2012-05-02, 07:39   #1201

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dahle86 Visa inlägg
Varför ska man behöva använda ett program för att modifiera sitt windows? Mycket lättare och bättre om det hade varit inbyggt.
Därför att det inte finns något annat sätt att göra det på. Ja jag har förstått att du tycker att det vore bättre om det var inbyggt. Men nu är det inte så, varken i Windows eller Mac OSX. Det kommer förmodligen aldrig att bli så heller. Ingen Windowsversion har någonsin haft denna funktionalitet vid installation, eller har jag fel?

Känns inte riktigt som att vi kommer någonstans med den här diskussionen. Vi har konstaterat att ni vill ha något som inte finns och troligtvis inte kommer finnas heller. Ni får skriva till Microsoft och klaga.

Senast redigerad av strejf 2012-05-02 klockan 07:48.
strejf är inte uppkopplad
2012-05-02, 09:39   #1202

Dahle86

Medlem

Plats: Oskarshamn

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Därför att det inte finns något annat sätt att göra det på. Ja jag har förstått att du tycker att det vore bättre om det var inbyggt. Men nu är det inte så, varken i Windows eller Mac OSX. Det kommer förmodligen aldrig att bli så heller. Ingen Windowsversion har någonsin haft denna funktionalitet vid installation, eller har jag fel?

Känns inte riktigt som att vi kommer någonstans med den här diskussionen. Vi har konstaterat att ni vill ha något som inte finns och troligtvis inte kommer finnas heller. Ni får skriva till Microsoft och klaga.
Om du istället för att argumentera mot alla förslag / säga att "det finns inte! Punkt!" hela tiden och istället hålla med om att vissa saker folk föreslår skulle vara bra, men tyvärr inte finns i guds gåva till folket den allsmäktiga WINDOWS 8 amen! Så skulle nog folk tycka du är mindre provocerande.
2012-05-02, 11:21   #1203

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:

Har du installerat en linux server(+ vissa distar) någon gång? De guiderna inkluderar ju oftast de valmöjligheterna...
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-05-02, 12:01   #1204

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:

Hur många gånger har du installerat Mac OS X om jag får fråga? För uppenbarligen har du missat knappen "Anpassa installation" där man kan välja vilka saker man vill installera. Nu är det iofs inte jätteomfattande anpassning i jämförelse med t. ex Linux (där det iofs beror på dist) men det är något iaf.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-05-02, 12:29   #1205

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Är inte det närmsta man kan komma någon alternativ installation av Windows atm är att installera från en "vanlig" dvd som saknar ei.cfg?
2012-05-02, 17:05   #1206

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Citat:
Sen så får vi ju inte glömma att det faktiskt går att välja precis hur man vill att installationen ska vara. Men detta gör man innan man startar själva installationen med verktyg från Microsoft så som WAIK. Det är för lite mer avancerade användare och för företag som ska rulla ut på flera hundra maskiner.
Sen med Agda kommer inte ens kunna hitta I WIN 8. Varför ett tredjepart verktyg för detta? Finns hur mycket info som helst på hur man tar bort vissa saker. Men för att bli av med det helt kan leda till instabilitet (för det är för inbyggt i os:et).

Läs nedan citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw Visa inlägg
Nej, jag begriper inte heller vad som skulle vara så svårt, eller varför TS drar upp "Agda 93" allt som oftast. Han tycks tro att alla som inte hänger på SweC är totala dator-analfabeter som inte kan skilja på "Standard" och "Avancerad" installation. De flesta produkter har just en sådan valmöjlighet, varför kan den inte finnas vid installation av ett OS? Dessutom köper de flesta vanliga konsumenter färdiginstallerade datorer och kommer aldrig drabbas av de hemska kryssrutorna.

Edit: Något blev galet vid redigeringen.
Citat:
Varför ska man behöva använda ett program för att modifiera sitt windows? Mycket lättare och bättre om det hade varit inbyggt.
Exakt håller helt med.
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
2012-05-04, 12:42   #1207

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Vet inte om detta blivit skrivet än. Men detta kan vi sätta upp som en enorm nackdel. Giriga Microsoft är i farten igen!

http://www.theverge.com/2012/5/4/299...center-upgrade
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-05-04, 12:48   #1208

Dahle86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Vet inte om detta blivit skrivet än. Men detta kan vi sätta upp som en enorm nackdel. Giriga Microsoft är i farten igen!

Vet inte om jag ser det som en nackdel vem använder WMP överhuvud taget?
2012-05-04, 12:51   #1209

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Citat:
Användare som inte vet något bättre, a.k.a folk som faktiskt också aldrig slutade använda Internet Explorer vid version 6. :/
2012-05-04, 13:01   #1210

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Citat:
Du kan bara spela upp DVD med Media Playern som kostar eller mjukvara från tredjepart det är illa.
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-05-04, 13:37   #1211

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Du kan bara spela upp DVD med Media Playern som kostar eller mjukvara från tredjepart det är illa.
"Media Playern som kostar" är Media Center. Denna ska kosta max 9 dollar enligt Steven Sinofsky (Windowschefen).

Ni kan läsa källan här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...windows-8.aspx

Det blir tillbaks till hur XP fungerade. Nog håller jag med om att det är bättre att det finns stöd att spela DVD-filmer direkt i OS'et utan att behöva köpa Windows Media Center eller ladda hem separat programvara. Samtidigt tror jag inte att det kommer påverka särskilt många eftersom att de flesta köper en dator med Windows förinstallerat, då kommer det följa med program för att spela upp DVD-filmer. Vi får hoppas att Windows 8 blir billigare tack vare detta då Microsoft slipper betala licensavgift för varje Windowsversion som säljs, oavsett om datorn har en DVD-spelare eller inte.

Blir det inte billigare är detta en klar miss av MS tycker jag. Blir det billigare så tjänar alla vi som inte använder WMP till att spela upp DVD-filmer på det.

Det är ju inte så svårt att skaffa VLC heller.

Senast redigerad av strejf 2012-05-04 klockan 13:54.
2012-05-04, 13:56   #1212

Dahle86

Medlem

Citat:
"Media Playern som kostar" är Media Center. Denna ska kosta max 9 dollar enligt Steven Sinofsky (Windowschefen).

Ni kan läsa källan här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...windows-8.aspx

Det blir tillbaks till hur XP fungerade. Nog håller jag med om att det är bättre att det finns stöd att spela DVD-filmer direkt i OS'et utan att behöva köpa Windows Media Center eller ladda hem separat programvara. Samtidigt tror jag inte att det kommer påverka särskilt många eftersom att de flesta köper en dator med Windows förinstallerat, då kommer det följa med program för att spela upp DVD-filmer. Vi får hoppas att Windows 8 blir billigare tack vare detta då Microsoft slipper betala licensavgift för varje Windowsversion som säljs, oavsett om datorn har en DVD-spelare eller inte.

Det är ju inte så svårt att skaffa VLC heller.
För ovanlighetens skulle håller jag med, ser gärna ett lägre pris genom att slippa ett program/licenser jag inte använder. Dock tror jag inte priset på W8 sjunker något pga detta snarare ökas M$ marginal.
2012-05-04, 14:29   #1213

Kaleid

Medlem

Kaleids avatar

Plats: Skövde

Registrerad: jul 2001

Citat:
Det gör det i Windows 8 installationen också, man väljer express setup eller "detailed setup" typ. Men de valmöjligheterna har inget med vilka program som installeras att göra, bara om Windows Update ska vara på som default m.m.

Ni måste förstå att det är jättesvårt att installera Windows för vanliga användare, redan som det är nu. Att då förvirra användarna med ännu fler kryssrutor gör saken värre. Jag känner jättemånga människor som använder Windows varenda dag, men de skulle aldrig någonsin få för sig att installera Windows på en dator.

Det är okej om ni inte håller med mig, kanske vi ska släppa detta och gå vidare?
Väldigt många program har default install och advanced install. Default sköter sig själv och det kan man förstås ha till windows installationen också.
i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2, 8GB 1600, Asus Z87-Z, 2TB+ 3TB WD Green + 256GB SSD, 7850 2GB + AC S1 plus (700rpm), Soundblaster Z, Philips 200WP7ES S-IPS 20.1", Antec p180 (2x500rpm), Silverpower 750w, g400s, Win7 x64
Kaleid är inte uppkopplad
2012-05-04, 15:08   #1214

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Registrerad: okt 2002

Denna listan gjorde mig varken mer eller mindre positiv till Windows 8.
Jag kör ju Linux och FreeBSD på mina maskiner och jag kunde knappt se något som man inte kan ha i t.ex. Linux, utom möjligen spel då.

1) Jag har inte testat Windows 8, men mitt Arch Linux bootar snabbare än Windows 7 i alla fall. Ubuntu är nog ännu snabbare. Känns inte så jätteviktigt dock, huvudsaken det funkar bra efter man har bootat.

2) LVM

3) Alla linuxdistar har en pakethanterare och allt är gratis dessutom. Är programmen Windows Store gratis?

4) Att ladda ner en iso-fil från webbsida och USB-installation har funnits i Linux sedan urminnes tider... Vadå köpa? Kostar det pengar?

5) Ubuntu One eller dropbox kan väl fixa lagring i molnet.

6) Jaha, det är väl bara att välja språk vid installationen?

7) Behövs knappast antivirus om man kör Linux...

8) Jo det är väl bra, men jag gillar inte förinstallerade grejer. Annars har vi ubuntu one, dropbox och massa andra alternativ man kan lägga in själv-

9) Bättre batteritid kan väl vara ett argument. Hur åstadkommer man detta?

10) Välj skrivbordsmiljö fritt i Linux. Man behöver inte bli påtvingad något...

11) Det går att pausa filkopiering med t.ex. dolphin i KDE
http://nwlinux.com/how-to-display-fi...d-using-linux/

12) ZFS snapshots...

13) Det har alltid varit lätt att montera iso filer i Linux:
# mount -o loop ~/Downloads/centos.iso /mnt/media
14) KVM är integrerat i Linuxkärnan

15) Linux har länge haft stöd för ARM. Kan man köra Windows 8 på en raspberry pi? Nej, för stödet för ARM i Windows 8 är tämligen kasst... Själv kör jag Debian 6 på en Linksys NSLU2 NAS. Den har 32 MB RAM och 266 MHZ processor. Försök det med Windows 8...

16) Som sagt var jag kör Linux på en maskin med endast 32 MB RAM...

17) På vilket sätt är ReFS bättre än t.ex. ZFS eller btrfs?

18) Linux har haft stöd för USB3 i kärnan sedan september 2009 (version 2.6.31). Så Windows 8 är nästan 3 år efter Linux...

19) Linux stödjer GPT boot sedan länge och har inga problem med partitioner på större än 2,2 TB.

20) Man kan köra Linux från USB-sticka eller CD-skiva eller vad man vill i princip... Finns det live-cd för Windows ens? Min NSLU2 som jag nämnde innan kör jag på USB-hårddisk men har även kört den från USB-sticka.

21) Det är inte ofta man måste starta om efter uppdateringar i Linux. Jag brukar göra det när ny version av kärnan installerats.

22) Spel är väl enda anledningen man skulle vilja välja Windows istället för Linux.
Själv spelar jag inte spel så för mig biter inte det argumentet.

23) Är det inte bättre att kunna nå programmen snabbare med tangentbordet? Hur som helst finns ju massor av skrivbordsmiljöer, launchers och annat man kan lägga in på Linux.

24) Att programmen och drivrutinerna fungerar är ju ett bra argument... Varför skulle de inte det?

25) Att det inte finns mer än två versioner att välja på är väl en stor nackdel?

26) Snabbare än vad? Kör sällan trådlöst så jag har inte mycket att jämföra med.

27) Varför måste man ha grafik för felsökning? Är väl enklare att kolla loggfilerna i ett textinterface.

28) Jo multimonitor support är väl bra. Själv har jag bara en skärm så kan inte uttala mig.

29) Kör du Linux följer alla program, inklusive operativsystemet med utan någon kostnad alls!
Tips: LibreOffice funkar även på Windows.

30) När jag körde openbox brukade jag också högerklicka nere i vänstra hörnet, till vänster om tint2 panelen. Ett annat tips är att högerklicka var man vill på skrivbordet så kommer "programmanyn" upp om man t.ex. kör xfce eller openbox.

31) Annars finns en knapp avstängningsknapp utanpå datorn... Man kan konfigurera den så att den stänger av datorn om man vill!

32) ZFS snapshots säger jag...

33) Wake by LAN eller vadå?

34) Hur kan apparna inte använda några resurser? Då är de väl knappast igång?

35) Vad är det för fel på OpenGL?

Enda vettiga argumentet för Windows 8 jämfört med Linux är alltså om man vill leka spel med det. Eftersom jag inte spelar så faller det argumentet bort. I övrigt verkar det mesta som Microsoft ha "uppfunnit" redan vara uppfunnet av någon annan tidigare...
ronnylov är inte uppkopplad
2012-05-04, 15:17   #1215

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
text
Ja Linux är säkert jättebra för alla 1% som använder det på desktop. Tack för dina synpunkter, det var intressant att läsa. Själv har jag Linux i en server, i mitt NAS, min Android-telefon och tv-boxen. Jag är ingen Linux-expert men det rullar på fint, inget att klaga på där.

Angående punkt 33 så har det ingenting med Wake On Lan att göra. Du har i övrigt en hel del frågor som du kan få svar på om du läser länkarna som hör till punkterna.
2012-05-04, 16:56   #1216

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

OK jag får väl svara själv då.

3) Är programmen Windows Store gratis?
Svar: Det verkar finnas "free, trial and paid apps".
Så svar nej, till skillnad från de flesta linuxdistar så är inte alla programmen gratis...
Och visst finns det betalprogram även för Linux men man måste inte betala för grundläggande funtioner i Linux.

4) Vadå köpa? Kostar det pengar?
Ja faktiskt till skillnad från de flesta linuxdistar kostar Windows 8 pengar. Så varför folk väljer att köpa något när det finns gratis alternativ är konstigt tycker jag, men det kanske är just spel de vill ha... Eller är det så att folk laddar ner det gratis från andra obskyra ställen (kör piratversioner)? Själv föredrar jag gratis och lagligt.

6) Ja man kan välja språk i Windows 8, precis som man alltid kunnat göra i Linux...

9) Bättre batteritid. Ja man har visst gjort en del optimeringar för att spara ström. Det är bra!
Man kan optimera Linux precis som man själv vill, källkoden är öppen. Tyvärr är inte microsoft källkod öppen så det går inte att se i detalj hur de har gjort...

15) Kan man köra Windows 8 på raspberry pi? Det hade jag svarat på. Men anledningen är att Windows 8 bara stödjer vissa nyare ARM-arkitekturer, inte den processorn i raspberry pi tyvärr...

17) På vilket sätt är ReFS bättre än t.ex. ZFS eller btrfs?
http://www.phoronix.com/scan.php?pag...tem&px=MTA0NDA
Det liknar alltså dessa filsystem. Om det är bättre framgår inte.
Microsoft var alltså långt ifrån först. Jag har kört ZFS sedan 2008...

23) Är det inte bättre att kunna nå programmen snabbare med tangentbordet?
Tyckte mig inte hitta något svar på frågan i länken... Men man kan ju köra tiling window managers i linux om man gillar sådant.

24) Att programmen och drivrutinerna fungerar är ju ett bra argument... Varför skulle de inte det?
Svar: Självklart ska program och drivrutiner fungera. Jag förstod inte argumentet. Verkar som man inte skulle förvänta sig att program och drivrutiner skulle funka. Har inte hittat något svar på den frågan.

25) Endast två versioner kan kanske vara en fördel om man har svårt att välja. Annars ser jag det som en nackdel att valfriheten är så liten.

26) Snabbare än windows 7 alltså. Säger mig inget...

27) Nytt grafiskt utseende alltså, men jag kunde inte se någon förbättrad funktionalitet.

33) Så jag ska alltså ladda ner en 46 minuters videofil för att få veta...
Nej, jag hittade en annan länk istället. http://blog.jerrynixon.com/2012/04/w...d-standby.html
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2400059,00.asp
Något slags krypfartsläge med nätverksanslutning alltså.
Skulle nog kunna vara användbart på lågt belastade servrar.

Svar: Som jag fattar det så sparas minnet undan för att laddas in från disken på nytt nästa gång man anropar programmet. Ungefär som swap med andra ord? Ja men det är väl ingen nyhet...
2012-05-04, 21:31   #1217

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Svar: Som jag fattar det så sparas minnet undan för att laddas in från disken på nytt nästa gång man anropar programmet. Ungefär som swap med andra ord? Ja men det är väl ingen nyhet...
Nej det har ingenting med swap att göra, programmet sparas inte ut till disk för att sen laddas in igen från disk.

Det finns mycket jag skulle kunna kommentera i din lista.. men jag känner mig tyvärr inte riktigt motiverad så jag hänvisar till länkarna igen istället.
2012-05-04, 21:39   #1218

Marwelln

Medlem

Registrerad: jan 2008

Citat:
Nej det har ingenting med swap att göra, programmet sparas inte ut till disk för att sen laddas in igen från disk.
Förklara hur det är då istället för att bara säga emot.
Marwelln är inte uppkopplad
2012-05-04, 22:16   #1219

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marwelln Visa inlägg
Förklara hur det är då istället för att bara säga emot.
Jag tycker att det förklaras jättebra i videon. Kort så kan man säga att när en Metroapp hamnar i bakgrunden (dvs inte syns) så gör dom ingenting och använder 0,0% CPU/GPU tills dess att appen hamnar i förgrunden igen och syns.

Senast redigerad av strejf 2012-05-04 klockan 23:30.
2012-05-04, 22:38   #1220

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Ärligt tror jag inte att Windows 8 är dåligt, men det finns alternativ som är minst lika bra.

Esit: Angående videoklippen varför html5 med h264? Funkar inte i opera...

Senast redigerad av ronnylov 2012-05-04 klockan 22:43.
2012-05-04, 23:10   #1221

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Esit: Angående videoklippen varför html5 med h264? Funkar inte i opera...
Antagligen för att det är dessa format Microsoft förespråkar. Testa Internet Explorer 9.
2012-05-04, 23:42   #1222

MulleEng

Hedersmedlem

MulleEngs avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: sep 2008

öppnad igen
*Tråd rensad och ändrade även lite på topicen till något mindre "provocerande"*
På något mindre bra inlägg, diskusionen har faktiskt hållet ganska bra nivå senaste tiden.
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.
MulleEng är inte uppkopplad Folding
2012-05-05, 08:05   #1223

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Citat:
Antagligen för att det är dessa format Microsoft förespråkar. Testa Internet Explorer 9.
Nu kör jag ju Linux så IE9 är inget alternativ. Chromium eller Chrome funkar nog i och för sig. Jag kan ladda ner videoklippen som videofiler med opera men det känns inte motiverat att ladda ner 260 MB och titta igenom 46 minuter video för varje liten detalj de vill förklara. Jag vet inte hur andra funkar men själv föredrar jag att läsa sådan information på vanliga textsidor istället för att tvingas titta igenom videoklipp. Videoklipp är bra komplement men ska inte vara enda källan till information.

Som fredagspanelen på sweclockers. Jag vet att många gillar att tiita på det men själv orkar jag nästan aldrig det. Nu står ju det mesta ändå i artiklarna som varit i veckan.
2012-05-05, 08:43   #1224

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Nu kör jag ju Linux så IE9 är inget alternativ. Chromium eller Chrome funkar nog i och för sig. Jag kan ladda ner videoklippen som videofiler med opera men det känns inte motiverat att ladda ner 260 MB och titta igenom 46 minuter video för varje liten detalj de vill förklara. Jag vet inte hur andra funkar men själv föredrar jag att läsa sådan information på vanliga textsidor istället för att tvingas titta igenom videoklipp. Videoklipp är bra komplement men ska inte vara enda källan till information.

Som fredagspanelen på sweclockers. Jag vet att många gillar att tiita på det men själv orkar jag nästan aldrig det. Nu står ju det mesta ändå i artiklarna som varit i veckan.
Nä precis. Det är lite så jag känner när du vill att jag ska svara på alla dina frågor också. Det blir för mycket jobb. Men om du har ett par frågor som du gärna vill ha svar på ska jag göra mitt bästa.
2012-05-05, 08:53   #1225

StartailAce

Avstängd

Registrerad: apr 2012

Frågan är väl om Windows 8 ger någon förbättring i Starcraft 2 och Diablo 3... För min del iallafall.
StartailAce är inte uppkopplad
2012-05-05, 09:10   #1226

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StartailAce Visa inlägg
Frågan är väl om Windows 8 ger någon förbättring i Starcraft 2 och Diablo 3... För min del iallafall.
Det kan säkert bli några fps bättre, jag körde ut Diablo 3 betan på Windows 8 och det fungerade bra.

Jag är mer intresserad av hur och om det kommer släppas stora spel för Metro. Exempelvis Battlefield 4/Quake 5 m.m. som Metro-app. Det hade varit kul att se hur det skulle bli.

Jag har skrivit till Windows-chefen Steven Sinofsky och tipsat om att blogga om hur det kommer vara bättre att spela på Windows 8. Han svarade att han tyckte att det var ett bra förslag och att de skulle göra sitt bästa.

Senast redigerad av strejf 2012-05-05 klockan 09:24.
2012-05-05, 09:22   #1227

bengt-martin

Medlem

bengt-martins avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: maj 2011

Citat:

Det finns vlc. Inte alltid som det fungerar smärtfritt med dvd-uppspelning i WMP och mycket vanligt om det är regionskodat matrial. WMP duger bra till att lyssna på musik eller internetradio. För allt annat så kör jag med vlc.
bengt-martin är inte uppkopplad
2012-05-05, 13:18   #1228

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Det kan säkert bli några fps bättre, jag körde ut Diablo 3 betan på Windows 8 och det fungerade bra.

Jag är mer intresserad av hur och om det kommer släppas stora spel för Metro. Exempelvis Battlefield 4/Quake 5 m.m. som Metro-app. Det hade varit kul att se hur det skulle bli.

Jag har skrivit till Windows-chefen Steven Sinofsky och tipsat om att blogga om hur det kommer vara bättre att spela på Windows 8. Han svarade att han tyckte att det var ett bra förslag och att de skulle göra sitt bästa.
Problemet med spel är väl det att Windows RT inte stöder något mer avancerat än XNA, som fungerar fint för indie spel men helt enkelt inte kan tävla med DX eller OpenGL när det blir större. Alltså så kommer den enda Metro anpassningen de flesta spel kommer att få vara en finare Tiöe på startskärmen.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-05-05, 13:46   #1229

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Problemet med spel är väl det att Windows RT inte stöder något mer avancerat än XNA, som fungerar fint för indie spel men helt enkelt inte kan tävla med DX eller OpenGL när det blir större. Alltså så kommer den enda Metro anpassningen de flesta spel kommer att få vara en finare Tiöe på startskärmen.
Ehh nej. Dessa spel kommer utveklas med C++ och Direct3D mot WinRT.

Ungefär som att det idag utvecklas spel på Windows 7 med C++ och Direct3D mot Win32. Det finns inte ens XNA i Windows 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Runtime

http://channel9.msdn.com/Events/BUIL...2011/TOOL-761T

Senast redigerad av strejf 2012-05-05 klockan 19:57.
2012-05-05, 23:36   #1230

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Citat:

Några FPS? Det är ju inom felmarginalen ju +-5 FPS räknas inom felmarginalen och sen måste ju skärmen kunna klara av dom "extra" FPSD:en. För skärmen kan bara visa 60 FPS och 120FPS (om det är en ny TN panel med det stödet).
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb