Permalänk

Rengöra ett nätaggregat?

Hej Swe:care

Som ämnet lyder så undrar jag hur man enklast rengör ett nätaggregat. Det som jag har är en NorthQ NQ4001SX 400W.
Såg att 120mm's fläkten började bli lite små dammig, så jag undrar utan att själv öppna upp kåpan på agget och på så sätt förstöra garantin och kanske ge mig själv en kraftig elstöt om jag råkar peta fel, vad är då det lättaste alternativet till att rengöra agget.

Tryckluft på burk?, och är det isåfall något speciellt som jag ska tänka på när jag använder den inne i ett agg. Det går ochså att skruva bort fläktgallret.

Tacksam för svar //Erik

Agget i bild:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe, skruva bort masknätet och damsug försiktigt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kAFFEz
hehe, skruva bort masknätet och damsug försiktigt....

ok, så det är inte lättare med tryckluft på burk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går oftast bättre med tryckluft men dammsugaren fungerar den med, se bara till att inte fläkten går upp i för höga varv för då kan lagren gå sönder.

Det bästa är om tryckluftsflaskan har en pip som man kan stoppa in i nätagget.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

tryckluft från biltema gör susen
blir väldans rent faktiskt, men se till att göra det utomhus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
tryckluft från biltema gör susen
blir väldans rent faktiskt, men se till att göra det utomhus

Jasså, kan det bli som ett stort damm moln eller?

Ok, men då blir det antingen att ta sig till Clas Ohlson eller Biltema.
Tack alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm.. Du vet, ifall du inte vill få en stöt så kan du ju alltid slå av strömmen?

Äh, jag har plockat isär mitt nätagg ett X antal gånger och dammsugit utan problem. Elektronik är inte så ömtåligt som alla säger.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk

Det finns ju en s.k. generator som lagrar ström kvar i nätagget, och det är den som jag syftar på att man "kanske" kan få en kraftig stöt av.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Det finns ju en s.k. generator som lagrar ström kvar i nätagget, och det är den som jag syftar på att man "kanske" kan få en kraftig stöt av.

Haha Generator? En sån som finns i t.ex. vindkraftverk? Du kanske menar kondensatorer

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

Ja , jag menar en kondensator. Tack kalle_kongo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men vänta lite, om man tar bort masknätet bara. då blir det som en skål ungefär väl?. alltså om man blåser med tryckluft så åker bara skiten ut på kanterna o fastnar i listerna? eller har jag fel?

Permalänk

Beror väll på hur man håller i agget när man rengör?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är sant, gick det bra sen? vad använde du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streamium
det är sant, gick det bra sen? vad använde du?

Gick prima bra med tryckluft, agget är som nytt.

Visa signatur
Permalänk

vad kostar en så där tryck lufts grej från Clas Ohlson eller Biltema har en bit att åka så skulle vara bra att veta :/

Visa signatur

3.0 pentium 4 | 250 160 300 GB = 710| ati radeon 9600 pro 128 | 2x-512 Twinmos dual | logitech MX 518 | Logitech random tangetbord | sen random bild skärm från skolan |

Permalänk

Clas Ohlson: 129kr produkt: Air Duster PFR 4-44 , art-nr: 34-515
Biltema: 89kr produkt: Tryckluftspray, art-nr: 36-520

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Ni har väl läst ESD-Faq:en, om inte finns den här.
Där står det hur man rengör efter konstens alla regler.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23041...

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Använd aldrig dammsugaren för att rengöra datorn det kan förstöra datorn (eller i detta fall nätaggregatet)!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Använd aldrig dammsugaren för att rengöra datorn det kan förstöra datorn (eller i detta fall nätaggregatet)!

Cyberhof, jag har rengört ett 20 tal datorer med dammsugare, och är då evigt säker på att inget kommer att ta skada. Kanske för att det är metallrör på den dammsugare som gör att komponenterna klarar sig. Men har inte använt den på mitt nätagg eftersom att jag är lite skeptisk om det.

EDIT: Dammsugaren är inte ansluten till ett jordat elutag eftersom att dessa finns endast i köket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De 20-talet datorer. Var finns de nu och fungerar som de ska?

Sen angående biltemas tryckluft på burk vs clas ohlson. Biltemas ska tydligen vara odryg och ha vattenpartiklar i luften.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
De 20-talet datorer. Var finns de nu och fungerar som de ska?

Sen angående biltemas tryckluft på burk vs clas ohlson. Biltemas ska tydligen vara odryg och ha vattenpartiklar i luften.

Ja datorerna fungerar som de skall, några av dessa är inom min familj, några är kompisars datorer som jag dammsugit hos dem, och några övriga, utan några konstigheter efter dammsugningen.
Konstigt nog så har alla dom dammsugarna på respektive person haft metall munstycke, det är väll det som gör så att det klarat sig.

Jasså?, jag köpte Clas Ohlsons tryckluft på burk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Ja datorerna fungerar som de skall, några av dessa är inom min familj, några är kompisars datorer som jag dammsugit hos dem, och några övriga, utan några konstigheter efter dammsugningen.
Konstigt nog så har alla dom dammsugarna på respektive person haft metall munstycke, det är väll det som gör så att det klarat sig.

Jasså?, jag köpte Clas Ohlsons tryckluft på burk.

Hmm ?? Är du någon sorts "dammsugartomte" som springer runt och gör ren andras datorer ? 20 st är ju en del.....Föresten så skulle jag behöva få min rengjord Mvh Bogey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

jag har inte dammsugit 20, men säkert 10, så länge man inte kommer åt I datorn med metallröret så ska det väl inte vara något större problem, har aldrig använt jordat uttag heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Cyberhof, jag har rengört ett 20 tal datorer med dammsugare, och är då evigt säker på att inget kommer att ta skada. Kanske för att det är metallrör på den dammsugare som gör att komponenterna klarar sig. Men har inte använt den på mitt nätagg eftersom att jag är lite skeptisk om det.

EDIT: Dammsugaren är inte ansluten till ett jordat elutag eftersom att dessa finns endast i köket

Jag körde med en dammsugare innan jag visste bättre på en gamal dator athlon 1600+ och jag lyckades paja moderkort, nätverkskort och ett minne på det så jag rekomenderar ingen att dammsuga sin dator...

Edit/ mitt utag var inte heller jordat och det var ett metallstycke jag satte mot bl a cpufläkten./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kan man blåsa med damsugaren går det alldeles utmärkt att blåsa datorn ren med en damsugare, ska man däremot suga med den så ska man iakta viss försiktighet såsom att aldrig vidröra något med själva munstycket (gäller även när man blåser med damsugaren), håll i munstycket med ena handen & i chassit med andra handen så har du iaf. gjort ett försök att göra en potential utjämning mellan datorn & damsugarens munstycke.

Jag rengör datorer/tv/video etc.. på detta sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag brukar använda damsugare för att få bukt med alla dammtussar som ligger i chassit, aldrig att jag dammsuger komponenter
som någon här på forumet sa

att rekommendera någon att rengöra datorn med en dammsugare med argumentet "jag har gjort så och det har inte hänt något än" är som att rekommendera någon att strunta i säkerhetsbältet med argumentet "jag gör så och jag lever fortfarande"

Permalänk
Medlem

Om jag får låna tråden lite. Är det ngn som vet hur man undgår att behöva använda dammsugare osv ? Fläktfilter finns ju,men dom brukar ju alltid vara färdigskurna i typ 80x80 mm eller 120x120 mm. Någon som har ett tips på bra alternativ till dessa ? Typ av material och var man får tag på det ? Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

& att påstå att man överlever bara man använder bältet är bara dumt... sug på grabbar, men gör det på rätt sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Om jag får låna tråden lite. Är det ngn som vet hur man undgår att behöva använda dammsugare osv ? Fläktfilter finns ju,men dom brukar ju alltid vara färdigskurna i typ 80x80 mm eller 120x120 mm. Någon som har ett tips på bra alternativ till dessa ? Typ av material och var man får tag på det ? Mvh Bogey

Dammsugarfilter har jag hört ska vara ok, själv använder jag svarta nylonstrumpor.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& att påstå att man överlever bara man använder bältet är bara dumt... sug på grabbar, men gör det på rätt sätt.

ja men du förstod vad jag (och personen som skrev det först) menade va?
och ja sålänge man inte använder dammsugaren till att rengöra själva komponenterna genom att dra munstycket över dom så är det nog ganska lugnt