Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Breddas
Jag skulle ha kört med 2st Noctua NF-F12 PWN till H100, då de är PWM-styrda och kan snurra mellan 300-1500rpm samtidigt som de har högre statiskt tryck än Gentle Typhoon.
Har du källa på det? Menar inte att vara dryg, jag är bara intresserad. Av allt jag själv läst hittills så är Gentle Typhoon långt bättre än alla andra när det gäller statiskt tryck.
Noctua brukar ju annars kosta mycket mer än de smakar, men de kanske har blivit bättre nuförtiden.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Breddas
Hårddiskar brukar normalt sett inte behöva ha så mycket kylning, då hårddiskar håller bättre att att gå lite varmare än kallare, runt 35-50*c brukar vara en bra temp för hårddiskarna, men om du köper en fläkt blir nog GT på 500RPM bra då den har hyfsat tryck att trycka igenom hårddiskburen.
30-40 grader skulle jag säga, då 40-50 börjar vara lite väl varmt. En fläkt på 500 rpm är nog i underkant, beroende på hur många diskar och vilken sort det handlar om förstås. Personligen skulle jag köra med likadan fläkt som de övriga insugsfläktarna, i samma hastighet.
Personligen rekommenderar jag för övrigt Nexus 120mm, billigaste varianten. Har testat alla möjliga fläktmärken och varianter under åren men Nexus 120 har fortfarande bäst pris/prestanda/ljudnivå enligt mig. SPCR kör ju med den som referens också.