2014-04-19, 09:49   #5671

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Petterk Visa inlägg
Förhoppningsvis blir det inte det, här tänker du fel igen. Office 365 används främst för arbete och det finns många fall man inte vill blanda arbete och privat. Det finns ännu fler fall där man har olika konton för dessa olika uppgifter. Sen får gärna O365-konton fungera som Microsoftkonton och vise versa, när man behöver, men det är tjänsten som är det viktiga där och kontona ska ju hanteras av arbetsgivaren. Hos arbetsgivaren är det självklart med SSO, men det ska inte inkludera saker som inte hör till arbetet och det fungerar redan så för de flesta tjänster och program hos företagen utan att blanda in externa molntjänster eller genom koppling från de interna system för att hantera detta till externa tjänster. Ute i stugorna kommer folk sitta på både privata konton och konton de använder eller får via arbetet (eller via högskolan) så det finns vits med att kunna växla eller köra olika för olika saker samtidigt. Att logga in på annat användarkonto eller använda annan maskin går givetvis, men det går inte riktigt alltid att använda maskinerna så.

Företag blir aldrig bekymrade av att Office 365 inte är ett Microsoftkonto eftersom de ändå aldrig binder användarkonton till Microsoftkonton. Office-paketet på skrivbordet kan använda Sky/OneDrive-Pro hur bra som helst för det. Tillåter företaget mail, kalendar och kontakterapparna så är det utan att användarkontot är kopplat till Microsoftkonton. Sen att ja det blir strul för folk som sitter hemma och försöker komma åt grejerna, måste ha flera olika konton med mera, ja det är ju det vi kritiserat med upplägget de har i Windows 8.X. Sky/OneDrive Pro har en egen klient så där är det inget bekymmer heller och företag ska inte blanda sig in med några privata Microsoftkonton. De behöver inte heller funktionerna som vanligt folk tar för givet när det gäller personliga Microsoftkonton. Sen behöver de Microsoftkonton för helt andra saker än Sky/OneDrive, Outlook.com, eller synkning av bakgrundsbilder, men det är inte hela världen. Ett Microsoftkonto där de automatiskt blir med i alla tjänster är inte vad de vill ha. En privatperson som köper hemanvändarvarianten av O365/Office bör kunna koppla sitt Microsoftkonto dit däremot, men vi måste räkna med att hemanvändare är något som nästan är helt förbisett här. Men köper en hemanvändare en O365-prenumeration så är det t.ex. Microsoftkontot som användes när du köpte det som används för OneDrive. Vet inte riktigt vad poängen skulle vara att allt är sammanslaget.
Tänk dig en arbetsplats där alla redan har Office 365 och associerade konton. Om de ska uppgradera till Windows 8, ska alla behöva skapa separata Microsoftkonton för att kunna utnyttja potentialen av Windows 8 fullt ut? Det vore mycket smidigare om alla kunde logga in med sitt Office 365-konto i Windows 8, få Office 365-mailen synkroniserad automatiskt till den inbyggda mailappen, få Onedrive uppkopplad mot deras molnlagrade data osv.

BYOD är väldigt stort ute i världen och det är en anledning som gör att folk vill använda ett och samma konto överallt.

Finns det någon som orkar ha en separat uppsättning bokmärken i webbläsaren för jobbet och en annan uppsättning för privat surfande? Inte jag i alla fall.

Självklart ska organisationen kunna styra vad som ska vara möjligt att göra med ett O365-konto. Vill de stänga av möjligheten att logga in på vilken dator som helst med Windows 8 så varsågod.
2014-04-19, 15:07   #5672

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Tänk dig en arbetsplats där alla redan har Office 365 och associerade konton. Om de ska uppgradera till Windows 8, ska alla behöva skapa separata Microsoftkonton för att kunna utnyttja potentialen av Windows 8 fullt ut? Det vore mycket smidigare om alla kunde logga in med sitt Office 365-konto i Windows 8, få Office 365-mailen synkroniserad automatiskt till den inbyggda mailappen, få Onedrive uppkopplad mot deras molnlagrade data osv.

BYOD är väldigt stort ute i världen och det är en anledning som gör att folk vill använda ett och samma konto överallt.

Finns det någon som orkar ha en separat uppsättning bokmärken i webbläsaren för jobbet och en annan uppsättning för privat surfande? Inte jag i alla fall.

Självklart ska organisationen kunna styra vad som ska vara möjligt att göra med ett O365-konto. Vill de stänga av möjligheten att logga in på vilken dator som helst med Windows 8 så varsågod.
Men företag brukar väl i de flesta fall ha inloggning på domän, jag har iofs aldrig sett ett företag med win 8 så jag vet inte hur det fungerar i praktiken.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
2014-04-19, 20:49   #5673

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Men företag brukar väl i de flesta fall ha inloggning på domän, jag har iofs aldrig sett ett företag med win 8 så jag vet inte hur det fungerar i praktiken.
Du kan i Windows 8 ha ett konto kopplat till en domän och till ett Microsoft Account.
2014-04-19, 23:12   #5674

Petterk

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: jul 2001

Varför skulle de tillåta att du kopplar företagsdatorer till Microsofts konsumenttjänster?

Företag som har behov av sekretess eller behov av att veta vem avsändaren/mottagaren är måste köra annan epostklient än mail-appen. Sky/OneDrive Pro/business är en helt annan typ av tjänst än Sky/OneDrive. Sky/OneDrive bör inte användas i företag alls. Inställningar synkas mot och hämtas från företagets egna system. Outlook fungerar automatiskt bara du loggar in i ett företagsnät/dator. OWA finns som alternativ.

Att hemanvändare har problem, ja det är ju det vi har argumenterat för, men du behöver inte förstöra för huvudkunden bara för det. Köper en hemanvändare Office via prenumeration så är OneDrivekontot som vanligt. Kör en hemanvändare jobbdokument hemma så ja då behöver de komma åt deras dokumenthanteringssystem. Och det är inte inbyggt i startskärmen eller Storeprogram överhuvudtaget så jag ser inte vad du babblar om. Det hela är bara ett gott argument för att man ska kunna köra olika konton samtidigt om man ska blanda in privata datorer i jobbet. Sen om de verkligen vill så märker ju inte användarna om du behöver två olika konton för två olika tjänster, det finns hur många olika konton som helst bakom det hela ändå. Och de kontona ska fortfarande inte ha något att göra med användarens privata saker.
Petterk är inte uppkopplad
2014-04-20, 23:16   #5675

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Någonting som skulle vara en cool och faktiskt förbättring är ju om de först och främst river ut funktionaliteten att de länkar till desktop applikationer i Store (annars kommer det inte att funka) och istället ser till att man kan installera i princip vad som helst genom Store.

Det jag är ute efter med det här är möjligheten för Microsoft att på något sätt hantera det enorma sprawl av shitware som alla vill installera. Det är ju inte så jävla konstigt att Microsoft har ett dåligt rykte när för det första alla datorer som säljs kommer med shitware förinstallerat och alla basmjukvaror som man behöver (Java, flash) vill installera lite extra shitware om man inte är försiktig. Om man kan få in detta i Store och därigenom förbjuda applikationer att installera extra program som ingen över huvud taget vill ha (om man utformar det som så att all extra programvara som installeras måste vara aktivt opt-in så blir det inte ett problem för programvaror som Steam heller). Sen så är det bara att se till att få någon att underhålla de viktigaste mjukvarorna så är man set to go.

Kombineras gärna utav någon form utav "Microsoft Premium Clean certified" (eller något sådant) för datorer som innebär att det inte är någon extra mjukvara installerad utöver det som är absolut nödvändigt för att systemet ska fungera (läs drivers).

Jag tror att det är drastiska steg som dessa Microsoft behöver ta om de ska få ordning på sin miljö. Det har varit vilda västern för utvecklare i 20+ år, det är dags att göra någonting åt detta.

Det skulle också vara bra om de skulle inse att deras reklam är total skit. Så länge de inte ens kan hålla sina egna hemsidor (eller program med inbyggd reklam) rena från scams så kan de lika gärna lägga ner.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2014-04-22, 08:28   #5676

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Petterk Visa inlägg
Varför skulle de tillåta att du kopplar företagsdatorer till Microsofts konsumenttjänster?
Jag tror att du måste skriva lite mer utförligt och tydligt vad det är du svarar på. Vilka är "de" i det här fallet? Företag i allmänhet gissar jag på. Det skulle jag säga att de flesta redan tillåter. Det är knappast någon som blockerar sin personal från att nå till exempel www.onedrive.com och därmed har "kopplat" din företagsdator till Microsofts konsumentstjänst.
2014-04-22, 18:55   #5677

miklon

Medlem

Plats: Strängnäs

Registrerad: aug 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Jag tror att du måste skriva lite mer utförligt och tydligt vad det är du svarar på. Vilka är "de" i det här fallet? Företag i allmänhet gissar jag på. Det skulle jag säga att de flesta redan tillåter. Det är knappast någon som blockerar sin personal från att nå till exempel www.onedrive.com och därmed har "kopplat" din företagsdator till Microsofts konsumentstjänst.
Du kan ju inte jämföra webbtjänsten OneDrive med Windows 8:s integration med MS-kontot.

Vad företag överlag kommer tillåta när det gäller integration med MS-konton(eller vad man nu vill kalla det) vet vi inte än, eftersom få stora företag har rullat ut Windows 8 mer än i testskala. Det finns dock möjlighet att med hjälp av GPO se till att domänanslutna datorer inte kan ansluta till MS-konton.
miklon är inte uppkopplad
2014-04-23, 08:39   #5678

NoWin

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av miklon Visa inlägg
Du kan ju inte jämföra webbtjänsten OneDrive med Windows 8:s integration med MS-kontot.

Vad företag överlag kommer tillåta när det gäller integration med MS-konton(eller vad man nu vill kalla det) vet vi inte än, eftersom få stora företag har rullat ut Windows 8 mer än i testskala. Det finns dock möjlighet att med hjälp av GPO se till att domänanslutna datorer inte kan ansluta till MS-konton.
På min frus jobb gick de från XP till Windows 8 och de loggar endast in mot AD, inget MS-konto.
NoWin är inte uppkopplad
2014-04-23, 08:45   #5679

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NoWin Visa inlägg
På min frus jobb gick de från XP till Windows 8 och de loggar endast in mot AD, inget MS-konto.
Japp, så kan man göra. Men de kan även koppla det till ett MS-konto.
2014-04-23, 08:52   #5680

issue

Medlem

Plats: Bålsta

Registrerad: aug 2004

kan ju bara slinka in och säga att jag just nu arbetar med att få över 5st svenska myndigheter från win7 till win8 och itavdelningen här uppmuntrar användarna till att koppla ett MS Account till deras domänkonto.
de får använda onedrive bäst dom vill för privata filer och sen använder de onedrive for business för sina företagsdokument.
issue är inte uppkopplad
2014-04-23, 10:47   #5681

marukusu

Medlem

marukusus avatar

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av issue Visa inlägg
kan ju bara slinka in och säga att jag just nu arbetar med att få över 5st svenska myndigheter från win7 till win8 och itavdelningen här uppmuntrar användarna till att koppla ett MS Account till deras domänkonto.
de får använda onedrive bäst dom vill för privata filer och sen använder de onedrive for business för sina företagsdokument.
Samma här, om vi villl använda OneDrive privat får vi logga in med ett privat MS-konto utöver AD. Skillnaden är dock oftast luddigt förklarad tycker jag, och tog en stund att greppa det. Viktigt dock att man håller sig till OneDrive for Business och SharePoint till företagsdokumenten. För de mindre teknikintresserade kan jag tänka mig att det är svårt att skilja på OneDrive och OneDrive for Business.
| BitFenix Prodigy Vit - ASRock Z77E-ITX - i5 3570K - Gigabyte 7950 Windforce - 8GB Corsair VENGEANCE 1600Mhz - Samsung Basic 840 250GB - Be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär - BitFenix Spectre Pro230mm - BitFenix Recon Vit Fläktkontroller |
| ASUS u36SD, i5 2410M, 520M, 13.3" |
| Acer Aspire 1810TZ, su4100, 11,6" |
marukusu är inte uppkopplad
2014-04-23, 11:26   #5682

Petterk

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av marukusu Visa inlägg
Samma här, om vi villl använda OneDrive privat får vi logga in med ett privat MS-konto utöver AD. Skillnaden är dock oftast luddigt förklarad tycker jag, och tog en stund att greppa det. Viktigt dock att man håller sig till OneDrive for Business och SharePoint till företagsdokumenten. För de mindre teknikintresserade kan jag tänka mig att det är svårt att skilja på OneDrive och OneDrive for Business.
Främst detta de behöver avskräcka, så de inte blandar in konsumenttjänsterna i jobb, vilket kan vara ännu värre om de sitter hemma ena dagen på privat maskin och på jobbet nästa. Kopplar du inte Microsoftkontot till ditt domänkonto så kommer Onedrive inte integreras i operativsystemet däremot. Sen används såklart SSO i företaget så att du skulle behöva Microsoftkontot för det är bara löjligt.
Petterk är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Skänkes
Sök jobb