Permalänk
Medlem

pwm styrning, program?

Köpte 2st Cool Master Jetflo 120mm för kylning av en 120mm radiator vattenkylning (2500k 4,4ghz), i push, pull konfig.
Försökte köra pwm styrning i Bios men den lägsta rpmn jag fick sätta var 1200rpm vilket är alldeles för högt i idel med alldeles för hög ljudnivå.
Istället satte jag motstånden man får med i serie och fick ner hastigheten till 800 rpm. Ljudnivån blev bättre men när jag spelar får jag plockat bort sidoplåten och har ändå höga temperaturer.
Försökt hitta något vettigt program för PMW styrning men gick bet, så jag kan sätta en lägre MIN rpm.

Måste väll finnas någon på Sweclockers som har haft samma problem?
Finns tusentals program för styrning av GPUer, men för Cpu verkar nästan omöjligt att hitta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

programvaran som hör till ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpte 2st Cool Master Jetflo 120mm för kylning av en 120mm radiator vattenkylning (2500k 4,4ghz), i push, pull konfig.
Försökte köra pwm styrning i Bios men den lägsta rpmn jag fick sätta var 1200rpm vilket är alldeles för högt i idel med alldeles för hög ljudnivå.
Istället satte jag motstånden man får med i serie och fick ner hastigheten till 800 rpm. Ljudnivån blev bättre men när jag spelar får jag plockat bort sidoplåten och har ändå höga temperaturer.
Försökt hitta något vettigt program för PMW styrning men gick bet, så jag kan sätta en lägre MIN rpm.

Måste väll finnas någon på Sweclockers som har haft samma problem?
Finns tusentals program för styrning av GPUer, men för Cpu verkar nästan omöjligt att hitta?

Tack på förhand.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

programvaran som hör till ditt moderkort?

helst inte, buggit. vet inte om det funkar. Så det finns inga bra program för PMW styrning?

Skrivet av immutable:

Vad har du för moderkort?

P8P67-M PRO B3

Permalänk
Medlem

SpeedFan är det enda jag känner till. Dock har jag aldrig lyckats förstå hur man använder det :/
http://www.almico.com/sfdownload.php

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

jag ser ingen anledning till att styra fläktarna själv om man har pwm då moderkortet sköter det själv beroende på temperaturer.

Därför rekommenderar jag inte heller speedfan som låser dom på din inställda hastighet, och dom stannar även på den när man avinstallerar det (åtminstone för något år sedan när jag provade det..) och allt slutar med att datorn throttlar för att inte överhetta..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

jag har tidigare använt speedfan för det du verkar vilja göra. går att ställa in så den reagerar på vilken temperatur datorn har (tex cpu) och därefter ändrar fläkthastigheten. sedan är det inte alltid det fungerar till 100% (beror på hur bra den stödjer dit moderkort) och det kan ta lite tid att få det att fungera som man vill första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

SpeedFan är det enda jag känner till. Dock har jag aldrig lyckats förstå hur man använder det :/
http://www.almico.com/sfdownload.php

Får testa,tack.

Skrivet av Haptic:

jag ser ingen anledning till att styra fläktarna själv om man har pwm då moderkortet sköter det själv beroende på temperaturer.

Därför rekommenderar jag inte heller speedfan som låser dom på din inställda hastighet, och dom stannar även på den när man avinstallerar det (åtminstone för något år sedan när jag provade det..) och allt slutar med att datorn throttlar för att inte överhetta..

Jag vill att fläktarna styrs efter temp men i idle vill jag att fläktarna varvar ner helst under 800rpm.

Skrivet av liandrin:

jag har tidigare använt speedfan för det du verkar vilja göra. går att ställa in så den reagerar på vilken temperatur datorn har (tex cpu) och därefter ändrar fläkthastigheten. sedan är det inte alltid det fungerar till 100% (beror på hur bra den stödjer dit moderkort) och det kan ta lite tid att få det att fungera som man vill första gången

Får ta en dag och försöka fixa till det, tack.