|
Något missnöjd med temp från Antec Kühler 620 och i7 3770k, vad har ni för temp?
Hej,
Uppgradera burken nyligen med bland annat en Intel i7 3770K samt en Antec Kühler 620, men jag känner mig aningen missnöjd med temperaturen,
Detta stoppades in i mitt Antec p182 chassi,
Det första jag gjorde var att montera kylaren och fläkten enligt instruktionen, radiatorn ibak i chassit med fläkten som trycker ut luften ur burken, detta resulterade i ca 32-36 graders idle temperatur beroende på kärna vid en rums temp på 22-23 grader, väl i BF3 skjöt temperaturen iväg till 64-70 grader efter någon timmes spel, vilket jag tycker är för högt,
Efter detta började jag testa med OCCT och HWMonitor som temp avläsning, efter en timmes körning i OCCT ligger jag på ca 68-72 grader.
Det jag har gjort sedan dess är detta, provat montera en till fläkt i PnP vilket inte gav mer än 1-2 grader vid idle samt full load i OCCT
Flyttat radiatorn från ibak till fronten i chassit och börjat köra den som insug, detta resulterade i att tempen sjönk med ungf 8-10 grader vid full load i OCCT, vilket är grymt positivt så det känner jag mig nöjd med, och nu nu ligger jag på låga 60 i BF3
Har även provat bytt kylpasta till Arctic Silver 5 med knapp märkbar skillnad, samt bytt ut original fläkten till en Akasa Viper 120, inte direkt för nån ökad prestanda utan minskad ljudvolym spec vid idle, dock så ger den några cfm till än original fläkten
Hursom så provade jag skruva upp multipliern på turbon på i7;an från 39 till 42, och efter ca 5min i OCCT så var varmaste kärnan på 82 grader, då bröt OCCT eftersom jag hade satt en gräns vid 80,
Är detta verkligen normalt? tittar man på SWEC's test av denna där 620;n sitter som utsug, originalfläkt och kyler en 980X med sex kärnor samt klockad till 4,0 ghz, så ligger medeltemperaturen på den varmaste kärnan vid 60 grader låångt ifrån mina 82 efter fem minuter,
Har beställt en till Akasa viper nu som sista test även om jag inte tror att de kommer göra nån större skillnad två grader kanske,
Så hjälp mig gärna reda ut detta varför jag får dessa höga temps!
Mvh// Victor
|