Fästa tempsensor på CPU för fläktstyrning med Aquaero hur?

Permalänk
Medlem

Fästa tempsensor på CPU för fläktstyrning med Aquaero hur?

Har ni några bra erfarenheter och tips om hur man ska gå till väga för att få så korrekt temp som möjligt? Tänkte styra fläktarna "dynamiskt" med hjälp av en aquaero och sensorer på cpu och gpu. CPU:n är en 2500K med EK-Supreme HF. Sensorerna liknar denna.

Har testat att fästa en på sidan av ihs:en med hjälp av ett värmeledande tvåkomponentslim men temperaturen avviker rätt ordentligt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

När jag använde tempsensor med fläktstyrning, placerade jag givaren mellan CPU och fläkten. Detta är väl kanske inte så optimalt alla gånger, då jag krossade en givare en gång.

Denna snubbe gick ett steg längre än mig och placerade den under CPU:n... (väldigt tråkig video, men du ser hur han gjort efter ett tag).

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska man försöka sig på en sådan lösning. Dessvärre är det mer jobb än vid första anblick: http://www.pctuner.net/forum/tuner-waterblock/129908-guida-al-posizionamento-sulla-cpu-di-un-sensore-termico-del-rheobus-100-adp.html.
Det verkar som att en vanlig kabel inte går under sockeln utan man måste förlänga med tunnare koppartråd. Det känns lite riskabelt men jag ska undersöka möjligheterna. Det kanske finns mer plats under en 1155.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vad man kan använda som isolator? Runt 2-3mm tjockt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Någon som har tips på vad man kan använda som isolator? Runt 2-3mm tjockt.

Kan vara värt ett försök att göra som man gör på motorlindningar? Alltså, lacka tråden med någon form av klarlack. Men då lär du vara JÄVLIGT noga med att det blir bra gjort, samt att du inte skadar lacken när du monterar allt. Epoxi eller annat limaktigt borde kunna fungera med. Hur tjock får kabeln vara? 2-3 mm all in all, med isolering?

Edit: Hittade detta: http://www.electrokit.com/koppartrad-0-35mm-rulle-120m.50321 Sålänge det inte är några stora strömmar (antar det) så borde den göra jobbet. 0.35mm tjock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Kan vara värt ett försök att göra som man gör på motorlindningar? Alltså, lacka tråden med någon form av klarlack. Men då lär du vara JÄVLIGT noga med att det blir bra gjort, samt att du inte skadar lacken när du monterar allt. Epoxi eller annat limaktigt borde kunna fungera med. Hur tjock får kabeln vara? 2-3 mm all in all, med isolering?

Edit: Hittade detta: http://www.electrokit.com/koppartrad-0-35mm-rulle-120m.50321 Sålänge det inte är några stora strömmar (antar det) så borde den göra jobbet. 0.35mm tjock

Jag har fått tag på tråd från en spole, tack för tipset. Det ska nog fungera utmärkt!

Sensorn måste läggas på något så att den höjs upp 2-3mm och ligger så nära cpu:n som möjligt, men det ordnade sig också. Får förhoppningsvis tid att pyssla med detta till helgen!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Jag har både en Artic cooler för CPU med fläktsensor på en sladd, så man kan trycka in sensorn på lamplight ställe mellan flänsarna. Även en case fan, Cooler Master, med sensor på en sladd som kan placeras på lamplight ställe. Det finns nog färdiga lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Jag har både en Artic cooler för CPU med fläktsensor på en sladd, så man kan trycka in sensorn på lamplight ställe mellan flänsarna. Även en case fan, Cooler Master, med sensor på en sladd som kan placeras på lamplight ställe. Det finns nog färdiga lösningar.

Ett problem är att du inte får någon bra temp mellan flänsarna. Problem två är att det är dåligt med flänsar på ett vattenblock. ^^

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swekat:

Ett problem är att du inte får någon bra temp mellan flänsarna. Problem två är att det är dåligt med flänsar på ett vattenblock. ^^

Du skulle ju kunna mäta temperaturen på radiatorn och justera fläktarna därefter. Alternativt temperaturen på vattnet. Du kommer ju inte få temperaturen på det du vill mäta men det är inte heller egentligen intressant i min värld. Om du testar att köra ett stresstest och processorn blir 50 grader varm med en viss temperatur på kylflänsarna säg 40 grader kan du ju säga att det är då du vill köra fläktarna på högsta flås. Är vattnet under 30 grader kanske du vill sänka fläkthastigheten till 400 RPM eller nåt.

Vill du veta processortemperaturen exakt kommer det alltid vara bättre att kolla med den inbyggda sensorn. För att styra fläktar kan du däremot mäta var som helst, då du får mätvärdet med en offset.

Permalänk
Medlem

Ofta brukar man bara mäta vattentemperaturen i vattenkylning, då en ökning i antingen CPU- eller GPU-temperatur inte nödvändigtvis måste medföra samma snabba ökning på vattnet. Det blir oftast "jämnare" kontroll av fläktarna om de styrs av vattentempen. (Det tar tid för vattnet att gå upp i temperatur)

T.ex. kan en CPU gå upp till 100% ett par sekunder, fläktarna går igång på max, och sedan ner igen direkt när lasten försvinner. Om det då styrdes efter vattentemp hade de knappt ändrat hastighet då värmeeffekten som överfördes till vattnet är obetydlig, alternativt ökar fläkten bara lite under längre tid p.g.a. mindre temperaturskillnad.

Tempgivare till vattenkylning brukar inte kosta så mycket, och kan t.ex. skruvas fast mellan en slanganslutning och gänga i t.ex. reservoar/pump osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killbom:

Du skulle ju kunna mäta temperaturen på radiatorn och justera fläktarna därefter. Alternativt temperaturen på vattnet. Du kommer ju inte få temperaturen på det du vill mäta men det är inte heller egentligen intressant i min värld. Om du testar att köra ett stresstest och processorn blir 50 grader varm med en viss temperatur på kylflänsarna säg 40 grader kan du ju säga att det är då du vill köra fläktarna på högsta flås. Är vattnet under 30 grader kanske du vill sänka fläkthastigheten till 400 RPM eller nåt.

Vill du veta processortemperaturen exakt kommer det alltid vara bättre att kolla med den inbyggda sensorn. För att styra fläktar kan du däremot mäta var som helst, då du får mätvärdet med en offset.

Jag har tre radiatorer och block på CPU (NB och SB som jag ska plocka bort) och snart GTX780. Det komplicerar mätning vid radiator. Aquaeron går dessvärre inte styra genom de inbyggda sensorerna. Men temp på vattnet är ju intressant. Jag har inte tänkt på det faktiskt.

Skrivet av Marcusk:

Ofta brukar man bara mäta vattentemperaturen i vattenkylning, då en ökning i antingen CPU- eller GPU-temperatur inte nödvändigtvis måste medföra samma snabba ökning på vattnet. Det blir oftast "jämnare" kontroll av fläktarna om de styrs av vattentempen. (Det tar tid för vattnet att gå upp i temperatur)

T.ex. kan en CPU gå upp till 100% ett par sekunder, fläktarna går igång på max, och sedan ner igen direkt när lasten försvinner. Om det då styrdes efter vattentemp hade de knappt ändrat hastighet då värmeeffekten som överfördes till vattnet är obetydlig, alternativt ökar fläkten bara lite under längre tid p.g.a. mindre temperaturskillnad.

Tempgivare till vattenkylning brukar inte kosta så mycket, och kan t.ex. skruvas fast mellan en slanganslutning och gänga i t.ex. reservoar/pump osv.

Ja, det stämmer ju det du säger när jag tänker efter! Som jag tänk ha det:
res --> mvc355 18w --> 240rad(3 fläktar) --> gpu --> 360rad(5fläktar) --> cpu --> 240rad(2fläktar)
Kanske skulle jag sätta tempmätare efter (innan?) radiatorerna som sitter efter gpu/cpu och styra utifrån det? Vilka temperaturer skulle ni sätta min/max på vattnet i en sådan uppsättning?

EDIT: Temperaturerna måste jag iofs kontrollera själv, men skulle ni sätta sensorerna innan eller efter radiatorerna?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Det spelar knappt någon roll vart du sätter tempsensorn. Skillnaden i vattentemperatur är mindre än 1 grad celcius => obetydligt. Temperaturer får du experimentera fram, beror på hur dina block presterar samt vilka komponenter du har, överklockning etc. Stressa datorn och försök hitta lämpliga temperaturer för omslag. Jag skall precis implementera on/off reglering i min loop, och runt 50 grader verkar bli lagom där, mycket högre än det och CPUn blir ledsen. Hade det varit GPU som styrt hade jag nog haft 58 som omslag. Du får helt enkelt experimentera dig fram vad som fungerar för dig. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Åh, insåg inte att det var vatten. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det spelar knappt någon roll vart du sätter tempsensorn. Skillnaden i vattentemperatur är mindre än 1 grad celcius => obetydligt. Temperaturer får du experimentera fram, beror på hur dina block presterar samt vilka komponenter du har, överklockning etc. Stressa datorn och försök hitta lämpliga temperaturer för omslag. Jag skall precis implementera on/off reglering i min loop, och runt 50 grader verkar bli lagom där, mycket högre än det och CPUn blir ledsen. Hade det varit GPU som styrt hade jag nog haft 58 som omslag. Du får helt enkelt experimentera dig fram vad som fungerar för dig. Lycka till!

Hmm, vi får se hur det blir. Med Aquaeron ställer man nämligen in en min- och en maxtemperatur och sedan körs fläktarna beroende på temperaturen i det intervallet. Om det skiljer så lite som någon enstaka gram kanske det blir mycket upp och ner (typ on/off) ändå.. vore ju synd att gå miste om möjligheten att styra på det viset. Det borde annars ge en mycket tyst dator.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Ah, då missförstår vi varandra. Det jag menade med att placering inte spelar roll är att vattnet är under en grad varmare sett för en passage genom loopen. Det finns däremot en betydande skillnad i temperatur mellan "jämviktslägena" för load och idle. Hur stor den är kan jag inte svara på, det beror på systemet, men i mitt fall är det närmare 15 grader mellan idle och load. Så ställs kontrollen in på det sättet borde det fungera utmärkt, bara du är noga när du justerar in det

Permalänk
Medlem

Som andra säger så skiljer det sig kanske 1-2 grader HÖGST mellan olika områden i loopen så det spelar ingen större roll hur du placerar vare sig rads eller sensorn i loopen.

Sedan, har du ingen möjlighet att styra via BIOS beroende på temperatur och då koppla till någon fan header?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ah, då missförstår vi varandra. Det jag menade med att placering inte spelar roll är att vattnet är under en grad varmare sett för en passage genom loopen. Det finns däremot en betydande skillnad i temperatur mellan "jämviktslägena" för load och idle. Hur stor den är kan jag inte svara på, det beror på systemet, men i mitt fall är det närmare 15 grader mellan idle och load. Så ställs kontrollen in på det sättet borde det fungera utmärkt, bara du är noga när du justerar in det

Ah, det låter ju bättre! Då ska det gå att ordna! Synd att jag missuppfattade och hann beställa två tempsensorer bara, eftersom jag redan har en i reservoaren.

Skrivet av Commander:

Som andra säger så skiljer det sig kanske 1-2 grader HÖGST mellan olika områden i loopen så det spelar ingen större roll hur du placerar vare sig rads eller sensorn i loopen.

Sedan, har du ingen möjlighet att styra via BIOS beroende på temperatur och då koppla till någon fan header?

Tyvärr har jag inte hittat något sätt som fungerar att använda mig av dessa. Extra knöligt blir det också med tanke på att jag vill styra beroende på både grafikkort och CPU.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ah, då missförstår vi varandra. Det jag menade med att placering inte spelar roll är att vattnet är under en grad varmare sett för en passage genom loopen. Det finns däremot en betydande skillnad i temperatur mellan "jämviktslägena" för load och idle. Hur stor den är kan jag inte svara på, det beror på systemet, men i mitt fall är det närmare 15 grader mellan idle och load. Så ställs kontrollen in på det sättet borde det fungera utmärkt, bara du är noga när du justerar in det

Hehe, med bara cpu:n, på stock, i loopen skiljer sig temperaturen på vattnet 1,5C efter en halvtimmes intelburn med fläktar på 50%. Men tre radiatorer för bara cpu är ju räck mycket overkill. Kommer förmodligen se större skillnad när blocket till grafikkortet släpps.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."