Permalänk
Medlem

Ändra luftflödet

Standard är idag att ny luft sugs in nedifrån från golvet eller från frontpanelen, i mitt fall innebär detta att en del damm sugs in i datorn.

Min fråga är då:
Är det någon större skillnad att ändra på luftflödet så luften sugs in i de övre delarna av chassit och åker ut i de nedre?
Då varm luft naturligt vill ta sig upp så måste denna ide innebära sämre luftflöde genom chassit men är det tillräckligt mycket för att påverka temperaturen på komponenterna i datorn?

Edit: Stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabel:

Standard är idag att ny luft sugs in nedifrån från golvet eller från frontpanelen, i mitt fall innebär detta att en del dam sugs in i datorn.

Min fråga är då:
Är det någon större skillnad att ändra på luftflödet så luften sugs in i de övre delarna av chassit och åker ut i de nedre?
Då varm luft naturligt vill ta sig upp så måste denna ide innebära sämre luftflöde genom chassit men är det tillräckligt mycket för att påverka temperaturen på komponenterna i datorn?

Det är standard, ja. Beror nog mest på att luften är lite kallare nära golvet. Den bästa lösningen är dammfilter, om du inte redan har det i chassit så kan du köpa dem löst ganska billigt. Det skulle nog inte påverka temperaturerna nämnvärt om du hade insug uppe och utblås fram, effekten blir ju densamma fast bakvänd.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2