Permalänk

Noctua NH-U12P SE2 PWM

Tjenare,

Byggde nyss min första burk med en Noctua NH-U12P SE2. Den kyler bra och så men jag kan inte sätta vilken RPM jag vill ha på den då det är 3 pin (heter det så?) sladdar till den. Undrade om det finns 3 till 4 pin konverterare så jag kan sätta vilken RPM jag vill på fläkten?

Permalänk
Medlem

Man kan styra hastigheten på 3-pins fläktar också, testa med typ speedfan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Har redan ett program som jag fick med moderkortet som jag ska kunna kontrollera fläktarna med, AI Suite. Men jag kan bara kontrollera vilken RPM chassi fläktarna har. Jag borde kunna ändra CPU fläkten med de är grå markerat och går ej och klicka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Har redan ett program som jag fick med moderkortet som jag ska kunna kontrollera fläktarna med, AI Suite. Men jag kan bara kontrollera vilken RPM chassi fläktarna har. Jag borde kunna ändra CPU fläkten med de är grå markerat och går ej och klicka på.

Sätt Cpu fläkten i chassi fläktens urtaget då?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av Billström:

Tjenare,

Byggde nyss min första burk med en Noctua NH-U12P SE2. Den kyler bra och så men jag kan inte sätta vilken RPM jag vill ha på den då det är 3 pin (heter det så?) sladdar till den. Undrade om det finns 3 till 4 pin konverterare så jag kan sätta vilken RPM jag vill på fläkten?

Det går inte att "konvertera" från 3 till 4-pinnars, det är som att lägga en gräsklippare i baksätet på en bil och förvänta sig att bilen går hårdare...

Som tidigare sagts, det måste _inte_ vara 4-pinnars för att kunna styra varvtalet.

Skrivet av Billström:

Har redan ett program som jag fick med moderkortet som jag ska kunna kontrollera fläktarna med, AI Suite. Men jag kan bara kontrollera vilken RPM chassi fläktarna har. Jag borde kunna ändra CPU fläkten med de är grå markerat och går ej och klicka på.

Vad visar programmet för varvtal på CPU fläkten/ visar den något alls?

Det kan också finnas inställningar i BIOS/UEFI för fläktarna.

Permalänk

CPU fläktarna går ungefär i 1344 RPM hela tiden.