Permalänk
Medlem

Vattenkyla 290x lightning + 2500k

Halloj kära sweclockare!

Sitter här i valet och kvalet av att köpa en vattenkylningsloop, och eftersom jag är helt grön på det här med vattenkylning föll jag pladask för detta kit som verkar innehålla allt vad jag behöver till ett väldigt humant pris: http://www.coolerkit.se/shop/ek-kit-l360-3520p.html

Mina första funderingar är väl om jag tillsammans med: http://www.coolerkit.se/shop/ek-fc-r9-290x-4040p.html
kan kyla mitt 290x lightning + ev 1 till 290x vid senare tillfälle (självklart köps då ett till vattenblock)

Detta paket skulle då kosta 2 817:- och det är precis vad som slår mig, när jag har byggt ihop mina egna paket för samma komponenter har jag aldrig hamnat under 3500-4000:-

Därför undrar jag även om sakerna i kitet är av låg kvalité? Samt om det är någonting mer som skulle behöva bytas ut vid ett köp av ett till 290x om jag väljer detta kit.

Evigt tacksam för hjälp.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Bara min personliga åsikt, men jag hade valt en D5 pump.
Har själv samma processor, samt ska om ett par tre månader köpa ett R9 290 Tri-X som ska läggas till i loopen.
Maxar tempen under stresstest (4.4Ghz) på ~65c då står datorn ca 10cm från ett element.
Har:
Alphacool NexXxos XT45 360 RAD
3x Alphacool NB-eLoop 1200rpm fläktar
EK Supremacy EVO block
Alphacool D5 Vario med topp
Phobya Balancer 150 RES
Primochill 10/16 LRT slang

Lägger till vid byte av grafik till 290:
240-280RAD beroende på vad som får plats
Alphacool GPU block med backplate (tror inte EK har något block för Tri-X korten)

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter låg ljudnivå bör du nog ha en D5 pump, och mer radiatoryta. Speciellt om du ska köra dubbla grafikkort och överklocka. Jag kör totalt 5x120 för CPU och två grafikkort.

Jag kör:
2st Alphacool NexXxoS UT60 240mm
1st Alphacool NexXxoS UT60 120mm
Alphacool D5 Vario med EK top/res combo
5st Noctua NF-F12
Alphacool CPU block
EK GPU core block på ena GFX kortet (ej referensdesign)
EK Full cover på andra kortet

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Är du ute efter låg ljudnivå bör du nog ha en D5 pump, och mer radiatoryta. Speciellt om du ska köra dubbla grafikkort och överklocka. Jag kör totalt 5x120 för CPU och två grafikkort.

Jag kör:
2st Alphacool NexXxoS UT60 240mm
1st Alphacool NexXxoS UT60 120mm
Alphacool D5 Vario med EK top/res combo
5st Noctua NF-F12
Alphacool CPU block
EK GPU core block på ena GFX kortet (ej referensdesign)
EK Full cover på andra kortet

Hur tycker du bara GPU block funkar?
Dvs ej fullcover.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Hur tycker du bara GPU block funkar?
Dvs ej fullcover.

Det funkar absolut utmärkt. Däremot kan man behöva montera kylare på lite kringkomponenter som till exempel spänningsregulatorer beroende på kort. I mitt fall fanns det redan. Men då har jag rätt gamla grejjer med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det funkar absolut utmärkt. Däremot kan man behöva montera kylare på lite kringkomponenter som till exempel spänningsregulatorer beroende på kort. I mitt fall fanns det redan. Men då har jag rätt gamla grejjer med.

Oki. Funderade mest eftersom jag gick i tankar att vattenkyla mitt nuvarande EVGA GTX 750 Ti 2GB FTW. Mest för att, då det inte utvecklar mkt värme.

Även haft funderingar på att sätta universal block på MB osv.
Finns inte annat än det till mitt gamla Asus p8z68-v.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Dock så har du länkat fel gpublock, detta är vad du ska ha: http://www.coolerkit.se/shop/ek-fc-r9-290x-4234p.html

Permalänk
Medlem

Alltså allt handlar om vilket chassi du har men för två gpu och cpu så ska du ha omkring 3x 240mm radiatorer eller liknande.

Permalänk
Avstängd

Är inga direkt dåliga saker i det kittet bara lite billigare när det är ihop plockat som ett paket. Men håller med en d5 pump är att föredra finns färdiga kit med dom med

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3868p.html

Sanna pumpen funkar utmärkt med har den i fruns dator är tyst och bra

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-2361p.html

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Nej tack, ta inte den 750 pumpen den är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Alltså allt handlar om vilket chassi du har men för två gpu och cpu så ska du ha omkring 3x 240mm radiatorer eller liknande.

Skrivet av hytin:

Är inga direkt dåliga saker i det kittet bara lite billigare när det är ihop plockat som ett paket. Men håller med en d5 pump är att föredra finns färdiga kit med dom med

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3868p.html

Sanna pumpen funkar utmärkt med har den i fruns dator är tyst och bra

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-2361p.html

Så om jag har förstått saken rätt, så är det viktigaste att köpa en bra pump + reservoar för att slippa kassera dessa och köpa nytt när det är dags för en eventuell uppgradering?

Med tanke på att jag klarar mig med radiator för 3x12 tills vidare. Så borde jag ju kunna slänga in 2x12/2x14 extra när det blir dags, sålänge pumpen pallar?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ja. Det är bättre att eliminera flaskhalsar så tidigt så möjligt. Och en DDC och D5 kostar typ lika mycket. Med tanke på att man kan ha hårdvaran så pass länge så är det värt att spendera mer. Det är egentligen sällan man behöver uppgradera pump, radiatorer, reservoar, anslutningar och cpu vattenblock. Så kostnaden för en D5 är helt klart motiverad. Däremot köper man fattiga grejer så kommer man känna suget att byta ut dem i framtiden när man uppgraderar något, och då blir det totallt sätt dyrare. En D5 är det enda man behöver för att kyla allt man kan tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja. Det är bättre att eliminera flaskhalsar så tidigt så möjligt. Och en DDC och D5 kostar typ lika mycket. Med tanke på att man kan ha hårdvaran så pass länge så är det värt att spendera mer. Det är egentligen sällan man behöver uppgradera pump, radiatorer, reservoar, anslutningar och cpu vattenblock. Så kostnaden för en D5 är helt klart motiverad. Däremot köper man fattiga grejer så kommer man känna suget att byta ut dem i framtiden när man uppgraderar något, och då blir det totallt sätt dyrare. En D5 är det enda man behöver för att kyla allt man kan tänka sig.

Tackar för input.
Så detta paket borde vara någonting som håller ett tag och även duger inför en sli/crossfire lösning?

http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

Sedan har jag lite funderingar angående ljudnivån, jag har läst att många föredrar en pump som sitter separat ifrån reservoaren då det verkar vara enklare att få "tyst" på grejerna.
Men finns det någon bra lösning för att tysta ner en pump som har reservoaren direkt ovanpå?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att min D5 låter högt även fast toppen/res är integrerad så det ska nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Har nu hittat ytterligare ett kit. Har läst lite reviews och det verkar som att alphacool verkar vara rätt väg att gå.
Står i valet och kvalet mellan dessa 2 kit:

Alphacool: http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

Xspc: http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

någon som har input? Lutar som sagt åt alphacool, men vore kul om någon med erfarenhet eller kunskap ville dela med sig av sin visdom

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Har nu hittat ytterligare ett kit. Har läst lite reviews och det verkar som att alphacool verkar vara rätt väg att gå.
Står i valet och kvalet mellan dessa 2 kit:

Alphacool: http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

någon som har input? Lutar som sagt åt alphacool, men vore kul om någon med erfarenhet eller kunskap ville dela med sig av sin visdom

Har denna RAD samt fläktar, väldigt nöjd med dem.
Har även VPP655 Vario, väldigt nöjd med även den.

Res, block osv kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Vet inte om sånt ingår i dessa paket, men de kan ju vara smart och ha möjlighet och tappa ur systemet också på ett smidigt sätt.
Jag bytte själv vattnet i min loop för några veckor sen. Har fixat så jag kan tappa ur systemet i taket med strypventil.

Pilarna indikerar vart jag öppnar upp:

Tappning med strypventil:

Alltså vänder jag datorn uppochner, öppnar upp pluggen bakom datorn, kopplar på en slang och öppnar strypventilen, sen öppnar jag upp i botten på 280 radiatorn, vilket då är den högsta punkten när datorn står uppochner. För att ta in luft i systemet och trycka ut vattnet bakom datorn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör även jag med en avtappings-lösning, av enklare variant...har inte fönster på mitt Enthoo Pro chassi
Fyller loopen via toppen av RES. Kör med separat 12V nätdel för pumpen för att slippa krångel vid underhåll av loop osv.

Vid avtappning/tömning av loop ställer jag helt enkelt datorn på köksbordet, "fäller ut" slangen med plugg i änden, öppnar fyll-porten på RES, lossar pluggen och tömmer.

Ska göra om loopen inom en snar framtid.
RES monteras bredvid expansions platserna i chassit, pumpen på nätdelen, en 240 RAD tillkommer i botten av chassit(även nedre HDD-bur ska alltså ut).
Sen blir det även ett R9 290(X?) med vattenblock+backplate.

Dålig bild, men där är en 2,5" HDD/SSD hållare monterad i en expansionsplats, syns inte på bild men en 5,25" -> 3,5" adapter sitter monterad och en till är på väg. På baksidan sitter den medföljande SSD-bracketen monterad med en MX100 256GB.
Finns plats för ytterligare en Phanteks bracket på baksidan, de finns i singel eller dubbel variant.
Så även med HDD-burar borta finns det gott om möjligheter för lagring.
Kortet i PCIE-sloten är ett PCIE -> 2xSATAIII kort, skaffade detta då mitt MB endast har 2xSATAIII.

Tillägg: Funderar på att vattenkyla NB samt Vregs/mosfets med universal prylar, mest bara för att egentligen lol
Tejpen som syns är för att täta alla ofiltrerade lufthål, ett försök att minimera damm i lådan..som jag ändå städar ordentligt var 7-10dag (står på golvet, vi har två hundar).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Tack för all input!

Har nu beställt detta kit:
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

Och eftersom jag inte heller har något fönster i mitt enthoo pro tänkte jag beställa en tkoppling och plugg för att lättare tömma systemet i samma veva som jag beställer gpu vattenblock om någon vecka.

Kommer nog ha svårt att hålla fingrarna i styr från att bygga ihop systrmet direkt när det kommer, men har bestämmt mig för att vänta in gpu vattenblocket innan jag monterar det i datorn.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

eh 360mm för 290x+2500k skulle jag säga är lite lite och på tok för lite för 2st 290x. varför köper du inte en 420 när det ändå får plats? vad har du för mål vad gäller rpm på fläktar? med 360mm får du varva på rejält, i synnerhet om du överklockar grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. En överclockad i5 samt stock r9 290x blir varma som attan, specielt när man spelar på sommaren. Däremot har snubben en liten phantek, "ethno pro" vilket knappast har bra utrymme for radiatorer. Men en 360mm är på tok för lite för dessa varma komponenter. Även med mitt system i sign så kan temperaturerna på sommaren stiga markant och jag har en 360mm i toppen och en monsta i bottnen, däremot en överclockad 4930k och en (1) r9 290. Mina fläktar körs på 1100 rpm, vilket ger okej ljudnivå. Om man inte har AC på sommaren i rummet så kommer man snart märka begränsningarna. Förra sommaren var jobbig som attan.

Jag tror vissa även har nämnt att man borde ha en 240mm radiator per överklockad komponent vilket gäller definitivt för AMD gpuer och överclockade intels.

Permalänk
Medlem

Skulle det räcka om jag satte in en 240 radiator i front/bot? Då borde jag väl även kunna få ner varvtalen något?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tack för all input!

Har nu beställt detta kit:
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

Och eftersom jag inte heller har något fönster i mitt enthoo pro tänkte jag beställa en tkoppling och plugg för att lättare tömma systemet i samma veva som jag beställer gpu vattenblock om någon vecka.

Kommer nog ha svårt att hålla fingrarna i styr från att bygga ihop systrmet direkt när det kommer, men har bestämmt mig för att vänta in gpu vattenblocket innan jag monterar det i datorn.

Toppen!
Jag hade lagt till en RAD när det är dags att kyla GPU med(samt väntat med loopen tills jag hade alla delar).
Köp lite extra vinkeladapters/vinkelkopplingar, vanliga kompr.kopplingar osv när du köper GPU block, kika på aquatunings erbjudande sida om du skiter i färgen på prylarna. Hittade Alphacool kopplingar samt adaptrar, Monsoon och ModMyToys kopplingar mm väldigt billigt där.
Jag köpte min loop under 3 månaders tid ungefär då den kostade en hel del(för mig är det mkt iaf).
Precis mätt/tagit kort idag faktiskt på insida chassi just för att planera om loopen samt se vart jag lämpligast monterar en till RAD(troligen en XT45 240).

Redigerar bilderna nu faktiskt, dvs crop samt storlek. Tagna med min Nikon D5200, som jag precis börjat lära mig de manuella inställningarna på.

Kan posta/länka bilderna här sen om du tycker du kan ha nytta av att se dem?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Skulle det räcka om jag satte in en 240 radiator i front/bot? Då borde jag väl även kunna få ner varvtalen något?

Jag hör knappt mina NB-eLoop Bionic 1200rpm fläktar, de går för fullt ös konstant.
Mätte med en app som ska vara väldigt korrekt....30cm från datorn(där jag sitter) låg nivån från hela datorn på 32dB vilket ska motsvara en viskning i ett tyst bibliotek.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Alltså ska du kyla 2st r9 290x samt en överklockad intel så ska du ha minst en 360mm och en 240, och då ska du ha en tjockare 240mm typ en alphacool xt45 eller ek xtx eller liknande. Ska man kyla två gpu och en gpu ska man även ha ett stort chassi som kan klara antalet radiatorer typ phantek ethno primo eller corsair 900D eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag håller med. En överclockad i5 samt stock r9 290x blir varma som attan, specielt när man spelar på sommaren. Däremot har snubben en liten phantek, "ethno pro" vilket knappast har bra utrymme for radiatorer. Men en 360mm är på tok för lite för dessa varma komponenter. Även med mitt system i sign så kan temperaturerna på sommaren stiga markant och jag har en 360mm i toppen och en monsta i bottnen, däremot en överclockad 4930k och en (1) r9 290. Mina fläktar körs på 1100 rpm, vilket ger okej ljudnivå. Om man inte har AC på sommaren i rummet så kommer man snart märka begränsningarna. Förra sommaren var jobbig som attan.

Jag tror vissa även har nämnt att man borde ha en 240mm radiator per överklockad komponent vilket gäller definitivt för AMD gpuer och överclockade intels.

Enthoo Pro har gott om RAD utrymme om man plockar ur HDD-burarna, med lite vilja(och ev mod av buren för optical drives) får du in en 240 i fronten samt en 240 i botten. Sen får man in en 140 bak, och i toppen upp till 420.
Du har 2 förberedda monteringsplatser för rör-RES, vilket är mer än man kan säga för många chassin.
För pengarna anser jag Enthoo Pro vara oslagbar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Alltså ska du kyla 2st r9 290x samt en överklockad intel så ska du ha minst en 360mm och en 240, och då ska du ha en tjockare 240mm typ en alphacool xt45 eller ek xtx eller liknande. Ska man kyla två gpu och en gpu ska man även ha ett stort chassi som kan klara antalet radiatorer typ phantek ethno primo eller corsair 900D eller liknande.

För min del är det en klockad 2500K samt ett R9 290(X?) när det införskaffas om tre månader eller så.
Min plugg håller sig sval med xt45 360, ~65c under stresstest.

Hade jag kört dubbla 290 samt klockad 2500K i mitt chassi hade jag kört på en 30mm 420 i toppen(blir svårt med frigång mot mb osv med tjockare), samt en xt45 240 i botten(om storleken på PSU tillåter, annars i fronten) och kanske även en xt45 140 baktill.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Utrymme i botten av chassit med HDD-burar bortplockade

När jag lägger till en RAD i loopen så flyttar jag RES från här...

Till hit

Finns färdiga "slots" för montering av RES under tejpen, som jag tog bort idag btw. Bra med denna typ av lösning då RES kan justeras i höjdled.
Ser på sista kortet att jag missade damma på ett ställe när jag flyttade upp den bakre 140mm fläkten...typiskt.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag tycker chassit för för litet ändå, så trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tycker chassit för för litet ändå, så trångt.

Pilligt är det ju, men med lite planering och tålamod går det att få in mkt i det

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.