"Slå ihop" mappar, men behåll separat lagring?

Permalänk
Medlem

"Slå ihop" mappar, men behåll separat lagring?

Hej,
försökte komma på en så bra titel som möjligt!

Vad jag söker göra är.. föreställ er följande:

Två hårddiskar med en partition vardera. (C och D)

C är system disk, och har en mapp \Spel. (i detta hypotetiska fall; en SSD med de mest använda spelen)

D innehåller endast spel.

Jag vill nu att innehållet i C:\Spel visas i D. (och kanske även tvärtom, men det kan kvitta) Jag vill dock fortfarande att filer lagras på respektive ställen. Jag är alltså inte intresserad av symboliska länkar.

Är detta möjligt? Helst utan alltför mycket krångel. Det handlar för övrigt om Windows 7 Ultimate.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skapa en genväg?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Skapa en genväg?

Förstår inte riktigt hur det skulle hjälpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

what ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Lägg in alla spel i steam så ser du vad du har där.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Antar att jag var otydlig. Gör ett nytt försök:

Låt säga att jag har en fil C:\Spel\info.txt, och en annan D:\bild.jpg. Jag vill då att om jag kollar på innehållet i D: så visas både bild.jpg och info.txt, utan att några filer fysiskt flyttas. Och utan att skapa länkar från D: tilll C:\Spel för varje enskild mapp eller fil jag skapar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Lägg in alla spel i steam så ser du vad du har där.

Använder inte Steam och har inga planer på att börja, men tack för tipset ändå. Kan man verkligen lägga in alla tänkbara spel där dock?

Edit: Jag är alltså snarare ute efter nåt på OS/filsystemsnivå, annars kan det kvitta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du kan ju skapa ett bibliotek annars.. inte helt 100 va du är ute efter men så nära man kan komma tror jag

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Använder inte Steam och har inga planer på att börja, men tack för tipset ändå. Kan man verkligen lägga in alla tänkbara spel där dock?

Edit: Jag är alltså snarare ute efter nåt på OS/filsystemsnivå, annars kan det kvitta.

Jo, genvägar så har man allt samlat på ett ställe. Var lite motståndare mot Steam tills för någon månad sedan då jag tänkte att jag ger det en chans...

Men jag förstår nu att det är inte bara spelen det handlar om och har själv varit ute efter en sådan lösning. Detta var dock i vista och hittade inget då. Man tycker ju att någon lösning borde finnas.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Gör en mapp på antingen C:\ eller D:\ och lägg till genvägar till varje spel i mappen?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hmm, om du har samma storlek på diskarna kan du alltid sätta ihop en RAID. Annars kan du ju använda windows 7 biblioteket som faktiskt fungerar ganska bra.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hej,
försökte komma på en så bra titel som möjligt!

Vad jag söker göra är.. föreställ er följande:

Två hårddiskar med en partition vardera. (C och D)

C är system disk, och har en mapp \Spel. (i detta hypotetiska fall; en SSD med de mest använda spelen)

D innehåller endast spel.

Jag vill nu att innehållet i C:\Spel visas i D. (och kanske även tvärtom, men det kan kvitta) Jag vill dock fortfarande att filer lagras på respektive ställen. Jag är alltså inte intresserad av symboliska länkar.

Är detta möjligt? Helst utan alltför mycket krångel. Det handlar för övrigt om Windows 7 Ultimate.

Du vill alltså göra typ det som 'virtuella mappsystem' gör på FTP servrar.
Du vill alltså att innehållet i mappen C:\Spel visar
1. C:\Spel som vanligt
2. D:\Spel virtuellt.

Ska det fylla någon funktion eller bara se bra ut?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är ju typ det där, men inte riktigt. Jag vet inte hur man gör det på mapp-nivå. =/

Vad ska man googla?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bibliotek eller så monterar du helt enkelt det du kallar d: just nu som en mapp under c: det går att skita i enhetsbokstäverna och montera diskar var som helst på samma sätt som i linux om man vill men det är inte så vanligt i win om man inte får slut på bokstäver, du får då bara en "root/c:" och diskarna är knutna till mappar i stället. Bokstaven d försvinner och innehållet kan du få i mappen "gamla d" som ligger nånstans på din c disk, c är värre att trixa med eftersom det är os disk och utgångspunkten för allt, så c: är alltid c:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx

Och kom ihåg att jobba med backuppade diskar !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Hmm, om du har samma storlek på diskarna kan du alltid sätta ihop en RAID. Annars kan du ju använda windows 7 biblioteket som faktiskt fungerar ganska bra.

Helt olika diskar, tyvärr.

Skrivet av kyre:

Du vill alltså göra typ det som 'virtuella mappsystem' gör på FTP servrar.
Du vill alltså att innehållet i mappen C:\Spel visar
1. C:\Spel som vanligt
2. D:\Spel virtuellt.

Ska det fylla någon funktion eller bara se bra ut?

Beror väl på hur man ser det. Men ja, kanske mer för syns skull. Jag vill kunna hitta alla spel på samma ställe i datorn, och kunna referera till alla spel via D: (t ex).

Ungefär så, det skulle inte finnas nån Spel-mapp på D: bara. I princip, om jag skulle 'dir D:' så skulle 'dir D:' och 'dir C:\Spel' listas, beroende på vilken nivå det skulle fungera på då. Har inte jobbat med FTP så mycket, eller iaf inte på det här viset, så kan inte kommentera den biten.

Skrivet av mrqaffe:

Ett bibliotek eller så monterar du helt enkelt det du kallar d: just nu som en mapp under c: det går att skita i enhetsbokstäverna och montera diskar var som helst på samma sätt som i linux om man vill men det är inte så vanligt i win om man inte får slut på bokstäver, du får då bara en "root/c:" och diskarna är knutna till mappar i stället. Bokstaven d försvinner och innehållet kan du få i mappen "gamla d" som ligger nånstans på din c disk, c är värre att trixa med eftersom det är os disk och utgångspunkten för allt, så c: är alltid c:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx

Och kom ihåg att jobba med backuppade diskar !

Lät intressant, men jag hängde inte med riktigt måste jag säga. D: vill jag ska finnas kvar, men dess innehåll ska inkludera en mapp på C:, och inte tvärtom. (men om det funkar åt båda hållen så skulle det inte vara några problem)

Bibliotek låter ju som en ganska bra lösning annars. Tänkte jag inte ens på! Inte perfekt, men det funkar, beroende på hur övriga förslag funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080