Permalänk

Vattenkylning

Hej! Sitter med ett Asus Maximus VII Formula och en 4790K som jag vill kyla. Jag vill ha ett tyst och snyggt system. Chassit har jag bokat en Corsair Graphite 780T W. Komponenterna som jag har valt är:
3 x Noiseblocker NB-eLoop B12-2 - 1300 rpm
1 x EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal
1 x XSPC EX360 - Black
1 x EK - DCP 2.2 (12V DC Pump)
1 x EK - DCP 2.2 X-RES Reservoar Combo
8 x XSPC - Push On - G¼ - 16/10mm - Black Chrome
2 x MasterKleer - 16/10mm - Klar
1 x Phobya HeGrease Extreme 3.5g
1 x XSPC EC-6 - Clear - 1L

Hur ska jag koppla in detta på bästa sätt ? Pump/tank-Moderbord-cCpu-Radiator , tänker jag rätt ? Fläktarna kopplar man in dessa på moderbordet eller tar man dem direkt från Psu:n ? Ska fläktarna blåsa in eller ut från chassit ? Har jag missat någonting ?
Många frågor , jag är tacksam för all hjälp. Om någon/några komponenter ser galet ut så byter jag ut den/dessa.

// Tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glarregladas:

Hej! Sitter med ett Asus Maximus VII Formula och en 4790K som jag vill kyla. Jag vill ha ett tyst och snyggt system. Chassit har jag bokat en Corsair Graphite 780T W. Komponenterna som jag har valt är:
3 x Noiseblocker NB-eLoop B12-2 - 1300 rpm
1 x EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal
1 x XSPC EX360 - Black
1 x EK - DCP 2.2 (12V DC Pump)
1 x EK - DCP 2.2 X-RES Reservoar Combo
8 x XSPC - Push On - G¼ - 16/10mm - Black Chrome
2 x MasterKleer - 16/10mm - Klar
1 x Phobya HeGrease Extreme 3.5g
1 x XSPC EC-6 - Clear - 1L

Hur ska jag koppla in detta på bästa sätt ? Pump/tank-Moderbord-cCpu-Radiator , tänker jag rätt ? Fläktarna kopplar man in dessa på moderbordet eller tar man dem direkt från Psu:n ? Ska fläktarna blåsa in eller ut från chassit ? Har jag missat någonting ?
Många frågor , jag är tacksam för all hjälp. Om någon/några komponenter ser galet ut så byter jag ut den/dessa.

// Tom

Om du ska ha en tyst dator så får du byta ut pumpen direkt till : Pump, Alphacool VPP655 / D5 single edition

Hur man kopplar finns det 100 inlägg om redan, men ordningen spelar inte stor roll på temperaturen.
Dock så ska du ha din Reservoar Innan pumpen om du väljer pumphus till Alphacool VPP655.

Jag har min rigg: Res - Pump - 360 rad - cpu block - gpu block - 480 rad och tillbaka till res.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mogwaii:

Om du ska ha en tyst dator så får du byta ut pumpen direkt till : Pump, Alphacool VPP655 / D5 single edition

Hur man kopplar finns det 100 inlägg om redan, men ordningen spelar inte stor roll på temperaturen.
Dock så ska du ha din Reservoar Innan pumpen om du väljer pumphus till Alphacool VPP655.

Jag har min rigg: Res - Pump - 360 rad - cpu block - gpu block - 480 rad och tillbaka till res.

Yes precis. Allt det här. D5or är tystast och dämpmatta är självklart tvunget om du inte får med gummidämpade fästen. Vattnet mer eller mindre måste rinna till pumpens inlopp helt naturligt, annars går den torr och då förstör man vääääldigt fort pumpen (tidsrymd kanske 1-2 sekunder, om man har otur) så att den faktiskt börjar låta trots att den står på dämpmatta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Då blir det att byta pump och reservoar då Tack för infon , ska se vad jag hittar om hur fläktarna skall anslutas och hur de blåser in/ut ur chassit.

// Tom

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Kör själv med en xspc ex360 rad, samma slang dimension som dig.
Min loop ser ut såhär: xspc 270 res/pump-->nedre Rx240 radsx2-->gpu terminalen-->övre EX360 rad-->CPU-->tillbaka till res.
Precis byggt denna loppen och är supernöjd med den. Bra temp och tyst. Jag kör pwm fläktar direkt till moderkortet, har 8st.
Fläktarna på övre rads blåser ut luft.

Med vänlig hälsning, K

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Har nu tittat på ursprungspumpen som har en ljudnivå på 17,1 dB, fläktarnas ljudnivå 'a 16,1 dB tillsammans 22-23 dB. Kommer man då att höra pumpen eller fösummas den av fläktarnas ljud ?

// Tom

Permalänk
Skrivet av Glarregladas:

Har nu tittat på ursprungspumpen som har en ljudnivå på 17,1 dB, fläktarnas ljudnivå 'a 16,1 dB tillsammans 22-23 dB. Kommer man då att höra pumpen eller fösummas den av fläktarnas ljud ?

// Tom

Problemet är att den vibrerar som en båtmotor så hela chassit börjar vibrera och den därmed låter MYCKET mer än de uppmätta 17.1 dB de försöker sälja den med så för din skull lyssna på tipset och ta en ordentlig pump istället.

Permalänk

Jag lyssnar och tar till mig

// Tom

Permalänk

Har nu beställt följande saker från Coolerkit.
1*Alphacool VPP655 / D5 single edition
1*låskrage till D5
1*O-ring till D5
1*5.25" Bay Reservoir V2 for D5

HAr jag missat någonting ?

// Tom

Permalänk
Skrivet av Glarregladas:

Har nu beställt följande saker från Coolerkit.
1*Alphacool VPP655 / D5 single edition
1*låskrage till D5
1*O-ring till D5
1*5.25" Bay Reservoir V2 for D5

HAr jag missat någonting ?

// Tom

Med en bay reservoir (direktkopplad till pumpen) kommer hela ditt chassi skaka.

Skaffa en fristående pump som du fäster på en skumgummiplatta. Det är också viktigt att reservoaren är kopplad innan pumpen, så den får ett jämt vattenflöde.

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Med en bay reservoir (direktkopplad till pumpen) kommer hela ditt chassi skaka.

Skaffa en fristående pump som du fäster på en skumgummiplatta. Det är också viktigt att reservoaren är kopplad innan pumpen, så den får ett jämt vattenflöde.

Tack för infon !Vvilken reservoar rekommenderar du ?

// Tom

Permalänk
Skrivet av Glarregladas:

Tack för infon !Vvilken reservoar rekommenderar du ?

// Tom

Håller med de andra i tråden, dock istället för ensam reservoar kan du även köra en res/top combo:

http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

Du kan egentligen ta vilka res eller pump/res combo som du vill. Har du frågor så kan du också kontakta Arthur på coolingstuff, han brukar kunna svara på det mesta.

Något som jag tycker är viktigt är att du bygger in en tömningsfuntion i ditt system, dvs en koppling med slang och kulventil som kopplas in i systemets lägsta punkt. Du kommer vara extremt nöjd med att ha gjort detta när något behöver förändras i systemet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
De är dyrt med vattenkylning. :/
Jag är intresserad av att kyla både cpu och gpu. D5 pumpen verkar vara ett ganska självklart val. Jag vill ha en 360mm+240mm rad. gärna röd slang och klart vatten. Blocket till 290X Lightning går på ca 160 dollar. Har en 4770k. Funderar på att försöka få tag i mycket delar begagnat. för att komma undan billigare. Annars har jag svårt och hamna under 5000kr för: pump, res, 2xrad, cpu/gpu block, slang, vätska, anslutningar.

Behövs slangklämmor? Tänker när man har anslutningar man skruvar på över slangen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

istället för ensam reservoar kan du även köra en res/top combo:

http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

Du kan egentligen ta vilka res eller pump/res combo som du vill. Har du frågor så kan du också kontakta Arthur på coolingstuff, han brukar kunna svara på det mesta.

Jag har just den reservoaren i mitt bygge och är inte nöjd. Mycket svårare att bli av med vibrationer när man inte kan fästa pumpen på skumgummiplatta (det blir för tungt med ansluten res).

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Behövs slangklämmor? Tänker när man har anslutningar man skruvar på över slangen.

Nej.

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Jag har just den reservoaren i mitt bygge och är inte nöjd. Mycket svårare att bli av med vibrationer när man inte kan fästa pumpen på skumgummiplatta (det blir för tungt med ansluten res).

Ok, jag hade den i mitt förra bygge upphängd på konsol och "gummi" skruvar och den var knäpptyst. Nu har jag pumpen för sig på skumgummi och vibrationerna fortplantar sig i chassit....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Jag har just den reservoaren i mitt bygge och är inte nöjd. Mycket svårare att bli av med vibrationer när man inte kan fästa pumpen på skumgummiplatta (det blir för tungt med ansluten res).

Varför inte använda kardborrband? De är mina planer iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör med compression fittings =kompressions nipplar så slipper du slangklämmor.

Skrivet av SweSparky:

Lånar tråden lite.
De är dyrt med vattenkylning. :/
Jag är intresserad av att kyla både cpu och gpu. D5 pumpen verkar vara ett ganska självklart val. Jag vill ha en 360mm+240mm rad. gärna röd slang och klart vatten. Blocket till 290X Lightning går på ca 160 dollar. Har en 4770k. Funderar på att försöka få tag i mycket delar begagnat. för att komma undan billigare. Annars har jag svårt och hamna under 5000kr för: pump, res, 2xrad, cpu/gpu block, slang, vätska, anslutningar.

Behövs slangklämmor? Tänker när man har anslutningar man skruvar på över slangen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Håller med de andra i tråden, dock istället för ensam reservoar kan du även köra en res/top combo:

http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

Du kan egentligen ta vilka res eller pump/res combo som du vill. Har du frågor så kan du också kontakta Arthur på coolingstuff, han brukar kunna svara på det mesta.

Något som jag tycker är viktigt är att du bygger in en tömningsfuntion i ditt system, dvs en koppling med slang och kulventil som kopplas in i systemets lägsta punkt. Du kommer vara extremt nöjd med att ha gjort detta när något behöver förändras i systemet.

En tömningsfunktion verkar vara riktigt bra . Har nu köpt en bayreservoar och får se hur mycket chassit kommer att vibrera. Annars blir det bara att göra om och göra rätt. När jag fått chassit "Corsair Graphite 780T W" ska jag mäta upp ljudnivåerna från pump/reservoar och delge resultaten.

// Tom

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Lånar tråden lite.
De är dyrt med vattenkylning. :/
Jag är intresserad av att kyla både cpu och gpu. D5 pumpen verkar vara ett ganska självklart val. Jag vill ha en 360mm+240mm rad. gärna röd slang och klart vatten. Blocket till 290X Lightning går på ca 160 dollar. Har en 4770k. Funderar på att försöka få tag i mycket delar begagnat. för att komma undan billigare. Annars har jag svårt och hamna under 5000kr för: pump, res, 2xrad, cpu/gpu block, slang, vätska, anslutningar.

Behövs slangklämmor? Tänker när man har anslutningar man skruvar på över slangen.

detta kit är ganska prisvärt:
http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

då har du 2200 kvar till gpu block, 240rad+fläktar, lite extra slang, kylmedia och 4 anslutningar till (16/11), vilket borde funka

kontakta arthur (coolingstuff.se) så hjälper han dig....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Glarregladas:

Tack för infon !Vvilken reservoar rekommenderar du ?

// Tom

EK-XRES 140 D5 Vario (incl. pump). Den tycker jag är riktigt bra.

Du kan köpa ett annat "rör" till om du vill ha mer eller mindre vatten i tanken.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

EK-XRES 140 D5 Vario (incl. pump). Den tycker jag är riktigt bra.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

Du kan köpa ett annat "rör" till om du vill ha mer eller mindre vatten i tanken.

hur sätter man fast denna kombo i chassit ? Snygg är den oxå .

// Tom

Permalänk
Medlem

Jag har den combon...
Det medföljer ett fäste att fästa i en "vägg".
På fästet sitter det gummifötter ca 10mm höga. Monterade min i bak kant inne i chassiet och hör den inte alls. Kör pumpen på full varv, alltså läge 5/5.
Den hörs lite om man öppnar på fyllnings hålet i toppen under drift.
Annars helt tyst, supernöjd!

Edit:

Bild
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

detta kit är ganska prisvärt:
http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

då har du 2200 kvar till gpu block, 240rad+fläktar, lite extra slang, kylmedia och 4 anslutningar till (16/11), vilket borde funka

kontakta arthur (coolingstuff.se) så hjälper han dig....

Tackar för tipset! Har kikat på de kittet faktiskt. Inte riktigt aktuellt ännu med vattenkylning, påväg hem nu och ska kika på lite reviews på Fractal Design Arc XL chassit. Blir nog ett sådant så de finns plats för ett vattenkylningssystem. Men när de blir aktuellt, ska jag kontakta Arthur och se om de eventuellt finns möjlighet och beställa hem en gpukylare till mig eller om jag ska beställa de själv från en annan sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett Corsair 750D för framtida H2O Projekt!
Rekommenderas Clear water framför färgat?
Slänger med en liten bild på kundkorgen. Ni får gärna kommentera den.
http://i60.tinypic.com/2n71vg4.jpg

Update: Om jag vill kunna tappa ur vattnet ur systemet på ett enkelt sätt, vad behöver jag då?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag har nu installerat vattenkylningem med D5 pump och 5,25" reservoir. Den Kombon är knäpptyst.Chassiefläktarna låter mer. Det är inga vibrationer som överförs till chassit.

// Tom