Visa era skrivbord i Windows 8

Permalänk
Snusfri

Visa era skrivbord i Windows 8

Eftersom det finns en tråd för Windows 7 så borde vi väl ha en tråd för Windows 8 med
Skall installera det snart i vbox, kommer lägga upp bild här då.

Tänkte samla lite länkar här i första inlägget med så att det blir enkelt för folk att hitta diverse saker som oftast efterfrågas i tråden.

OblyTile, används för att skapa egna tiles.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1899865

Tiles som du kan använda med ovanstående program.
http://walloftiles.net/

Windows 8 Start Screen Customizer, byter bakgrundsbilden i Modern UI.
http://vhanla.deviantart.com/art/Windows-8-Start-Screen-Custo...

Steam Tile App, gör snygga tiles från ditt steambibliotek (du väljer själv vilka spel du vill pinna).
http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/steam-tile/f17f13...

Har ni tips och förslag på andra program/sidor som kan komma till användning, skicka gärna PM så skall jag se om jag lägger till fler.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt ursprungliga inlägg från Windows 8 Preview nedan:

Mitt win8

Kan bara skriva att jag testat UniversalThemePatcher samt UxStyle. Som man redan gissat så fungerar de inte (de relevanta filerna kanske inte ens finns), får se hur lång tid det tar innan man kan börja modda win 8 ordentligt

Edit: Startknappen verkar inte finnas i explorer.exe längre. Låt oss hoppas att den placerats i temat, vilket skulle göra den enklare att byta ut (kan ju hoppas iaf)

Edit2: Startknappen verkade återgå till windows 7 utseendet efter att man stängde av metro och startade om datorn. Jag testade att byta ut bmp-resurserna explorer.exe men det gjorde att explorer inte fungerade när jag därefter loggade in (skärmen är helt svart, fungerar att logga ut men när man loggar in är det svart igen). Blir att reparera/installera om senare.

Edit3: Man kan i vart fall reshacka explorerframe, så man ska nog kunna ändra utseendet på en hel del

Dold text
Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord ser exakt likadant ut som den föregående användarens, så här är min startskärm! Fungerar OTROLIGT bra på min Lenovo X220i Tablet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Snusfri

Slängt in det på netbooken nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bilder

Windows 8

Startmenyn

Desktop (multimonitor setup) utan program körandes.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilken bakgrundsbild har du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vilken bakgrundsbild har du där?

Den ingår i detta paket. http://iamfreeman.deviantart.com/art/Black-Background-Set-161870450

Permalänk
Medlem

Mitt skrivobrd

Permalänk
Medlem

hmm..

jag använder fortfarande Windows 7 men jag har använt det här paketet för att ändra utseendet på windows..

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/8-Skin-Pa...

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

NEEEEJ installera aldrig det! Min dator har krachat så jag kan inte starta den göra en system recovery eller något annat.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaabbbccc:

NEEEEJ installera aldrig det! Min dator har krachat så jag kan inte starta den göra en system recovery eller något annat.

Därför man installerar det i typ Virtual Box ... fanns väl t.o.m. varningar om det.

Permalänk

Hur länge till kommer man kunna använda denna build? Utifall man skulle plocka hem och testa

Permalänk

Windows 7

Visa signatur

MSI Z87 MPOWER Socket-1150 - Intel Core i7-4770K Socket-LGA1150 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8-8-8-24
Noctua NH-U12S CPU Kylare - Intel® SSD 530 Series 180GB 2.5 - Corsair AF140 140mm Fläkt - Windows 10 Home Premium.
fractal designe define R5.

Permalänk
Medlem

AMD Catalyst 12.x (8.95 January 03) BETA

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hmm .. Jag som trodde W8's pekinterface skulle bli betydligt bättre än det jag ser nu... Besviken är bara förnamnet

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Hmm .. Jag som trodde W8's pekinterface skulle bli betydligt bättre än det jag ser nu... Besviken är bara förnamnet

Men den läkta previewn är bara ett litet smakprov, det kommer att vara förändrat till den färdiga versionen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Mathemoto:

Hur länge till kommer man kunna använda denna build? Utifall man skulle plocka hem och testa

Den första varianten av Windows 7 RC som jag körde stabilt ett tag tillbaka dog runt mars efter officiall release tror jag och då så kom det upp varnings meddelanden samt att datorn dog efter 2 timmars användande.

EDIT: yep, korrekt, RC'n dog ca ett halvår efter att fullversionen släpptes. http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Troligtvis så dör nog WIn 8 några månader efter release också.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Drakens år!

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaabbbccc:

NEEEEJ installera aldrig det! Min dator har krachat så jag kan inte starta den göra en system recovery eller något annat.

Installera på separat disk eller dator så ere inga problem (förutom lite buggar då)!

Skrivet av Itchy Trojan:

Den första varianten av Windows 7 RC som jag körde stabilt ett tag tillbaka dog runt mars efter officiall release tror jag och då så kom det upp varnings meddelanden samt att datorn dog efter 2 timmars användande.

EDIT: yep, korrekt, RC'n dog ca ett halvår efter att fullversionen släpptes. http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Troligtvis så dör nog WIn 8 några månader efter release också.

Slängde in Win 7 RC för en månad sen i en gammal Dell burk och de funkar! Poppar upp lite varningsskyltar om 'not genuine'
och det går inte att uppdatera, men so what!?

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Medlem

Hur får ni windows 7 "style" skrivbordet?

EDIT: Insåg just att alla ni postat på developer previewn, kanske inte går i consumer preview?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Edit2: Startknappen verkade återgå till windows 7 utseendet efter att man stängde av metro och startade om datorn. Jag testade att byta ut bmp-resurserna explorer.exe men det gjorde att explorer inte fungerade när jag därefter loggade in (skärmen är helt svart, fungerar att logga ut men när man loggar in är det svart igen). Blir att reparera/installera om senare.

hur gjorde du detta?
Du får gärna förlara hur man blir av med det fruktansvärda metro

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Hur får ni windows 7 "style" skrivbordet?

EDIT: Insåg just att alla ni postat på developer previewn, kanske inte går i consumer preview?

Öppna regedit, gå till HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Ändra RPEnabled från 1 till 0
Starta om
Magic :D:D:D:D

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Öppna regedit, gå till HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Ändra RPEnabled från 1 till 0
Starta om
Magic :D:D:D:D

RPEnabled existerar inte (kör x64 om det spelar roll)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

RPEnabled existerar inte (kör x64 om det spelar roll)

dom har ändrat det i customer preview, den reg nyckeln finns inte kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

dom har ändrat det i customer preview, den reg nyckeln finns inte kvar.

Så vad är lösningen? Windows 7?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

hur gjorde du detta?
Du får gärna förlara hur man blir av med det fruktansvärda metro

I betan så kunde man göra på iaf två sätt:

1) Ändra i registret:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Ändra RPEnabled från 1 till 0

2) Byta namn på en systemfil
c:\Windows\System32\shsxs.dll
Byt till vilket annat namn som helst.

Oavsätt om man valde 1 eller 2 så fick man därefter starta om datorn.

Med tanke på vad Osten87 skrivit så verkar inte 1 fungera i consumer preview (dvs den version som MS precis har lagt ut). Har inte hunnit testa consumer preview själv än pga får ett felmeddelande med virtualbox (trots att jag använder senaste versionen) och känner inte för att installera om min maindator än. Kanske så kan man skapa registernyckeln själv.

Permalänk
Medlem

har testat bägge sätten, inget av dom funkar dessvärre.
vi får vänta tills någon kommer på ett nytt hack.

Permalänk
Medlem

Precis som Osten87 har jag testat att få bort Metro, men utan lycka.
Jag försökte använda metro och tyckte inte om det, speciellt inte när VirtualBox gjorde att musklicken ibland inte registrerades.
Hoppas man kan stänga av det när det släpps på riktigt.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=75b2929edaaa365e&resid=75B2929EDAAA365E!186&parid=75B2929EDAAA365E!133&authkey=!AACAK3HMBARSq74

hurr durr skydrive

ska fixa med det lite till, fixa spel m.m. Något jag kan testa åt er andra?

Dold text