2014-09-29, 08:34   #6361

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Windows 9 ryktas bli gratis för alla med Windows 8/8.1.

http://www.idg.se/2.1085/1.585922/wi...ws-8-anvandare
http://www.ffxiv-freetrial.com/en/
strejf är uppkopplad nu
2014-09-29, 09:39   #6362

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Windows 9 ryktas bli gratis för alla med Windows 8/8.1.

http://www.idg.se/2.1085/1.585922/wi...ws-8-anvandare
Hoppas det även gäller Windows 7, eller egentligen att det bara blir gratis, punkt. Det ligger ju även i Microsofts intresse att så många som möjligt har tillgång till ett operativsystem med store (som gissningsvis finns i Windows 9 i alla fall i någon form), om de tänkt sig kunna tjäna mer pengar på appar. Men det får vi se.. Börjar närma sig nu

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är uppkopplad nu
2014-09-29, 12:37   #6363

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Hoppas det även gäller Windows 7, eller egentligen att det bara blir gratis, punkt. Det ligger ju även i Microsofts intresse att så många som möjligt har tillgång till ett operativsystem med store (som gissningsvis finns i Windows 9 i alla fall i någon form), om de tänkt sig kunna tjäna mer pengar på appar. Men det får vi se.. Börjar närma sig nu
Helt gratis, du menar något i likhet med Windows 8(9) med Bing? :'(

(Vet om att den versionen endast är för OEM-partners etc, men man vet aldrig hur de väljer att fortsätta på marknaden.)
Pewtah är uppkopplad nu Folding
2014-09-29, 12:57   #6364

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Helt gratis, du menar något i likhet med Windows 8(9) med Bing? :'(

(Vet om att den versionen endast är för OEM-partners etc, men man vet aldrig hur de väljer att fortsätta på marknaden.)
Ja, typ så. Om huvuddelen av intäckterna är tänkta att komma från appar så är ju en köpeskilling bara i vägen, plus att de slipper ödsla tid på produktnykelvalidering, anti-priat-kod som ändå är totalt ineffektiv osv. Då slipper de dessutom argument som "Varför ska jag lägga ut X kronor på nytt windows när det jag har nu funkar tillfredsställande?"

Ozzed är uppkopplad nu
2014-09-29, 14:44   #6365

stormense

Medlem

stormenses avatar

Plats: Utanför Borås

Registrerad: dec 2011

Tycker 250 kr dealen med att uppgradera till Windows 8 var en bra deal så länge den varade. Så ni menar att det blir något liknande men Windows 9 fast gratis, gratis?

Hur många handlar på store? Själv har jag köpt ett 10 tal appar.
System: Windows 8.1 Proo 64bit |CPU : Intel i73770k - 4 HT x 3.4GHz | Moderkort: ASUS P8Z77M_PRO | Kylare:Corsair H80i med fläktarna Noctua NF-P12 PWM 120 |RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 VENGEANCE | GPU : ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP |Chassi Corsair Obsidian Series 550D | PSU: Corsair AX860i | 1000/1000 Fiber
stormense är inte uppkopplad
2014-09-29, 17:03   #6366

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Detta var ju bra http://www.sweclockers.com/nyhet/193...a-med-pekskarm Bevisar ju bara att win 8 var feltänkt och skulle inte släppts som det gjorde.

Men får hoppas allt med onlinekonto tramset blir en sid funktion inte som win 8.1, där man har som val online konto eller skippa win 8 helt typ (ja finns oflfine konto men som sagt dolt).
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
2014-09-29, 17:17   #6367

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Broken-arrow Visa inlägg
Detta var ju bra http://www.sweclockers.com/nyhet/193...a-med-pekskarm Bevisar ju bara att win 8 var feltänkt och skulle inte släppts som det gjorde.

Men får hoppas allt med onlinekonto tramset blir en sid funktion inte som win 8.1, där man har som val online konto eller skippa win 8 helt typ (ja finns oflfine konto men som sagt dolt).
Att det säljs fler och fler datorer med pekskärm bevisar att Windows 8 var rätt-tänkt.

Microsofts motto är "Mobile first, cloud first" så du kan nog räkna med att Windows 8 bara var början på ett mer online-kopplat operativsystem.
strejf är uppkopplad nu
2014-09-29, 17:50   #6368

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Att tillverkarna slutar med touchtrams för att det är en ergonomisk katastrof på datorer är bra, att MS backar från sina dumheter om att pressa in ett touchinterface på alla datorer är bra.
Det ska bli spännande att se hur prissättningen av 9 an blir, blir det billigt (och fungerar på desktop) så kanske det är värt att byta på bruksdatorer annars får 7an gå vidare tills de slutar med uppdateringarna.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2014-09-29, 18:08   #6369

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Att det säljs fler och fler datorer med pekskärm bevisar att Windows 8 var rätt-tänkt.

Microsofts motto är "Mobile first, cloud first" så du kan nog räkna med att Windows 8 bara var början på ett mer online-kopplat operativsystem.
Menar du surface?

För det du skriver, går tvärt emot länken jag tog med.

Bärbara utan man kan vika runt skärmen och få surfplatta liknande laptop skulle jag kunna köpa touch, dock blir dom tjockare och klumpigare än en surfplatta.

Win 8 går åt lika mycket fel håll som rätt. På vanlig dator (vid skrivbordet), är touch lika bra som hälla vatten i datorn.

Surfplatta i soffan/sängen och knät är det bättre med touch.

Japp om det blir ännu mer online nästa version, blir linux nästa os (känns 100gånger mer modernare).
2014-09-29, 18:42   #6370

sAAb

Medlem

sAAbs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2007

Citat:

Oj!

Missat det.

Byebye 3D
Byebye Touch

Vad finns det mer för tekniker som inte slagit?
|GA Triton ATX|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |GeForce GTX260|Samsung TA24-550|Win 7/Debian Sid 64 KDE 4.x|¤|NoName chassi ATX|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid 64 KDE 4.x|

sAAb är inte uppkopplad
2014-09-29, 18:46   #6371

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sAAb Visa inlägg
Oj!

Missat det.

Byebye 3D
Byebye Touch

Vad finns det mer för tekniker som inte slagit?
HD DVD (som MS pusha hårt för), men föll platt speciellt när dom inte trodde på det själv (hade det inte i xbox, utan en box bredvid). Men är väl en succé som win 8 antagligen.
2014-09-29, 19:15   #6372

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
HD DVD (som MS pusha hårt för), men föll platt speciellt när dom inte trodde på det själv (hade det inte i xbox, utan en box bredvid). Men är väl en succé som win 8 antagligen.
HD dvd blev snarare bortmutade av bluraylägret, de köpte filmbolag...
Microsoft BOB är däremot nått som inte direkt blev en hitt, och bra monitorer med hög upplösning har ju gått oerhört sakta och man har ju tom backat när "full hd" kom, innnan det fanns det ju snarare fler monitorer med hög upplösnnig men sedan så har det backat till 1440 och 1080 för att först nu börja gå frammåt igen, kanske främst pga Apples retina, men MS världen och alla spelare verkar ju snarast ha drivit utvecklingen mot mer lågupplösta skärmar under 10 års tid.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2014-09-29, 20:29   #6373

Petterk

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: jul 2001

Trodde alla förstod att Microsoft bytt ut ledningen, byt ut chefer och ändrat sin strategi sedan Windows 8 kom och eventet i morgon tisdag handlar om Windows och Enterprise – företag. Windows överallt är inte längre strategin som sådan. De måste hålla kvar kärnan för att inte bli lämnade utanför, inte jaga efter marknader där de får ett par procent av marknaden.
Petterk är uppkopplad nu
2014-09-29, 21:13   #6374

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Petterk Visa inlägg
Trodde alla förstod att Microsoft bytt ut ledningen, byt ut chefer och ändrat sin strategi sedan Windows 8 kom och eventet i morgon tisdag handlar om Windows och Enterprise – företag. Windows överallt är inte längre strategin som sådan. De måste hålla kvar kärnan för att inte bli lämnade utanför, inte jaga efter marknader där de får ett par procent av marknaden.
Jag håller inte med. Eventet imorgon handlar om Windows och Enterprise - företag, ja. Men det betyder inte att Windows "9" inte är mer konsumentinriktad än Windows 8 och att det kommer fler events som beskriver det. Windows överallt och "One Windows" är i allra högsta grad strategin, jag vill påstå att den aldrig har varit det mer än nu.

http://www.neowin.net/news/dont-expe...-news-tomorrow

"Tomorrow’s event is focused on the desktop version of Windows, with Microsoft specifically targeting businesses and IT managers. Microsoft even sent out invitations for the event specifically referring to “what’s next for Windows and the enterprise.” The next version of Windows will obviously impact consumers as well, but they’re not the focus of the event."

Som sagt, bara för att eventet imorgon fokuserar på enterprise betyder det inte att Microsoft inte kommer göra stora framsteg även för konsumenten.
strejf är uppkopplad nu
2014-09-29, 21:59   #6375

Petterk

Medlem

Citat:
Jag håller inte med. Eventet imorgon handlar om Windows och Enterprise - företag, ja. Men det betyder inte att Windows "9" inte är mer konsumentinriktad än Windows 8 och att det kommer fler events som beskriver det. Windows överallt och "One Windows" är i allra högsta grad strategin, jag vill påstå att den aldrig har varit det mer än nu.

"Tomorrow’s event is focused on the desktop version of Windows, with Microsoft specifically targeting businesses and IT managers. Microsoft even sent out invitations for the event specifically referring to “what’s next for Windows and the enterprise.” The next version of Windows will obviously impact consumers as well, but they’re not the focus of the event."

Som sagt, bara för att eventet imorgon fokuserar på enterprise betyder det inte att Microsoft inte kommer göra stora framsteg även för konsumenten.
Ett Windows har varit strategin sen de beslöt sig att inte satsa på Windows CE längre. Windows Runtime rullar redan på Windows Phone 8.1 istället för bara det mindre subset som förut användes i Windows Phone Runtime. Windowsutvecklarna jobbar med både terminaler och datorer sedan tidigare. Det betyder inte att de kommer tvinga in Windows överallt längre. De har bytt fokus, vad det gäller plattor och annat. Självklart påverkar nästa Windows även konsumenter, vet inte hur du tänker där. Fokus för förbättringarna kommer dock inte ligga på startskärmen och store-program utan de traditionella skrivbordsanvändarna där de snarare försöker göra store-program till ett hybridsystem som faktiskt fungerar på skrivbordet i fönster. Fast de kommer jobba med mycket annat än WinRT. De kommer inte hålla ett separat event för konsumenter och utvecklare kan inte göra hur många saker som helst samtidigt, för det skulle dels utgöra motsättningar.

Fordonstillverkare som Ford har t.ex. lämnat Microsoft (WinCE) till förmån för QNX. Så man får se det som att de lämnat en del av inbyggnadsmarknaden snarare. Mobiler kommer de aldrig ta över och de som hade de visionerna är inte kvar. När tjänster och program väl anpassas för mobiler så anpassas de för andra system än Windows. Microsoft kan inte vinna på att vara överallt.
Petterk är uppkopplad nu
2014-09-30, 08:08   #6376

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ett Windows har varit strategin sen de beslöt sig att inte satsa på Windows CE längre. Windows Runtime rullar redan på Windows Phone 8.1 istället för bara det mindre subset som förut användes i Windows Phone Runtime. Windowsutvecklarna jobbar med både terminaler och datorer sedan tidigare. Det betyder inte att de kommer tvinga in Windows överallt längre. De har bytt fokus, vad det gäller plattor och annat. Självklart påverkar nästa Windows även konsumenter, vet inte hur du tänker där. Fokus för förbättringarna kommer dock inte ligga på startskärmen och store-program utan de traditionella skrivbordsanvändarna där de snarare försöker göra store-program till ett hybridsystem som faktiskt fungerar på skrivbordet i fönster. Fast de kommer jobba med mycket annat än WinRT. De kommer inte hålla ett separat event för konsumenter och utvecklare kan inte göra hur många saker som helst samtidigt, för det skulle dels utgöra motsättningar.

Fordonstillverkare som Ford har t.ex. lämnat Microsoft (WinCE) till förmån för QNX. Så man får se det som att de lämnat en del av inbyggnadsmarknaden snarare. Mobiler kommer de aldrig ta över och de som hade de visionerna är inte kvar. När tjänster och program väl anpassas för mobiler så anpassas de för andra system än Windows. Microsoft kan inte vinna på att vara överallt.
Jag undrar hur du vet att man inte kommer hålla ett separat event för konsumenter senare? Jag tror inte att fokus för denna release (bara detta event) kommer ligga enbart på företag, man kommer fortsätta förbättra startskärmen och store-program precis som förut. Microsoft kommer absolut försöka "tvinga in" Windows överallt. Titta här bara:

http://www.microsoft.com/windowsembe...of-things.aspx
strejf är uppkopplad nu
2014-09-30, 08:38   #6377

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:

Finns det inga "konsumenter" som kör desktopversionen av Windows, menar du? Det kan ju lika gärna vara så att de väljer att fokusera på företagen och vad som är nytt för dem nu, och sedan har ett separat event för "hemanvändare", men där de fortfarande fokuserar på startmenyn och skrivbordsprogram, samt nyheter för gamers, power users, prosumenter osv.

Och då det är startskärmen som fått utstå mest kritik av allt är det ingen högoddsare att de kommer tona ner den och kanske till och med fasa ut den från desktop. Stationära skärmar med touch tog sig ju aldrig riktigt och nu fick vi rapporter nyligen att flera tillberkare lägger ner utvecklingen av touch på laptops, vilket lämnar tablets och mobiler, som ju "rent naturligt" har touch och därför passar nog MUI bättre där.

Ozzed är uppkopplad nu
2014-09-30, 08:44   #6378

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Finns det inga "konsumenter" som kör desktopversionen av Windows, menar du? Det kan ju lika gärna vara så att de väljer att fokusera på företagen och vad som är nytt för dem nu, och sedan har ett separat event för "hemanvändare", men där de fortfarande fokuserar på startmenyn och skrivbordsprogram, samt nyheter för gamers, power users, prosumenter osv.

Och då det är startskärmen som fått utstå mest kritik av allt är det ingen högoddsare att de kommer tona ner den och kanske till och med fasa ut den från desktop. Stationära skärmar med touch tog sig ju aldrig riktigt och nu fick vi rapporter nyligen att flera tillberkare lägger ner utvecklingen av touch på laptops, vilket lämnar tablets och mobiler, som ju "rent naturligt" har touch och därför passar nog MUI bättre där.
Allt jag säger är att jag tror att Microsoft kommer förbättra allt för alla. Det kommer bli bättre för företag, för konsumenter, för utvecklare, för entusiaster, för de som använder skrivbordet, för de som använder Modern UI och så vidare. Det är i alla fall vad jag hoppas på, att alla ska få något som de är nöjda med.

På Petterk lät det som att man skulle fokusera på att förbättra skrivbordet och att det innebär att utvecklingen av Windows Store-appar och Modern UI blir långsammare, det tror jag inte ett dugg på.
strejf är uppkopplad nu
2014-09-30, 08:57   #6379

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Allt jag säger är att jag tror att Microsoft kommer förbättra allt för alla. Det kommer bli bättre för företag, för konsumenter, för utvecklare, för entusiaster, för de som använder skrivbordet, för de som använder Modern UI och så vidare. Det är i alla fall vad jag hoppas på, att alla ska få något som de är nöjda med.

På Petterk lät det som att man skulle fokusera på att förbättra skrivbordet och att det innebär att utvecklingen av Windows Store-appar och Modern UI blir långsammare, det tror jag inte ett dugg på.
De har ju naturligtvis ett intresse av att så många som möjligt kör Windows 9 när det väl släpps, för ju fler som kör det, ju fler kan de få in i store osv, och om det går bra lär det inte avstanna. Jag tror det till och med kan öka då många nog har lättare att acceptera existensen av en "app" på skrivbordet om den körs i ett fönster. Men jag tror de ligger lågt med de bitarna i början då det är det som fått kritik. "Det ni inte gillar har vi gjort bättre" låter inget vidare jämfört med "Det ni gillade med Windows 7 har vi återinfört och gjort bättre".

Ozzed är uppkopplad nu
2014-09-30, 18:18   #6380

Petterk

Medlem

Citat:
Jag undrar hur du vet att man inte kommer hålla ett separat event för konsumenter senare? Jag tror inte att fokus för denna release (bara detta event) kommer ligga enbart på företag, man kommer fortsätta förbättra startskärmen och store-program precis som förut. Microsoft kommer absolut försöka "tvinga in" Windows överallt. Titta här bara:

http://www.microsoft.com/windowsembe...of-things.aspx
Visst förlorar de kunder på inbyggnadsmarknaden om de bara har rent Windows för x86/x64. Det är inte på x86 som Ford ska köra QNX.
Petterk är uppkopplad nu
2014-10-02, 11:00   #6381

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Visst förlorar de kunder på inbyggnadsmarknaden om de bara har rent Windows för x86/x64. Det är inte på x86 som Ford ska köra QNX.
Som jag sa, de kommer visa konsumentinriktade funktioner senare.

https://www.youtube.com/watch?v=NfveyXCsiA8#t=665
strejf är uppkopplad nu
2014-10-02, 11:21   #6382

Petterk

Medlem

Citat:
Som jag sa, de kommer visa konsumentinriktade funktioner senare.

https://www.youtube.com/watch?v=NfveyXCsiA8#t=665
De hinner med Build och liknande. Även om de kan diskutera sånt som IE där så är det inte något som är riktat mot konsumenterna i något eget event utan det är ju för utvecklare och press, och företag använder sig av de funktionerna han syfta på också. Presenterar de Windows igen inför lanseringen så är företag fortfarande en av huvudmålgrupperna. W10 innehåller t.ex. inget nytt IE än för den delen. Allt kan inte göras och testas samtidigt. Konsumenter får fortfarande nästan allt företag får, konsumenter kommer säkert få nytt IE, ny mediaspelare, DirectX 12 och sånt. Eller varför tror du han pratar så mycket om Windows-7-användare och tangentbord/mus? Kanske för att de kunnat fokusera på andra användare nu.
Petterk är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker