Nätaggregat upp och ner , Kan det verkligen vara bättre ?

Permalänk

Nätaggregat upp och ner , Kan det verkligen vara bättre ?

Hej , som titeln säger kan verkligen nätaggregatet upp och ner vara bättre för luftflöde ? Mitt chassi har hål i botten där agget ska stå men jag har inte det upp och ner , Men om man sätter nätaggregatet upp och ner blir det inte svårare för den att få luft då ? Det är ju inte jätte mycket mellanrum från golv till chassi botten när den står på marken.

Och det är ju inte hål i botten på nätaggregatet så hur ska nätaggregatet suga in luft utifrån och sen få in luften i chassit som en del skriver ? När luften inte kan åka igenom aggregatet endå. Det enda stället luften kan komma in / ut på är ju där fläkten är och där bak vid aggregatet. Så är det verkligen lönt att byta mitt aggregat så att det är upp och ner istället som jag ser att alla skriver man ska göra ?

Permalänk
Medlem

ja då det är lungt det finns fortfarande luft och flytta så länge du inte har datorn stående på någon matta
dessutom så får den ju svalare luft så det är till en fördel än att den tar luft som grafikkort vispat runt en stund som är varm.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Luften blir strömlinjeformad längs golvet och chassit vilket medför att det blir en bättre effekt på kylning då bland annat den nya luften pressas mot mellan mellanrummet på botten av chassit och golvet, dvs där det är svalt vilket medför en extra kylningsförmåga

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ja då det är lungt det finns fortfarande luft och flytta så länge du inte har datorn stående på någon matta
dessutom så får den ju svalare luft så det är till en fördel än att den tar luft som grafikkort vispat runt en stund som är varm.

Skrivet av Cav.:

Luften blir strömlinjeformad längs golvet och chassit vilket medför att det blir en bättre effekt på kylning då bland annat den nya luften pressas mot mellan mellanrummet på botten av chassit och golvet, dvs där det är svalt vilket medför en extra kylningsförmåga

Men om jag sätter den upp och ner , Hur ska den blåsa luft in i chassit då som en del säger att det gör ? Jag menar botten är ju bara en metallskiva där går nog inte någon luft igenom enligt mig iallafall.

Permalänk
Avstängd

Det gör den inte. Den blåser in luf till komponenterna i PSU:n och så blåses värmen ut från gallret på baksidan av ditt chassi

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Men om jag sätter den upp och ner , Hur ska den blåsa luft in i chassit då som en del säger att det gör ? Jag menar botten är ju bara en metallskiva där går nog inte någon luft igenom enligt mig iallafall.

Den ska inte blåsa sin varma luft i chassiet (nätaggets egna uppvärmda luft hålls i stort sett utanför chassiet på båda sätten men mindre värme som uppstår i nätagget kan vara vettigt för livslängden vilket är därför man ser chassien med denna lösning.)
Den har inte blåst in någon luft in i chassiet tidigare heller för den delen.
utan då har den tagit luft innefrån chassiet och dragit ur den luften som troligen är varmare än den som kommer från utsidan av chassiet och som sen leds ut via baksidan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av helgehorse:

Men om jag sätter den upp och ner , Hur ska den blåsa luft in i chassit då som en del säger att det gör ? Jag menar botten är ju bara en metallskiva där går nog inte någon luft igenom enligt mig iallafall.

Skrivet av Neonodia:

Det gör den inte. Den blåser in luf till komponenterna i PSU:n och så blåses värmen ut från gallret på baksidan av ditt chassi

Skrivet av mini-z1994:

Den ska inte blåsa sin varma luft i chassiet (nätaggets egna uppvärmda luft hålls i stort sett utanför chassiet på båda sätten men mindre värme som uppstår i nätagget kan vara vettigt för livslängden vilket är därför man ser chassien med denna lösning.)
Den har inte blåst in någon luft in i chassiet tidigare heller för den delen.
utan då har den tagit luft innefrån chassiet och dragit ur den luften som troligen är varmare än den som kommer från utsidan av chassiet och som sen leds ut via baksidan.

ah okej då hade jag rätt endå på ett sätt. För jag läste i en tråd för ca 30 min sen att har du nätaggregatet upp och ner kommer de komma in mer kall luft mot grafikkorten osv för luften går rakt igenom aggregatet , MEn det va då jag började bli fundersam eftersom botten på aggregatet är en skiva metall i princip haha Men tack för era svar ! Ska testa att byta håll på mitt agg endå kanske

Permalänk
Avstängd

Njaa, Byt inte håll på den, Vänd på den istället så blir det bättre

Skrivet av helgehorse:

ah okej då hade jag rätt endå på ett sätt. För jag läste i en tråd för ca 30 min sen att har du nätaggregatet upp och ner kommer de komma in mer kall luft mot grafikkorten osv för luften går rakt igenom aggregatet , MEn det va då jag började bli fundersam eftersom botten på aggregatet är en skiva metall i princip haha Men tack för era svar ! Ska testa att byta håll på mitt agg endå kanske

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Njaa, Byt inte håll på den, Vänd på den istället så blir det bättre

haha .. det låter nog bättre tack för tipset

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att ha nätaggets luftintag mot golvet är förstås att fläkten kommer suga in betydligt mer damm, så se till att ha ett bra dammfilter (t.ex. Demciflex) och glöm inte bort att rengöra det regelbundet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av helgehorse:

ah okej då hade jag rätt endå på ett sätt. För jag läste i en tråd för ca 30 min sen att har du nätaggregatet upp och ner kommer de komma in mer kall luft mot grafikkorten osv för luften går rakt igenom aggregatet , MEn det va då jag började bli fundersam eftersom botten på aggregatet är en skiva metall i princip haha Men tack för era svar ! Ska testa att byta håll på mitt agg endå kanske

Det är på sätt och vis sant att grafikkortet får mer kall luft om du har nätagget med fläkten ner mot golvet men det beror på att nätagget inte tar kallluft från grafikkortet i det fallet och inte på att nätagget blåser in kallluft till det.

Permalänk
Medlem

sätt i en fläkt till bakom nätagget då som blåser in från golvet. om du har plats till det. och om du behöver det.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Du kan ha den på båda hållen, inget av sätten är fel, bara olika för- och nackdelar.