Hjälp med Oc av Phenom X3/X4, klarar ej minnes test med cpu går bra.

Permalänk

Hjälp med Oc av Phenom X3/X4, klarar ej minnes test med cpu går bra.

Har bara clockat Intel förut så behöver lite råd med AMD som jag inte kan något om. Har en Phenom 720 (2,8ghz) X3 upplåst till X4 och kör 3,2 ghz. Med nuvarande settigns kan jag köra CPU test i timmar, de går bra inget fel alls. Men så fort jag gör minsta lilla minnes test så hänger sig allt.

Vad har jag missat? Kan tillägga att de är cpu kraft jag behöver åt, inte minnet så det kan få ligga så nära stock de går.

Dessa settings.

Cpu ratio: 16
FSB: 200
Pci e: 100
Dram: Manual 800 (Sitter corsair i ddr2 800mhz)
Cpu/Nb freq: 2000mhz
HT Link speed: 2000mhz
Memory Timings: Auto
Cpu voltage, 1,4v (41c load, fungera med lägre också)
Cpu/Nb voltage: 1,3625
Cpu VDDA voltage: 2,6
Dram Voltage: 1,9
HT voltage: Auto
Nb voltage: 1,2

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Medlem

Om du kör allt i standard hur går det då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du kör allt i standard hur går det då?

Hmmm, testade allt tillbaka på Auto nu men 4e Coren fortfarande på och ett test av minne så hängde sig allt igen. Reboot, inaktivera 4e coren och testade minnet. De gick 10 sek sen blue screen med 3 st core. Något verkar skumt med minnet då.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Medlem

Ja ta och testa med en annan minnesmodul.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stukastini:

Har bara clockat Intel förut så behöver lite råd med AMD som jag inte kan något om. Har en Phenom 720 (2,8ghz) X3 upplåst till X4 och kör 3,2 ghz. Med nuvarande settigns kan jag köra CPU test i timmar, de går bra inget fel alls. Men så fort jag gör minsta lilla minnes test så hänger sig allt.

Vad har jag missat? Kan tillägga att de är cpu kraft jag behöver åt, inte minnet så det kan få ligga så nära stock de går.

Dessa settings.

Cpu ratio: 16
FSB: 200
Pci e: 100
Dram: Manual 800 (Sitter corsair i ddr2 800mhz)
Cpu/Nb freq: 2000mhz
HT Link speed: 2000mhz
Memory Timings: Auto
Cpu voltage, 1,4v (41c load, fungera med lägre också)
Cpu/Nb voltage: 1,3625
Cpu VDDA voltage: 2,6
Dram Voltage: 1,9
HT voltage: Auto
Nb voltage: 1,2

lol du har låst upp 4 kärnan och du klarar stabilitets test i flera timmar men när du kör något som har med minnet att göra så hänger sig datorn. känns som dom låste den kärnan av en anledning. menar cpu och minne hänger ihop. Vilka cpu tester körde du?

jag hade en x3 720 som då jag låste upp kärnan så gick klockan fel o börja typ flyta över hela skärmen det va bugg det.

men står upp till det att jag tror att det är den kärnan som är nedstängd av en anledning detta är det.

men ok hur beter sig 4 kärnan då du kör stock 2,8ghz får du frysningar då?

Permalänk
Skrivet av Kocken2015:

lol du har låst upp 4 kärnan och du klarar stabilitets test i flera timmar men när du kör något som har med minnet att göra så hänger sig datorn. känns som dom låste den kärnan av en anledning. menar cpu och minne hänger ihop. Vilka cpu tester körde du?

jag hade en x3 720 som då jag låste upp kärnan så gick klockan fel o börja typ flyta över hela skärmen det va bugg det.

men står upp till det att jag tror att det är den kärnan som är nedstängd av en anledning detta är det.

men ok hur beter sig 4 kärnan då du kör stock 2,8ghz får du frysningar då?

Körde en bios reset och nu har jag den i 3,2ghz med 3 Core, alla tester fungerar. Antingen fel på 4e Coren eller så missade jag någon inställning. Men 3 Core duger, kan jag bara kräma ur den till 3,6 ghz är jag nöjd

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD