Fläktstyrning för CPU, Hur fungerar det?

Permalänk

Fläktstyrning för CPU, Hur fungerar det?

Hej alla!

Jag har en Cooler Master Neptun 280L som jag ska byta fläktar på men är lite fundersam hur det fungerar med fläktstyrningen. Jag har kikat en del på Fractals kommande fläktar som ni hittar i länken här under.
http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/venturi-s...

Och till min fråga. Om jag köper 140 mm versionen utan PWM. Kan moderkortet då inte styra vilken hastighet de ska rotera på? Är det bara PWM fläktar som är styrbara på detta vis? Har försökt googla runt en hel del och som jag förstår det så justerar du ju hastigheten på vanliga 3-pins fläktar genom att justera volten, men kan moderkortet göra detta automatiskt för att anpassa CPU kylare hastigheten?

Vore helt underbart ifall något kunde förklara detta för mig

MVh Chris

Permalänk

I BIOS kan du ange om CPU_FAN skall styras som DC(3-pin) / PWM(4-pin) / AUTO.
PWM-fläktar har en mer noggrann styrning än DC-fläktar men båda typer av fläktar har varvtalsreglering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

I BIOS kan du ange om CPU_FAN skall styras som DC(3-pin) / PWM(4-pin) / AUTO.
PWM-fläktar har en mer noggrann styrning än DC-fläktar men båda typer av fläktar har varvtalsreglering.

Kalas, var precis det jag ville veta. Om man kikar på de fläktarna som jag länkade från Fractal så känns det ju rent allmänt som att jag hellre har de utan PWM och kör låga volttal då de har grym effekt.