16 fläktar till 1 plats med 4-pinn splitter

Permalänk
Medlem

16 fläktar till 1 plats med 4-pinn splitter

Hej

Vad tror ni om detta, Jag har ett Asus moderkort som ska ha pwm styrning på alla fläktplatser, Det visade sig dock nu att det bara är på cpu platsen detta gällde, oavsätt att alla är 4-pinn. Så min lösning för tillfället är att använda pwm splitters med strömförsörjning för att driva alla fläktar (16st)
Jag har helt enkelt kopplats samman 5 st splitters med 4 uttag på varje, och med kontakten som har signalen har jag länkad vidare till nästas modekorts kontakt osv

Min fråga nu är, Då alla har sin egen strömförsörjning (5 molex totalt) finns det någon risk att något går åt pipan,
så länge jag håller mig till samma sladd med molex bör det inte hända något eller? (tänker om jag skiftar kabel mitt i är väl risken att man blandar in ytterligare faser och riskerar att bränna något?)

PS: för er som undrar varför jag har 16 fläktar, 2 x 480 radiatorer med 8 fläktar på vardera

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Det ska inte vara några problem alls, då all ström dras från molex.

I princip alla moderkort har bara PWM på CPU/CPU OPT. Dom nyare Asus korten har dock både PWM och vanlig DC styrning på CPU/CPU OPT. Moderkortet känner av automatiskt om det är en PWM eller vanlig fläkt man kopplat in.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är väl att du endast ska koppa en fläkts hastighetsangivelse till moderkortet (normalt den gula sladden), kopplar du ihop flera sådana blir nog angivelsen helt knasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Värt att tänka på är väl att du endast ska koppa en fläkts hastighetsangivelse till moderkortet (normalt den gula sladden), kopplar du ihop flera sådana blir nog angivelsen helt knasig.

Inget att oroa sig för då det hur man än kopplar med dessa adaptrar så finns det bara en fläkt som det tas varvtals info från. Dock så kan man ju alltid pilla loss RPM sladden från några fläktar och sätta den i en egen kontakt, och därefter sätta i de andra uttagen på moderkortet. Då kan man kolla upp varvtalen på flera fläktar, om man nu har blandat modeller i sin kedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Inget att oroa sig för då det hur man än kopplar med dessa adaptrar så finns det bara en fläkt som det tas varvtals info från. Dock så kan man ju alltid pilla loss RPM sladden från några fläktar och sätta den i en egen kontakt, och därefter sätta i de andra uttagen på moderkortet. Då kan man kolla upp varvtalen på flera fläktar, om man nu har blandat modeller i sin kedja.

Jo, men jag har lärt mig att om du feedar 2st varvtalsangivare (från ex. 2 fläktar) till samma sladd så så angivelsen helt fel. Jag vet att adaptrar inte brukar ha den sladden kopplad på mer än en kontakt. Men om man kanske bygger egna adaptrar så kan det vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en fläktkontroller med 5st splitters för 3 fläktar så kan du köra de i olika hastigheter istället för en i hela datorn?