Verktyg Visningsval
2011-12-04, 09:41   #1

Karlzooon

Medlem

Karlzooons avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: nov 2008

Min dator startar inte, vad är det för fel?

Hej Sweclockers!

Just nu sitter jag på min laptop i ren desperation för att jag inte kan sparka liv i min gaming dator. Startar gör den men den fastnar vid bilden som presenterar moderkortet i mitt fall Gigabyte. Där det bland annat står press delete for entering BIOS, F12 for Boot Menu och så vidare. Här iallafall så fastnar allt och det står bara still, man kan inte ens gå in i BIOS. Igår ryckte jag ut ett par kablar ur datorn (nätverkskabeln och musen) och jag är rädd för att just då befann sig datorn i vänteläge. Men det är jag inte 100 på.

Det här problemet har jag väl fått totalt 5 gånger, där det hänt 1 gång i månaden sedan jag byggde datorn i Juni. De tidigare gångerna det har hänt har jag haft turen att inte ha behov utav datorn utan bara stängt av den och låtit den stå ett par timmar eller ett par dagar. Därefter har allting funkat som vanligt.

Dator spec.

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition
AMD Radeon HD6870 XFX 1GB
Fractal Design - Smart Modular 650 W
Corsair Obsidian 650D Svart

Hoppas att det finns något snille som vet vad problemet är. Räknar inte med att få det löst eftersom knappt några datorkunniga i min omgivning aldrig hört talas om mitt problem. Hur som helst har jag tänkt att formatera om datorn om några veckor, ifall det skulle finnas någon korrupt fil i systemet.

Förutom detta lilla problem har jag även fått ett antal Bluescreens i betydligt större mängder under halvåret. Det förekommer väl var andra eller tredje vecka. Men eftersom jag inte kan något om det där så vet jag inte vad jag ska göra och inte heller har jag tid. En kompis tipsade mig om Blue Screen Viewer och genom det programmet såg jag att 2 filer vid namn .fal och .dll orsakade mina blue screens. Försökte ersätta en av dom, men utan framgång.

Kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand.

Senast redigerad av Karlzooon 2011-12-04 klockan 10:56.
Karlzooon är inte uppkopplad
2011-12-04, 16:45   #2

carlen

Medlem

carlens avatar

Plats: örebro

Registrerad: apr 2006

Oj.. hmm. Kan inte mycket området men har du testat bios reset?
carlen är inte uppkopplad
2011-12-04, 18:47   #3

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Karlzooon Visa inlägg
Igår ryckte jag ut ett par kablar ur datorn (nätverkskabeln och musen) och jag är rädd för att just då befann sig datorn i vänteläge.
Det där räcker inte. Du måste ta bort resten också.

Det är viktigt att du ta bort ALLT som inte behövs för att alltid få bild när datorn är avstängd. Alla kringutrustning, kablar, tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE kablar, hårddiskar, DVD osv. Om du kopplat ur det som orsakade felet så går datorn vidare och ger ett felmeddelade istället.

Det är väldigt vanligt att sånt blockera starten eller folk glömt bort att de kopplade in något innan som nu orsakar problemet.

Senast redigerad av panpo98 2011-12-04 klockan 19:10.
panpo98 är inte uppkopplad
2011-12-04, 19:06   #4

Gauz

Medlem

Gauzs avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2009

om du byggt datorn själv, dubbelkollat varenda kabel innuti datorn?
2011-12-04, 19:19   #5

bosh1

Medlem

Plats: Vega/Handen

Registrerad: maj 2006

Plocka ur ett minne i taget och pröva alla var för sig osv. Kan ju ha med det att göra också.
2011-12-05, 13:44   #6

Karlzooon

Medlem

Karlzooons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bosh1 Visa inlägg
Plocka ur ett minne i taget och pröva alla var för sig osv. Kan ju ha med det att göra också.
Precis det föreslog en netfriend som är väldigt datakunnig. Men då tänker väl du liksom han på alla dessa BSODs jag får?

Förlåt mig för min inaktivitet, men jag lyckades sparka liv i datorn. Jag drog ut alla kablar där back utom elektricitetkabeln och bildskärmskabeln. Sen så starade jag datorn och den gick tillslut förbi Gigabyte presentationen och kom till skrivbordet. Däremot tog det lång tid att ladda hela processen och än mer ironiskt är att jag har en raptordisk på 10k rpm. -.-

Men kan ju bli så när datorn inte stängts av på ett propert sätt.

@ Panpo98 jag drog ut musen och tp-kabeln för jag skulle lana med min laptop i lördagskväll. Lira age . Och då tror jag datorn var i vänteläge, tänkte om det kunde förorsaka själva problemet som uppstod när jag skulle starta datorn dagen därpå dvs igår. Men givetvis var det kablarna där bak som orsakade det.

Vet att jag sett mitt G15 tangentbord flasha till när man startat datorn både från viloläge och avstängt läge. Om det kan va mitt tangentbords fel?

Ska försöka utveckla mina svar mer senare. Befinner mig just nu i all hast.
2011-12-05, 13:48   #7

baxee

Medlem

Registrerad: mar 2009

Testa resetta bios. ta ut batteriet på moderkortet
2011-12-06, 23:44   #8

carlen

Medlem

carlens avatar

Plats: örebro

Registrerad: apr 2006

Finns resetfunktion på moderkotet annars. Checka i manualen
carlen är inte uppkopplad
2012-07-17, 11:06   #9

Karlzooon

Medlem

Karlzooons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Det där räcker inte. Du måste ta bort resten också.

Det är viktigt att du ta bort ALLT som inte behövs för att alltid få bild när datorn är avstängd. Alla kringutrustning, kablar, tangentbord, mus, ALLA SATA/IDE kablar, hårddiskar, DVD osv. Om du kopplat ur det som orsakade felet så går datorn vidare och ger ett felmeddelade istället.

Det är väldigt vanligt att sånt blockera starten eller folk glömt bort att de kopplade in något innan som nu orsakar problemet.
Ursäkta mig för att jag är så seg, till er alla som besökt min tråd. Nonchalant som jag är, så har jag dragit runt med de här problemen i över ett år nu och helt och hållet glömt bort den här tråden.

Jag har hittat felet på varför jag inte får någon bild, det var mitt tangentbord ett Logitech G15. Jag får dra ut det då och då och då kommer genast bilden tillbaka. Har även hittat en knapp på skärmen där den gör typ en "sökning", så uppstår det här problemet med ingen bild igen, skall jag prova knappen före att jag drar ut tangentbordet.

Det lustiga är dock mina bluescreens... Jag har stresstestat mina RAM-minnen i typ 3 timmar utan några problem. De flesta bluescreens jag får är när jag spelar men det kan även hända när jag bara sitter och surfar. Jag börjar misstänka att typ webbläsaren skulle kunna ligga bakom mitt problem. Alla de gånger jag fått BSOD, har jag haft webbläsaren igång.

Här har vi specs på mina BSODs som jag fångade upp med Blue Screen Viewer.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av baxee Visa inlägg
Testa resetta bios. ta ut batteriet på moderkortet
Citat:
Ursprungligen inskrivet av carlen Visa inlägg
Oj.. hmm. Kan inte mycket området men har du testat bios reset?
Detta har jag gjort:

-Provade med reset, har tagit ur batteriet ur moderkortet. No progress there.

-Jag har uppgraderat BIOS till en nyare version, tror dock det var en test-version.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bosh1 Visa inlägg
-Stresstestat RAM till 100% i några timmar utan någon BSOD, crash eller liknande.

"Stresstestat" grafikkortet och CPU gör jag för jämnan eftersom jag spelar BF3 då och då, kräver ganska mycket av min dator iallafall. CPU'n kan absolut inte blivit överhettad eftersom då skulle inte datorn starta om det var fel på kylaren. Har för övrigt en hyfsat fin kylare också. Mitt grafikkort å andra sidan, kylningen där är inställd på auto eftersom jag inte orkar manövrera den manuellt (ändra fläktens hastighet eller köra samma hastighet hela tiden).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gauz Visa inlägg
om du byggt datorn själv, dubbelkollat varenda kabel innuti datorn?
Jag börjar misstänka att moderkortet ligger bakom något av detta, är dock inte säker, hur märker jag om det är moderkortet det är fel på? Kanske bara jag varit klumpig och kopplat en kabel fel när jag byggde datorn, är det möjligt? Har beslutat mig för att formatera om datorn, förhoppningsvis får jag då inga missöden.

Vad tror ni?

Well, I'm out of ideas... help me please.

Senast redigerad av Karlzooon 2012-07-17 klockan 11:14.
2012-08-02, 11:27   #10

Karlzooon

Medlem

Karlzooons avatar

Jag fixade problemet. Bluescreensen uppstod pga att min version av BIOS var FF. Det fanns en FGF version som var senaste på gigabytes hemsida som jag laddade ner och uppgraderade mitt BIOS till. Tråden kan stängas.
Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb