Vilken CPU kylare ska jag köpa till min dator

Permalänk
Medlem

Vilken CPU kylare ska jag köpa till min dator

Tjena,
Jag är ute efter en cpu kylare. Kan tänka mig att lägga runt 300-500 sek.
De jag har hittat än så länge och som verkar intressanta är:
- Master Hyper 212 Evo, 299 sek
- Noctua NH-U9B SE2, 495 sek
- Noctua NH-L9a, 445 sek

Jag frågar eftersom jag inte riktigt vet om vilken kylare som passar i mitt system storleksmässigt.

Här kommer lite uppgifter om Cpu, moderkort och chassi
- CPU: Intel core i5 4670k
- Moderkort: MSI Z87-G43 (MS-7816)
- Chassi: PC-k9wx

Anledningen till att skaffa en kylare är väl främst för att processorn ska hålla sig kallare och att ljudnivån minskar. Vilket jag ser som positivt.
Jag har just nu orginalfläkten på. Är det något specifikt jag behöver veta för att ta loss den och ersätta med den nya? eller räcker det med att följa manualerna?

Nu till en annan fråga.
Är det värt att överklocka processorn för att få mer kraft?
Jag spelar för det mesta på datorn och spelen jag lirar är oftast de tunga titlarna som kommer ut som tex Far cry4, BF4, AU och shadow of mordor.
Tror ni jag behöver mer CPU kraft eller räcker 3.40GHz stock för alla nya tunga spel som kommer ut hela tiden?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har kört med originalfläkten under flertal uppgraderingar och kan väl inte säga att jag störs av ljudet och kylningen duger alldeles utmärkt. När det gäller ljudnivån så tycker jag att både chassifläktarna och fläkten till grafikkortet stör mer..

Men visst, vill du bränna pengar så varför inte, själv har jag tidigare använt Noctua och de var riktigt bra, fast det var några år sen nu.

Att överklocka prollen ger inte så mkt igentligen utan du riskerar bara en dator som blir mer instabil, så enligt min åsikt så nej, det är inte värt det.

3.4 Ghz ska räcka bra, det är snarare frågan vad du har för grafikkort som styr hur tunga inställningar på spelen du kan köra.

Permalänk
Medlem

tack för svar.
Jag kan väl inte direkt säga att jag störs mycket av ljudnivån, men visst hörs datorn lite mer när jag spelar tunga spel. Därav tänkte jag att varför inte fixa en bättre kylare än orginal, plus lägre temperaturer överlag är väl att föredra.

Kör förövrigt processorn ihop med ett msi 780 gaming och det har funkat väldigt bra i de flesta spelen. Anledningen till att jag drog upp detta med överklockningen var om jag kanske kunde få lite mer fps i just far cry 4 som jag spelar mycket för tillfället. Skulle vara intressant veta om en processorboost kan ge lite fler fps i spelet, men det känns ändå som grafikkortet gör det största jobbet där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gfors:

tack för svar.
Jag kan väl inte direkt säga att jag störs mycket av ljudnivån, men visst hörs datorn lite mer när jag spelar tunga spel. Därav tänkte jag att varför inte fixa en bättre kylare än orginal, plus lägre temperaturer överlag är väl att föredra.

Kör förövrigt processorn ihop med ett msi 780 gaming och det har funkat väldigt bra i de flesta spelen. Anledningen till att jag drog upp detta med överklockningen var om jag kanske kunde få lite mer fps i just far cry 4 som jag spelar mycket för tillfället. Skulle vara intressant veta om en processorboost kan ge lite fler fps i spelet, men det känns ändå som grafikkortet gör det största jobbet där?

Fast när du spelar så kommer oljudet troligast från grafikkortet så då spelar det inte så stor roll vad du har för cpukylare.
Min erfarenhet säger att överklockning inte ger så värst mkt i realiteten, utan det är väl mer själva grejen med överklockningen och att försöka pressa ut max ur grejerna som är underhållande.
Men nackdelarna är att du riskerar att få en dator som blir mer instabil och garanterat varmare (om du inte satsar rejält på vattenkylning).

Det här är bara min åsikt..

Permalänk
Skrivet av gfors:

Tjena,
Jag är ute efter en cpu kylare. Kan tänka mig att lägga runt 300-500 sek.
De jag har hittat än så länge och som verkar intressanta är:
- Master Hyper 212 Evo, 299 sek
- Noctua NH-U9B SE2, 495 sek
- Noctua NH-L9a, 445 sek

Jag frågar eftersom jag inte riktigt vet om vilken kylare som passar i mitt system storleksmässigt.

Här kommer lite uppgifter om Cpu, moderkort och chassi
- CPU: Intel core i5 4670k
- Moderkort: MSI Z87-G43 (MS-7816)
- Chassi: PC-k9wx

Anledningen till att skaffa en kylare är väl främst för att processorn ska hålla sig kallare och att ljudnivån minskar. Vilket jag ser som positivt.
Jag har just nu orginalfläkten på. Är det något specifikt jag behöver veta för att ta loss den och ersätta med den nya? eller räcker det med att följa manualerna?

Nu till en annan fråga.
Är det värt att överklocka processorn för att få mer kraft?
Jag spelar för det mesta på datorn och spelen jag lirar är oftast de tunga titlarna som kommer ut som tex Far cry4, BF4, AU och shadow of mordor.
Tror ni jag behöver mer CPU kraft eller räcker 3.40GHz stock för alla nya tunga spel som kommer ut hela tiden?

Tacksam för hjälp

'

Master Hyper 212 Evo, 299 sek

Visa signatur

Laptop Asus K56CB