Permalänk
Medlem

Ersättningsfläkt för grafikkort?

Hej!

Jag har ett Gigabyte Radeon 6850 (http://www.gigabyte.com/fileupload/product/3/3630/3581_m.jpg), där av en fläktarna har stannat och det blir väldigt varmt nu medan jag spelar.

Finns det någon butik som säljer ersättningsfläktar till dessa? Har hittat på ebay för 150 kr inkl frakt, men då med frakttid på typ en månad och så länge klarar jag mig inte.

Permalänk

Ta bort höljet och spänn dit en 120mm fläkt med buntband

Permalänk
Medlem

ta ut grafikkortet och montera bort kylaren (om det behövs). Ta av fläkten och rengör den, ta bort dam, öppna upp, rengör och lägg i en droppe symaskinsolja i lagret sedan testa den, om den snurrar, montera tillbaka den. Googla hur man öppnar en fläkt eller kolla om det finns en guide på swec.

Fläkten går inte igång om du typ, snurrar till den? ("hjälpande hand") lixsom.

Alternativt montera på en Arctic Zero cooler eller vad den heter istället.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

ta ut grafikkortet och montera bort kylaren (om det behövs). Ta av fläkten och rengör den, ta bort dam, öppna upp, rengör och lägg i en droppe symaskinsolja i lagret sedan testa den, om den snurrar, montera tillbaka den. Googla hur man öppnar en fläkt eller kolla om det finns en guide på swec.

Får testa det!

Citat:

Fläkten går inte igång om du typ, snurrar till den? ("hjälpande hand") lixsom.

Ibland. Jag märkte när jag hade borta grafikkortet förut och blåste bort allt damm att fläkten var trög att snurra på. Den ena fläkten fortsätter snurra ett tag, men den där tvärstannar direkt när man försöker snurra den.

Men nu går den, men inte lika fort som den andra, plus att det låter som bara den ett bra tag tills den tystnar.

Citat:

Alternativt montera på en Arctic Zero cooler eller vad den heter istället.

Funderar på det, men lite dyrt för min ekonomi nu. Men hoppas få ordning på den snart. Och då blir det nog ny kylare eller nytt grafikkort.