuter så får du veta hur mycket värme du kan komma att utveckla.
För eller senare kommer du upp i dessa temps även om du inte belastar den till 100% i dina spel.

Senast redigerad av RainesX 2012-05-09 klockan 07:27.
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 860+ och stiger stadigt
RainesX är inte uppkopplad
2012-05-09, 11:19   #114

Blackbird_CaD_

Medlem

Måste bara citera en sak till från de officiella prime95 instruktionerna: "In conclusion, if you are comfortable with a small risk of an occasional system crash then feel free to live a little dangerously!"

Så nu kan tråden gärna dö ut eftersom alla flippar ut fullkomligt om man kritiserar era älskade stressprogram.
2012-05-09, 11:36   #115

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Citat:
Måste bara citera en sak till från de officiella prime95 instruktionerna: "In conclusion, if you are comfortable with a small risk of an occasional system crash then feel free to live a little dangerously!"

Så nu kan tråden gärna dö ut eftersom alla flippar ut fullkomligt om man kritiserar era älskade stressprogram.
Att du kritiserar programen är fine men nu är det ju inte det du gör. Eller hur?

Det du gör är att kritisera folket som använder dom och deras anledningar till varför.

Citerar delar av ditt första inlägg.
Citat:
Jag förstår inte varför folk är så besatta av att stresstesta datorn, speciellt CPU vid överklockning.
Borde man inte stresstesta datorn genom att göra det mest krävande som man nånsin kommer göra istället? Dvs spela spel.
Varför simulera nånting extremt som man ALDRIG kommer göra vid vanlig användning?
Du fick svar på dessa frågor om varför man stressar vid överklockning (Är väl praktiskt taget enbart här man stresstestar generellt?)
Du fick svar på varför vi inte "stressar" med vanligt användande av datorn som med tex spel eller vad man nu använder.
Samt svar på varför man simulerar miljöer som aldrig kommer uppstå (vilket är fel i sig då många faktiskt når den miljön med hjälp av program som använder väldigt ofta i vardagen, tänk cad och filmredigering)

Du kunde nöjt dig med svaren och låtit tråden dö ut i stället för stt försvara din ståndpunkt med högafflar och brinnande facklor, sammtidigt som du angriper oss och försöker trycka ditt tillvägagångssätt på oss. Detta trots att vi känner att vi vill ha en högre säkerhet än "kommer eventuellt inte krasha under normal användning".
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 860+ och stiger stadigt
RainesX är inte uppkopplad
2012-05-09, 14:39   #116

Ytbehandlad

Medlem

Ytbehandlads avatar

Plats: Europa

Registrerad: okt 2010

Citat:
Jo det vet jag. INGENTING kan belasta datorn lika mycket som LinX eller Prime95 small FFTs gör.

Många säger "bättre att vara på den säkra sidan".
Varför? Vadå säkra sidan? Vad är problemet ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel? Ifall datorn kraschar när jag spelar ett spel så är det inte ett problem för mig.
Och om det kraschar så sänker jag bara överklockningen? Inte svårare än så.
Alltså, när du överklockar så vill du ju få en så hög nivå som möjligt, så att stresstessa är ju ett bra verktyg för att se om det är stabilt eller ej så kan man fortsätta överklockningen.

Går ju bra mycket snabbare än att spela spel...
2012-05-09, 18:05   #117

DannyN

Medlem

Plats: Sthlm

Registrerad: okt 2004

Stabilitet är subjectivt. Att en CPU klarar 24H prime är inte en garanti på att den klarar 25H eller mer. Jag brukar säga att om CPUn är stabil med det du använder den till så är den stabil.
Antec P180 | Silverstone Strider 600W | ASUS Maximus V Gene | Intel i5-3570K 4.7 GHz [Noctua NH-U12P SE2] | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866 8-9-8-24-1T | Sapphire HD 4890 1GB | SyncMaster 2433BW 1920X1200 | Razer Lachesis | Razer Sphex | Sennheiser HD-555 | SupremeFX III | Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional SP1 X64
DannyN är inte uppkopplad
2012-05-09, 18:16   #118

Diablo_Lino

Medlem

Diablo_Linos avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: jul 2011

trollvarning!
Diablo_Lino är inte uppkopplad Folding
2012-05-09, 18:34   #119

bud_bundy

Medlem

bud_bundys avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2003

Frågan om de vanligaste testprogrammen verkligen gör så meningsfulla tester som TS nämnde kan man fråga sig, då ens applikationer väldigt sällan belastar datorn fullt ut en längre stund. Ändå kan dessa applikationer orsaka datafel, som kan härkomma ifrån dålig hård- eller mjukvara.

Problemet med ett datafel är som nämnts knappast en liten blåskärm som uppstår enstaka gånger på en arbetsstation, utan att man kan få ett fel som man ej upptäcker och att detta fel sparas. Felet kanske aldrig upptäckts, men detta betyder inte att felet ej gör någon skada, utan detta kan vara det allra värsta tänkbara fel.
Om felet upptäcks så är det som sagt inte så roligt att börja om från början med något man har arbetat med i flera månader. Man behöver inte precis jobba på Nasa för att ha detta problem, utan i princip vilket jobb som helst där man arbetar lång tid med ett projekt på en dator.

Sedan så kör jag själv enbart de vanligaste testprogrammen, jag har inte heller kollat upp exakt vad de gör, detta av ren lathet. Men även att jag tror att bättre vetande skulle påpeka att man annars skulle köra andra testprogram.
Överklockning sysslar jag dock inte med, bara underklockning. Jag anser den marginella prestanda ökning som man får genom överklockning vara försumbar, i förhållandet till risken man tar, samt att jag gillar en tyst arbetsstation.

Senast redigerad av bud_bundy 2012-05-09 klockan 18:43.
bud_bundy är inte uppkopplad
2012-05-15, 08:18   #120

prixt

Medlem

prixts avatar

Plats: Hedemora

Registrerad: feb 2011

TS säger att inget program kan göra så processorn jobbar i 100% förutom stresstest? Någonsin hört talas om Cinema 4D? Det är ett program jag använder dagligen. Och om jag skulle rendera en bild med 16x AA, så skulle det inte vara så jävla roligt att den krascha. För det kan ta flera timmar innan den är klar. Så därför skulle JAG vilja vara säker på att processorn inte ballar ur i sånna tillfällen.

Grafikkort: MSI Radeon R6970 Lightning 2GB
Ram: Corsair Vengeance XMS3 8GB @ 1603MHz
prixt är uppkopplad nu Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb