Kan min i5-4670k processor verkligen vara såhär dålig? är den trasig?

Permalänk
Medlem

Kan min i5-4670k processor verkligen vara såhär dålig? är den trasig?

Jag byggde för ca 2 månader sen en helt ny dator och köpte då processorn (4670k) "begagnad" från tradera. Enligt säljaren så kom den här från en osåld dator och jag tror på det då jag har sett honom sälja samma processor flera gånger tidigare och även dom från osålda datorer.

hur som helst så fungerar processorn felfritt i normala användanden och spelande och mina temperaturer ligger på lite under 40 grader i idle (BIOS:et i mitt moderkort kyler inte CPUn under 40 grader) och runt 60 grader i load. Inget fel här

problemet märkte jag av nu när jag ville överklocka den. Även innan jag började överklocka så märkte jag att med alla inställningar i bios på default som vanligt så ligger min CPU på 3,8Ghz i boost men på ca 1.216V på core voltage. dessutom så går inte volten ner när jag inte använder CPUn och detsamma gäller för klockfrekvensen, den ligger enligt CPU-z på konstant 3.8Ghz.

Jag tänkte att det här kanske hade med buggar i bios att göra och uppdaterade därför bios:et från V1.3 till V1.81 BETA med tillhörande ME drivrutiner. Efter detta så stod klockfrekvensen kvar på konstant 3.8 men volten gick ner i vila. dock upp till runt 1.3V vid load.

hur som helst så tänkte jag att det kanske är något fel med auto-inställningarna bara i bios eller ngt och bestämde mig för att försöka överklocka ändå.. Jag gick då in i bios och testade efter rekommendation 4.6ghz på 1.2V för att se hur bra cpu man har. såklart bootade inte ens datorn av det. testade efter det 4.4ghz på samma volt. bootade inte där heller. testade efter det 4.2 och då bootade windows. men ganska direkt efter jag hade öppnat cpuz så crashade datorn... Så jag testade 1.26 volt på 4.2ghz och det verkar fungera. testade dock bara 5 minuter för jag var rädd att den skulle gå sönder.

Jag testade också att sätta på adaptive mode på 4.2ghz och 1.2 volt och den går då upp till över 1.3V i load vilket sägs vara farligt.

Det konstigaste med allt det här är att även på 4.2Ghz och över 1.3V så går processorn inte varmare än 70-75 grader i load.

Jag tycker även att det känns för dåligt för att bara vara en "dålig CPU". läser om folk som har fått "the worst chip in the world" och ligger på 4.2ghz på 1.2Volt och jag klarar det knappt på 1.3V. Är den möjligtvis sönder? Kan jag få en ny på garantin för att den går upp till runt 1.3V i stock?

Eller är det kanske moderkortet som är "trasigt"? Det skulle förklara en del, men den borde ju fortfarande då kunna starta upp på 4.4ghz och 1.2 volt? och borde den inte isf gå sönder/bli ostabilt av 1.3V på 3.8ghz?

Mina komponenter finns i signaturen och kylaren jag använder är corsair h90 i pull där den drar varm luft från datorn. Jag har använt Prime95 (Blend) när jag har testat CPUn.

Permalänk
Avstängd

4,4 ghz på 1,2 går inte att starta för mig alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

4,4 ghz på 1,2 går inte att starta för mig alls.

Beklagar jag körde min Första i5 4670k i 4,6ghz startade upp på första försöket i 1,215 dock gick den varm. Den andra jag nu har kör jag i 1.225 i 4,4ghz med ett MIS z87i itx SKyller detta på billigt o inte direkt det bästa moderkortet

http://www.ladda-upp.se/bilder/hqootjcrkuaigf/

ser att den visar vcoren på under 1volt men i bios är den ställd på 1,225

om vi ska gå tillbaks till din fråga om den är trasig kan jag säga som så NEJ hade den varit det hade den inte startat upp. dock kan du ju testa att ställa den i normal (oklockad) och köra prime95 får du errors så kan detta bero på minnen osv men är det inte dom så kan det vara processorn som inte är 100 stabil.

klockning har man ingen garanti att man lyckas

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

om vi ska gå tillbaks till din fråga om den är trasig kan jag säga som så NEJ hade den varit det hade den inte startat upp. dock kan du ju testa att ställa den i normal (oklockad) och köra prime95 får du errors så kan detta bero på minnen osv men är det inte dom så kan det vara processorn som inte är 100 stabil.

klockning har man ingen garanti att man lyckas

den går stabilt i stock. har spelat och bara suttit vid datorn sen jag byggde den i stock så hade sett det isf

nä precis ingen garanti på överklockning det jag tänkte på var att den ligger på runt 1.3V med stock i turbo... är inte det väldigt väldigt högt?

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag inte heller har vunnit det bästa priset i kisel-lotteriet. Kör för närvarande 4.2 på 1.226V... Dock har jag inte pillat med uncore eller liknande så det går säkert att finslipa. Men å andra sidan är jag rätt nöjd med detta för närvarande. ~30C idle och har aldrig lyckats komma över 65C ens med linpack (tackar min bjässe till kylare för det).

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC-banan:

den går stabilt i stock. har spelat och bara suttit vid datorn sen jag byggde den i stock så hade sett det isf

nä precis ingen garanti på överklockning det jag tänkte på var att den ligger på runt 1.3V med stock i turbo... är inte det väldigt väldigt högt?

Den skall ligga som min gör om kollar cpu-z runt 1volt men gå in i bios ställ den i defoult läge låter som den är clockad i nuläge

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Den skall ligga som min gör om kollar cpu-z runt 1volt men gå in i bios ställ den i defoult läge låter som den är clockad i nuläge

nix allt i bios är default. fick rensa CMOS några gånger när jag testade så det är inte det. däremot så kan jag ju testa att sätta core v på fixed och testa om den är stabil på runt 1 volt. om det inte fungerar så ja då har jag väll helt enkelt en jävligt dålig cpu :/ aja sånt är livet. Men kan jag få 4.2 stabilt på 1.3 eller under och det inte är skadligt så är jag hyffsat nöjd ändå. Kan pilla lite med "Per core" och har jag jävligt tur i oturen där så kanske det bara är min 4dje core som är dålig.

hur högt vågar man gå på voltage? jag läser att 1.3 börjar bli mycket och att 1.4 är aboslut max ungefär. men om jag har bra temperaturer då? kan man gå upp mer då?

Detta är första gången jag överklockar så kan inte så mycket

Permalänk
Medlem

nu har jag testat en del. 3.8ghz klarade den av stabilt på 1.090 volt. betydligt mindre än vad jag hade från början med bios i default (1.3 volt). och jävlar vilken skillnad. innan gick temperaturen upp till 60-65 ungefär vilket är ganska lite, men nu låg den på under 50 grader.

så har jag testat hyffsat länge och kommit fram till att på 4.2ghz behöver den ca 1.280-1.3V för att gå stabilt. Jag har inte testat tillräckligt länge ännu. utan jag försökte dra upp klockfrekvensen ännu mer eftersom jag hade så bra temperaturer och gick enda upp till 1.352 volt på 4.3Ghz och var nästan stabil. jag klarade av att köra prime95 i 40 minuter utan problem men datorn stängdes av nästan direkt av occt.

så nu frågar jag igen: Hur mycket vågar man gå upp i volt? när blir det farligt? Kan jag öka mer om jag fortfarande har bra temperaturer?

På 4.3ghz och 1.352 volt så gick aldrig temperaturerna över 75 grader (låg för det mesta på 60-68). vilket jag tycker låter helt otroligt vad jag har sett från andra ;o kan jag fortsätta gå upp mer i volt med så här bra temperaturer eller är det fortfarande skadligt? ska jag nöja mig med 4.2Ghz?

Permalänk
Medlem

ingen som vet? Kan jag gå över 1.35 volt om jag fortfarande har bra temperaturer? dom går aldrig över 75 i prime95.

jag har inte datorn på 24/7 men ungefär hela dagen.

Hur högt kan man gå? hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

ingen som vet? Kan jag gå över 1.35 volt om jag fortfarande har bra temperaturer? dom går aldrig över 75 i prime95.

jag har inte datorn på 24/7 men ungefär hela dagen.

Hur högt kan man gå? hjälp uppskattas

Vet inte hur det är för dessa, men generellt så tror jag inte man rekommenderar att gå högre för en 24/7-klock. Min törstiga Sandy ligger på, eller över vad många anser är "safe" för 24/7.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Från vad jag läst så är 1.38 och 1.35 max beroende på källan och vad jag har förstått så skall man inte överskrida detta oavsett temperatur, vet inte riktigt varför då det inte går ihop i mitt huvud men det är vad jag läste när jag pillade runt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Från vad jag läst så är 1.38 och 1.35 max beroende på källan och vad jag har förstått så skall man inte överskrida detta oavsett temperatur, vet inte riktigt varför då det inte går ihop i mitt huvud men det är vad jag läste när jag pillade runt.

Det kan ha och göra med att det är väldigt små kretsar i processorn. Vid ökad spänning kan elektroner hoppa längre och då potentiellt hoppa över kretsbanor till ställen de inte borde vara på.

Alternativt så är det helt enkelt för att det blir varmare i någon komponent man kanske inte mäter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Från vad jag läst så är 1.38 och 1.35 max beroende på källan och vad jag har förstått så skall man inte överskrida detta oavsett temperatur, vet inte riktigt varför då det inte går ihop i mitt huvud men det är vad jag läste när jag pillade runt.

okej tack för svaret. Jag har bestämt mig för att stanna på 4.2ghz. känner inte att det är värt risken då jag verkar behöva 1.37volt till 4.3ghz

ligger stabilt på 4,2ghz på 1.310volt nu. nöjer mig här. Tråkigt med en sån usel processor men men. Sånt är livet

Permalänk

Jag klarar köra 4.4 på 1.29v med en 4770k har inte heller den bästa proppen. Kör den delidad och naked mount block= kör utan IHS har en temp nu på ca 53 grader i load.

Men ska jag köra 4.5 så krävs det ca 1.35v för stabilitet men den blir het som lava och det är inte värt det tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag kan köra 4.6ghz på 1.15V:p fast jag har ju en i7 3770k som jag nu kör i stock för prestandan behövs inte.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Det kan ha och göra med att det är väldigt små kretsar i processorn. Vid ökad spänning kan elektroner hoppa längre och då potentiellt hoppa över kretsbanor till ställen de inte borde vara på.

Alternativt så är det helt enkelt för att det blir varmare i någon komponent man kanske inte mäter på.

Ahh så var det ja. Mitt problem med den teorin är att jag inte lyckades hitta någon som faktisk fått problem av detta eller ens provat vilket då gör mig lite fundersam. Jag vill dock inte heller prova utifall att det stämmer..

Permalänk
Medlem

Nu är det inte en 4670k men en kompis köpte en ny kylare för att överklocka. Vi kör båda 3570k och jag ligger på 1.132V vid 4.2GHz, min kompis behövde 1.35V för att ligga stabilt på samma klockfrekvens så skillnaden från CPU till CPU kan vara enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag klarar köra 4.4 på 1.29v med en 4770k har inte heller den bästa proppen. Kör den delidad och naked mount block= kör utan IHS har en temp nu på ca 53 grader i load.

Men ska jag köra 4.5 så krävs det ca 1.35v för stabilitet men den blir het som lava och det är inte värt det tycker jag.

ja tanken var för mig att delida också load gick upp till 60 i stock och trodde därför att jag hade en väldigt varm CPU och det var drf jag tänkte delida, Så att jag kunde överklocka den en hel del. Nu gick det ju dock bara till 4.2ghz och temperaturen går inte över 75 grader så jag tror inte det behövs hehe. (håller sig för det mesta på 60-68 i prime95).

verkar som jag lyckades få en CPU med bra applicering av TIM:en och därav bra kylförmåga. Men istället väldigt dålig på att överklocka. synd att det inte var tvärt om

Skrivet av cjal:

Nu är det inte en 4670k men en kompis köpte en ny kylare för att överklocka. Vi kör båda 3570k och jag ligger på 1.132V vid 4.2GHz, min kompis behövde 1.35V för att ligga stabilt på samma klockfrekvens så skillnaden från CPU till CPU kan vara enorm.

Jo du jag har märkt det har läst om många som klarar upp mot 4.7-4.8Ghz med denna CPU på 1.2V. lite skillnad mot min om man säger så

Permalänk
Medlem

Du har ändrat VCCIN till 1.9-2.1 väl? annars kan det mycket väl vara anledningen varför du inte kommer högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kan ha och göra med att det är väldigt små kretsar i processorn. Vid ökad spänning kan elektroner hoppa längre och då potentiellt hoppa över kretsbanor till ställen de inte borde vara på.

Alternativt så är det helt enkelt för att det blir varmare i någon komponent man kanske inte mäter på.

Första kanske jag kan köpa, andra njah. Processorn blir varm men det är inte så att den blir så otroligt varm på en punkt utan att spridas till resten.

Mer man klockar ökar också bruset i signalen vad jag minns. Har även hört att man sliter på chippet men inget från en pålitlig källa. Samma hörs från AMD kampet att man inte skall överskrida 1.55V men i stort sätt alla överclockningar på 5Ghz kräver det, och jag kan inte vara den enda personen som kör min på 5 i längre tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

Du har ändrat VCCIN till 1.9-2.1 väl? annars kan det mycket väl vara anledningen varför du inte kommer högre.

nix har inte pillat alls på VCCIN. tack för tipset testade att öka upp till 2.0 men fick ändå inte 4.3Ghz stabilt på 1.35V. Men jag kanske kan få 4.2ghz stabilt på lägre volt om jag ökar VCCIN.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har en lite fråga angående min CPU med, den går stabilt i 4.4GHz med 1.35Volt, det är alltså inte så dåligt? för en del verkar kunna köra betydligt högre hastigheter är samma volt om inte mindre?

Skicka gärna pm om ni har lite mera tips!

Mitt system är:
I5 4670k ca 50-55 grader i load
MAXIMUS VI FOMRULA
Noctua NH-U12P SE2
CORSAIR VENGEANCE/ CMZ8GX3M2A1600C9
CORSAIR AX860I
ASUS GTX 690

Visa signatur

I9 12900K - Custom loop | Maximus Z690 Hero | G.Skill Trident Z5 32GB 6000mhz CL36 RGB | ASUS Strix RTX 3080 - Custom Loop | be quiet! Straight Power 11 1000W | Samsung 980 Pro 1TB | Kingston 2TB NVMe, 4TB HDD

Permalänk
Skrivet av AdamT123:

Tjenare!

Har en lite fråga angående min CPU med, den går stabilt i 4.4GHz med 1.35Volt, det är alltså inte så dåligt? för en del verkar kunna köra betydligt högre hastigheter är samma volt om inte mindre?

Skicka gärna pm om ni har lite mera tips!

Mitt system är:
I5 4670k ca 50-55 grader i load
MAXIMUS VI FOMRULA
Noctua NH-U12P SE2
CORSAIR VENGEANCE/ CMZ8GX3M2A1600C9
CORSAIR AX860I
ASUS GTX 690

Jag kan köra 4.4 på 1.26 men det jag inte förstår är att du kan köra din på 1.35v. Med den kylaren och ha en temps i load på typ 55 grader.

Skulle jag ge min propp 1.35 med min uber vattenkylning så ligger jag farligt nära 90 grader om inte mer.

Dessa proppar äro underliga va.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag kan köra 4.4 på 1.26 men det jag inte förstår är att du kan köra din på 1.35v. Med den kylaren och ha en temps i load på typ 55 grader.

Skulle jag ge min propp 1.35 med min uber vattenkylning så ligger jag farligt nära 90 grader om inte mer.

Dessa proppar äro underliga va.:)

Ja jag måste ha minst 1.3 för att datorn ens ska starta och 1.35 för att få den stabil. Enligt realtemp nu med prime95 så får jag ca 85-90 grader, jag körde AIDA64 först va därför jag fick lyckonummer....

min största fråga är, varför måste jag ha så mycket volt? borde kunna köra högre hastighet med samma volt?

Jag är inte rädd att trycka på mera volt, men känns bara onödigt finns det något att göra förutom att byta processor?

Visa signatur

I9 12900K - Custom loop | Maximus Z690 Hero | G.Skill Trident Z5 32GB 6000mhz CL36 RGB | ASUS Strix RTX 3080 - Custom Loop | be quiet! Straight Power 11 1000W | Samsung 980 Pro 1TB | Kingston 2TB NVMe, 4TB HDD

Permalänk
Skrivet av AdamT123:

Ja jag måste ha minst 1.3 för att datorn ens ska starta och 1.35 för att få den stabil. Enligt realtemp nu med prime95 så får jag ca 85-90 grader, jag körde AIDA64 först va därför jag fick lyckonummer....

min största fråga är, varför måste jag ha så mycket volt? borde kunna köra högre hastighet med samma volt?

Jag är inte rädd att trycka på mera volt, men känns bara onödigt finns det något att göra förutom att byta processor?

Nä ge den inge mer volt det är inte värt det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Har en 4670K @4,3GHz med 1,14 volt stabit (ca 75°C vid load). Har jag turen att ha en bra processor?

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Skrivet av Nombah:

Du har ändrat VCCIN till 1.9-2.1 väl? annars kan det mycket väl vara anledningen varför du inte kommer högre.

Jag finner nite VCCIN i mitt bios har z97 Gaming 3 med UEFI. Vad skall jag leta efter?

Permalänk

Jag har alltid kört min 4670K @ 4,2GHz 1,13 volt. Har funkat stabilt i alla lägen, jag gjorde dock en auto-overclock genom moderkortet så har aldrig behövt pilla mer än så

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att ni kör med runt 1.3v+ och får ut max temp på strax över 50 grader så vill jag veta vad ni kyler den med eller hur ni testar eran "load"
Gäller så klart inte för dom som har gjort delidd ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Google is your best friend !

Finns en del bra artiklar om Haswell som ganska ingående berättar om hur mycket volt man kan lägga på diverse chip e.t.c
Finns en bra här: http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Haswell_OC_Guide/1.h...

Här har du lite att gå på, förutsatt att du har en kylning som kan hantera värmen:

Visa signatur