2014-02-27, 07:00   #5221

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sAAb Visa inlägg
http://libertytech.net/blog/do-macs-get-viruses/
Kan variationen bero pa att ingen kopt Windows 8.x an?
Du har en mycket märklig verklighetsuppfattning när du anser att 200 miljoner är samma som ingen. Med samma logik borde Windows 7 drabbas hårdare än Windows XP eftersom att fler använder det.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Michelangelo Visa inlägg
megatråd att plöja igenom!

SÅ en snabb fråga:

Bygger speldator (till grabben) har win 7 ultimate liggandes hemma (orginal) dra in det eller köpa 8.1 för en femhundring?
Jag tycker absolut att det är värt en femhundring. Du får lite högre spelprestanda och ett modernt OS som uppdateras gratis ytterligare en gång nu i vår. Du behöver absolut inte läsa igenom hela den här tråden, det räcker med att läsa mina två första inlägg för att skapa dig en uppfattning om du tycker att det är värt det eller inte.
2014-02-27, 07:24   #5222

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Jag tycker absolut att det är värt en femhundring. Du får lite högre spelprestanda och ett modernt OS som uppdateras gratis ytterligare en gång nu i vår. Du behöver absolut inte läsa igenom hela den här tråden, det räcker med att läsa mina två första inlägg för att skapa dig en uppfattning om du tycker att det är värt det eller inte.
Att du rekommenderar en privatperson som redan har en W7Ultimate-licens att lägga 500kr på W8 visar tydligt din agenda i forumet. Du menar alltså att W7 inte kan anses som "ett modernt OS" (vad det nu är)?
2014-02-27, 08:00   #5223

Q4Rspwn

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av loefet Visa inlägg
Ända sen Windows 95 kom så har det varit varannan version som har fungerat stabilt och varit värt att uppgradera till.
95 - OK
98 - buggig
98 SE - OK efter de fixat alla problem
ME - skräp
XP - perfekt efter de fixade alla problem från ME
Vista - ändrat en massa och mängder av problem igen
7 - Grymt bra, efter de fixat alla problem igen från Vista
8 - ...
Du ser trenden, och om man tittar hur illa Metro funkar för en vanlig användare på en vanlig dator, så kan du gissa hur detta kommer sluta. Det vill säga att det inte kommer att vara någon ide att uppgradera innan de släpper Windows 9 där de har fixat alla problem som kom med nyheterna i 8:an.
Har använt alla versioner ovan utom 8:an (inte heller Vista så värst mycket då vartannat fenomenet var känt redan då), har även använt tidigare windows versioner samt företags versioner (NT och 2000)...
Känns som du missat en del här.

95 (även OSR2/2.5): Allmänt känt för instabilitet och krascher
NT: Körde det aldrig mer än testmässigt, och i dessa fall har det fungerat bra för mig.
98 FE: Stabilaste 98 för mig, körde det på en Pentium 150 samt 200
98 SE: Använde det i nästan fem år på en Dell PIII. Denna tid (kombinerat med alla skolans datorer med 98SE) sammanfattas lättast under PC-tidsåldern "BSOD-tiden" - att datorn hängde sig var inget ovanligt, och en Ctrl-Alt-Del resulterade alltid i BSOD. BSOD:s från 98SE-datorer kunde även allmänt skådas på offentliga platser, t.ex. busstationer. Installation av ME avhälpte problemet permanent i mitt fall.
ME: Klart bästa och snyggaste FAT-Windows. Enda problemen jag erfarit i ME har relaterats till hårdvarufel.
2000: NTFS introducerat, vilket är varför jag avstått från det i retrosammanhang. I övrigt ett mycket bra OS, klart stabilare än XP även ouppdaterat (förstår varför vissa verksamheter än idag kör 2000 över klienter)
XP: Svart eller vitt utan nyansering. Ibland fungerade det kanon, ibland inte alls. BSOD's ovanliga men OS:et väldigt sårbart, och framför allt instabilt innan uppdateringar. Snyggare än tidigare versioner men definitivt Microsofts mest överhypade OS.
Vista: Snyggaste OS:et från Microsoft hittills. Har aldrig (aldrig!) haft några problem med det efter 3-4 år totalt.
7: Kör Win7 på två datorer för tillfället. Tråkigt gränssnitt och, precis som XP, väldigt instabilt innan det uppdaterats ordentligt. Drar inte mindre resurser än Vista som det länge påståtts (att det var så "segt" när det kom beror troligen främst på hårdvaran under denna tid - 4GB RAM var väldigt mycket och en dual-core var drömmen hos många). Anledningen till att jag inte länger använder Vista är pga. uppdateringarna till W7, såväl från MS som olika hårdvarutillverkare.
8: Kanon för tablets, värdelöst för allt annat. Rörigt, fult och onödigt omständligt gränssnitt för icke-touch, vilket dock blir den naturliga kontentan av ett universal-OS som detta (precis som Win Mobile blev en totalflopp för mobiltelefoner, även om detta låg under en annan division). Men på tablets älskar jag det! Väljer lätt en W8-platta före iOS/Android om jag får välja en idag.
M/B Gigabyte GA-x58A-UD3R 2.0 | CPU i7 930 @ 3.8 | Kylning Corsair H100i | RAM G.Skill Ripjaws X 12GB | SSD Intel 510 120GB + Kingston V300 120GB | HDD Samsung 500GB | GFX MSI GTX 560 Ti | Chassi NZXT Phantom | PSU TX850M | KBD Razer Blackwidow MX Blue | Mus SteelSeries Sensei Gw2 | VGA Samsung 226bw | OS W7 x64 Ultimate
Q4Rspwn är inte uppkopplad
2014-02-27, 08:01   #5224

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Att du rekommenderar en privatperson som redan har en W7Ultimate-licens att lägga 500kr på W8 visar tydligt din agenda i forumet. Du menar alltså att W7 inte kan anses som "ett modernt OS" (vad det nu är)?
500kr tyckte jag lät billigt. Jag tycker att det är värt 1000kr också, men det beror ju på hur mycket pengar man har. Hade jag varit en fattig student så hade jag nog inte lagt ut de pengarna. Absolut anser jag att Windows 8 är ett modernt OS medan Windows 7 inte är det. Windows 7 är snart 5 år gammalt vilket är lika mycket som flera evigheter i den här branschen. Skulle du rekommendera någon att köpa ett 5 år gammalt grafikkort?

Min agenda är, precis som jag skriver i mitt första inlägg på den här tråden, att se till att den som vill veta vad som är bättre i Windows 8/8.1 får reda på det. Resten kan blunda och fortsätta köra skygglappar.

Senast redigerad av strejf 2014-02-27 klockan 08:06.
2014-02-27, 08:11   #5225

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
500kr tyckte jag lät billigt. Jag tycker att det är värt 1000kr också, men det beror ju på hur mycket pengar man har. Hade jag varit en fattig student så hade jag nog inte lagt ut de pengarna. Absolut anser jag att Windows 8 är ett modernt OS medan Windows 7 inte är det. Windows 7 är snart 5 år gammalt vilket är lika mycket som flera evigheter i den här branschen. Skulle du rekommendera någon att köpa ett 5 år gammalt grafikkort?

Min agenda är, precis som jag skriver i mitt första inlägg på den här tråden, att se till att den som vill veta vad som är bättre i Windows 8/8.1 får reda på det. Resten kan blunda och fortsätta köra skygglappar.
Hur kommenterar du att BMW byter från XP/2003 till W7 (inte W8) med början på slutet av detta året i sina verkstadssystem? Anser du att BMW är ett omodernt företag som blundar och kör med skygglappar?
2014-02-27, 08:16   #5226

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Hur kommenterar du att BMW byter från XP/2003 till W7 (inte W8) med början på slutet av detta året i sina verkstadssystem? Anser du att BMW är ett omodernt företag som blundar och kör med skygglappar?
Absolut, utan att vara insatt är det ingen tvekan om att jag anser att BMW är ett omodernt företag som blundar och kör med skygglappar i just det fallet. Får ändå gratulera att de överger Windows XP/2003 vilket kan vara viktigare i det här sammanhanget.
2014-02-27, 08:25   #5227

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Absolut, utan att vara insatt är det ingen tvekan om att jag anser att BMW är ett omodernt företag som blundar och kör med skygglappar i just det fallet. Får ändå gratulera att de överger Windows XP/2003 vilket kan vara viktigare i det här sammanhanget.
Det känns skönt att veta att spetskompetensen inom IT heter strejf och skriver på Sweclockers, och inte finns inom någon liten obskyr biltillverkare som är dåligt representerad globalt. Det ska vi vara tacksamma för.
2014-02-27, 08:28   #5228

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Det känns skönt att veta att spetskompetensen inom IT heter strejf och skriver på Sweclockers, och inte finns inom någon liten obskyr biltillverkare som är dåligt representerad globalt. Det ska vi vara tacksamma för.
Jag hängde inte riktigt med i resonemanget där men, ja vi kan nog alla enas om att jag är bäst.
2014-02-27, 14:48   #5229

Traktorsson

Medlem

Registrerad: nov 2013

Citat:
Du har en mycket märklig verklighetsuppfattning när du anser att 200 miljoner är samma som ingen. Med samma logik borde Windows 7 drabbas hårdare än Windows XP eftersom att fler använder det.

Även om 500 kr för windows 8 inte är jättemycket så är det verkligen inte värt ändå, visst man kan få lite bättre spelprestanda, men hur är det i praktiken? cirka 1-2 FPS mer, det anser jag inte värt 500 kr, då man inte kommer märka skillnad ändå.
Traktorsson är inte uppkopplad
2014-02-27, 15:03   #5230

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Traktorsson Visa inlägg
Även om 500 kr för windows 8 inte är jättemycket så är det verkligen inte värt ändå, visst man kan få lite bättre spelprestanda, men hur är det i praktiken? cirka 1-2 FPS mer, det anser jag inte värt 500 kr, då man inte kommer märka skillnad ändå.
Nä det är klart, om FPS är det enda man bryr sig om så kanske det kan kvitta även om HardOCP skriver i sin sammanfattning:

"Is there a performance advantage in Windows 8.1 versus Windows 7 for BF4? The answer is, "Yes." We consistently found that under Windows 8.1 BF4 performed faster than Windows 7 on both AMD and NVIDIA hardware. Both GPUs, from both vendors, had a consistent performance advantage in every test we performed. More importantly, in the real-world multiplayer gaming session that matters, there was a performance advantage."

"Are there gameplay experience advantages under Windows 8.1 versus Windows 7 in BF4? The answer is a, "Big YES.""

"Under Windows 7, we experienced choppiness as we played. This was felt both in the "Test Range" map, and in multiplayer gaming sessions. The choppiness was more pronounced on the GeForce GTX 780. We could get on a straight path, in the "Test Range" and move down a straight road. As we did this, there would be a pause, or chop, in the frames randomly. It was like the game was hitching for no reason. This happened more on the GTX 780. This is under Windows 7.

When we tried this on Windows 8.1 the pausing, or hitching, or chop (however you want to describe it) was completely gone. Moving was smoother with no hitching in the game on the GTX 780. This affected both the test range and the multiplayer gaming session.

Therefore, the gameplay experience advantage under Windows 8.1 is a smoother gameplay experience in BF4 on both video cards."

Det finns dock 95 andra punkter att läsa och bilda sig en uppfattning om, allt handlar inte bara om FPS för alla. Man kanske vill ha en dator som startar snabbt, är stabil, inte drabbas av virus lika frekvent och fungerar bra i allmänhet.
2014-02-27, 19:35   #5231

miklon

Medlem

Plats: Strängnäs

Registrerad: aug 2004

Citat:
Citat:
Spetskompetensen heter i alla fall inte MultiMan, om du tror att en sån utrullning är något som planeras i en handvändning. Om BMW börjar rulla ut Win 7 i slutet av året så vågar jag lova att det projektet pågått ett bra tag. Det finns ju inget som säger att BMW inte skulle välja Win 8 om man skulle dra igång idag.
miklon är inte uppkopplad
2014-02-27, 21:37   #5232

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Registrerad: mar 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av miklon Visa inlägg
Spetskompetensen heter i alla fall inte MultiMan, om du tror att en sån utrullning är något som planeras i en handvändning. Om BMW börjar rulla ut Win 7 i slutet av året så vågar jag lova att det projektet pågått ett bra tag. Det finns ju inget som säger att BMW inte skulle välja Win 8 om man skulle dra igång idag.
Jag blev lite nyfiken och informationen jag fann var att BMW påbörjade testningen redan 2009 med Windows 7 beta. Med tanke på kostnaderna tycker jag det är fullt rimligt att de uppenbarligen tidigt bestämt sig för att välja ersättaren till Vista. Att de påbörjade testning redan på beta stadiet ger en vink om hur omfattande planering som krävs. På ett sätt visar det också att företag inte nödvändigtvis är konservativa och väntar ut de första stora uppdateringarna av nya Windows versioner.
KimTjik är inte uppkopplad
2014-02-27, 22:06   #5233

Fafne

Medlem

Fafnes avatar

Registrerad: mar 2012

Att en biltillverkare (läs: stort multinationellt företag) tar tid på sig att planera, anskaffa och i driftsätta datorer och datornätverk. Beror på att det har lågprioritet.
En maskin anskaffning och ersättning, fabriksutbyggnader, personal ökning och minskning sker mycket snabbare.

Vårt fabrikslager byggdes ut med ca: 20%. Från beslutet att bygga tills utbyggnaden var klar och inredd med 4-våningars hyllställ, tog det 6 månader.
Fafne är inte uppkopplad
2014-02-27, 22:19   #5234

KimTjik

Moderator

KimTjiks avatar

Registrerad: mar 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fafne Visa inlägg
Att en biltillverkare (läs: stort multinationellt företag) tar tid på sig att planera, anskaffa och i driftsätta datorer och datornätverk. Beror på att det har lågprioritet.
En maskin anskaffning och ersättning, fabriksutbyggnader, personal ökning och minskning sker mycket snabbare.

Vårt fabrikslager byggdes ut med ca: 20%. Från beslutet att bygga tills utbyggnaden var klar och inredd med 4-våningars hyllställ, tog det 6 månader.
Det har väl ändå inte med prioritering att göra, utan beror på vad som är huvudnäringen och därför det som mest påverkar lönsamheten? Det säger sig självt att utbyggnaden du talar om inte får dra ut på tiden, då det sannolikt håller ner produktionen och därigenom försäljningen. Utrullning av nytt operativsystem, eller andra förändringar av nätverket, måste däremot genomföras på det sätt som minst inverkar på företagets verksamhet, och det kan därför vara en relativt långsam process i många etapper. Kanske kostar den långsamma metoden mer, men satt i det större sammanhanget ger det ändå bättre lönsamhet.
KimTjik är inte uppkopplad
2014-02-27, 23:43   #5235

Traktorsson

Medlem

Citat:
Nä det är klart, om FPS är det enda man bryr sig om så kanske det kan kvitta även om HardOCP skriver i sin sammanfattning:

"Is there a performance advantage in Windows 8.1 versus Windows 7 for BF4? The answer is, "Yes." We consistently found that under Windows 8.1 BF4 performed faster than Windows 7 on both AMD and NVIDIA hardware. Both GPUs, from both vendors, had a consistent performance advantage in every test we performed. More importantly, in the real-world multiplayer gaming session that matters, there was a performance advantage."

"Are there gameplay experience advantages under Windows 8.1 versus Windows 7 in BF4? The answer is a, "Big YES.""

"Under Windows 7, we experienced choppiness as we played. This was felt both in the "Test Range" map, and in multiplayer gaming sessions. The choppiness was more pronounced on the GeForce GTX 780. We could get on a straight path, in the "Test Range" and move down a straight road. As we did this, there would be a pause, or chop, in the frames randomly. It was like the game was hitching for no reason. This happened more on the GTX 780. This is under Windows 7.

When we tried this on Windows 8.1 the pausing, or hitching, or chop (however you want to describe it) was completely gone. Moving was smoother with no hitching in the game on the GTX 780. This affected both the test range and the multiplayer gaming session.

Therefore, the gameplay experience advantage under Windows 8.1 is a smoother gameplay experience in BF4 on both video cards."

Det finns dock 95 andra punkter att läsa och bilda sig en uppfattning om, allt handlar inte bara om FPS för alla. Man kanske vill ha en dator som startar snabbt, är stabil, inte drabbas av virus lika frekvent och fungerar bra i allmänhet.
Det var ju i början det flöt på bättre på win8.1 under betan, det har löst sig nu och inget större skillnad alls, sen var ju det dessutom en speldator, och då antar jag att man spelar på den
2014-02-28, 07:50   #5236

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Det var ju i början det flöt på bättre på win8.1 under betan, det har löst sig nu och inget större skillnad alls, sen var ju det dessutom en speldator, och då antar jag att man spelar på den
Fast det där stycket är taget ur ett test med den färdiga versionen av BF4. Jag tror att även en speldator har nytta av annat än bara högre FPS faktiskt.
2014-02-28, 07:58   #5237

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Den senaste versionen av "Microsoft Security Intelligence Report" har nu släppts. Den visar bland annat att vi i Sverige är mycket duktiga på att skydda oss från säkerhetsproblem.

Den visar också att det är sex gånger vanligare att drabbas av skadlig kod om man använder Windows XP SP3 i jämförelse med Windows 8 RTM. Det är tre gånger vanligare att drabbas om man använder Windows Vista SP2 eller Windows 7 SP1.

http://i.imgur.com/NeLCVO8.png

http://www.microsoft.com/security/sir/default.aspx
http://www.idg.se/2.1085/1.531570/sv...aste-i-varlden
Hur är rapporten viktad? Om det är totala antalet infektioner utan hänsyn till användartal så är det ju inte så konstigt att Windows 8 har lägre eftersom långt färre användare har det. Sedan är 200 miljoner såla licenser inte överhuvudtaget på något sätt på någon planet någonsin relaterat till användartal.

Man kanske skulle börja göra som Microsoft... Mitt "Ozzed-OS" är säkrast i världen. Det har nämligen 0 infectioner och ingen har någonsin fått ett virus. Att det inte finns på marknaden är en bagatell i samanhanget.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är uppkopplad nu
2014-02-28, 08:02   #5238

miklon

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Hur är rapporten viktad? Om det är totala antalet infektioner utan hänsyn till användartal så är det ju inte så konstigt att Windows 8 har lägre eftersom långt färre användare har det. Sedan är 200 miljoner såla licenser inte överhuvudtaget på något sätt på någon planet någonsin relaterat till användartal.

Man kanske skulle börja göra som Microsoft... Mitt "Ozzed-OS" är säkrast i världen. Det har nämligen 0 infectioner och ingen har någonsin fått ett virus. Att det inte finns på marknaden är en bagatell i samanhanget.
Det står ju i diagrammet, "Computers Cleaned per 1000 Scanned", dvs det är inte absoluta tal, utan en jämförelse av andelen infekterade system.
2014-02-28, 08:52   #5239

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Det står ju i diagrammet, "Computers Cleaned per 1000 Scanned", dvs det är inte absoluta tal, utan en jämförelse av andelen infekterade system.
OK, men vad är då anledningen till att encounter rate skiljer? Surfar Windows 8-användare mindre på nätet?

Ozzed är uppkopplad nu
2014-02-28, 09:30   #5240

strejf

Medlem

strejfs avatar

Jag har nu uppdaterat det tredje inlägget med information om Windows 8.1 Update 1. Det ser ut så här än så länge, kom gärna med feedback!

Windows 8 Update 1 är en gratis uppdatering till Windows 8.1 som släpps till våren. Fokus är på att göra operativsystemet enklare att hantera med enbart tangentbord och mus.

97. Lägre systemkrav
Windows 8.1 hade systemkrav på 2GB primärminne och 32GB lagringsutrymme. Med den nya uppdateringen Windows 8.1 Update 1 sänker Microsoft systemkraven till 1GB primärminne och 16GB lagringsutrymme. Med största sannolikhet innebär detta att Windows 8.1 Update 1 inte använder lika mycket minne som tidigare.
http://www.sweclockers.com/nyhet/183...igare-hardvara

98. Lägre pris för billiga enheter
Microsoft sänker priset för OEM-tillverkare med 70% för enheter billigare än $250. Från $50 till $15, detta bör innebära att de billigare enheterna kan utrustas med bättre hårdvara eller helt enkelt säljas billigare.
http://www.sweclockers.com/nyhet/183...em-tillverkare

99. Snabbare åtkomst till avstängning och sök
Nya genvägar har lagts till på startskärmen för att lättare komma åt avstängning och sökfunktionen.

100. Högerklicksmenyer för musanvändare på startskärmen
Tidigare kom dessa menyer fram längst ner på skärmen och man var tvungen att flytta musen längre för att ändra inställningarna.

101. Länk för att visa nyligen installerade program och kontrollpanelen
Från och med Windows 8.1 läggs inte längre nya program automatiskt på startskärmen. För att göra det enklare att hitta de nya programmen finns nu en länk som visar att nya program har installerats. Det går givetvis fortfarande att manuellt fästa dessa program i startskärmen eller aktivitetsfältet på skrivbordet. Skrivbordets kontrollpanel går nu att komma åt ifrån en länk i "PC Settings".

102. Möjlighet att fästa appar i aktivitetsfältet
Det går nu att fästa appar i aktivitetsfältet och Windows Store är dessutom där som standard.

103. Ny list längst upp för att stänga av och flytta appar
För att göra det enklare att stänga av appar med musen har man lagt till en list som kommer fram när man för musen längst upp på skärmen. Uppe till höger finns det en knapp för att minimera och en knapp för att stänga av programmet.
2014-02-28, 10:29   #5241

snajk

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2010

Citat:
OK, men vad är då anledningen till att encounter rate skiljer? Surfar Windows 8-användare mindre på nätet?
Det kanske beror på att de webbläsare som Windows 8-användare använder är säkrare än de äldre? Om browsern inte är sårbar för ett visst säkerhetshål så blir det ingen encounter för AV-programmet att räkna.
snajk är inte uppkopplad
2014-02-28, 11:58   #5242

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av snajk Visa inlägg
Det kanske beror på att de webbläsare som Windows 8-användare använder är säkrare än de äldre? Om browsern inte är sårbar för ett visst säkerhetshål så blir det ingen encounter för AV-programmet att räkna.
Ja dessutom har ju Windows 8 smartscreen-filter i hela operativsystemet och inte bara i webbläsaren. Om användaren blir varnad att en exekverbar fil de försöker installera inte är känd/verifierad kanske användaren låter bli att köra den.

2014-02-28, 12:46   #5243

miklon

Medlem

Det jag hade velat se i 8.1, som i princip är den sista rest jag kan sakna från gamla startmenyn, är en lista över senast körda program, som är lättåtkomlig. Det borde vara en baggis att införa det på nya startmenyn. Ofta kör man ju ett program, bara för att fem min senare komma på att man vill köra det igen, samtidigt som man kanske inte vill ha det permanent i taskbar eller på startmenyn.
2014-02-28, 12:57   #5244

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Det jag hade velat se i 8.1, som i princip är den sista rest jag kan sakna från gamla startmenyn, är en lista över senast körda program, som är lättåtkomlig. Det borde vara en baggis att införa det på nya startmenyn. Ofta kör man ju ett program, bara för att fem min senare komma på att man vill köra det igen, samtidigt som man kanske inte vill ha det permanent i taskbar eller på startmenyn.
Det bästa vore nog att du la dit de program som du ofta kör en gång, sen är det klart. Annars finns det faktiskt en lista som visar de mest använda programmen, du kommer åt den genom att klicka på den lilla pilen längst nere till vänster och växlar sedan till "mest använda program" uppe till vänster. Du kan även välja att få denna vy som standard.
2014-03-03, 21:32   #5245

sAAb

Medlem

sAAbs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2007

Citat:
Om du sitter fast med Windows 8/8.1 kan du testa Classic Shell gratis! Eller Klassisk Kjell som en granne trodde att det hette.

Kjell finns gratis på http://www.classicshell.net/ och gör Windows 8-familjen användbart och mindre olidlig.
|GA Triton ATX|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |GeForce GTX260|Samsung TA24-550|Win 7/Debian Sid 64 KDE 4.x|¤|NoName chassi ATX|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid 64 KDE 4.x|
sAAb är inte uppkopplad
2014-03-06, 05:48   #5246

strejf

Medlem

strejfs avatar

http://kotaku.com/a-new-directx-is-c...medium=twitter
http://blogs.msdn.com/b/directx/p/directx12.aspx

DirectX 12 på gång.

Senast redigerad av strejf 2014-03-06 klockan 07:02.
2014-03-08, 10:02   #5247

Traktorsson

Medlem

Jag har laddat ner uppdateringarna för windows 8.1 update 1 som microsoft råkade släppa i windows update förut. Jag tycker det är väldigt jobbigt hur dom har gjort det. Öppnar jag en modern UI app så ska det alltid komma upp något slags aktivititetsfält längst upp på skärmen, sen så försvinner den. Jag tycker det är smidigare att bara dra musen upp till vänster för att få bort appen än att dra musen längst upp för att få fram det där aktivitetsfältet för sen att kunna minimera det. Nya uppdateringen drar mycket mindre RAM, Gick jag in i skrivbordet utan att öppna några program så använde 8.1 runt 900Mbit RAM, nu med nya uppdateringen så använder windows runt 600Mbit RAM.
2014-03-08, 12:47   #5248

Bosse-mobil

Medlem

Bosse-mobils avatar

Registrerad: jan 2012

Citat:
Jag har laddat ner uppdateringarna för windows 8.1 update 1 som microsoft råkade släppa i windows update förut. Jag tycker det är väldigt jobbigt hur dom har gjort det. Öppnar jag en modern UI app så ska det alltid komma upp något slags aktivititetsfält längst upp på skärmen, sen så försvinner den. Jag tycker det är smidigare att bara dra musen upp till vänster för att få bort appen än att dra musen längst upp för att få fram det där aktivitetsfältet för sen att kunna minimera det. Nya uppdateringen drar mycket mindre RAM, Gick jag in i skrivbordet utan att öppna några program så använde 8.1 runt 900Mbit RAM, nu med nya uppdateringen så använder windows runt 600Mbit RAM.
Det verkar ju onekligen som om ModernUi anpassas för de som bara inte kan tänka nytt och inte kan hålla de två gränssnitten isär. ModernUi som det ser ut nu innan uppdateringen är helt skilt från desktop. Med uppdateringen så ska ModernUi anpassas så de som bara kan desktop ska kunna känna sig hemma. Högerklick och fula vita menyer i ModernUi? Jag bara tycker det ser bedrövligt ut på de skärmdumpar jag sett.

ModernUi fungerar utmärkt som det är med mus och tangentbord men jag är väl inte som andra när jag utan problem växlar mellan de två gränssnitten. Behöva ha en list som kommer fram där uppe för att kunna minimera/stänga en app är ju bara dumt. Hela konceptet med en app är att den går i vila när du inte ser den och förbrukar inga systemresurser. Win+tab eller pekaren i övre vänstra hörnet är det som gäller för att öppna en icke synlig app igen.

En app behöver inte totalstängas med ett kryss. Vill jag stänga av någon anledning drar jag från överkanten och ner och den stängs. Detta sista är ju inte självklart och förklarat av anledningen att appar inte behöver stängas manuellt.
Bosse-mobil är inte uppkopplad
2014-03-08, 13:08   #5249

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Som jag trodde då. Den nya uppdateringen gör folk som faktiskt gillar Modern UI förbannade, och de som inte gillar det gillar det fortfarande inte. Jag har testat runt lite och jag trodde det skulle bli bättre men det hela känns ännu mer schizofrent nu.

Ozzed är uppkopplad nu
2014-03-08, 13:22   #5250

Bosse-mobil

Medlem

Bosse-mobils avatar

Registrerad: jan 2012

Citat:
Som jag trodde då. Den nya uppdateringen gör folk som faktiskt gillar Modern UI förbannade, och de som inte gillar det gillar det fortfarande inte. Jag har testat runt lite och jag trodde det skulle bli bättre men det hela känns ännu mer schizofrent nu.
Det blir ju just schizofrent när det blandas. Ett försök att blidka de som inte kan med ModernUi och dess annorlunda sätt att användas. Fortsätter det så här tycker jag personligen att ModernUI helt tappar stilen för det ska vara helt skilt från skrivbordsmiljön men det är kanske bara jag som tycker så. Jag ser Win 8 som ett modernare och snabbare Win 7 med ett extra gränssnitt för de som vill använda det.

Det kan ju vara att standardinställningarna i Win 8/8.1 inte är till skrivbordsmiljöns fördel utan som standard visas det nya gränssnittet och det är det som ställer till det för de mindre avancerade användarna. De tror att det ska vara som det ser ut och vet inte/kan inte/bryr sig inte om att konfigurera överhuvudtaget. Istället klagar de på ett "konstigt" gränssnitt i ModernUi som egentligen inte alls är allenarådande. Bara man pillar lite med inställningarna så kan det bli till ens egna smak.
Bosse-mobil är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb