Överklockat processor hur vet jag att allt fungerar som det ska?

Permalänk
Medlem

Överklockat processor hur vet jag att allt fungerar som det ska?

Jag har precis överklockat min FX8320 till 4200@1,396V och allt verkar fungera, har hittils bara bootat systemet som är Linux mint men hur går jag nu till väga för att säkerställa att funktionen är som den ska utan att förstöra något?

Permalänk

Nu vet jag inte hur Linux fungerar öht men du kan ju se om du kan ta hem prime95 eller liknande stresstest program för att se så allt går stabilt. Glöm inte kolla temperaturerna med exmpelvis hwmonitor, 1,4v är rätt saftigt.

Permalänk
Medlem

Kör ett stresstest som lastar CPU tungt under ett par timmar, övervaka så tempsen inte blir för höga, Jag använd OCCT själv, nya versioner avbryter automatiskt när temperaturerna blir för höga. Om testet inte avbryts så är din CPU stabil. Hur länge du vill köra är upp till dig, vissa säger att 2-3 timmar räcker, andra kommer säga upp till 36 timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Nu vet jag inte hur Linux fungerar öht men du kan ju se om du kan ta hem prime95 eller liknande stresstest program för att se så allt går stabilt. Glöm inte kolla temperaturerna med exmpelvis hwmonitor, 1,4v är rätt saftigt.

Jag försökte googla lite på volten till Fx8320 vid överklockning men jag fick väldigt motstridiga bud borde det räcka med mindre?

Permalänk
Skrivet av dewpo:

Jag försökte googla lite på volten till Fx8320 vid överklockning men jag fick väldigt motstridiga bud borde det räcka med mindre?

Det är ingen fara, har haft AMD själv och de är rätt envisa med volten för att komma upp i högre hastigheter.. Se bara till så att du har tillräcklig kyllösning.

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte har jag märkt men inte så att det bli för varmt eller så, utan jag märkte efter ett tag att processor fläcken aldrig varade upp utan verkade gå på lägsta varv hela tiden, Den är ställd att gå upp i varv när cpu-n blir varmare än 45 grader men det verkade aldrig inträffa så jag körde ett par benchmarkings och prestandan hade halverats. Normalt varvar ju processor upp och ner i frekvens efter belastningen men mitt försök att över klocka verkar låst den till eco-mode. Nu har jag ställt den default igen och normal prestanda är tillbaka. Är det någon som vet vad jag gjort för fel och hur jag ska bära mig åt för att få den överklockad på riktig? Jag fick inga fel meddelanden både bios och systemet rapporterade 4200Mhz , Kan det vara core protektion eller något liknande som spökar?