Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Complete
Det har jag faktiskt gjort nu i en vecka, återvände till denna tråd för att spy lite mer galla över Opera, mer om det senare.
Jag började köra med Aurora efter min senaste post här och använt den i över ett år, funkat hyfsat bra men ju längre tiden gick desto sämre fungera den, den uppdatera flera gånger i månaden, addons slutade fungera och browsern bler mer och mer instabil och slö.
För en månad sen hamna jag på en sajt som rekommenderade Pale Moon för den skulle vara väldigt snabb och bra, installera den och använt den i drygt en månad men blev väldigt besviken, seg och tänker mycket, man kan se den "bygga upp" gränsnittet ibland.
Jag googlade om browsers och igen tipsad om Opera och jag tänkte att nu ett år senare kanske den är bättre så jag tänkte verkligen ge den en ordentlig chans inte bara testa lite.
Alltså Opera är a piece of Crap! Man kan ju undra om dom som skapat Opera brukar surfa, måste först säga att browsern är snabb, den smackar upp sidor väldigt fort samt startar fort och är stabil MEN att optimera designa med favoriter, flikar och menyer var a pain in the ass om man jämför med andra, inget är direkt tydligt utan man måste testa sig fram och chansa med saker och ting, efter lite googling om vissa saker hitta jag hyfsade lösningar som jag tycker ska vara enkla standarder i inställningarna. Det som irritera mig mest är flikahanteringen, känns som Opera inte gillar flikar för den ger extremt dåligt utbud hur man kan tweaka, det är ju ändå 2012 snart 2013.
Idag fick jag nog när jag upptäckte att Opera inte uppdaterar flikarna när man startar Opera utan dom ser ut som dom gjorde när stängde av datorn sist.
+ att det finns dåligt med addons.
Nu är jag på jakt igen och den jag inte testat Ordentligt än är Chrome och Firefox. FF är väl som Aurora så jag har inga större förväntningar.
Firefox Aurora är en pre-alpha build och uppdateras dagligen och därmed tar det ibland någon extra sekund att starta webbläsaren eftersom att Mozilla maintainance hämtar hem ny version så att du ständigt är up to date. Senaste version av Aurora är inte ett dugg alls slö. Sedan får man alltid räkna med att så fort det kommer in något annat skräp i systemet så krävs det en återställning, installera om systemet. Folk tänker inte så långt, utan tror allt är frid och fröjd jämt och ständigt bara för att man själv inte har råkat ut för något innan. Alla Mozilla kanaler får nya versioner efter 6 veckor istället för att vänta i helt år som med IE.
Pale Moon är en kopia av släppta versioner av Firefox och som har dykt upp på marknaden mest på grund av att folk tror att bara för att det står stödjer 64bit då är det så mycket snabbare. Vilket är rent av bullshit.
Addons finns det inte lika många av hos Opera som hos Mozilla eller Google däremot är dem inte sämre bara för att dem är för få. Däremot tycker jag Google kopierat en hel del addons från Mozilla eftersom att Mozilla:s addons använder sig av öppna tekniker.
Firefox stable jämfört mot dem andra kanalerna är att det är sist ut och att vissa funktioner ännu ej är implementerade. Till exempel har Firefox 17.x ej JIT Ionmonkey vilket är Mozilla:s nya JavaScript motor som hjälper upp Jägermonkey och Type Inference vid svåra script. En ytterligare funktion som ej finns i senaste släppta version enligt roadmapen är nya download manager, WebRTC, nya funktioner i Social API, nya attribut för HTML5 och CSS3 plus lite till som jag inte kommer på just nu. Som sagt det kommer nya saker till Firefox så lev inte i det förgångna om du nu tror Firefox är omodern eller slö.
Vad jag tycker om Opera. Att den är lite för omodern och man kan inte enbart leva på snabbheten som jag även här tycker lider lite av samma problem som Chrome. Text kommer någon millisekund före bilden. Jag vet att Opera även har börjat med snabbare versions släpp och kan bygga något som är bra.
Chrome tycker jag är en ren plåga. Känns som det är gjort för kidzen. I början när det dök upp på marknaden var det intressant. Idag tycker jag Chrome står stilla och är mer hype:at än någonsin. Det enda jag använder från Google är deras sökmotor eftersom det gynnar Mozilla Firefox. resten tycker jag man kan vara utan.
IE tycker jag håller på att komma tillbaka med IE10. Tyvärr är IE en inlåst historia på både gott och ont.