Asus Sabertooth Z77 mjukvara som klarar av GPU temp

Permalänk
Avstängd

Asus Sabertooth Z77 mjukvara som klarar av GPU temp

Speedfan fixar inte styra fläktarna på en Z77 och Asus egna program (Thermal radar) kan inte avläsa temp på GPU. Finns det nått progrma som kan läsa av GPU och även styra fläktarna på en Z77?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du dedikerat Grafikkort eller kör du med intels iGPU?

Kör du dedikerat så är det första du bör göra att tanka ned MSI afterburner.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

kör en GTX 690

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

kör en GTX 690

Hämta afterburner och/eller gpuz om du vill övervaka grafikkortets statistik.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte bara veta tempen, jag vill styra fläktarna beroende på CPU och GPU temps

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går ej

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag vill inte bara veta tempen, jag vill styra fläktarna beroende på CPU och GPU temps

med Moderkortet kan du styra fläktar som är i kopplade i MB, MSi afterburner kan du styra GPU fläktarna samt göra en egen kurva hur dom ska snurra i vis temp.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

CPU fläkten borde gå och styras genom moderkortet om du har den kopplat till "CPUFAN" uttagen på moderkortet

MSI Afterburner fixar grafikkortet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Okej jag var lite otydlig, jag har inte stockkylning utan vattenkylning. Jag har 3 fläktar på min radiator kopplad till chassfläkt pinnarna på MB. Med Asus Thermal Radar kan jag styra dessa på CPU temp, men jag vill även få med GPU temp i ekvationen för vissa spel drar välldigt lite CPU och då går inte fläktarna på tillräkcligt högt varv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Okej jag var lite otydlig, jag har inte stockkylning utan vattenkylning. Jag har 3 fläktar på min radiator kopplad till chassfläkt pinnarna på MB. Med Asus Thermal Radar kan jag styra dessa på CPU temp, men jag vill även få med GPU temp i ekvationen för vissa spel drar välldigt lite CPU och då går inte fläktarna på tillräkcligt högt varv

Då blev det svårare. Med mitt moderkort kan jag ställa in hastigheten på max fast belastningen är typ noll. Du kan inte koppla in pumpen så du kan ställa in den på max fast belastningen är noll?

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Okej jag var lite otydlig, jag har inte stockkylning utan vattenkylning. Jag har 3 fläktar på min radiator kopplad till chassfläkt pinnarna på MB. Med Asus Thermal Radar kan jag styra dessa på CPU temp, men jag vill även få med GPU temp i ekvationen för vissa spel drar välldigt lite CPU och då går inte fläktarna på tillräkcligt högt varv

Aquaero.

Men i grunden handlar det om en undermålig kylförmåga i vattensystemet.

Permalänk
Avstängd

Jag har välldigt bra kylförmåga i mitt system. Men mer krävande spel kräver att fläktarna går snabbare än 30% som de gör nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Okej jag var lite otydlig, jag har inte stockkylning utan vattenkylning. Jag har 3 fläktar på min radiator kopplad till chassfläkt pinnarna på MB. Med Asus Thermal Radar kan jag styra dessa på CPU temp, men jag vill även få med GPU temp i ekvationen för vissa spel drar välldigt lite CPU och då går inte fläktarna på tillräkcligt högt varv

yes, trodde jag skrev och frågade detta men jag måste missat skicka knappen eller nåt sånt

hur som helst..

jag förstår exakt vad du strävar efter men det är dess värre ej görbart via endast mjukvara.

Min lösning:
1. Se till att du har PWM-fläktar till dina radiatorer (i alla fall att några av dem är PWM)

2. Gå in på ebay och beställ hem en sånhär
med lilla kabel så får du möjlighet att koppla in dina PWM-fläktar rakt i grafikkortet där du via t.ex afterburner kan ställa in en manuell fläktkurva baserat på GPU-temperaturerna.

Note: Det kan behövas någon förlängningskabel till fläktarna om de sitter för långt bort samt en Y-splitter 4-pin PWM sladd kan hjälpa om du vill justera flera fläktar via grafikkorten.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Speedfan fixar inte styra fläktarna på en Z77 och Asus egna program (Thermal radar) kan inte avläsa temp på GPU. Finns det nått progrma som kan läsa av GPU och även styra fläktarna på en Z77?

Redan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Det du egentligen borde göra är väl att styra fläktarna efter vattentemperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushkot:

Det du egentligen borde göra är väl att styra fläktarna efter vattentemperaturen?

Detta låter som den bästa lösningen faktiskt. Tror det ska gå att lösa med en fläktkontroller som har temperatur sensorer.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oobah45:

Redan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men jag tycker att GPU går lite varm ibland (Då fläktarna går på 30%-40% pga kass mjukvara), ingen fara egentligen men lite trist att bara styra den på CPU temp

@Jekean, att det ej är görbart med mjukvara stämmer inte, min gamla Sabertooth x58 gick utmärkt att styra via Speedfan, och speedfan fixar att ta in temps både från GPU och CPU. Men du kanske menade med just detta moderkort?

@Mushkot Nackdelen med att styra på vattentemp är att då kanske fläktarna startar för sent, det tar gansla lång tid att värma vattnet så GPU måste gott varm ganska länge, startar man den på faktistk GPU temp kommer kylningen mycket tidigare. Men det kanske får bli så, det bästa med detta är att man helt blir oberoende av moderkort för att det ska fungera

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite spam

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Vad har du for vattenkylningssetup? Hur varmt blir ditt grafikkort - kanns som att det inte borde ga over 50-60C enda aven fast du kor med OC/laga flakthastigheter?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelathur:

Vad har du for vattenkylningssetup? Hur varmt blir ditt grafikkort - kanns som att det inte borde ga over 50-60C enda aven fast du kor med OC/laga flakthastigheter?

XSPC RX360, HK 3.0, EK 690, Laing DC Pus (18W), XSPC 5.25" res

Jag vet faktiskt inte vilka temps den har, det jag noterat är att fläktarna aldrig går upp över 30-40%, utblåset känns ganska varmt efter att ha spelat BF3 i några timmar. Får logga tempen när jag lirar bf och återkomma

edit: Körde Furmark i burnin mode i typ en kvart då var den på 40C

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg du min långa post med lösningen?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

Jo men jag tycker det inte är en lösning att koppla fläktar till GFXens egna fläktkontroller, sorry. Jag vill kunna styra exakt hur min RPM kurva ska se ut precis som i Speedfan. Men det verkar ju inte gå tack vare Z77 och bristen på mjukvara :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du inte ens styra CPU_FAN (som typ alltid är 4pin) på mobot? Har inte tid att kolla upp ifall det finns flera 4 pins anslutningar på sabertooth.

En lösning är väl annars att köra med en splitterkabel som du använder för att koppla alla fläktar till CPU_FAN och sen styra dem beroendes på CPU och GPU temp, via speedfan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Nope, det kanske går med en fyrpins dock, inte testat. Ska testa det nu när du säger det. Med 3 pins som jag har går det enbart via chassi_fan och via Asus egna program. Dock kastade jag precis orgnial CPU kylaren så jag tror inte jag har nån fyrpins hemma :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nope, det kanske går med en fyrpins dock, inte testat. Ska testa det nu när du säger det. Med 3 pins som jag har går det enbart via chassi_fan och via Asus egna program. Dock kastade jag precis orgnial CPU kylaren så jag tror inte jag har nån fyrpins hemma :/

ehm. du kan ju justera en helt egen fläktkurva från 0 till 100% pwm via mjukvara baserat på grafikkärnornas temperatur då du kopplat in det via min adapter-lösning

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

OKej sorry, men det blir hur som helst lite fragmenterat att vissa fläktar ska styras från Asus mjukvaran och andra från GFX mjukvara. Samt jag vill att alla 3 fläktarna på radiatorn ska styras av både CPU och GPU

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

OKej sorry, men det blir hur som helst lite fragmenterat att vissa fläktar ska styras från Asus mjukvaran och andra från GFX mjukvara. Samt jag vill att alla 3 fläktarna på radiatorn ska styras av både CPU och GPU

Tror som tidigare sagt att en sensor av vattentemperatur är ditt bästa val. Om de startar för sent får du helt enkelt sätta fläktarna på högre varv vid lägra temperaturer.

I annat fall får du skaffa en separat fläktkontroll som kan själv mäta både GPU och CPU

Permalänk
Avstängd

Kanske får bli så, nån tipsa om Aquaero, finns det ingen utan display där man konfar via USB eller så?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

GPU gick aldrig över 40C när jag lirade BF3 i nån timme så det kanske är ett icke problem, men ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars kanske manuell styrning? Klicka upp fläktar på max när du ska spela och sedan klicka ner dem när du slutar. Billigt och enkelt om du inte måste ha automatiskt