Firefox återställa session

Permalänk

Firefox återställa session

Hade en jävla massa flikar uppe, inkl. gamla sessioner, så skulle jag stänga ner firefox, så fick jag en ruta där de stod:
Vill du spara dina flikar till nästa uppstart?

Jag tryckte Ja.

Startade sedan upp firefox igen, o jag kom automatiskt till Google.se utan nån återställa flikar ruta kom ut, gick in o kolla i menyn om de gick återställa, den texten var grå och gick inte klicka på, sökte även bland min historik av besökta hemsidor, allting var wipat.

Vad har hänt!? Hade viktiga hemsidor uppe som jag aldrig kommer hitta igen, nåt sätt måste väl finnas?!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla din historik, om inget annat finns ju sidorna sparade där.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Under "Historik" finns en finurlig grej som heter "Nyligen stängda flikar", där borde dina flikar från förra sessionen finnas.

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Under "Historik" finns en finurlig grej som heter "Nyligen stängda flikar", där borde dina flikar från förra sessionen finnas.

Som sagt är dom knapparna gråa och går inte klicka på , och historiken är wipad.

Nån som kan komma med nåt vettigt förslag? Behöver akut hjälp

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du kanske har ställt in så att du rensar historik varje gång du stänger av firefox. Annars vet jag inte

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

De har jag inte gjort heller. Måste väl ändå finnas nån backup?! Var ligger Firefox installerat på Windows 7?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kommer du åt menyn

Välj historik-visa all historik
Nu kommer det dyka upp en ruta. Det så kallade biblioteket

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Kommer du åt menyn

Välj historik-visa all historik
Nu kommer det dyka upp en ruta. Det så kallade biblioteket

Ja, och där finns bara google.se

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Funkar inte FF/Historik/Återställ föregående session?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det finns ingen Backup. Grejen med att radera all historik etc är att det är borta. Du kan testa med en systemåterställning till innan du tappade det hela. Det krävs dock att du har en punkt sparad att återgå till.

Har läst en del om det när det gäller sekretess och det brukar mest vara svartsjuka pojkvänner som villl återställa sina flickvänners sessioner då de hann stänga ner dem innan pojkvännen hann se dem. De flesta andra vet vilka sökord de ska använda på tex google för att åter finna den förlorade sidan.

Vill även tillägga att jag inte använt bokmärken lokalt på typ 10 år mer än tillfälligt!

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Funkar inte FF/Historik/Återställ föregående session?

Nope.

Hittade C:/Program (x86)/Mozilla Firefox/ med massa mappar;
chrome
components
defaults
dictionairies
extensions
greprefs
modules
plugins
res
searchplugins
uninstall

o massa andra filer..

kan de ligga där nånstans måntro?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Wixerone:

Det finns ingen Backup. Grejen med att radera all historik etc är att det är borta. Du kan testa med en systemåterställning till innan du tappade det hela. Det krävs dock att du har en punkt sparad att återgå till.

Har läst en del om det när det gäller sekretess och det brukar mest vara svartsjuka pojkvänner som villl återställa sina flickvänners sessioner då de hann stänga ner dem innan pojkvännen hann se dem. De flesta andra vet vilka sökord de ska använda på tex google för att åter finna den förlorade sidan.

Well jag är ingen svartsjuk pojkvän, är Singel och ska ha access till min egen dator. Skiter i vad tjejerna surfar på. Klart det ska finnas... Bullshit. Tar gärna emot fortsatt hjälp av andra trevliga sweclockers

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Well jag är ingen svartsjuk pojkvän, är Singel och ska ha access till min egen dator. Skiter i vad tjejerna surfar på. Klart det ska finnas... Bullshit. Tar gärna emot fortsatt hjälp av andra trevliga sweclockers

Det var bara ett exempel. Grejen är den att har du inte en automatisk logg på var du surfar vilket inte är helt smart så är jag hyffsat säker på att din session är borta för all framtid om du inte kör ett recoveryprogram som kan finna det du söker.

Som vanligt kan jag ha fel vilket händer onödigt ofta!

Permalänk

Jag har det på och har alltid funkat förut. Fick tillomed upp rutan "Vill du spara flikarna till nästa start osv".

En sak e säker, ska aldrig mer använda firefox när jag återställt detta problemmet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag har det på och har alltid funkat förut. Fick tillomed upp rutan "Vill du spara flikarna till nästa start osv".

En sak e säker, ska aldrig mer använda firefox när jag återställt detta problemmet.

Jo, det funkar kalas att spara sessioner i FF precis som det funkar kalas att spara bilder som du redigerat i Photoshop men kraschar Windows eller programmet så blir det lite bökigt att välja att man vill spara. Ibland har man tur att W eller programmet kan återställa det du pysslade med men det är ingen garanti.

Var istället lite smart och spara med jämna mellanrum om det du pysslar med är väldigt viktigt för dig. Det gäller även bokmärken.

Permalänk

tack!!! Återställ föregående session funkade för mig! behövde detta.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jo, det funkar kalas att spara sessioner i FF precis som det funkar kalas att spara bilder som du redigerat i Photoshop men kraschar Windows eller programmet så blir det lite bökigt att välja att man vill spara. Ibland har man tur att W eller programmet kan återställa det du pysslade med men det är ingen garanti.

Var istället lite smart och spara med jämna mellanrum om det du pysslar med är väldigt viktigt för dig. Det gäller även bokmärken.

firefox har varit den bästa webläsaren för mig hittils har testat safari funkade helt ok som firefox men jag gillar ju firefox mer då jag är van vid den uppläggningen. google chrome använder denna ibland för lite nedladdning av drivrutiner T ex nyaste catalyst från amd och

(Internet explorer som följer med windows 7 hemskt långsamt att ladda upp sidor med mer än 6 flikar...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

firefox har varit den bästa webläsaren för mig hittils har testat safari funkade helt ok som firefox men jag gillar ju firefox mer då jag är van vid den uppläggningen. google chrome använder denna ibland för lite nedladdning av drivrutiner T ex nyaste catalyst från amd och

(Internet explorer som följer med windows 7 hemskt långsamt att ladda upp sidor med mer än 6 flikar...)

Trevligt inlägg men jag förstår inte vad den har med tråden att göra!

LLAP/ Wixerone

Permalänk
Skrivet av haapppoooo:

tack!!! Återställ föregående session funkade för mig! behövde detta.

Kul att nån hade nytta av den här tråden iaf

Men iallafall. Back on topic.

Jag provade o öppna filhämtaren och all min historik av nerladdade filer fanns iaf kvar.. finns de ytterligare förslag vad som kan göras?

Se ang mitt tidigare dubbel inlägg om nåt jag skrev där

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Nope.

Hittade C:/Program (x86)/Mozilla Firefox/ med massa mappar;
chrome
components
defaults
dictionairies
extensions
greprefs
modules
plugins
res
searchplugins
uninstall

o massa andra filer..

kan de ligga där nånstans måntro?

detta alltså

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

http://support.mozilla.org/en-US/kb/Session-Restore

Annars fråga på Mozillazine forums där hänger dem riktigt inbitna firefox gurus

Finns något som heter firefox sync som sparar allt. Kan vara ett tips för den som inte vill bli av med sina tusen olika sidor.

Verkar som att om du inte får tillbaka dem så är det nog rät så kört.

Permalänk

Börja använd bokmärken istället för viktiga sidor! Flikar är till för temporära växlingar mellan olika sidor i mitt tycke. Använd bokmärksfältet under adressfältet för snabb åtkomst. har nog över 40 länkar där med de flesta sidor ja besöker regelbundet/behöver komma ihåg!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av buddaz:

http://support.mozilla.org/en-US/kb/Session-Restore

Annars fråga på Mozillazine forums där hänger dem riktigt inbitna firefox gurus

Finns något som heter firefox sync som sparar allt. Kan vara ett tips för den som inte vill bli av med sina tusen olika sidor.

fattar inte, inte för de står på engelska för engelska kan jag men översättningen till svenska e ju helt fel på svenska firefox, var hittar man t.ex
preferences > privacy panel på en svensk firefox?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Gissar på i det här fallet blir det inställningar-sekretess eller något snarlikt

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Gissar på i det här fallet blir det inställningar-sekretess eller något snarlikt

fick inte ut något vettigt utav din länk då jag redan har incheckat att spara historiken.

däremot hitta jag en ny mapp..

C:/Användare/Twister i7/App Data/Roaming/Mozilla/Firefox/

där finns båda en mapp som heter Crash Reports och en som heter Profiles, och i den i profiles heter xxxxxxx.default, asså Firefox/Profiles/xxxxxxx.default/

där fanns båda minidumps, extensions, CT2438727, conduit, chrome, bookmarkbackups

i bookmarkbackups ligger de 6 filer, alla med olika datum.

En från 02-08, 02-09, 02-12, 02-13, 02-14, 02-15.

Som slutar på .json

De här måste ju vara nån slags backup fil av bokmärken , från dom datumen? Hur funkar det här? nån som vet?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Om du får ut JSON filen kanske du hittar något vettigt. Se om jag hittar hur man skulle göra för att få filen att fungera.

Nu är det rena överkursen på direkten.

Här är förklaring till vart din history hamnar. Inget man skall pyssla med om man inte kan hantera det på rätt sätt.
http://kb.mozillazine.org/Places.sqlite
http://kb.mozillazine.org/Locked_or_damaged_places.sqlite

Bookmarks
http://kb.mozillazine.org/Bookmarkbackups_folder

Hur du återställer bookmarks
http://kb.mozillazine.org/Backing_up_and_restoring_bookmarks_...

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Om du får ut JSON filen kanske du hittar något vettigt. Se om jag hittar hur man skulle göra för att få filen att fungera.

Nu är det rena överkursen på direkten.

Här är förklaring till vart din history hamnar. Inget man skall pyssla med om man inte kan hantera det på rätt sätt.
http://kb.mozillazine.org/Places.sqlite
http://kb.mozillazine.org/Locked_or_damaged_places.sqlite

Bookmarks
http://kb.mozillazine.org/Bookmarkbackups_folder

Hur du återställer bookmarks
http://kb.mozillazine.org/Backing_up_and_restoring_bookmarks_...

Har redan gjort en backup på backupen, ifall nåt skulle krångla. Var ligger den aktuella .json filen?

Hitta en intressant länk:
http://www.openmediaboston.org/node/905

nån som fattar hur de här funkar?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kolla i din profil. I firefox menyn välj hjälp-felsökningsinformation

Nu kommer det upp en ruta med lite information. Tryck på knappen öppna profil.
Nu är du inne i din profil.

http://kb.mozillazine.org/Session_Restore#Troubleshooting

Permalänk

Har kollat igenom de, var ingenting som hjälpte. Men har fått in min historik nu, har ungefär 1 miljon webbplatser besökta sedan förra året.

Har dock lite frågor.. för lite mer avancerade insatta.

Svara på så många ni orkar/kan

1) Sparar windows sessionstore.js filen nånstans i alla windows mappar som är temporary?
2) Vad är .json filer för något?
3) Finns de nåt sätt att jag kan förlora min historik av besökta webbplatser om jag går in på dom igen? (eller gör nåt annat)
4) Kan man göra en windows återställning till t.ex 14 februari och kommer då den gamla sessionstore.js filen finnas där då?
5) Om man hade en session i en session i Firefox (återställ session i en session), syns det också som länk då i historik ?
6) Hur fungerar windows återställning, när jag försökte göra en återställning stod det att det inte fanns någon återställningspunkt sparad, men om jag valde avancerade system återställningar så gick de helt plötsligt, fast klicka mig inte vidare, och går man in på inställningar så står det att system återställning är På på drive C: , varför går det inte då? Vad är skillnad på en vanlig system återställning och en avancerad?
7) Går det öppna en webbplats i ny flik/ny fönster/öppna i historik utan att den varje gång ska ploppa tillbaka på Idag historik så man måste gå tillbaka dit igen utan hålla på scrolla o leta en massa.
8) Vad händer om man tar bort all historik för en viss webbplats, t.ex sweclockers, försvinner då bara ALL sweclockers historik ?
9) Vad är filerna i bookmarkbackups för något, är det mina historiker? Kan jag återfå historiken för sweclockers på nåt sätt om jag tar bort den från historik? (när jag är klar med allt)
10) På den fliken som de står 6 månader är äldre, är det ALLA sidor , även för 1 år sedan och tidigare, som man besökt sen man installerade firefox ? Eller tar den automatiskt bort dom allra äldsta efter tiden som går?
11) Om jag raderar historiken från sweclockers i historik, kommer då inte min adress fält automatiskt fylla in besökta webbplatser av t.ex sweclockers om jag besökt låt säga www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/ kommer den då försvinna från adress fältet om jag tar bort all historik av sweclockers ?

Tacksam för dom svar ni har!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

http://www.json.org/
https://developer.mozilla.org/en/JSON

http://kb.mozillazine.org/Bookmarks
http://www.google.com/cse?cx=003258325049489668794%3Aru2dpahv... Filtrerad länk om bookmarks

http://www.google.com/cse?cx=003258325049489668794%3Aru2dpahv...
http://www.google.com/cse?cx=003258325049489668794%3Aru2dpahv...
Lite filtrerat om history för firefox

Tar du väck SQlite filen med historik i firefox så är den borta. Det är vad jag förstod igår när jag letade.
http://www.sqlite.org/

Som sagt har man problem med firefox och behöver expert hjälp utöver det vanliga så är det här du skall fråga.: http://forums.mozillazine.org/