Problem vid uppdatering av operativsystem

Permalänk
Medlem

Problem vid uppdatering av operativsystem

Nu har jag trasslat till det..!

Jag köpte en sata hårddisk och installerade win7 på den. När jag startade datorn blev jag alltid tillfrågad om jag ville köra win7 som var installerad på den gamla hårddisk eller win7 på nya sata hårddisken.

Sedan formatterade jag gamla hårddisken, för jag tänkte att den används ju inte längre...Men då kunde inte datorn starta för den hittade inte något operativsystem att starta längre.

Nu har jag installerat winXP på gamla hårddisken igen men då kommer inte frågan upp längre, utan den kör helt enkelt win7 på den gamla hårddisken direkt.

Kan jag göra nåt eller är jag körd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av supmah5:

Nu har jag trasslat till det..!

Jag köpte en sata hårddisk och installerade win7 på den. När jag startade datorn blev jag alltid tillfrågad om jag ville köra win7 som var installerad på den gamla hårddisk eller win7 på nya sata hårddisken.

Sedan formatterade jag gamla hårddisken, för jag tänkte att den används ju inte längre...Men då kunde inte datorn starta för den hittade inte något operativsystem att starta längre.

Nu har jag installerat winXP på gamla hårddisken igen men då kommer inte frågan upp längre, utan den kör helt enkelt win7 på den gamla hårddisken direkt.

Kan jag göra nåt eller är jag körd?

Vad jag har lärt mig är att när man installerar Win7, ska man bara ha en disk i för att slippa onödiga problem.
Jag vet inte om det är så längre. Men testa att bara ha den disken i som du ska lägga in operativsystemet på.

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Vad jag har lärt mig är att när man installerar Win7, ska man bara ha en disk i för att slippa onödiga problem.
Jag vet inte om det är så längre. Men testa att bara ha den disken i som du ska lägga in operativsystemet på.

Tack för svaret. Jag har redan installerat win7 på sata-disken och det funkade så länge jag hade kvar det operativsystemet på den gamla hårddisken. Så jag vill helst undvika att installera 7:an igen...utan bara få datorn att inse att den ska boota rätt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Yoshien:
Jo det är fortfarande så.

supmah5:
Man ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills man installerat Windows klart. Då slipper man problem då nu och långt senare bara för att man installerade Windows på fel sätt.

Edit:
För jättemånga gick det inte att reparera (felet var kvar). Folk bruka få 3 olika förslag att fixa där inget funkade. De blev tvungna att installera om Windows på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att köra bootrec med bara en disk inkopplad?

http://support.microsoft.com/kb/927392 <- Microsoft support om bootrec

Visa signatur

RAID is not a backup