Sidan 10 av 11 « Första 789 10 11

Verktyg Visningsval
2011-08-28, 15:51   #271

HypnoToad420

Medlem

HypnoToad420s avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jan 2010

tack
CPU: i7 3.4GHz |GPU:GTX 460 OC SLi |Moderkort: P8P67 Deluxe |Kylning: NH-U9B SE2 |RAM: Corsair 8GB 1600mhz Dominator + XMS3 . |SSD: Corsair GT 120GB & a-data 120 GB|HDD: 1250GB |OS: windows7 Home Premium64-bit
Online:| Starcraft 2 | Bad Company 2 | Team fortress 2 | Left 4 dead 2 | Battlefield 3 |
Bredband | Fraktfritt Inet | Citera för svar| Swec smilys

HypnoToad420 är inte uppkopplad
2011-09-02, 07:41   #272

Deathdevil

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: aug 2011

Kan man använda sig utav tenol? Vet att det inte är avsett för att rengöra men kanske funkar? Vet att det innehåller etanol och metanol men vet inte ifall det e något mer

Deathdevil är inte uppkopplad
2011-09-05, 16:41   #273

siXor

Medlem

Plats: Linderöd

Registrerad: nov 2010

Tack som f*n! Gick jättesmidigt med spolarvätska + tops + kaffefilter. Ska sätta på nya fläkten nu.

Tack än en gång!
siXor är inte uppkopplad
2011-10-05, 20:22   #274

saliv

Medlem

salivs avatar

Plats: Sthlm > Nacka

Registrerad: jul 2004

Jag har en fråga ang. kylpasta.
Har en i5 750 med fabriksfläkten och satte på lite MX 2, dock ser man inte alls om något har runnit över kanten (tog lika mkt som en ärta ungefär i mitten innan jag satte tillbaka heatsinken). Kan detta skada datorn på något sätt?
Råkade även spilla lite kylpasta i en oanvänd ddr3 modul men ingenting har kortslutits hittills iaf.
2011-12-24, 00:22   #275

Nascend

Medlem

Plats: Västerhaninge

Registrerad: apr 2011

Har nästan samma fråga som saliv, hur viktigt är det att det inte kommer kylpasta, eller lösning man tar bort kylpasta med, att det inte kommer över kanten? själva kontaktsidan vet jag såklart att det absolut inte ska komma något, men på andra sidan? :s
2011-12-25, 13:24   #276

swehunter2000

Medlem

swehunter2000s avatar

Plats: östersund

Registrerad: jan 2011

Jag antar att T-Sprit är T-Röd?
CPU:Intel Core I7 930 (Socket 1366) MOBO:Asus P6T-SE GPU:Sapphire Radeon HD6870 FleX RAM:Corsair XMS3 Vengeance 1600 MHz 12GB (Tripple channel) SSD:Force GT 120GB HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:NZXT M59 PSU:Antec 550 Watt Modulärt Ljud:Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series Hörlurar: AKG K 240 MK II Högtalare: Logitech X-530 Mus: Logitech MX518 Matta: steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

swehunter2000 är uppkopplad nu
2012-02-22, 12:12   #277

Deflekt

Medlem

Registrerad: feb 2012

Går det att använda E95 som borttagningsmedel av kylpasta? Fast det kanske är olja i det?

Kan man annars använda AJAX eller vanligt fläckborttagningsmedel? Eller fönsterputs?

Senast redigerad av Deflekt 2012-02-22 klockan 12:18.
Deflekt är inte uppkopplad
2012-02-22, 12:27   #278

Bad Habit

Medlem

Bad Habits avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: okt 2005

Vad sägs soma tt köpa en liten flaska aceton eller kemiskt ren bensin från gripen? Finns ju i vilken matvaruaffär som helst...
http://valid.canardpc.com/2766760
Bad Habit är inte uppkopplad
2012-02-22, 15:44   #279

Jean-Luc Picard

Medlem

Jean-Luc Picards avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2005

Jag skulle rekommendera något som är specifikt för (känslig) elektronik. Självklart inget med fett i, och helst ska det inte vara ledande. Det finns mycket som kanske skulle funka runt om i hushållet, men varför riskera det? En liten flaska Isopropanol, eller kemiskt ren aceton/bensin kostar mindre än en tjuga och räcker ett bra tag, och då behöver man inte riskera att förstöra moderkortet eller sin fina processor.
2012-02-22, 17:05   #280

Tom@s

Medlem

Plats: Södertälje

Registrerad: okt 2010

Man skall vara försiktig med starka lösningsmedel, typ förtunning, toulen, aceton och bensin. De kan smälta plast, beroende på sort av plast. Sprit är bättre, typ isopropylalkohol (ipa), t-röd, t-blå, E-95, spolarvätska, propanol, metanol, men jag vet att sprit löser akrylat-plast, som finns i väggfärg för fasader. Det viktigaste är att vara försiktig med lösningsmedlet så att man inte dräller över allt.

Jag tog och gned bort den gamla kylpastan med papper. och därefter tog jag t-röd på en topps och gned lite på processorn med lite mer papper. Därefter blåste jag moderkortet ifall att det hade hamnat torra smulor av gammal kylpasta emellan någon stans.

Apropå mängden kylpasta man skall använda så verkar inte det vara någon helig vetenskap eftersom jag har satt dit dels orginalkylaren till I5 och senare en Artic rev2 kylare och båda dessa hade förapplicerad kylpasta och mängden på dessa var groteskt mycket jämfört mot ett riskorn. Jag tror att tillverkarna av kylarna vet vad dom pysslar med och att den groteska mängden av kylpasta nog också fungerar precis lika bra, även fast man känner en viss tvekan när man senare tar isär kylaren och ser hur mycket som har tryckts ut utanför processorn... Applicerar man kylpasta själv så är ett riskorn bra i mängd. Det känns bra att trycka till kylarn uppifrån och samtidigt "vrida" den lite i sidled och därefter kolla så att "push pins:en" klickar till och går igenom moderkortet ordentligt.
3DMark11 P4965
Tom@s är inte uppkopplad
2012-03-11, 15:37   #281

Ouiga

Medlem

Registrerad: mar 2012

Vad händer om man tar samma kylpasta två gånger. Kan processorn gå sönder då. Eller måste man byta

Eller går det att ta det som redan sitter på processorn
Ouiga är inte uppkopplad
2012-03-12, 07:15   #282

Klappa

Medlem

Klappas avatar

Plats: Örebro

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aser Visa inlägg
Finns lite intressant diskussion kring applicering i kommentarerna till http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5 (galleri).

Har tyvärr inte hunnit kolla upp mer om mx4 ännu men något test borde det nog finnas någonstans.

Kanske kunde vi försöka samla lite (bra) tester av olika kylpastor i förstaposten?
Är det inte linje metoden som är den bästa? T om Arctic rekommenderar det istället för riskornsmetoden.
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz@3,4GHz | Noctua NH-U12F |MSI P35 Neo2-FIR | 4x2gb OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400 | Gigabyte HD6850 1024mb | Lian Li PC-A71B | Super Flower SF-500P14FG Platinum Certification Passive | Dell UltraSharp 2407WFP-HC | 2x Western Digital Green 64MB 2000GB | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-760SA | Windows 8 Pro x64
Klappa är inte uppkopplad
2012-03-27, 17:46   #283

3liteSoldier

Medlem

3liteSoldiers avatar

Registrerad: dec 2010

Ska man sätta pastan på processorn eller kylarens underdel?
Och ska man smeta ut pastan eller inte?
3liteSoldier är inte uppkopplad
2012-03-27, 17:51   #284

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 3liteSoldier Visa inlägg
Pastan appliceras på processorn. Sen hur man applicerar är lite beroende på vilket märke pastan är av, och vilken processor.
Och nej, man ska INTE smeta ut pastan.
adfi är inte uppkopplad
2012-03-27, 17:52   #285

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 3liteSoldier Visa inlägg
Kör "riskornsmetoden" kolla någon video på youtube
2012-03-27, 18:06   #286

Xaio

Medlem

Xaios avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: dec 2008

På mitt förra jobb användes till största delen Aceton för att rengöra aluminium. Ibland användes även t-röd, speciellt när det va väldigt mycket att rengöra och att det inte skulle dunsta bort så snabbt.

Som någon redan sa lite längre upp är det bra och tänka på att Aceton smälter många plaster så man är försiktig, men att doppa en topps i Aceton och sen torka av CPUn fungerar bra.

Sen finns det många olika tekniker att applicera på, tror det brukar följa med eller finnas på deras sida hur man bäst gör det beroende på CPU.
Xaio är inte uppkopplad
2012-03-27, 22:20   #287

Ak3

Medlem

Registrerad: mar 2005

Varför får man inte med någon kylpasta när man beställer ny processor/moderkort idag? Vart kan man få tag på?

Dom här delarna är det
http://www.inet.se/produkt/1902152/a...z68-v-pro-gen3
http://www.inet.se/produkt/5309986/i...5-2500k-3-3ghz
Ak3 är inte uppkopplad
2012-03-28, 09:49   #288

frankof

Medlem

Plats: Mölnlycke

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ak3 Visa inlägg
Varför får man inte med någon kylpasta när man beställer ny processor/moderkort idag? Vart kan man få tag på?

Dom här delarna är det
http://www.inet.se/produkt/5309986/i...5-2500k-3-3ghz
Standardkylaren kommer med förapplicerat pasta, så om det är den du skall använda behöver du ingen extra.
Utöver det, så kommer dom flesta eftermarknadskylare med pasta också, så i regel behöver du inte att köpa mera pasta.

Annars köper du pasta i närmsta datoraffär.
2012-05-05, 23:01   #289

kevioh

Medlem

keviohs avatar

Plats: Tyringe

Tjena jag har en fråga!

Jag installerade nyss en antec kuhler 620 på min i7 2700k och jag kom på i efterhand att jag kanske skulle tagit bort kylpastan som redan var på heatsinken när jag applicerade en ärta med artic silver 5 på processorn också!

var detta fel och borde jag göra om detta?
enligt HWmonitor får jag cirka 38 C i idle på kärnorna. är detta dåligt ?
kevioh är inte uppkopplad
2012-05-06, 16:12   #290

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kevioh Visa inlägg
Tjena jag har en fråga!

Jag installerade nyss en antec kuhler 620 på min i7 2700k och jag kom på i efterhand att jag kanske skulle tagit bort kylpastan som redan var på heatsinken när jag applicerade en ärta med artic silver 5 på processorn också!

var detta fel och borde jag göra om detta?
enligt HWmonitor får jag cirka 38 C i idle på kärnorna. är detta dåligt ?
Load temperatur är viktigare än idle..
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-05-06, 19:17   #291

kevioh

Medlem

keviohs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
Load temperatur är viktigare än idle..
okej tack den går aldrig över 58 C när jag lirar Bf3 iaf enligt HWmonitor
2012-05-06, 20:36   #292

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kevioh Visa inlägg
okej tack den går aldrig över 58 C när jag lirar Bf3 iaf enligt HWmonitor
Du är inte i närheten av en farozon (:
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-05-07, 19:25   #293

kevioh

Medlem

keviohs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
Du är inte i närheten av en farozon (:
härligt , tack som fan men dock är den bara i 3.5 ghz, ökar värmen mycket om jag klockar den till 4.0 ghz ?

tack för svar!
2012-09-29, 11:46   #294

Sputte

Medlem

Sputtes avatar

Plats: Ventrue tower

Registrerad: jan 2007

Kan gammal kylpasta användas?

Jag har en gammal "spruta" Arctic Silver Ceramique som har legat i minst fyra år. Är denna pasta fortfarande användbar, eller ska jag använda den pastan som följer med i Cooler Master HYPER 212 EVO?

Senast redigerad av Sputte 2012-09-29 klockan 12:26.
2012-09-29, 13:24   #295

frankof

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sputte Visa inlägg
Jag har en gammal "spruta" Arctic Silver Ceramique som har legat i minst fyra år. Är denna pasta fortfarande användbar, eller ska jag använda den pastan som följer med i Cooler Master HYPER 212 EVO?
Lägg en lite klick på fingret och känn om den har torkat/känns grynig, om inte spruta på.
Det är inget i kylpasta som har "bäst före" datum
2012-09-29, 13:48   #296

punchline82

Medlem

punchline82s avatar

Plats: Sala

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard Visa inlägg
FAQ: Kylpasta

http://www.sweclockers.com/image/red...ner&k=d09b1e53

Om du letar efter information om kylpasta (thermal grease), är det här tråden för dig. Den kommer utvecklas allt eftersom, men ställ gärna en fråga om du inte fått din besvarad.

[FRÅGOR & SVAR]

1. Vad är kylpasta, och hur funkar det?

Spoiler:
Kylpasta är en produkt som sätts samman av olika värmeledande ämnen, som slutligen blir en (ganska) flytande "pasta". Det består av olika ämnen, beroende på märket, men kan innehålla olika metaller, eller t.o.m. diamant. Dess uppgift är att fylla ut de mikroskopiska dalarna i både kylare och värmespridaren på processorn (metall mot metall kommer aldrig sluta helt tätt, och det behövs ett flytande medium mellan dem som kan flyta runt och fylla håligheterna). Utan kylpasta kommer de mikroskopiska håligheterna istället fyllas av luft, vilket leder värme mycket sämre än kylpastan. Eftersom dess uppgift är att fylla de mikroskopiska dalarna ger kylpasta i sig ingen förbättring av kylning själv. Tvärtom kan den förhindra att värmen försvinner från källan.
Notera att kylpasta kan användas på fler områden än just på processorns värmespridare. I stort sett alla komponenter som har en värmekälla och en värmespridare i form av kylare har eller kan ha kylpasta.

Observera att det finns kylpasta som har sats ut i förväg, så kallade "kuddar". Dom liknar små klisterbitar med kylpasta, och är väldigt lätta att handskas med, speciellt för nybörjare. Sådan kylpasta är ofta sämre än vanlig kylpasta på tub, så den bör undvikas vid varmare processorer. Observera också att det är en en-gångs-kylpasta. Alltså, efter att den används kommer den att smälta och gå in i sin roll som kylpasta. Om kylaren lyfts efter att kylpastan har applicerats, måste kylpastan bytas igen. Lösningen fungerar bra om användaren bara ska kyla en processor som inte ska överklockas, samt är sval i användandet.

2. Behöver jag kylpasta?

Spoiler:
Ja, mer eller mindre. Utan kylpasta kommer livslängden på de varma komponenterna, med bättre kylning, avsevärt minskas. De enda ställena man idag kan strunta i att applicera kylpasta på är komponenter med svagare kylning, så som separata minneskylare eller liknande, men om man har möjlighet ska man absolut lägga på kylpastan, även på mindre kylare.

3. Hur applicerar jag kylpasta?

Spoiler:
Steg 1. Börja med att rengöra platsen du ska applicera kylpasta på. Var väldigt noggrann med att inte röra den med varken fingrarna eller metallföremål (förutom när du ska sprida kylpastan). Om du har gammal kylpasta på, läs fråga nummer 4 innan du går vidare. Det är viktigt att hår och damm inte hamnar i kylpastan eller platsen som ska ha kylpasta applicerad på sig, för det kommer aldrig försvinna av sig själv och du kan få mycket sämre temperaturer om du får smuts i kylpastan, men saker som fett och hud-celler ska inte heller hamna där i. Torka gärna med en mikrofiberduk.

Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mängder kylpasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket. OBS! Undvik att få kylpasta på kanterna av användningsområdets yta, då den kan kortslutas. Kylpasta leder väldigt lite el, men risken finns.
(källa)

Steg 3. Sänk ner kylaren på platsen. Var noga med att den kommer ner med sidorna samtidigt. Vrid den försiktigt medsols och sedan motsols om det är möjligt. En grad eller två räcker. Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas.

4. Hur tar jag bort kylpasta?

Spoiler:
Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:

När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra.

5. Var kan jag köpa kylpasta?

Spoiler:
Det vanligaste stället att köpa kylpasta för datorer är just i en datorbutik, och då kan man räkna med att betala allt mellan 40 kr - 150 kr, beroende på typ, märke, och mängd.

6. Hjälp! Kylpastan är inte lika bra som jag trodde!

Spoiler:
Kylpasta brukar ta tid på sig att bli "inbränt". Efter tre - 40 dagar blir kylpastan färdiginbränd och kyler på sin topp.

Relevanta länkar

FAQ: Kylning
Video: Olika metoder att applicera kylpasta
What is the Best Way to Apply Thermal Grease?
Du sa ju nyss att kylpasta inte kyler. Hur ska du ha det igentligen ?
Intel i5 3570K | 2x XFX Radeon HD7970 | Fractal Design Define R4 | G.Skill 16 GB 2133 MHz | Samsung SSD 256 GB | Corsair AX 750W | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Samsung TFT 27" LED 120 Hz | Corsair Hydro H80i | Cyborg RAT 7 | SteelSeries 6G v2 | WD Caviar Black 500 GB | Intel SSD 120 GB | Audio Technica ATH-M50 | Fractal Design Adjust 108 | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT-990 Pro
punchline82 är inte uppkopplad
2012-09-29, 14:03   #297

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Plats: Eslöv

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av punchline82 Visa inlägg
Vänta va menar du?
| --> Överklocknings Guide för Ivy och Sandy-bridge <-- |
iSw3de är uppkopplad nu
2012-09-29, 15:19   #298

Sputte

Medlem

Sputtes avatar

Plats: Ventrue tower

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av frankof Visa inlägg
Lägg en lite klick på fingret och känn om den har torkat/känns grynig, om inte spruta på.
Det är inget i kylpasta som har "bäst före" datum
Kollade nu, och när jag tröck ut lite så kom det vattenliknande vätska tillsammans med pastan ut, men det där vattenliknande verkade bara vara längst fram i tuben och försvann efter ett tag. Den var inge grynig eller liknande utan substansen var liknande lim fast lite segare.

Borde funka bra tror jag. Var väldigt svårt att tvätta bort från fingrarna dock
Tack för svaret
2012-09-29, 15:44   #299

frankof

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av punchline82 Visa inlägg
Kylpasta kyler inte, punkt slut.
2012-10-07, 21:21   #300

flaskhalsarn

Medlem

Plats: Varmland

Registrerad: jan 2010

Helt enkelt. Vilken kylpasta är bäst (lägst termisk resistans) just nu?
flaskhalsarn är inte uppkopplad
Sök jobb