Permalänk
Medlem

Stresstest av CPU, går ej över 30%

Hej

Försöker stresstesta min CPU för att se maxtemperaturerna vid överklockning. Programmet som mäter temperaturen har jag testat både HWMonitor och RealTemp.

För att få 100% load har jag provat Load Tester (som kom med RealTemp) samt en online jag hittade. Men min load blir konstigt nog bara en tredjedel av vad jag faktiskt knappar in, oavsett hur mycket jag vill att den ska loadas. Det är samma med alla andra nivåer också. Sätter jag 60% så laddas CPU:n endast 20% osv.

Har jag missat någon inställning? När jag spelar spel så går den upp över 30%.

Mvh

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Hej

Försöker stresstesta min CPU för att se maxtemperaturerna vid överklockning. Programmet som mäter temperaturen har jag testat både HWMonitor och RealTemp.

För att få 100% load har jag provat Load Tester (som kom med RealTemp) samt en online jag hittade. Men min load blir konstigt nog bara en tredjedel av vad jag faktiskt knappar in, oavsett hur mycket jag vill att den ska loadas. Det är samma med alla andra nivåer också. Sätter jag 60% så laddas CPU:n endast 20% osv.

Har jag missat någon inställning? När jag spelar spel så går den upp över 30%.

Mvh

Ladda hem Prime95 och stressa med det, när det startar tryck bara OK -blend test. Om nån av worker trådarna stoppas så är systemet ostabilt, kan va pga värmen, eller för lite volt, för hög frekvens.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor, kan ju vara du kan ha missat att programmet skall belasta alla kärnor istället för bara en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killroy91:

Ladda hem Prime95 och stressa med det, när det startar tryck bara OK -blend test. Om nån av worker trådarna stoppas så är systemet ostabilt, kan va pga värmen, eller för lite volt, för hög frekvens.

låg spänning*

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av killroy91:

Ladda hem Prime95 och stressa med det, när det startar tryck bara OK -blend test. Om nån av worker trådarna stoppas så är systemet ostabilt, kan va pga värmen, eller för lite volt, för hög frekvens.

Tack den funkade perfekt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein