Verktyg Visningsval
2012-04-14, 10:46   #1

bl0m1

SpelClockers

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jan 2012

snabbare start av datorn

hej jag undrar om det går att få datorn att starta snabbare vill slippa loggan som kommer upp vid start inte Windows loggan men den som asus har lagt in på moderkortet som kommer upp varie gång man startar datorn...

när jag har kommit förbi den loggan så tar det bara 5-8 sekunder att komma in i Windows och alla program har laddat klart efter 2 sekunder till men loggan är framme i säker 20 sekunder vilket gör att datorn startar på ca 30 sekunder...

tycker detta är tråkigt jag kör med ocz agility 3 i raid 0 för hastighetens skull men käner mig nästan lurad av att det tar så lång tid som det gör...

har ett asus m5a97 pro om det kan hjälpa tacksam för svar
bl0m1 är inte uppkopplad
2012-04-14, 10:50   #2

Gunvald Larsson

Medlem

Gunvald Larssons avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2008

Är ganska säker på att den går att skippa. Kolla i bios efter det.
2012-04-14, 10:51   #3

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Registrerad: okt 2011

"full screen boot logo" kallas den har jag för mig.
Men loggan i sig tar ju ingen tid, troligen har du nånting annat som tar tid att konfigurera (t.ex en (R)AID).
Svensktiger är inte uppkopplad
2012-04-14, 10:53   #4

raubtier:)

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2012

vid fliken Boot ska det vara något med "Message", jag skulle ändra till keep current så for den bort, tog också bort windows logan så nu startar den ruskigt snabbt

Edit :
kom på att jag har min egna logo vid start up, dock finns den bara uppe i 2 sekunder, det som var jobbigt var check screenen och marvell styrkretsen som alltid sa : No hard drive found!
tog bort det via bios och stängde av marvell SATA
raubtier:) är inte uppkopplad
2012-04-14, 10:59   #5

MindRipper

Medlem

Registrerad: feb 2009

Ok om vi börjar såhär för de första är agility en budget ssd.. så vi får de ur vägen.

din SSD har inget med din moderkort logga att göra så vi kan ta den ur ekvationen direkt..

När moderkorts loggan e framme så gör ditt moderkort en POST check alltså den kollar dinna minnen, cpu, temperaturer , alla portar (sata,usb,jimcron,raid settings) ect ect..

Så vill du ha snabbare boot så är det i din bios du måste ändra.. på vissa moderkort finns det en inställning som heter fast boot.
ibland kan man ställa ner tiden den visar portarna som den söker igenom t.ex på mitt Z68 pro moderkort stod den på 5 sec och ja satte ner den till 1 ect..

Det som e mest viktigt är dock att du ställer bort alla portar och skit du ej behöver... t.ex jag använder bara intel sata 3 och 2 portal på mitt moderkort så jag ställde bort marvels sata 3 portar, jimcrons port, usb3 ect ect.

Det sänkte min boot tid ca 15 sec.

Hoppas de hjälper.. DIN SSD hjälper bara när windows laddar som du säger tar ca 7 sec.. den kan som sagt ej påverka din POST check som bios gör i början av varje startup.

Senast redigerad av MindRipper 2012-04-14 klockan 14:40.
MindRipper är inte uppkopplad
2012-04-14, 19:14   #6

bl0m1

SpelClockers

okej tack för alla svar skall se om jag hittar det i bios skriver hur det går senare

Kolla in SpelClockers
bl0m1 är inte uppkopplad
2012-04-14, 19:24   #7

bl0m1

SpelClockers

hej det blev mycket bättre sänte min boot tid mycket nu tar det ca 15 sekunder tack för all hjälp!!!!

Kolla in SpelClockers
bl0m1 är inte uppkopplad
2012-04-15, 08:10   #8

MindRipper

Medlem

Registrerad: feb 2009

np
MindRipper är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker