Permalänk
Medlem

Koppla in EK-DDC 3.2 PWM

Hallå. Har just avslutat mitt bygge av vattenkylningen och jag undrar vart jag egentligen ska koppla in pumpen för att kunna styra pwm signalen.

Har provat att koppla in den i cpu fan, men kan inte styra signalen. Pumpen går ju men jag vill kunna sänka hastigheten en aning för att få ner ljudnivån yttligare från pumpen.

Jag skaffade miig en Corsair mini commander i hopp om att jag skulle kunna styra signalen därifrån, men det gick inte heller efter att jag provat att koppla in pumpen där.

Frågan är går det att kontrollera pumpen via commandern eller ska jag koppla in den i cpu fan och kolla över inställningarna i bios?

moderkortet är Msi z77ia s01 m-itx.

Sen så undrar jag också om 90 graders vinklar läcker lätt om man bänder på dom, vart ett litet läck när jag skulle flytta på pumpen för att koppla in pwm kabeln till commandern.

MVH

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

det ska fungera att koppla in den på vilken header som helst som stöder just rpm reglering, cpu fan borde defenitivt fungera enligt mig, och sen kontrollera det från Bios.

vad menar du fungerar inte att styra? har du checkat bios om den får en rpm signal på den headern? säker på att din bios stöder justering av den manuellt? ska vara så enkelt att gå in i "fan options" i bios och ställa in ett manuellt fast rpm tal på den headern.

du är säker att du satt i den rätt i moderkortet? visserligen är det svårt att inte göra det men alla är vi tröttmössor ibland

checka program som Everest/aida om du får en rpm signal? speedfan också vanligt att kolla med samt med det programmet kan du justera varvtal.

vinklarna ska såklart inte läcka om man "bänder" dom inom gränserna kan tänka mig att dom lite billigare vinklarna kanske KAN göra det av just dålig kvalle. Att dom får lite tryck av att du böjer slangen lite ska enligt mig inte läcka du kanske fått nått måndagsexemplar? Har läst nåt om just EK vinklarna att nån hade fått nån som va lite sunkig jag kör EK och knurled och har inge problem, både 45 och 90 graders.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk

Jag har samma problem med min nya EK 3.2 PWM pump, jag har bara provat att gå in i BIOS och styra pumpen på fläkt kurvan. Men inget händer med varvtalet. Jag har ett MSI Gamer 7(X99) kort och har provat fläkt plats 2. Hur har det gått för dig, Razer_08?

Visa signatur

NZXT H630 : Asus IX Hero : Intel i7 7700K : Corsair 32GB DDR4 LED 3200MHz : EVGA Supernova G3 850W : GeForce Titan X pascal : SSD M2 Intel 600p 512GB M.2 (OS) : SSD 2 Crucial BX200 500GB : Windows 10 pro : Vattenkylning CPU EK - Supremacy, EK DDC 3.25 PWM pump , Alphacool 360 XT

Permalänk
Medlem

Är bästa om man kopplar in den på cpu_fan dels har du så du kan ställa in i bios att om inte cpu_fan fungerar så slår datorn av mao en ren säkehetsåtgärd.
Jag styr min pump via mjukvara som följer med m-b vilket det gör för nog alla m-b nu mer och inte via bios.
På det sättet kan man kontrollera att pumpens verkningsgrad(rpm) ökar med tex tempen på cpu.

Är inte vinkeln nog hårt dragen mot nippeln vilket ibland lossnar lite om man sätter dit slang och vrider lite osv för att få den på plats.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Det löste sig, jag gjorde som du föreslog "Ten" kopplade pwm kabeln till cpu fläktplatsen och laddade ner MSI command center. Funkar fint nu det blev bra mycket tystare o köra pumpen på lite lägre varv.

Visa signatur

NZXT H630 : Asus IX Hero : Intel i7 7700K : Corsair 32GB DDR4 LED 3200MHz : EVGA Supernova G3 850W : GeForce Titan X pascal : SSD M2 Intel 600p 512GB M.2 (OS) : SSD 2 Crucial BX200 500GB : Windows 10 pro : Vattenkylning CPU EK - Supremacy, EK DDC 3.25 PWM pump , Alphacool 360 XT