Windows 7 startar inte efter uppdatering

Permalänk
Medlem

Windows 7 startar inte efter uppdatering

Formaterade datorn för ett par dagar sen och får det inte att fungerar som det ska. Windows 7 installeras som det ska. Installerar drivrutiner för moderkortet och börjar uppdatera windows. Efter en eller två uppdateringar så slutar det starta korrekt. Den fastnar precis efter att bakgrundsbilden visas, ingen muspekare eller liknade dyker upp. Men det går att starta i felsäkertläge. Om man kör system restore till en tidigare tidpunkt så kan de ibland börja funka igen tills efter nån mer uppdatering. Jag är lite osäker på vilken uppdatering det är som gör att det slutar fungera, har prövat att installera med windows 7 med och utan servicepack ett. Det händer också att vissa uppdateringar misslyckas att installeras.

Har prövat att installera med en annan usb sticka med windows 7 så ubsn verkar inte vara problemet. Moderkortet ger inte ifrån sig några ljud förutom det vanliga vid uppstart.

Datorn är:
Asus P8P67 DELUXE REV B3
2 st 500GB Western Digital Caviar Blue i raid
Corsair SSD Force Series 120GB
Intel Core i7 2600K
2 st Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
XFX Radeon HD6950 2GB
XFX XXX Edition 750W

Har kopplat ut ur alla diskar utom ssd disken.
Har kollat kablarna flera gånger.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att problemet är mjukvarurelaterat. Kan du starta "explorer.exe" genom att trycka ctrl+alt+delete och välja "Taskmanager" och "New task.."?

Permalänk
Medlem

I felsäkert läge eller på en ren installation? Hittade precis nån som hade haft ett liknade problem som var relaterad till grafikkortets drivrrutiner. Installerade precis dem och fick samma problem som med windows uppdateringarna. Håller på att formatera igen för att testa att installera de drivrutinerna på en gång tillsammans med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Om felet uppstår testa det jag beskrev ovan. Har du tur kommer skrivbordet upp då och du kan fortsätta felsökningen utan ominstallation.

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel innan du installerade om Windows mm?
Detaljer skulle hjälpa oss att avgöra om det verkligen är uppdateringar, drivrutiner eller något helt annat.

Det finns flera situationer där det INTE räcker att bara formatera och installera om. Flera har varit tvungna att även ta bort och skapa ny partition samtidigt.

Permalänk
Medlem

Skärmen blev helt svart när jag testade ctrl alt del, dock dök muspekaren upp ett kort tag.

Jag hade inga problem alls när jag installerade allt för ett par månader sen när datorn var helt ny. Jag har alltid tagit bort alla partitionerna när jag installerat windows, men windows formatering är ju inte alltid så bra. Det kanske är nåt som ligger kvar ändå?

Permalänk
Medlem

Formaterade datorn för nån vecka sen när jag hade installerat linux och varken det eller windows kunde starta. Har haft problem att få igång windows sen dess. Fick igång det hyfsat en gång men då kunde datorn inte stänga av sig korrekt och hackade till ibland med spikar i cpu aktivitet.

Permalänk
Medlem

Hittade felet.... Så otroligt fånigt fel. Har datorn inkopplad till stereon med en hdmi kabel. Vissa drivrutiner och uppdateringar gör att datorn hittar det och visar bilden där istället.

Permalänk

lol, har haft exakt samma fel/problem...bilden/installationen visas på plasman istället för monitorn...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.