Blev nyss uppringd av "microsoft"

Permalänk
Medlem

Blev nyss uppringd av "microsoft"

Tänkte bara varna folk för att någon ifrån microsoft nyss ringde upp mig och sa att jag hade virusfiler i pappas dator som snart skulle sabba allt(fina hot eh?).
Var lite trött och förvirrad på morgonkvisten så tog det hela seriöst men kom snart på att min käre far inte ens har en windowsdator i hans namn(om man ens kan ha dem registrerade?).
Iaf så bad jag honom att inte störa mig mer och att jag skulle fixa detta själv.

Efter en googlesökning ser man att microsoft aldrig ringer någon så det var nog rätt gjort. Däremot alltid kul att bli utsatt för dessa lurendjerare som aftonbladet m.fl. skriver om och se igenom dem

Mvh

Permalänk
Medlem

det är fejk, sök på forumet så hittar du andra trådar om samma sak, MS skulle aldrig ringa dig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ville dom ha några uppgifter av dig eller vad sa dom egentligen att dom ville?

Permalänk
Medlem

Har varit en tråd uppe om samma scam innan. Bra att du hade lite morgonintelligens kvar;)

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Har fått dom på halsen 2 gånger, ena gången så lade jag bara på, nästa gång spelade jag med, då ville dom att jag skulle installera något program, en exe fil. Så frågade jag hur jag kör den i linux och då blev dom arga.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 2infinity:

Ville dom ha några uppgifter av dig eller vad sa dom egentligen att dom ville?

Det brukar sluta med att dem lurar i kunden att man har ett fel på sin dator som endast dem kan lösa, och att dem kan sälja programvara som löser allt. Sen vill dem väl ha ens kreditkortsuppgifter eller något.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Så frågade jag hur jag kör den i linux och då blev dom arga.

Haha, klockrent!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Ville dom ha några uppgifter av dig eller vad sa dom egentligen att dom ville?

Kom tyvärr aldrig så långt så att de kunde förklara vad de ville

Skrivet av orig_rejser:

Har fått dom på halsen 2 gånger, ena gången så lade jag bara på, nästa gång spelade jag med, då ville dom att jag skulle installera något program, en exe fil. Så frågade jag hur jag kör den i linux och då blev dom arga.

Haha. Nu efteråt så ångrar man sig att man inte spelade med men jag var lite trött när det hände och orkade helt enkelt inte snacka. Får hoppas på att även jag får en andra chans ^^

Permalänk
Medlem

senast dom ringde mig så va linux bara ett skin på windows och .exe funkade fin fint...

Permalänk
Inaktiv

Blev också uppringd av dom nu i veckan. Var dock inte på morgonen utan på eftermiddagen.
Enligt dom så hade min dator blivit infekterad av ett av "världens farligaste virus" OHOHOHOHOHOHO!
Hade lite roligt och spelade med dom och försökte låta rädd när jag sa "Men...men vad ska jag göra då?! hur fan har jag fått detta? Går det att fixa?!"
Dom svarade med att det var lugnt och att dom hade ett program som kunde fixa det.
När jag då svarade med att jag körde med Linux så sa dom att det inte var några problem för att då var det ännu viktigare att jag skulle köpa det för att Linux tydligen var mycket mer oskyddat än Windows och man kunde få virus bara genom att gå in på google.

Sen så ville dom såklart ha mina kreditkorts uppgifter för att kunna ta betalt för produkten.
Jag: Ska jag bara säga siffrorna ovanpå kreditkortet?
Dom: Ja det ska du. Då kan vi skriva in det i datorn och ta betalt direkt så du får programmet redan imorgon.
Jag: Fy fan vad bra! Okej är du med?
Dom: Ja.
Jag: Okej. SUG-MIN-*** jävla idiot.

Såklart blev han sur och frågade vad allt det där handlade om och så förklarade jag att jag troligtvis var mer datorkunnig än dem och kunde lätt spåra deras nummer trots att det var dolt och att dom skulle hälsa polisen ifrån mig.
Då lade han på x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Blev också uppringd av dom nu i veckan. Var dock inte på morgonen utan på eftermiddagen.
Enligt dom så hade min dator blivit infekterad av ett av "världens farligaste virus" OHOHOHOHOHOHO!
Hade lite roligt och spelade med dom och försökte låta rädd när jag sa "Men...men vad ska jag göra då?! hur fan har jag fått detta? Går det att fixa?!"
Dom svarade med att det var lugnt och att dom hade ett program som kunde fixa det.
När jag då svarade med att jag körde med Linux så sa dom att det inte var några problem för att då var det ännu viktigare att jag skulle köpa det för att Linux tydligen var mycket mer oskyddat än Windows och man kunde få virus bara genom att gå in på google.

Sen så ville dom såklart ha mina kreditkorts uppgifter för att kunna ta betalt för produkten.
Jag: Ska jag bara säga siffrorna ovanpå kreditkortet?
Dom: Ja det ska du. Då kan vi skriva in det i datorn och ta betalt direkt så du får programmet redan imorgon.
Jag: Fy fan vad bra! Okej är du med?
Dom: Ja.
Jag: Okej. SUG-MIN-*** jävla idiot.

Såklart blev han sur och frågade vad allt det där handlade om och så förklarade jag att jag troligtvis var mer datorkunnig än dem och kunde lätt spåra deras nummer trots att det var dolt och att dom skulle hälsa polisen ifrån mig.
Då lade han på x)

Guld

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Schysst av Microsoft att personligen ringa runt till alla som drabbas av virus. Strålande kundservice!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Var hemma vid min mormor och morfar när jag var sjuk en gång, hörde telefonen ringa och jag svarade, dom pratade engelska och sa att morfars dator skulle gå sönder. Jag pratade med dom ett tag sen slog det mig att dom bara var ute efter kreditkors uppgifter och la därefter på samtalet. Det gick några dagar och allt var bra. Ungefär en vecka efter ser jag på ett dataföretags facebook sida att det var någon 65-75 årig kvinna som hade råkat ut för samma sak. Datorföretaget hade gjort en röst interjuv med kvinnan där hon berättade exakt samma sak som dom hade sagt till mig. Detta hände på gotland förra året någon gång kommer inte ihåg datum.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Skrivet av asphyxie:

Schysst av Microsoft att personligen ringa runt till alla som drabbas av virus. Strålande kundservice!

Ja, och tänk vad schysst att de tom. hjälper de som använder linux! Snällt företag, det där.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

haha.. vilka dårar det finns

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Det tragiska i det hela är att det verkligen finns folk som faller för sånt skit och blir av med en massa pengar...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade velat att de skulle ringa mig, just for shit n giggles

Permalänk
Medlem

Också fått ett samtal ifrån någon med Indisk brytning som sa dom var från Microsoft.

Snackade om att dom hade min dator under uppsikt för bla bla anledning då någonting var fel och i "fara".

Jag tyckte det var rätt kul, så jag ställde lite frågor till dom,
"Eftersom ni har min dator under uppsikt, vad har min dator för IP nummer"... han kunde inte svara utan han la på istället.. Var rätt komiskt.

Annars kan man ju allti... "ursäka måste fixa en sak i köket" lägg ifrån dig telefonen och börja se på någon film, se om dom fortfarande är kvar 90minuter senare.. ;O)

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Tror inte så många på Sweclockers skulle gå på detta bedrägeri, däremot lyckas dom nog lura vanliga Svenssons :/

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Grannen var nyss här hemma och drack öl och tydligen så har dom här lurendrejarna ringt hem till honom 2 gånger.
Varje gång han nekat dom så har dom sagt "fuck you" osv x)

Permalänk

hade vart kul att få samtal från dem

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Det verkar som de har dålig koll på var de fått problem med att lura folk.
Jag blev uppringd för ett tag sedan: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1077248-upp...

Min sambo har sedan blivit uppringd två gånger till på vårt hemnummer. Tänkte de tredje gången gilt

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har fått dom på halsen 2 gånger, ena gången så lade jag bara på, nästa gång spelade jag med, då ville dom att jag skulle installera något program, en exe fil. Så frågade jag hur jag kör den i linux och då blev dom arga.

epic win

Permalänk
Medlem

Hur kan dom ens komma undan med ett sådant här bedrägeri?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

"Tech Support" scammer held on line for 75 minutes

http://www.youtube.com/watch?v=Rvn6mCzRRpU&

Ja, som namnet på videon antyder. De falska supportteknikerna ringde upp någon som råkade veta lite om datorer och snabbt genomskådade bedragaren och uppehöll denna en längre tid.

Permalänk
Medlem

Att ta deras telefonnr kan vara en bit på vägen för att få stopp på det hela. Misstänker annars att det är någon i ens bekantkrets som ligger bakom direkt eller indirekt.

Permalänk
Skrivet av abki:

Att ta deras telefonnr kan vara en bit på vägen för att få stopp på det hela. Misstänker annars att det är någon i ens bekantkrets som ligger bakom direkt eller indirekt.

+91... om det ens syns ett nummer.

Troligen inte en kompis om dina vänner inte är bosatta i Bangalore.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Angående bedrägeri sådna som ska sälja saker typ från Vattenfall osv då ska man säga: Hon/han har gått bort.
Fy f*n vad dom beklagar sig

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

10 000 kronors frågan, trumvirvel .....
Alternativ 1: Var det Bill Gates själv som ringde?
Alternativ 2: Var det nysvenskar?
Alternativ 3: Var det Radiotjänst som via dimridåer ville veta om du hade dator?

Permalänk

Har dom en brytning?
Ringde en kl 6
Och sa: något konstigt ord *mammas namn*
Va morgon trött så tänkte inte på att det kanske var dom...
Kasta iväg telefon.

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.