Citat:
Ursprungligen inskrivet av
MrMuppet
I normala fall kanske, men tysta byggen ställer helt andra krav. Om du har en "analog" fläktkontroller på moderkortet (som kan mata 12V, eller i alla fall >7V, vid uppstart) är det naturligtvis en lösning, men vid PWM-reglering (som hackar sönder strömmen) och i låga hastigheter (för tysta byggen) har det varit mycket problem med "PWM growl", "clicking", "ticking, och oljud helt enkelt.
Om du tycker det är värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet, bryr du dig knappast om tysta byggen. Tysta byggen ska alltid vara tysta och det är när ljud förändras (varierar i styrka eller karaktär) som de tenderar att vara som jobbigast.
Du skulle bara veta hur fel ute du är nu

Inte en fläkt i min dator snurrar över 600rpm i full-load, och ingen över 400rpm vid lägre belastning. Har testat mer eller mindre alla bra fläktar på marknaden och kommit fram till att Noiseblocker multiframe är de bästa chassiefläktarna och Noctua NF-F12 är bäst OM man håller den vid låga varv. Jag kan inte höra några konstiga ljud från NF-F12, och då sitter jag i en källare med örat tryckt mot fläkten, självklart låter den skit vid högre varv, den låter både mycket och jobbigt vid högre RPM, men vid 300rpm så är den RIKTIGT tyst. Det är inte förän jag kommer några CM ifrån fläkten som man kan börja höra lite turbulens. Noiseblockerfläktarna är exceptionellt bra, de är mycket tysta och har en riktigt trevlig karaktär och låter väldigt lite i förhållande till hastighet, ljusår tystare och bekvämare än te.x Noctua S-12B. Nexus fläktar är väl sådär, de har rätt behagligt karaktär men de ligger helt klart inom fel rpm-område, vid full fart låter de som jag vette fan vad.
Aja, jag bryr mig väldigt mycket om en tyst dator, min dator är mer eller mindre byggd för att vara tyst. Ända jag kan höra vid vanlig användning är mina Western Digital Greenpower EARS 2TB (tystaste diskarna enligt silentpcreview), och då är de upphängda i resårband i mitt Define Mini som jag både bytt bitumen, täckt igen fläkthål och stoppat med ljuddämpande material. Så nog bryr jag mig allt