Permalänk
Medlem

Hur ska en D5-pump låta?

Hej!

Jag har en EK-D5 Vario Motor. Den har fem hastigheter. Innan jag köpte den hade jag läst att den skulle vara mycket tyst, och att det inte fanns någon anledning att köra den på lägre hastighet än tvåan. Nu när jag har haft den ett tag så kan jag konstatera att jag bara upplever den som riktigt tyst på den lägsta hastigheten. Läge fem (högsta hastighet) har en ganska "len" ljudkaraktär, men jag upplever en dissonans (som att pumpen skakar och vibrerar mycket mer) i alla andra lägen. Jag har spelat in en video där jag kör pumpen i alla fem lägen så att ni kan höra hur den låter.

Hur ska en D5 låta egentligen? Jag har aldrig hört någon annan, så jag har inget att jämföra med. Hoppas någon kan komma synpunkter

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du får en resonans med chassi och andra delar din pump är monterad i vid vissa hastigheter.
Det finns olika varianter för att montera pumpar med mekanisk frikoppling.

Jag tycker min D5 är tyst, men jag kör den också på lägsta inställningen, då jag inte såg några nämnvärda temperaturskillnader med olika pumphastighet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det kan vara så att du får en resonans med chassi och andra delar din pump är monterad i vid vissa hastigheter.
Det finns olika varianter för att montera pumpar med mekanisk frikoppling.

Jag tycker min D5 är tyst, men jag kör den också på lägsta inställningen, då jag inte såg några nämnvärda temperaturskillnader med olika pumphastighet.

Jag har frikopplat pumpen från chassit (äggkartong + skumgummi), så jag tror inte att det är problemet.

Oftast är det inget problem att köra D5:an på lägsta hastigheten, men när CPU:n arbetar hårt peakar temperaturen på ett sätt som får mig att tro att flödet är för lågt för att leda bort värmen ordentligt. Upplever inte att jag har det problemet när jag kör på högsta hastigheten.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har frikopplat pumpen från chassit (äggkartong + skumgummi), så jag tror inte att det är problemet.

Oftast är det inget problem att köra D5:an på lägsta hastigheten, men när CPU:n arbetar hårt peakar temperaturen på ett sätt som får mig att tro att flödet är för lågt för att leda bort värmen ordentligt. Upplever inte att jag har det problemet när jag kör på högsta hastigheten.

Tänk på att slangarna ändå kan ligga emot chassit och orsaka det, tycker tydligt man hör att du får resonans när du drar upp pumpen på högre hastigheter, men ptja, ljud uppfattas olika av olika människor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tänk på att slangarna ändå kan ligga emot chassit och orsaka det, tycker tydligt man hör att du får resonans när du drar upp pumpen på högre hastigheter, men ptja, ljud uppfattas olika av olika människor

Slangarna ligger inte emot chassit, förutom när jag är där och pillar på pumpen Tack ändå för inlägget.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag och min vän byggde en dator med en D5 vario för ett tag sedan. Vi upplevde ingen dissonans vid någon hastighet. Dock skulle jag gissa att det är något kring som skakar. Kika om höljet/toppen/fästet sitter stadigt så att inga skruvar skramlar diskret. Även kan jag tipsa om att det bygget (4790k + 2x gtx980) överhettades trotts 360mm+280mm radiatorer för att pumpen kördes på för hög hastighet. Friktion från vattnet och i pumpen värmde för mycket. På läge 2 blev allt perfekt (load på 60-70 grader något) D5: or drar mycket så kör den snålt.

Lågt flöde känns otroligt med steg 2 på D5. Den är stark. Se om någon slang är vikt eller liknande. Annars ska det räcka med steg 2. Med för högt flöde blir det varmare. Då din loop inte verkar alltför restriktiv så borde det inte krävas mycket. Om du undrar över flödet kan du sätta inloppet till din reservoar (vilken jag antar att du har även om jag inte såg någon i din signatur) högt upp i den så att du ser vattnet som rinner in.
(Det ska vara ett konstant flöde med åtminstone halva tvärsnittsarean av slangens insida (alt: strålen ska vara minst hälften så tjock som slangen))

Jag upplever snarare att dina radiatorer är lite i lägsta laget. Kör hårt på fläktarna så tror jag att det är vägen mot svalare dator

Förtydligande
Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

en D5 ska låta ungefär "klick....vzzzzzrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr"

låter den"klick.........vzzrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrCRUNCHCRUNCHCRUCNHKLONKSPRAK....*poff*" så är något förmodligen fel..

mvh l33th4xx0r3xp3rt

Permalänk
Medlem

En D5 ska låta tyst och bara buzza lite även på 5. Vilken reservoar har du då och hur har du det kopplat? Reklamera pumpen istället.

Permalänk
Medlem

Jag har en XSPC Single Bay Reservoir. Har dessutom en 140 mm rad som inte står med i signaturen.

Jag upplever inte att det är något runt omkring, utan just själva pumpen som låter. Jag skulle gärna använt läge 2, men jag tycker att det låter för mycket. Då är femman nästan tystare.

Det här med ljud är så ruskigt svårt. Det jag tycker låter mycket kanske någon annan tycker låter lite. Vissa verkar anse att en random 120 mm fläkt på 1000 rpm nästan är ljudlös. För mig ska en bra fläkt ned under 600 rpm för att ens närma sig ljudlös.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Din pump låter för högt jag har en D5 på 5:an och den är tyst, tystare än DDC. Kontakta arthur på coolingstuff. Alternativt låt en användare här låna ut en D5 till dig och se hur den låter så vet du om det är fel på pumpen eller din pump top/reservoar eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Din pump låter för högt jag har en D5 på 5:an och den är tyst, tystare än DDC. Kontakta arthur på coolingstuff. Alternativt låt en användare här låna ut en D5 till dig och se hur den låter så vet du om det är fel på pumpen eller din pump top/reservoar eller något annat.

Jag hade 2 D5or som var knäpptysta, pajjade den ena och fick en ny... min nya låter som din, det är en klar försämring från den första. Skillnaden på pump ersättaren var att den hade en annan tillverkare på baksidan (Lowara) om det nu skulle spela roll, jag har haft den 1 månad eller 2 och har bara tänkt att det är missljud, dissonans i lådan och varit för lat för att felsöka. antar att jag kanske måste reklamera min jag med... damn it....

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Jag hade 2 D5or som var knäpptysta, pajjade den ena och fick en ny... min nya låter som din, det är en klar försämring från den första. Skillnaden på pump ersättaren var att den hade en annan tillverkare på baksidan (Lowara) om det nu skulle spela roll, jag har haft den 1 månad eller 2 och har bara tänkt att det är missljud, dissonans i lådan och varit för lat för att felsöka. antar att jag kanske måste reklamera min jag med... damn it....

OK, har inte kollat vilken tillverkare det är på min. Har mailat Artur på Coolingstuff. Får se vad han säger, han har inte svarat än.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

OK, har inte kollat vilken tillverkare det är på min. Har mailat Artur på Coolingstuff. Får se vad han säger, han har inte svarat än.

Nej jag är på jobbet och har inte gjort ett skvatt

Tänkte jag ska hem och jämföra båda pumparna i systemet så jag inte bara är paranoid

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Min är också Lowara, köpte min från coolingstuff tillsammans med en EK res/top och pumpen är knäpptyst även på högsta.

Permalänk
Medlem

Varit hemma nu en stund och fösökt jämföra, tror helt enkelt det är dissonans in min låda... MEN min Lowara pump låter mer vrooooommmmmm på mellan 2,5 - 4 inställnigen, så jag satte den strax över 4 för då lät den som minst, vilket inte stör mig så värst då resten av datorns alla diskar dränker sorlet ändå.

Gjorde även ett ghetto test, laddade hem decibellmätarapp som kanske inte är korrekt men för detta test spelar det ingen roll.. Lutade telefonen mot chassits front, vred sedan upp pump 1 på max och pump 2 på minst och det gav 25-26decibel. I åtanke är nu att datorn är igång, fläktar låter, diskar låter, jag andas etc..
Samma test på andra pumpen gav exakt samma decibel, så min pump får köra på ett tag till utan reklamation.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Sant, pumpen låter som minst på 4,5 och det är även den hastigheten jag kör på. Jag tror ljudnivån skiljer en del mellan de olika OEM tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar från Artur på Coolingstuff. Han har lyssnat på videon och verkar inte tycka att det låter konstigt från min pump, så då känns det inte som någon poäng med att försöka sig på en reklamation.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här videon på Youtube. Den pumpen verkar också låta mest på medelhastighet.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Nej det är så min låter med, på mitten har den ett högre "hummande" än på min eller max... om jag dock har den på max blir det dissonans. Så ska försöka till helgen när jag möblerar om och får upp maskinen i skrivbordshöjd testa lite tills jag hittar ett läge jag är nöjd med.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Alla pumper låter annurlunda, vissa har turen att få de som är tysta som jag, ihih.