Command rate & minnesratios
Har med intresse läst igenom vad som tidigare skrivits här i.o.m. att jag själv sitter på ett GA-P35-DS4 som jag har för avsikt att klocka.
Det är möjligt att det är lite sent att komma med ett inlägg i den här tråden (där förra inlägget gjordes för ett år sedan) rörande ett moderkort som säkert också det är lite ur tiden.
Jag gör dock ett försök här i stället för att skapa ytterligare en tråd då denna i sig innehåller så mycket intressant läsning att det vore synd att inte infoga eventuell ny kunskap här.
Command rate
Läste nyligen en artikel på
B3D där följande fanns att läsa:
Citat:
The memory that was used in the benchmarks (XTREEM TXDD1024M800HC4-D) was able to run at default 4-4-4-12-1T with the 680i motherboard but since the GA-P35-DS4 does allow user to change the command rate, I can only run the benchmark at 4-4-4-12-2T (det står "...since the GA-P35-DS4 does allow..." men skall vara "...since the GA-P35-DS4 doesn't allow..." för att bli begripligt - min anmärkning)
Som framgår av de benchmarks som görs i recensionen är det en avgörande skillnad mellan kortet med 680i-chipset (EVGA-122-CK-NF68) som kan köras i 1T och Gigabytekortet som bara kan köras i 2T.
Någon som har någon kommentar utifrån egna erfarenheter om detta?
Minnesratios
Redan i
BIOS-delen av recensionen nämner recensenten också att möjligheterna att justera minnesratios är något begränsade och hur detta sedan avspeglar sig i testresultaten:
Citat:
One thing which I found to be slightly limited is the System Memory Multiplier. Unlike the 680i based motherboard where users have an option to adjust the FSB and the memory clock separately and the motherboard will automatically adjust the FSB:Memory ratio. The Gigabyte board still uses FSB:Memory ratio and the preset ratio is somewhat limited as we will show later with out overclocking result.
Finns det någon som känner igen den här problematiken likväl som med command rate?
Är det någon som har egen erfarenhet av (eller på annat sett känner till ) om problemen med låst command rate och klena ratios var något som blev fixat i den senare versionen av kortet (2.0) eller med senare uppgraderingar av BIOS?
Ser med spänning fram emot alla inlägg i frågan.