Permalänk
Medlem

CPU. fläkt eller Vatten?

jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518692

den är inte klockad och inte har jag tänkt det. När jag spelar BF3 ett tag brukar datorn stänga av sig och det är tyvärr CPU:n som orsakar detta
jag tror temperaturgivaren är trasig för jag har försökt kollat med 4 olika program men ingen känner av värmen av processorn men GPU:n är på endast 50 -60 grader. (det räcker med att dammsuga lite på CPU fläkten så fungerar det)

jag är intresserad av en ny kylare som är tyst och effektiv så att jag slipper detta problem och undrar lite om vilket som är bäst fläkt eller vattenkylning?
prisklass tänkte jag kring 500:- men kanske lite dyrare om vattenkylningen är mycket effektivare då de är generellt dyrare

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Vänta.. dammsuger du processorfläkten varje gång datorn har stängt av sig?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jo har lite damm i skiten men den är känd på olika forum att vara en väldigt dålig orginal fläkt. då cpun är varm och det är den enda anledningen att datorn stängs ned som jag har lokaliserat

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka räcker fläkt gott och väl. Vattenkylning är mer till de som överklockar till gränser där luft inte kyler lika bra som vatten. Samtidigt är det säkrare med luft eftersom ett felkopplat vattensystem kan kosta dig dyrt.

Själv har jag en Noctua DH14, vilket är en fläkt med bra rating på inet. Den kyler bra och tillräckligt för att överklocka lite, om du nu skulle vilja göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Själv har man denna: https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 och är nöjd

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Jag kanske har fel fast om du tänkt dig ca:500kr så finns det ju corsair h55 som vad jag hört riktigt prisvärd och ligger på 469kr som billigast.

Visa signatur

Cpu: amd fx 8320 4.1GHz | Gpu: MSI Nvidia GTX 680 | Mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3 | performence Minne: 8gb Corsair dominator GT | Hdd: sata 2tb seagate barracuda 7200rpm | Psu TX550m

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p... Duger gott och väl, hade jag på min 1090T och jag hade aldrig några problem med värme

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

nu uppstod en ny fråga jag har kollat igenom alla och såg att flödet är givet i cfm och i m^3/h. var är cfm?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bogmadur:

Jo har lite damm i skiten men den är känd på olika forum att vara en väldigt dålig orginal fläkt. då cpun är varm och det är den enda anledningen att datorn stängs ned som jag har lokaliserat

Lillsyrran brukade salta och peppra på middagsmaten för att den skulle svalna lite. Hon hade observerat föräldrarna som när maten var för varm brukade använda tiden till att salt och peppra lite, en ren överslagshandling alltså. Hon tolkade det som att saltning och peppring var det man gjorde när maten skulle svalna.

När du dammsuger fläkten kan du nog lika gärna klia dig i håret. Det är inte dammsugandet som gör det, det är nog bara att du ger proppen lite tid att få svalna lite. Pröva annars med att salta och peppra proppen lite, funkade för lillsyrran.

Nu vet ju jag inte vad som egentligen som pågår, jag bara reagerar på det lilla jag vet. Hoppas du har överseende med mig.

Till själva problemet, en korrekt monterad bättre luftkylning borde lösa problemet enklast och billigast. Vattenkylning är overkill. Men kul.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bogmadur:

nu uppstod en ny fråga jag har kollat igenom alla och såg att flödet är givet i cfm och i m^3/h. var är cfm?

Cubic feet per minute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Lillsyrran brukade salta och peppra på middagsmaten för att den skulle svalna lite. Hon hade observerat föräldrarna som när maten var för varm brukade använda tiden till att salt och peppra lite, en ren överslagshandling alltså. Hon tolkade det som att saltning och peppring var det man gjorde när maten skulle svalna.

När du dammsuger fläkten kan du nog lika gärna klia dig i håret. Det är inte dammsugandet som gör det, det är nog bara att du ger proppen lite tid att få svalna lite. Pröva annars med att salta och peppra proppen lite, funkade för lillsyrran.

Nu vet ju jag inte vad som egentligen som pågår, jag bara reagerar på det lilla jag vet. Hoppas du har överseende med mig.

Till själva problemet, en korrekt monterad bättre luftkylning borde lösa problemet enklast och billigast. Vattenkylning är overkill. Men kul.

HAHAHA najs skall kanske försöka salta och peppra lite

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Att ingen har rekommenderat CM 212 evo ännu?
Grym kylare för ca 250kr, på inet i alla fall. Byter upp mig idag till en H100i dock. Men 212 evon har stått mig nära sedan jag fick den. Det finns även utrymme att överklocka lite

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Om du inte ska överklocka räcker fläkt gott och väl. Vattenkylning är mer till de som överklockar till gränser där luft inte kyler lika bra som vatten. Samtidigt är det säkrare med luft eftersom ett felkopplat vattensystem kan kosta dig dyrt.

Själv har jag en Noctua DH14, vilket är en fläkt med bra rating på inet. Den kyler bra och tillräckligt för att överklocka lite, om du nu skulle vilja göra det i framtiden.

Är otroligt nöjd med min! Vadå överklocka lite? Jag kör min i 4.5ghz med 1.34 i vcore, då har jag orginalpasta, dåligt ventilerat chassi och och fläktarna på 9v, var uppe i 4.8ghz med fläktarna på 12v förut och arctic silver pasta.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Lägg till darkrock pro, silver arrow och phanteks 2 tornkylare

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518692

den är inte klockad och inte har jag tänkt det. När jag spelar BF3 ett tag brukar datorn stänga av sig och det är tyvärr CPU:n som orsakar detta
jag tror temperaturgivaren är trasig för jag har försökt kollat med 4 olika program men ingen känner av värmen av processorn men GPU:n är på endast 50 -60 grader. (det räcker med att dammsuga lite på CPU fläkten så fungerar det)

jag är intresserad av en ny kylare som är tyst och effektiv så att jag slipper detta problem och undrar lite om vilket som är bäst fläkt eller vattenkylning?
prisklass tänkte jag kring 500:- men kanske lite dyrare om vattenkylningen är mycket effektivare då de är generellt dyrare

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Blir nog alldeles utmärkt för dig

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Folk rekommenderar så jäkla dyra kylare. Visst de är bra men, till TS känns det lite att ta i. Typ som att säga att han ska köpa ett agg för 1500kr för att driva ett medelbra graffe etc.

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... kör på den eller freezer pro som länkades ovan. Tror du kommer bli gladare med hyper 212 dock.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och förslag på olika kylare. jag håller med lossah att alla rekomenderade lite dyra fläkt kylare men jag tänkte på vatten vid 500. efter mycket inspektioner på vad ni har tipsat om så beställde jag en MC 212 evo kylare får den troligen nästa vecka:)

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB