Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Ecfor
Fin liten historia om dig, och nästan sann är den också. Dock tror jag inte att det händer något illa som explosioner och liknande. Av någon lustig anledning är SpeedFan det fösta folk laddar ner och sedan skapar de en tråd på Swec och säger att deras temps är helt åt skogen. Samma visa dömd att upprepas flera gånger om inte någon sätter stopp för det.
Första meningen där var lite oklart hur du menar, men men... SpeedFan har funkat bra för mig sedan 2006 och erbjuder långt mer funktioner för fläktstyrning än BIOS's "Automatic CPU fan speed control: Enabled/Disabled". Ska jag göra mig av med mitt nybörjarmisstag till program så är det ju i så fall ett byte till ett vettigare program som gäller då BIOS inte duger, men jag ser inte att du kommit med något bättre förslag? Fine, för vissa kanske det funkar mindre bra men då får man ju leta efter en alternativ lösning när det händer. Har man däremot inga problem med SF så ser jag ingen anledning att byta.
Citat:
Subdubwise
Så vitt jag vet har det att göra med att vissa moderkort klarar av att styra fläktars hastighet med hjälp av voltreglering, jag kunde göra det med min gamla dator – som innehöll brutalt gamla komponenter, men det går inte med min nya dator.

Det ligger nog något i det säger, på mitt moderkort är CPU_FAN 4-pin medans CHA_FAN är 3-pin.
Citat:
hammarlund
Är det någon som vet om man kan lägga datorn i vilo/vänteläge och ändå starta upp den enkelt genom att röra på musen? Just nu måste jag trycka på knappen på datorn och boota om hela windows
Har du prövat trycka på tangentbordet? Använder inte vilo/vänteläge själv, men brorsan gör och där räcker det inte med att röra på musen, man måste trycka ner en tangent för att få liv i åbäket.