Permalänk
Medlem

sbs 2011! ??????

Hej!
Sitter och kliar mig i huvudet, hur tänker microsoft? small business verkar vara helt fantastiskt för småföretagare med lite pengar men alla funktioner verkar verkligen vara integrerat och installeras från start.

Jag vill ta bort wsus och exchange, hur skall jag göra? är det ens möjligt att få bort detta på ett snyggt sätt eller måste jag inaktivera det, nån som är duktig på sbs och kan delge en bra lösning.

Kan jag på ett snyggt sätt lägga till ytterligare en till sbs 2011 server i domänen och demota den så den inte blir dc? verkar vara ett känt problem med sbs servrar att dom försöker stjäla dc rollen.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

SBS är för småföretagare, hela tanken är att allt ska finnas till ett överkomligt pris.
Varför ska du ta bort det som gör OS:et stort? Alltså WSUS och Exchange, det är ju det som gör SBS:en intressant. Du kan inte demota DC-rollen, en av anledningarna till det låga priset. Den "försöker inte stjäla" DC-rollen, den förutsätter att den får/ska vara DC.
Och om du inte vill använda WSUS och/eller Exchange så skit i att använda det, ingen stoppar dig!

En SBS är gjord för mindre företag upp till ca. 50 användare (under förutsättning att hårdvaran pallar trycket), därefter bör rollerna delas upp i olika servrar, DC, DHCP/DNS, Exchange, print o.s.v.

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter? Det som SBS:en är bra på vill du stänga av?
Då finns det andra alternativ hos Microsoft som är mer lämpade, SBS Essentials, Windows Server 2008 R2 Foundation, Home Server o.s.v., de kostar dessutom ännu mindre...

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet vad sbs är till för men i vårt ändamål behöver vi inte exchange och framförallt inte wsus, och jag vill ta bort detta pågrund av att jag inte gillar att det ligger onödig skräp på en server som kommer ha en viktig roll.

Vad jag är ute efter är att servern skall agera databas server, samt dc och dhcp för ett mindre antal användare. (då är sbs2011 ett betydligt billigare alternativ än att köpa 2008r2 standalone licenser och sedan äckligt dyra sql licenser) Det är alltså en ganska speciell miljö.

Så nu kanske nån vettig användare som arbetat mycket med sbs kan svara på min fråga?

Permalänk

Du kan inte lösa det med en standalone och sql express? Om ni nu ändå inte är så många.
SBS är lite speciell och handikappad, därav det låga priset.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det funkar inte med en sql express, det måste vara en r2. Back on topic, nån som är duktig på wsus och exchange sbs miljö? vilka tjänster man vågar inaktivera, helst av allt om man kan ta bort dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av greppz:

Det funkar inte med en sql express, det måste vara en r2.

Om du ska ha den fulla versionen av SQL på en SBS 2011 så får du lägga till Premium-paketet (ca. 11000kr) ändå...

Skrivet av greppz:

Back on topic, nån som är duktig på wsus och exchange sbs miljö? vilka tjänster man vågar inaktivera, helst av allt om man kan ta bort dom

Återigen, om du inte använder WSUS eller Exchange i en SBS så använder du inte dem, finns ingen anledning att ens hantera dem alltså. Varken inaktivera eller avinstallera, låt dem vila bara.

Föreslår fortfarande Windows Server 2008 R2 Foundation (ca. 2000kr) + Microsoft SQL Server 2008 R2 Workgroup (ca. 9000kr).

Permalänk
Medlem

För det första kostar premium mig 8000 sen givetvis cals på det. Ska jag köra sql stand alone behöver jag även processor licens, 40000:- till. Förstår inte varför jag ska förklara detta ens då det inte hör till ämnet.

Jag vill ta bort skiten för det tar både onödig.plats och utgör en säkerhetsrisk, samt att vi kommer få.problem med den interna dnsen om exchangen är igång. Wsus vill jag inte ha för den ska inte tanka hem klientuppdateringar på ett nät som planeras bli belastat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räcker det inte bara med att inaktivera tjänsterna för Exchange och WSUS? Och hur påverkar Exchange eran DNS?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Kontakta Microsofts support?
Det kan vara gråzoner i vad licensen tillåter att du gör med servern
Här finns en beskrivning på att ta bort Exchange i SBS 2008, vet inte om den är applicerbar för SBS 2011;
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd728003(WS.10).as...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Räcker det inte bara med att inaktivera tjänsterna för Exchange och WSUS? Och hur påverkar Exchange eran DNS?

Den påverkar för att klienterna som skall sitta på det kontoret kontaktar vårat huvudkontors mailserver som har samma domännamn. Detta går givetvis att fixa med ett par records men jag vill ändå inte ha exchange igång på servern, det är inte snyggt. Jag vill tweaka den så mycket det går, även om jag är medveten om att det är en sbs där allting installeras, det är ju därför jag vänder mig hit för att komma på en snygg lösning, bolla tankar med folk som arbetat i sbs tidigare. Givetvis skulle ja säkerligen kunna inaktivera tjänsterna bara, men för egen vinning känns det som en finare lösning om man kunde banta ner sbs istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kontakta Microsofts support?
Det kan vara gråzoner i vad licensen tillåter att du gör med servern
Här finns en beskrivning på att ta bort Exchange i SBS 2008, vet inte om den är applicerbar för SBS 2011;
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd728003(WS.10).as...

Tack, detta skall jag rota vidare i