Vanliga frågor om Speedfan besvarade (FAQ? :)

Permalänk
Medlem

Vanliga frågor om Speedfan besvarade (FAQ? :)

Speedfan är ett kanonprogram som desutom är helt gratis. Men det återkommer frågor om det ganska regelbundet.

Jag har alltid velat att min dator ska vara så tyst som det ÖHT är möjligt i alla lägen, speciellt om jag sitter o surfar eller så på natten. Men samtidigt så är den överklockad och datorn ska vara 100% stabil när jag spelar spel osv utan att den går varm. Kylbehovet varierar enormt och kan öka med långt över det dubbla när man börjar spela på en modern dator....

Så om man vill ha det så tyst som det ÖHT går när datorn har enkla uppgifter och även ha den stabil och inte överhetta när man spelar så måste man allltså ändra farten på fläktarna fram o tillbaka.

Manuellt eller automatiskt? Vilket är billigast?

Då är det en smaksak om man vill göra det själv manuellt varje gång, med en fläktkontroll med rattar eller switchar som byter mellan 12, 7 och 5 volt tex vilket är en riktigt enkel och billig lösning. Eller om man vill att datorn sköter det här helt automatiskt vilket för många är ännu billigare! För på de absolut allra flesta nya moderkort så har du en "gratis" inbyggd fläktstyrning! De flesta moderkort har minst en stycken fläktkontakt som går att styra (brukar vara den till cpufläkten) och vissa kan styra flera utgångar.

Mina datorer följer alltid devisen: Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.

Men det är en smaksak

BIOS eller ett program?

Vissa moderkortstillverkare har ett automatläge för fläktstyrningen, ofta ställs detta in i BIOS men ibland så har de något eget windowsprogram för det. Problemet än så länge är att det oftast är väldigt enkla lösningar med grovhuggna inställningar, det är extremt ovanligt att man kan ställa in fläkthastigheter mot temperaturer till de exakt optimala, dvs du måste välja mellan att fläktarna går fortare än nödvändigt eller tvärtom. Vissa har dessutom stora hopp i fläkthastigheterna vilket många upplever som irriterande (fast hoppen är iof inte värre än om man vrider eller flippar switchar manuellt )

Och det är här Speedfan kommer in i bilden! Det slår de ovanstående på fingrarna i funktionalitet, du kan välja en eller kombinera flera temperaturer (chassietemp, hdtemp, cputemp) som ska styra hastigheten, du kan ställa in tröskelvärden precis som du vill och en hel del till. Det som en del kan irritera sig på är att om man inte ställer in Speedfan optimalt så kan man få just det här med plötsliga stora hopp i fläkthastigheterna. Men med lite filande kan man minimera det problemet.

Hur vet jag om mitt moderkort har en inbyggd "gratis" fläktkontroller?

Alt 1. Läs moderkortets specifikationer

Alt 2. Är det reklam i informationen om moderkortet för saker som "Q-fan", Fan-EQ", "SmartFan" och liknande så har du ganska säkert en fläktstyrning inbyggd.

Alt 3. Installera Speedfan och prova

Det finns även en lista på moderkort som Speedfan stödjer men den är inte nödvändigt helt komplett i alla lägen http://www.almico.com/forummotherboards.php. Om ditt moderkort är med i listan så klicka på dess namn för att kika på kommentarer från andra användare, tex om kortet stödjer en eller flera styrbara kanaler)

Om jag vill prova, hur gör jag?

Ladda ner senaste versionen av Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php
Scrolla ner en bit på förstasidan och leta efter rubriken "Download"

- Stäng av andra fläktstyrningsprogram i BIOS eller i windows
- Installera Speedfan efter dess instruktioner
- När du startar upp Speedfan så letar den reda på vad du har för hårdvara men den namnger inte vad som är vad, dvs det står inte vilken temperatur som är cpu, mb osv och inte heller vilken fläktkanal som är vilken. Inte helt ovanligt så ser du dessutom dubletter på temperaturgivare pga att Speedfan kan läsa dem på flera olika "ställen". Jag kan kanske återkomma om detta...

Så hur testar jag vilka kanaler som är styrbara?

Har du kopplat in fläktar på alla fläktkontakter på moderkortet och har alla dessa fläktar tre kablar? I så fall ska varje fläktkanal visa ett värde i varvtal (RPM). I screenshoten nedan har jag namngett de tre fläktkanalerna "CPU fan" osv, men annars så står det "Fan01", "Fan02" osv.

Då gör du såhär:

Jag kan se RPM värden
Om det visas ett RPM-värde för varje fläktkanal så ska det värdet ändras när du klickar på ner/upppilarna vid "Speed01", "Speed02" osv. Om du kan se/höra alla olika fläktar så ska du naturligtvis även den vägen märka om de ändrar hastighet

Alla eller några RPM värden står på 0 hela tiden och jag vet inte vad jag har inkopplat eller inte
Om några eller alla kanaler visar 0 RPM från början så kan det antingen bero på att det inte är någon fläkt inkopplad på de fläktkanalskontakterna på moderkortet eller att det är en fläkt inkopplad men att det är en tvåsladdars, dvs ingen sladd för "tachosignalen" (= signalen fläkten skickar tillbaka som anger dess hastighet).
Här måste du helt enkelt göra som ovan och klicka på ner/upppilarna och kolla själv på fläktarna om de ändrar hastighet.

Inga RPM-värden ändrar sig
Om du kan se RPM-värden men ingen av dem ändrar sig när du klickar på upp/nerpilarna så är det så att ditt moderkort bara stödjer att övervaka fläktarnas hastigheter men inte kan styra någon av dem. Är ganska vanligt, ju äldre moderkort desto vanligare.

Lite överkurs: Vissa fläktar tar ström från en stor molexkontakt (samma sorts kontakt som matar hårddiskar) och har dessutom en kabel med bara en enda sladd som man kopplar in på moderkortet för att se hastigheten. Dvs det är alltså bara tachosignalen som man kopplar in dit. Så länge man kopplat in en fläkt på det sättet så kan den inte styras av moderkortet eftersom den inte tar matning från moderkortkontakten utan bara skickar sin hastighetssignal dit.

---------------------------------------------------------------------------

Vilken fläkt är vilken????

Om du kan styra hastigheten och inte bara se hastigheten i Speedfan så sänker du tillfälligt hastigheten med upp/nerpilarana på en kanal och tittar in i din dator vilken fläkt som saktar ner Sen är det bara att ta nästa kanal. Glöm bara inte att sänka hastigheten bara en kort stund och håll ett öga på alla temperaturer så inget går för varmt.

Om du inte kan styra hastigheten men se RPM-värden så tar du försiktigt med fingret och stoppar en fläkt i ett antal sekunder tills du ser att RPM går ner till 0 på en kanal. Sen tar du nästa fläkt osv. Återigen: håll koll på temperaturerna så inget går varmt när du gör detta!

Vilket tempvärde är cpu, cpu diod, chassie/moderkort osv????

Börja med att ignorera (eller ta bort under "configure") alla temperaturer som står på 0 grader, 125, 255, minusvärden (förutsatt att du inte kör kompressorkylning ) osv.

De temperaturer som heter HD0, HD1 osv är dina hårddiskars interna temperaturer (som Speedfan läser via S.M.A.R.T som man oftast måste slå på i BIOS)

Nu har du några temperaturer kvar att kika på. De ändrar sig troligtvis en aning upp och ner. Gå gärna till högraste tabben i Speedfan där du har diagram över tid, välj temperaturer och klicka i kryssrutorna för de temperaturer du har kvar att lista ut vilken som är vilken.

CPU diod: Om du först låter datorn stå sysslolös några minuter så att alla temperaturer sjunker och stabiliserar sig och sen låter cpun jobba som attan (tex zippa ihop några jättestora bibliotek, gärna fler zippjobb samtidigt. Prime95 är naturligtvis perfekt också) så är CPU diodtempen den som kommer öka snabbast. När du stänger av belastningen och låter datorn gå i idle kommer CPU diod också sjunka snabbast. Den är dessutom oftast den högsta tempen av de som rör på sig. Inte alltid dock...

CPU socket sensor: Gör precis som i testen ovan. Den temp som rör sig nästan som CPU diodtempen men gör det lite långsammare och troligtvis ligger några grader lägre är CPU socket temp.

Chassietemp: (eller snarare: temperatur någonstans på moderkortet vilket ju faktiskt inte alltid är samma sak, beroende på var de satte sensorn...). Det är oftast den enda tempen som du har kvar nu efter allt ovanstående Om du har relativt hög temp på den (över 30 grader) så kan du samtidigt som du belastar datorn och håller ett öga på tempen öppna ditt chassie genom att öppna sidodörren. Du bör då se att trots att du kör datorn belastad att chassietempen sjunker. Om du har relativt låg chassietemp så lär det vara den temperatur du ser som ändrar sig lite upp och ner och ligger runt 25-30 grader.

Fyller på med grejer skrivna längre ner i tråden:
-----------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
RPM värdena ändras, så jag tror att det är mitt nätagg som väsnas.
Btw, visar speedfan chassitemp ? Isf, vilken är det som gäller ?

1. Precis som du tänker, om du ändrar farten på någon av de tystare fläktarna som du har så lär du ju inte höra så mycket skillnad av det ÖHT. Men ändras RPM-värdet så har du garanterat ändrat farten på den fläkten. Dags att lägga jobb på att styra de mer högljudda fläktarna alltså

2. De absolut flesta moderkort har en sensor för "chassietemp" och finns det en så visas den i Speedfan. Jag ska fylla på i texten ovan om tips hur man listar ut vilken sensor som är vilken, så jag återkommer med det. En grej att tänka på att det inte är chassietemp i egentlig mening utan det är "temperatur någonstans på moderkortet" och vad för temp du får kan variera mycket mellan moderkort beroende på var på moderkortet sensorn är monterad (nära något varmt chip eller inte, nära grafikkort osv....

Man ska också komma ihåga att om man har de här tempvärdena till är att styra fläktarna så är det på förändringarna i temperatur. För det är inte alls säkert att det är 35 grader för att det står det. Det är ganska vanligt att det är en grov offset på flera grader mot verklig temp. Ibland när man uppgraderar BIOS så kan man få se helt andra mätvärden på temperaturerna utan att temperaturerna i sig har ändrats öht. Men det gör inget att det är taskig mätprecision om man ställer fläktarna att styras av temperaturförändringarna som man ser tydligt när datorn får jobba på

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

PS: Jag fyller gärna på med mer info om ni har några frågor Jag tänker skriva lite om "vilken temp är vad" men har skrivit så det räcker just nu Återkommer

Permalänk
Medlem

speedfan har inte stöd för mitt moderkort tror jag
och anledningen till att jag tror det är att den inte visar nånting alls förutom hd1 tempen (inga varvtal, temperaturer eller spänningar alls, förutom hd1 tempen då)

har ett kv8-pro
nån annan som har det moderkortet och kan säga om det funkar för deras?
finns det någon lista på moderkort som speedfan har stöd för?

aja, tack för faqen iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD

finns det någon lista på moderkort som speedfan har stöd för?

Du läste inte det jag skrev så noga va?
Ja det finns en lista. Det står i mitt inlägg med länk

Men hittar inte speedfan några fläktkanaler så finns det ganska säkert inte stöd för ändring av hastighet.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Bra FAQ! Det stod att mitt moderkort stöds, men jag märker fan ingen skillnad på fläktarna när jag drog ner dem till 50

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Ofta är det bara en utgång som är styrbar, klicka i listan av moderkort på din modell och kolla kommentarerna från andra användare

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Jag har 4 fan utgångar (samtliga använda) på mitt mobo (msi k8n neo2 platinum), ändå ser jag bara 3 st RPM signaler i programmet.. Vad kan det bero på?

På min är det också lite annorlunda jämfört med din;
fan1 = NB
fan2 = CPU
fan3 = något av chassifläktarna, vet ej vilken.

Att dra ner värdena funkar inte för mig heller.. Funkar endast på CPUn tror jag.

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Bra FAQ! Det stod att mitt moderkort stöds, men jag märker fan ingen skillnad på fläktarna när jag drog ner dem till 50

Likadant för mig, men vid 30-40% börjar det hända grejer! Någon som kan förklara varför?

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Medlem

RPM värdena ändras, så jag tror att det är mitt nätagg som väsnas.
Btw, visar speedfan chassitemp ? Isf, vilken är det som gäller ?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

klister?

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Tid för en ny nätdel MagnusT inga vidare spänningar du hade, om de nu va din egen screen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
RPM värdena ändras, så jag tror att det är mitt nätagg som väsnas.
Btw, visar speedfan chassitemp ? Isf, vilken är det som gäller ?

1. Precis som du tänker, om du ändrar farten på någon av de tystare fläktarna som du har så lär du ju inte höra så mycket skillnad av det ÖHT. Men ändras RPM-värdet så har du garanterat ändrat farten på den fläkten. Dags att lägga jobb på att styra de mer högljudda fläktarna alltså

2. De absolut flesta moderkort har en sensor för "chassietemp" och finns det en så visas den i Speedfan. Jag ska fylla på i texten ovan om tips hur man listar ut vilken sensor som är vilken, så jag återkommer med det. En grej att tänka på att det inte är chassietemp i egentlig mening utan det är "temperatur någonstans på moderkortet" och vad för temp du får kan variera mycket mellan moderkort beroende på var på moderkortet sensorn är monterad (nära något varmt chip eller inte, nära grafikkort osv....

Man ska också komma ihåga att om man har de här tempvärdena till är att styra fläktarna så är det på förändringarna i temperatur. För det är inte alls säkert att det är 35 grader för att det står det. Det är ganska vanligt att det är en grov offset på flera grader mot verklig temp. Ibland när man uppgraderar BIOS så kan man få se helt andra mätvärden på temperaturerna utan att temperaturerna i sig har ändrats öht. Men det gör inget att det är taskig mätprecision om man ställer fläktarna att styras av temperaturförändringarna som man ser tydligt när datorn får jobba på

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImmE
Tid för en ny nätdel MagnusT inga vidare spänningar du hade, om de nu va din egen screen

Vem bryr sig om minusspänningar... (-5V används ju inte av nåt ÖHT och -12V används inte av något känsligt, brukar vara ljudkort typ... AFAIK). Dessutom så litar jag absolut inte ett smack på mätprecisionen i moderkortens voltmeterchip. Matningspänningar mäter man med en digital multimeter IMHO

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Klister!

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat massa om hur man listar ut vilken temp som är vilken osv....

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

bra FAQ, klistra faktiskt tycker jag.

Speedfan är ett snyggt, enkelt och praktiskt program, gratis dessutom.

tyvär stödjer det inte mitt ABIT AN7, stödjer typ alla abit utom just AN7, kan man göran åt åt det?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Riktigt bra tråd! Du skulle kunna komplettera den med lite info om olika fläktar, tex du nämner chassifläktar som inte går att styra med det finns väl de som man kan styra?
Jag kanske missade det men kan man ställa in det så det styrs automatiskt? Som Cool n Quiet dvs när man startar 3dmark hör man alla fläktarna dra igång innan testen börjar.

Visa signatur

AMD 64 3200+ 0.09 @ 32.719s SPI 7000b-AlCu | MSI K8N PLATINUM | 2x512 DDR400 Corsair Value | Leadtek 6800LE | 200GB Maxtor 10 SATA | LiteOn DVD 16x DL | LG 1730B | Aspire 500w plexi | plexilåda

Permalänk

Hmmm, man kanske skulle ge sig på speedfan vid nästa datorköp. Nuvarande pallar inte. Tyckte speedfan var lite skumt förra gången jag testade. Installerade och startade programmet, stängde genast ner det och plötsligt går alla fläktar i datorn igång som tokar. Det visade sig att speedfan hade satt de på 100% självmant... Avinstallerade omgående (efter att jag dragit ner dem igen)...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hmmm, man kanske skulle ge sig på speedfan vid nästa datorköp. Nuvarande pallar inte. Tyckte speedfan var lite skumt förra gången jag testade. Installerade och startade programmet, stängde genast ner det och plötsligt går alla fläktar i datorn igång som tokar. Det visade sig att speedfan hade satt de på 100% självmant... Avinstallerade omgående (efter att jag dragit ner dem igen)...

Finns en kryssruta i Speedfan: "Set all fans to 100% on exit"

--------------------

bastardofsweden>

Ang. automatik så är det just det som är så bra med Speedfan!!!! Att bara ha det för att styra manuellt är ju lite synd.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Finns en kryssruta i Speedfan: "Set all fans to 100% on exit"
...

Visst gör det. Kruxset var att jag inte hade tryckt i den eller någon annan ruta innan jag stängde ner, ändå gick fläktarna upp till 100%. Antar att programmet tyckte jag hade alldeles för varmt i min burk och ville hjälpa till...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

får tre olika temperaturer från mitt grafikkort. ett av dem ändrade sig när jag klockade ner. och det ena sjönk efter ett tag. fattar inte riktigt vad det är för nåt. den som ligger högst är väl gpu förstås men de två andra har jag ingen aning om. kan det vara PCBn och minnena?

Permalänk

Installerade programet för en lite stundsedan. Märkte snabbt vilka fläktar som var vilka och några av tempmätarna.

Men jag lyckas inte få fläktarna att ändra RPM, jag har enablat inställningen för det i bios.

(Visst ska det fungera även om jag har motstånd på mina chassifläktar, den tredje kabeln ska ju inte beröras av det...)
Om det fungear ska jag endast behöva ändra på procenten på "förstasidan" för att ändra RPM.

Går det att ändra så att man får se CPU tempen i systray i stället för chassitempen?

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sigurdsson

Går det att ändra så att man får se CPU tempen i systray i stället för chassitempen?

Ja. Du går in i configure och sen in på temperatrues. Då trycker du på t.ex CPU temperaturen.
Längst ner kan du kryssa i "show in tray"

kryssa bort moderkakan.

Permalänk
Medlem

Har annvändt mig av speedfan i flera år och tycker det är ett kanonprogram.
När jag för en månad sen köpte mig ett LT 6800GT/256 AGP så kraschade datorn för mig i spel Det blev konstiga streck , ränder och annat skumt. Efter felsökning och gud vet allt så formaterade jag C: och ominstallerade XP.
La bara in det viktigaste och helt plötsligt så fungerade spelen som dom ska!
Efterhand när jag sen la in de program jag vill ha så började spelen krascha igen.
Det visade sig att speedfan var orsaken till det. Vetefanken hur det går ihop men så var det
En grej jag reagerade på med FAQ'en. Det stog att man ska disabla ev. fläktstyrning i bios. Det har jag aldrig gjort. Har kört på och det har fungerat bra med speedfan. Tills jag köpte mitt Leadtek.
Så nu kör jag burken utan speedfan och allt funkar kalas
Men ändå , någon som har en aning om vad som krockade?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Två små frågor, hittade inget svar här;

1) Går det att byta namn på mätnings-"punkterna", och i så fall, hur?
Mina kallas för saker som "Fan02", "Temp1", "Temp2" och "HD0".

2) SpeedFan ger mig följande värden:
Temp1: 43c
Temp2: 41c
HD0: 45c
Fan02: 1560 RPM (Speed02: 20%)
Kan någon berätta för mig om dessa värden är ok eller om jag bör göra något åt dem? Dessa är de enda jag får några giltiga värden ifrån (alltså inte 0 eller +125).

Jag är helt grön inom det här området, och lite hjälp vore uppskattat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
speedfan har inte stöd för mitt moderkort tror jag
och anledningen till att jag tror det är att den inte visar nånting alls förutom hd1 tempen (inga varvtal, temperaturer eller spänningar alls, förutom hd1 tempen då)

har ett kv8-pro
nån annan som har det moderkortet och kan säga om det funkar för deras?
finns det någon lista på moderkort som speedfan har stöd för?

aja, tack för faqen iaf

ABIT har väl en egen temperaturmätningsprogram, som heter uGuru.

finns att tanka på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Det ända tråkiga med Speedfan, är att det är bara till att glömma om man vill köra ett par kraftfulla fläktar, själv kör jag 3 92mm Vantec Tornados, och 2 delta 60mm.. deltorna skulle nog moderkortet klara leverera ström till, men med vantecarna där skulle det ganska omgående bli en svart rykande hög. Det är väll den ända fördelen med rheobusarna, över speedfan. Bra faq, inkludera gärna en varning om att överbelasta moderkortets fan power. (brukar finnas info i de flesta manualer om hur pass krävande laster man kan hänga på)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

men alltså jag har 3st fläktar inkoplade cpu,nb,och en chassi men akn inte styra chassin,alltså det finns ingen sån styrrutan till sysfan(fan03) i speedfan.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Avstängd

FAQ som inte många har användning av då skit programet stödjer knappt mer än hobby nissens moderkort

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag kunde inte ändra några hstigheter från början utan jag fick gå in på config-->advanced-->sydbryggan--->PWN mode1 stog det ...ändrade den till software controll

och då funkade det....kan rekomendera det om det inte funkar direkt

Permalänk

Jag har moderkortet Asus P4V8X-X och verkar inte kunna styra fläktarna i varken Speedfan eller i Asus egna program Probe.

Visa signatur

Sweclockaz!

Permalänk
Medlem

Du kan inte styra fläktarna via Asus Probe , den är bara till för övervakning.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300