Citat:
Ursprungligen inskrivet av
jhult
Hej på er.
Har min prolle klockad stabil för tillfället i 4 Ghz. Då mina minnen inte går i 1600 Mhz vill jag försöka få upp processorn i 4.2 Ghz. Dock har jag stött på lite problem. Får blåskärm.
Mitt system och inställningar är som följer.
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
Processor: I7 950
Ram: Corsair 1600 Mhz (7,8,7,20 1T)
Grafikkort: 2 x Gigabyte gtx 470 soc
Nätagg: Fractal design 1000W
Kylning: Corsair H50
Jag kör 4 ghz stabilt med
Multiplayer: 21
BLCK: 191
CPU: 1.28125 V
PLL: 1.88 V
QPI: 1.35 v
IOH: 1.2
IOC: 1.2
Har stängt av HT och andra energisparande funktioner (C1E osv).
När jag försöker med 4.2 Ghz med inställningar
Multiplayer: 21
BLCK: 200
CPU: 1.325 V
PLL: 1.88
QPI: 1.35635
IOH: 1.2
IOC: 1.2
Det funkar typ 10 min i Prime95 (Dock temperaturer kring 75-78°, ok?), sen blir det blåskärm. Har kollat på felmeddelandena som kommer och oftast är det 101, 124, IE. Som jag förstått så vill prollen ha mer ström. Dock börjar mina temps glida på 80-sträcket vilket kanske är för mycket. Men har tänkt på en sak angående temps. Det är ju bara i Prime som man kommer upp i max grader, när jag kör tex BF3 hamnar jag mellar 65-70°, gör det då nått om temperaturen är kring 80° i prime?
Några funderingar kring mina siffror?
Tack på förhand!
MvH
Johan
Det du skulle kunna göra är att höja din multiplier och sänka bclk like och se om den bootar på det.. På min 950 så märkte jag att högre multi med lägre bclk krävde mindre Vcore och jag hade lättare att bli stabil..
Finns någor som heter Vdroop på MSI korten och genom att sätta den på Low V-droop så hade jag lättare att bli stabil i alla fall.. LLC - Load Line Calibration tror jag det heter på Asus korten bla.. Personligen så försöker jag att hålla mig under 75C i prime.. Använder själv bara datorn till spel men har alla energisparnings funktioner på för att den ska sänkas lite när jag bara surfar..
Satsa på stabil Prime95 i några timmar med temp som håller sig under 80C i alla fall.. och testa sen en längre period av BF3 spelande och ha coretemp på under spel-sessionen..