Verktyg Visningsval
2012-04-24, 01:07   #1

niclas.magnusson

Medlem

Registrerad: feb 2012

sökrutan fungerar icke i win 7

har lovat min chef att få iordning på hans dator. mitt problem är att sökrutan på startmenyn inte fungerar, och inte heller i windows explorer?

hoppas någon har erfarenhet av detta!
niclas.magnusson är inte uppkopplad
2012-04-24, 01:18   #2

Finess

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2010

finns flera forumtrådar på diverse forum som handlar om just detta, det tog mig 12 sekunder att hitta på google. snälla, lär dig söka själv...
http://www.google.se/search?sourceid...nu+not+working

om engelskan är ett problem så kan jag rekommendera dig denna
http://www.bokus.com/bok/97814095091...for-beginners/
Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |
Finess är inte uppkopplad
2012-04-24, 01:36   #3

niclas.magnusson

Medlem

Jag googlade, men inget tips funkade for den här datorn, kom hit eftersom detta är ett forum för dator relaterade problem/tips tricks och annat finurligt!! ... engelska är inget problem!!
2012-04-24, 01:47   #4

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

Så du kan ta dig tid att gnälla över att folk ställer frågor i forumet om dom inte sökt på google/forum i x tid? men att svara på frågan är jobbigare?
och om du nu tycker det så hemsk att någon ställer en fråga utan att söka först, varför svara alls?
är inte hela meningen med forumet att man ska ställa frågor och diskutera om olika saker?
Nu var du visserligen så vänlig att du tog av din (troligen) väldigt dyrbara tid och länkade åt honom.

Så om nu en fråga är lätt att hitta och du känner att detta borde han minsann hitta själv, skit i att svara och låta andra göra det i stället för annars finns det risken att folk slutar ställa frågor eller att halva frågan blir en beskrivning av hur dom försökt söka efter info innan dom skapade tråden.

(Undra hur många kinkiga citat jag kommer få nu;-) )

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Finess Visa inlägg
finns flera forumtrådar på diverse forum som handlar om just detta, det tog mig 12 sekunder att hitta på google. snälla, lär dig söka själv...
http://www.google.se/search?sourceid...nu+not+working

om engelskan är ett problem så kan jag rekommendera dig denna
http://www.bokus.com/bok/97814095091...for-beginners/
2012-04-24, 01:55   #5

niclas.magnusson

Medlem

håller fullständigt med dig aragon!
2012-04-24, 01:58   #6

niclas.magnusson

Medlem

problemet är, att jag bara hittar folk där den minst en av sökrutorna fungerar!
2012-04-24, 02:28   #7

Snowy86

Medlem

Plats: Moon

Registrerad: aug 2007

Det största problemet här Niclas är att du bara säger att det inte fungerar, men du förklarar inte vad som inte fungerar. Saknar du sök alternativet? Laddar det men inget händer? Händer inget? Får du ett felmeddelande?

Om han saknar alternativen helt så är det säkert bara "Windows Search" som behövs installeras. Du kan göra detta genom att gå in på Kontrol Panelen, sedan Programs and Features välj "Turn Windows features on or off". Klicka i Windows Search och sedan Ok. Testa igen.

Nog för att jag håller med Aragaon, men är även respektlöst att vilja att andra ska lägga ner tid och hjälpa när man inte ens kan lägga ner tid att beskriva problemet riktigt. Det fungerar inte är inte en vettig beskrivning. =D
Snowy86 är inte uppkopplad
2012-04-24, 02:43   #8

niclas.magnusson

Medlem

när jag söker så händer det absolut ingenting! har lagt mycket tid på att leta efter samma, men hittar ingen som har samma fel som jag till 100% skatänka på att skriva lite mer tills nästa gång!
2012-04-24, 02:54   #9

niclas.magnusson

Medlem

provade ditt tips snowy86, den var i "kryssad" kryssade i och ur, provade, gav 0! när jag klickar på den lilla pilen i sökfältet på startmenyn kommer felmeddelandet: search:query=m " det gick inte att komma åt den angivna enheten, sökvägen eller filen. Du har kanske inte rätt behörighet för att komma åt objektet." ska bli spänande att googla om detta!
2012-04-24, 03:08   #10

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Registrerad: dec 2004

Ifall att detta hjälper:

Den fungerar inte, eller den är borta?

Om man klickar ur "Windows Search" i lägg till ta bort windows funktioner så försvinner sökrutan

Om man klickar ur "Windows Search" i windows services så tar man bort indexseringsfunktionen, men sökfunktionen skall funka fortfarande.
2012-04-24, 03:35   #11

niclas.magnusson

Medlem

Felet var "Browser companion helper" som:
Browser Companion Helper properties:
1. Browser Companion Helper Changes browser settings.
2. Browser Companion Helper Shows commercial adverts.
3. Browser Companion Helper Connects itself to the internet.
4. Browser Companion Helper Stays resident in background.

nu kan jag söka utan problem felmedellandet BCHELPER.exe kommer inte vid uppstart.
Finess lycka till med att "googla search field in start menu not working" för att finna detta!
2012-04-24, 03:37   #12

niclas.magnusson

Medlem

och för er som har samma problem, eller vill ta bort Browser companion helper, här är lösningen:
http://windowsvc.com/bbs/board.php?b...id=1260&page=6
2012-04-24, 08:10   #13

Finess

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
Så du kan ta dig tid att gnälla över att folk ställer frågor i forumet om dom inte sökt på google/forum i x tid? men att svara på frågan är jobbigare?
och om du nu tycker det så hemsk att någon ställer en fråga utan att söka först, varför svara alls?
är inte hela meningen med forumet att man ska ställa frågor och diskutera om olika saker?
Nu var du visserligen så vänlig att du tog av din (troligen) väldigt dyrbara tid och länkade åt honom.

Så om nu en fråga är lätt att hitta och du känner att detta borde han minsann hitta själv, skit i att svara och låta andra göra det i stället för annars finns det risken att folk slutar ställa frågor eller att halva frågan blir en beskrivning av hur dom försökt söka efter info innan dom skapade tråden.

(Undra hur många kinkiga citat jag kommer få nu;-) )
Det som irriterar mig är det faktum att forum, såsom sweclockers, fylls på med en massa skit, vilket hade kunnat undvikas om trådskaparen först gjort en sökning och lagt ner 5 - 10 minuter på att faktiskt försöka hjälpa sig själv först. Att inte ens på ett vettigt sätt beskriva problemet, som de andra redan påpekar, bidrar också till en onödigt lång diskussion med en massa följdfrågor till TS innan denne faktiskt kan få hjälp. I grund och botten blir det så att trådskaparen, som själv verkar tycka sin tid är för dyrbar för att spenderas på google, förväntar sig att andra ska göra det åt honom, vilket jag tycker är knas. Av detta enkla skäl valde jag att inte agera betjänt och leta upp svaret åt honom, utan istället göra en markering. En sådan här tråd manar knappast till diskussion, utan endast uppsökning av lösning åt TS. Mitt första inlägg i tråden är provokativt, absolut, men av en anledning: förhoppningsvis kommer TS och andra som besöker tråden i fortsättningen att söka själv först (med rimlig ansträngning) innan han ber om hjälp.

TS ska dock ha cred för att han återkommer med svaret i tråden när han funnit detta, något som många andra blankt skiter i så fort någonting har löst sig.
Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |
Finess är inte uppkopplad
2012-04-24, 08:46   #14

Morgan

Medlem

Plats: -

Registrerad: dec 2002

Jag håller helt med dig Finess, när det gäller frågeställningar.

Först en ordentlig problemställning, ev. vilka datorkomponenter man har och vad man gjort för att lösa problemet (speciellt använt en sökmotor).
Om det ändå inte fungerar kan man be om hjälp i forumet.
Morgan är uppkopplad nu
2012-04-24, 15:30   #15

niclas.magnusson

Medlem

Givetviss finess, så har du helt rätt i det du säger, och tro mig jag la en lång stund på google innan jag skrev något här! nästan alla trådar som finns på sweclockers om datorproblem, går att googla sig till! Ska tänka på, att om jag skapar en ny tråd så ska jag inte ha så bråttom med att skapa tråden och lägga lite mer tid på att förkla! hoppas inte att detta har skapat osämja emellan oss!
2012-04-25, 00:37   #16

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

detta är ett rätt roligt ämne som man diskutera mycket länge och det jag skriver nedan ärr inte riktat rakt till dig utan mer min syn på hur det utvecklas på olika forum.

Som att forumet skulle blir fullt av trådar med samma saker är väll egentligen inget större problem (om inte de snålat väldigt på utrymmet ;-)

Jag tänker såhär, om du letar efter info om en sak inte nöjer du väll dig med info från en källa? är det inte egentligen bättre med flera trådar där frågan är ställd på flera sätt och det finns fleras syn på saken vilket gör att det blir lättare att söka efter svaret?

Sedan detta med VA ska jag göra något för någon annan!!!!!! men vad får jag då??? inget??? VA!!!
Nä då ska det markeras i stället för att hjälpa. Är det inte det man egentligen har forum till? läsa, hjälpa , lära mm?
sedan att några får för sig att det ska göras på mitt sätt annars j***** betyder inte att dom har rätt.(ok om det är deras privata forum)

Visst håller jag med om att det är skönt när felet är bra beskrivet så man lätt kan hjälpa till med en lösning, Men igen det finns väldigt många som inte jobbar med en dator dagligen och inte är vana vid de fel som kan uppstå när man gör olika saker, och var ska dom ställa sina frågor om inte på ett av Sveriges bästa forum när det det data mm? (Tänk svärmor som dammsugit datorn inuti och sedan sköljt den med vatten så den gnistrar som aldrig förr, hon kan ju inte förstå att en sån ren dator inte startar och det enda hon säger till hjälp är, men den fungerade ju i går;-)

/Aragon

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Finess Visa inlägg
Det som irriterar mig är det faktum att forum, såsom sweclockers, fylls på med en massa skit, vilket hade kunnat undvikas om trådskaparen först gjort en sökning och lagt ner 5 - 10 minuter på att faktiskt försöka hjälpa sig själv först. Att inte ens på ett vettigt sätt beskriva problemet, som de andra redan påpekar, bidrar också till en onödigt lång diskussion med en massa följdfrågor till TS innan denne faktiskt kan få hjälp. I grund och botten blir det så att trådskaparen, som själv verkar tycka sin tid är för dyrbar för att spenderas på google, förväntar sig att andra ska göra det åt honom, vilket jag tycker är knas. Av detta enkla skäl valde jag att inte agera betjänt och leta upp svaret åt honom, utan istället göra en markering. En sådan här tråd manar knappast till diskussion, utan endast uppsökning av lösning åt TS. Mitt första inlägg i tråden är provokativt, absolut, men av en anledning: förhoppningsvis kommer TS och andra som besöker tråden i fortsättningen att söka själv först (med rimlig ansträngning) innan han ber om hjälp.

TS ska dock ha cred för att han återkommer med svaret i tråden när han funnit detta, något som många andra blankt skiter i så fort någonting har löst sig.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb