2012-04-13, 17:29   #811

Bozni1

Medlem

Registrerad: aug 2011

Tror inte Microsoft kommer att lyckas med Windows 8.
De borde separera metro med aero. Metro för tablets, och aero för desktops.
Det blev inte bättre sen när de tog bort startknappen. Provade betan, tyckte inte den var bra. Windows 8 blir nog värre än Vista.

Windows Server "8" skulle också ha metro-stil. Säger bara en sak: Katastrof.

Angående Microsofts Windows-versioner: Jag tycker de borde ha en enda version av Windows, det blir bättre för dem och för konsumenterna.

Microsoft borde aldrig ha förkastat Windows Longhorn, som egentligen skulle bli Vista.
Bozni1 är inte uppkopplad
2012-04-13, 18:58   #812

silicon111

Avstängd

Plats: karlskoga

Registrerad: dec 2008

http://www.pcworld.com/article/25238...nce_tests.html

Windows 7 snabbare i vissa tester.

Här presterar windows 8 sämre http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=4287561
silicon111 är inte uppkopplad
2012-04-13, 19:04   #813

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bozni1 Visa inlägg
De borde separera metro med aero. Metro för tablets, och aero för desktops.
Jag tycker att det är gjort ännu bättre i Windows 8. Metro+Aero för tablets och Metro+Aero för Desktops. Man får välja själv vad man vill använda.

Senast redigerad av strejf 2012-04-13 klockan 19:26.
strejf är inte uppkopplad
2012-04-13, 19:07   #814

lambdan

Medlem

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrPe Visa inlägg
Kör du med android och endast använder vnc till avstängning kan jag starkt rekommendera remote launcher
med en widget på skärmen så krävs endast ett tryck
Har dock inte testat i win 8, men vore kul o veta ifall det funkar.

http://owtroid.com/remotelauncher/me...-code-free.png

Remote Launcher free
Typiskt, det verkar inte funka för min gamla samsung galxy gt-i6500 (nåt i den stilen). den kör android 1.5
2012-04-13, 19:23   #815

Kaleid

Medlem

Kaleids avatar

Plats: Skövde

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Jag tycker att det är gjort ännu bättre i Windows 8. Metro+Aero för tablets och Metro+Aero för Desktops.
Själv så vill jag välja vid install ifall jag vill ha in metro överhuvudtaget.
i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2, 8GB 1600, Asus Z87-Z, 2TB+ 3TB WD Green + 256GB SSD, 7850 2GB + AC S1 plus (700rpm), Soundblaster Z, Philips 200WP7ES S-IPS 20.1", Antec p180 (2x500rpm), Silverpower 750w, g400s, Win7 x64
Kaleid är inte uppkopplad
2012-04-13, 22:04   #816

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kaleid Visa inlägg
Själv så vill jag välja vid install ifall jag vill ha in metro överhuvudtaget.
Men det går inte serru.
2012-04-13, 22:18   #817

FaniSkogen

Medlem

FaniSkogens avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av terrax Visa inlägg
Weird. Jag får prova igen då
Fungerar för mig också.dock verkar det inte samspela så bra med amds drivare. Varje gång jag använder ett markeringsverktyg eller cropverktyg och flyttar markeringen blir bilden svart. När ja döljer och visar lager ändras bakgrundsfärgen hit och dit. Vet inte om det ligger hos adobe eller ati.
FaniSkogen är inte uppkopplad
2012-04-13, 22:31   #818

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Vad är meningen med allt detta? Uppenbarligen gillar vissa Metro och andra inte.

Men hur vi än vrider och vänder på det så kommer Microsoft att trycka ut Windows 8 till alla olika typer av hårdvara från datorer till surfplattor. De kommer antagligen också försöka stänga ute Linux på datorer som kör på ARM med Windows 8. Så är det när ett företag har monopol på en produkt.
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-04-13, 22:44   #819

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
De kommer antagligen också försöka stänga ute Linux på datorer som kör på ARM med Windows 8. Så är det när ett företag har monopol på en produkt.
Jag tror att Windows On ARM endast kommer leveraras förinstallerat på tablets/bärbara, utan möjlighet att byta ut operativsystemet. Precis som iPad fungerar idag. Så går det när företag (Apple) har monopol på en produkt.

Källa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...hitecture.aspx

Senast redigerad av strejf 2012-04-13 klockan 22:56.
2012-04-13, 23:12   #820

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Citat:
Jag tror att Windows On ARM endast kommer leveraras förinstallerat på tablets/bärbara, utan möjlighet att byta ut operativsystemet. Precis som iPad fungerar idag. Så går det när företag (Apple) har monopol på en produkt.

Källa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...hitecture.aspx
Jo så blir det nog. Att Apple har monopol med iPad är väl ändå att ta i? Du vet nog mycket väl som jag att vi i stort sett är låsta till Microsoft Windows bland våra datorer.
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-04-13, 23:43   #821

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Jo så blir det nog. Att Apple har monopol med iPad är väl ändå att ta i? Du vet nog mycket väl som jag att vi i stort sett är låsta till Microsoft Windows bland våra datorer.
Jag hade inte riktigt koll på precis hur stor marknadsandel iPad har i dagsläget. För två år sen låg de på 93%, vilket jag tycker är monopol. Idag har de bara runt 55%.

Källa:
http://venturebeat.com/2012/03/07/ipad-tablet-market/
2012-04-13, 23:53   #822

Bozni1

Medlem

Registrerad: aug 2011

Citat:
Jag tycker att det är gjort ännu bättre i Windows 8. Metro+Aero för tablets och Metro+Aero för Desktops. Man får välja själv vad man vill använda.
Man får ju inte direkt välja. Du är ju i princip tvungen att använda metro. Startknappen är metro, så du växlar fram och tillbaka hela tiden, vilket bara är onödigt. På desktopen skulle jag vilja ha kvar vista/7 starknappen, istället för att växla till metro. Skulle vara bra med en "Disable Metro funktion" eller nått liknande. Tror dock inte Microsoft kommer fixa något sånt.
Bozni1 är inte uppkopplad
2012-04-14, 00:29   #823

Kaleid

Medlem

Kaleids avatar

Plats: Skövde

Registrerad: jul 2001

Citat:
Men det går inte serru.
Det vet jag förstås, och har nu också provat 8an som inte blev kvar länge. Det känns lite kvickare i windows men o andra sidan så hade jag inte lika många program installerade. Fick dock ta bort eftersom ljudet (kör med moderkortets för tillfället, VIA HD) inte vill fungera alls.

Katastrof att avstängingsknappen är borta och att man fortfarande inte kan byta bakgrundsfärg i utforskaren. Betydligt färre inställningar numera.
i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2, 8GB 1600, Asus Z87-Z, 2TB+ 3TB WD Green + 256GB SSD, 7850 2GB + AC S1 plus (700rpm), Soundblaster Z, Philips 200WP7ES S-IPS 20.1", Antec p180 (2x500rpm), Silverpower 750w, g400s, Win7 x64
Kaleid är inte uppkopplad
2012-04-14, 00:50   #824

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Man får ju inte direkt välja. Du är ju i princip tvungen att använda metro. Startknappen är metro, så du växlar fram och tillbaka hela tiden, vilket bara är onödigt. På desktopen skulle jag vilja ha kvar vista/7 starknappen, istället för att växla till metro. Skulle vara bra med en "Disable Metro funktion" eller nått liknande. Tror dock inte Microsoft kommer fixa något sånt.
Det tar ju dessutom 1-2 sekunder för Metro animationen, så nu kan vi ju räkna lite på hur lång tid det tar innan den förbättrade starttiden äts upp av den onödiga animationen.
Sir. Haxalot är uppkopplad nu
2012-04-14, 08:59   #825

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Eftersom att startskärmen är den nya startmenyn har jag inga problem med den alls.

Vad ska du in i startskärmen och göra då eftersom att du går dit hela tiden? Du kan plocka bort allt i startskärmen förutom desktop om du vill. Vill du ha startknappen kvar? Den är kvar, ser annorlunda ut bara. Nej disable Metro kommer aldrig finnas, inte i Windows 9, 10, 11, 12, 13... osv. Du får helt enkelt stanna kvar på Windows 7 och skippa alla spel som kommer köra DirectX 12, 13, 14 m.m. Microsoft har förövrigt inte presenterat några stora nyheter för spel ännu (mest DirectX 11.1), jag tror att det kommer senare.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kaleid Visa inlägg
Det vet jag förstås, och har nu också provat 8an som inte blev kvar länge. Det känns lite kvickare i windows men o andra sidan så hade jag inte lika många program installerade. Fick dock ta bort eftersom ljudet (kör med moderkortets för tillfället, VIA HD) inte vill fungera alls.

Katastrof att avstängingsknappen är borta och att man fortfarande inte kan byta bakgrundsfärg i utforskaren. Betydligt färre inställningar numera.
Vad roligt att också du märker att Windows 8 är snabbare! Funkar inte Windows 7 drivrutinerna för dig heller? http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp

Avstängningsknappen är inte borta, den är flyttad. Du kan stänga av datorn på minst 9 olika sätt.
1. Tryck CTRL+ALT+DEL så ser du knappen längst nere till höger.
2. För musen till övre eller nedre högra hörnet och välj settings. Där har du knappen nere till höger.
3. Tryck WIN+C och välj settings. Knappen nere till höger.
4. I startskärmen, välj logga ut med ikonen längst uppe till höger. Tryck enter så ser du knappen längst nere till höger.
5. Öppna en DOS-prompt och skriv shutdown /s
6. Skriv shutdown /s i startskärmen.
7. Tryck WIN+R och skriv shutdown /s
8. Håll in powerknappen i 1 sekund (kan funka lite olika på laptops/desktops/tablets).
9. Tryck ALT+F4 i desktopläge utan program i fokus. Meny för att stänga av/starta om/sovläge kommer fram.
Finns säkert fler sätt men detta är dom jag kommer på rakt upp och ner.

Vilka inställningar saknar du förutom att byta bakgrundsfärg i Utforskaren?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Det tar ju dessutom 1-2 sekunder för Metro animationen, så nu kan vi ju räkna lite på hur lång tid det tar innan den förbättrade starttiden äts upp av den onödiga animationen. http://sir.haxalot.com/cdn/2/s/trollface.png
Sluta trolla. Animationen tar 0,3 sekunder. Jag har mätt med ett stoppur.

Senast redigerad av strejf 2012-04-14 klockan 10:54.
2012-04-14, 10:33   #826

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:

Avstängningsknappen är inte borta, den är flyttad. Du kan stänga av datorn på minst 7 olika sätt.
1. Tryck CTRL+ALT+DEL så ser du knappen längst nere till höger.
2. För musen till övre eller nedre högra hörnet och välj settings. Där har du knappen nere till höger.
3. Tryck WIN+C och välj settings. Knappen nere till höger.
4. Tryck WIN och välj logga ut med ikonen längst uppe till höger. Tryck enter så ser du knappen längst nere till höger.
5. Öppna en DOS-prompt och skriv shutdown /s
6. Håll in powerknappen i 1 sekund (kan funka olika på laptops/desktops).
7. Tryck ALT+F4 i desktopläge utan program i fokus. Meny för att stänga av/starta om/sovläge kommer fram.
Finns säkert fler sätt men detta är dom jag kommer på rakt upp och ner.

Vilka inställningar saknar du förutom att byta bakgrundsfärg i Utforskaren?

Sluta trolla. Animationen tar 0,3 sekunder. Jag har mätt med ett stoppur.
Två tillägg i din lista , "win" och sedan skriv endast in shutdown /s (borde fungera, det gör det i win 7 o vista) och ta bort strömkällan(kommer nog dock inte att fungera i surfplattor sen.) Dessutom gör man det sista så spar man nog sekunder om man ska starta om datorn för man behöver inte vänta på att den ska stänga av sig. . .

Förresten varför har du mätt? -.- Ska det vara snabbt och rappt så måste det väl hända direkt, fast det kanske bara är jag som har vant mig med sådant. Kanske är individuellt!

Senast redigerad av Pewtah 2012-04-14 klockan 10:39.
Pewtah är uppkopplad nu Folding
2012-04-14, 10:50   #827

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Två tillägg i din lista , "win" och sedan skriv endast in shutdown /s (borde fungera, det gör det i win 7 o vista) och ta bort strömkällan(kommer nog dock inte att fungera i surfplattor sen.) Dessutom gör man det sista så spar man nog sekunder om man ska starta om datorn för man behöver inte vänta på att den ska stänga av sig. . .

Förresten varför har du mätt? -.- Ska det vara snabbt och rappt så måste det väl hända direkt, fast det kanske bara är jag som har vant mig med sådant. Kanske är individuellt!
Ja står man i startskärmen och skriver shutdown /s så fungerar det förstås också. Jag skriver in det i listan! Tack för tipset. Med tablets kommer man kunna trycka WIN+volym ner för att göra en CTRL+ALT+DEL, där har man sen möjlighet att starta om.

Jag mätte för att han skrev att det tar 1-2 sekunder. Jag motbevisade det och sa att det bara tar 0,3 sek. Detta kan bli ännu kortare i den färdiga releasen också, det är bara beta än så länge.

Senast redigerad av strejf 2012-04-14 klockan 11:12.
2012-04-14, 14:36   #828

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Jag mätte på riktigt själv nu, och får det till 0.5-0.6 sekunder innan Metro skärmen visas. Animationen, och det faktum att de längsta animationerna i Windows 7 tar ca ~0.1s, får det att kännas som om det tar längre tid dock. Fortfarande så är det ju så att efter ca 50 Metro animationer så har man ätit upp den tid man vinner på att Windows 8 startar snabbt. Räkneexemplet bygger på 0.4s längre animationer i Windows 8 och 20s längre starttid med Windows 7.
2012-04-14, 14:48   #829

Genelec8030

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Jag mätte på riktigt själv nu, och får det till 0.5-0.6 sekunder innan Metro skärmen visas. Animationen, och det faktum att de längsta animationerna i Windows 7 tar ca ~0.1s, får det att kännas som om det tar längre tid dock. Fortfarande så är det ju så att efter ca 50 Metro animationer så har man ätit upp den tid man vinner på att Windows 8 startar snabbt. Räkneexemplet bygger på 0.4s längre animationer i Windows 8 och 20s längre starttid med Windows 7.
Om det inte går att sätta detta delay till == 0 ms, så är detta en oförlåtlig designmiss från Microsoft.

Artificiell delay som design är för mig helt obegripligt. Låt åtminstone dom av oss som vill ha responsivt OS stänga av delays på något vis (spelar ingen roll hur).
Genelec8030 är inte uppkopplad
2012-04-14, 18:36   #830

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Genelec8030 Visa inlägg
Om det inte går att sätta detta delay till == 0 ms, så är detta en oförlåtlig designmiss från Microsoft.

Artificiell delay som design är för mig helt obegripligt. Låt åtminstone dom av oss som vill ha responsivt OS stänga av delays på något vis (spelar ingen roll hur).
Hur gör du för att stänga av delayen när du för musen längst ner till höger i Windows 7? Är det också en oförlåtlig designmiss från Microsoft?

Jag gillar inte heller artificiella fördröjningar, men jag förstår också att de behövs ibland. Exempelvis om man byter från en skärm till en helt annan kan det vara skönare att få en mjuk övergång istället för blixtsnabbt.
2012-04-14, 20:56   #831

Genelec8030

Medlem

Citat:
Hur gör du för att stänga av delayen när du för musen längst ner till höger i Windows 7? Är det också en oförlåtlig designmiss från Microsoft?

Jag gillar inte heller artificiella fördröjningar, men jag förstår också att de behövs ibland. Exempelvis om man byter från en skärm till en helt annan kan det vara skönare att få en mjuk övergång istället för blixtsnabbt.
Ja, alla delays som inte går att stänga av är oförlåtliga designmissar enligt mig. Fast jag vet inte vilken du menar längst ner till höger, är det show desktop? Antar att det är AERO-specifik funktion, jag kör själv endast classic mode.

Hur som helst, jag förstår i teorin hur de resonerar med delays. Men för en van användare är det bara störande. Och borde alltså gå att stänga av. Det kanske vi kan vara överrens om.

Edit: Jag är den första att kritisera Windows 7 designmisstag. Ta en sån sak som delayen i hierariska menyerna i Startmenyn. Tryck Start Menu -> Control Panel , blir garanterat en lag. Finns ingen som helst anledning att den lagen skall existera. Delayen går att justera i registret, i viss mån, men även med lägsta möjliga blir det en delay. Illa ...

Senast redigerad av Genelec8030 2012-04-14 klockan 21:34.
2012-04-15, 01:07   #832

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Citat:
Det är ju en helt annan sak. Den delayen är ju där för att förhindra att minimera allting av misstag. Ett protip är att det kommer att ske direkt om du trycker på knappen.
2012-04-15, 01:12   #833

Tuvok

Medlem

Tuvoks avatar

Registrerad: sep 2008

Windows 8 suger!
Nuff said!
Tuvok är inte uppkopplad
2012-04-15, 09:02   #834

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Plats: Mälardalen

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tuvok Visa inlägg
Windows 8 suger!
Nuff said!
Kan du precisera lite mer VAD som gör att det suger?
Wolfclaw är inte uppkopplad
2012-04-15, 09:19   #835

strejf

Medlem

strejfs avatar

Här är en lista på 15 teknologier som kommer försvinna inom 10 år.

http://gizmodo.com/5901576/15-curren...n-son-wont-use

Den är relevant eftersom att många av dom visar att Windows 8 är på rätt väg.
http://www.ffxiv-freetrial.com/en/
2012-04-15, 13:33   #836

Genelec8030

Medlem

Citat:
Det är ju en helt annan sak. Den delayen är ju där för att förhindra att minimera allting av misstag. Ett protip är att det kommer att ske direkt om du trycker på knappen.
Nu fattar jag också vilken knapp det var tal om. Jag föredrar Win+D för den funktionen, sker instant såklat.
2012-04-15, 14:46   #837

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:

Jaha, kommer. Kul att folk har skapat en tidsmaskin.

Visst, det är väl vad man kan gissa utefter vad dagens teknik är på väg nu.
Pewtah är uppkopplad nu Folding
2012-04-15, 16:58   #838

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Citat:

Gizmodo, de om några är ju värre än aftonbladet när det gäller trovärdighet jornalistik. De satsar enbart på att få sina artiklar så vidspridda som möjligt och för att göra det häver de oftast ur sig saker som verkar helt ogenomtänkta, men som oftast skapar en hel del publicitet. Ett exempel är hur kotaku (med i Gawker network - alla dessa bloggar gör typ samma sak), gamingbloggen som skrev en artikel där de målade upp hur dåligt e-sport var. Eller när en Gizmodo skribent mer eller mindre gjorde direkta personangrepp mot en professionell Magic: The Gathering spelare, för att hon tyckte att han var en nörd.

Så bara för att Gizmodo skriver någonting så betyder det inte att det på något vis är ens i närheten av sanningen. Det är faktiskt ganska troligt att de slänger ur sig vilda påståenden för irritera/förarga folk, vilket faktiskt skapar publicitet och sidvisningar - deras enda mål.
2012-04-15, 17:01   #839

Genelec8030

Medlem

Citat:

Om du på tycker att den där artikeln är relevant, så måste Windows 8 vara på helt fel väg. Ingen med IQ över en snigels tror på fullaste allvar att musen kommer försvinna till förmån för touch. Det är fullständigt omöjligt. De flesta punkterna på listan var helt ogenomtänkta, bättre kan du.
2012-04-15, 17:37   #840

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Genelec8030 Visa inlägg
Om du på tycker att den där artikeln är relevant, så måste Windows 8 vara på helt fel väg. Ingen med IQ över en snigels tror på fullaste allvar att musen kommer försvinna till förmån för touch. Det är fullständigt omöjligt. De flesta punkterna på listan var helt ogenomtänkta, bättre kan du.
Jag kan tänka mig att det lät så för 5 år sen för mobiler också. "Ingen med IQ över en snigels tror på fullaste allvar att fysiska knappar kommer försvinna till förmån för touch."

Den som tror att musen är det sätt som vi kommer uteslutande kommer styra våra datorer med i framtiden tror i alla fall jag är helt fel ute. Jag säger inte att touch kommer döda musen, för det tror jag inte. Men mus och tangentbord är onaturliga för oss människor att använda och något som man måste lära sig. Touch behöver ingen lära sig utan det faller sig naturligt.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker