Permalänk

Dela ut Map i FTP

Jag sökte lite på google men hittar bara om att mappa en nätverkslagring med FTP, vill dock tvärtom.

Tänkt synka alla bilder tagna ifrån mobilen till en map på datorn iom det inte är ofta jag kopplar in mobilen till datorn + ifall jag tappar mobilen så blir jag iaf inte av med bilderna + ev annat jag väljer att synka.

Enkelt FTP, gärna med snygg UI

edit: Installerat Smartftp men förstår inte hur man skapar en adress till en lokal map, visar bara hur man når nätverksbaserade mappar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Om du ska "synka" mellan mobilen och datorn tror jag att du får använda dig av dropbox eller kanske google drive?

Permalänk
Skrivet av scared:

Om du ska "synka" mellan mobilen och datorn tror jag att du får använda dig av dropbox eller kanske google drive?

Vill ju inte det, dels för lite plats och dels känns inte sä säkert, vill dessutom inte behöva synka ifrån dem till min vanliga dator.

Ska väll gå att dela ut en map på datorn mot nätet? utan att behöva ansluta till motsvarande enhet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Mellan två datorer kan jag tänka mig att det kan gå, men jag undrar om det finns någon app till android/ios som stödjer detta...

Permalänk
Skrivet av scared:

Mellan två datorer kan jag tänka mig att det kan gå, men jag undrar om det finns någon app till android/ios som stödjer detta...

Alltså att synka filer ifrån mobilen till datorn går bra med t ex FolderSync, men tydligen svårare åt andra hållet.
Användare av den synkar dock mot box.net, dropbox osv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Det är en ftp server du letar efter, t ex FileZilla

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Det är en ftp server du letar efter, t ex FileZilla

Ja, använde det förr att skicka filer imellan 2 datorer men då var det skicka och inte ta imott som verkar svårare.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ja, använde det förr att skicka filer imellan 2 datorer men då var det skicka och inte ta imott som verkar svårare.

Va?
http://lifehacker.com/339887/build-a-home-ftp-server-with-fil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vill ju inte det, dels för lite plats och dels känns inte sä säkert, vill dessutom inte behöva synka ifrån dem till min vanliga dator.

Ska väll gå att dela ut en map på datorn mot nätet? utan att behöva ansluta till motsvarande enhet.

FTP är knappast säkert, tvärt om.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

FTP är knappast säkert, tvärt om.

På vilket sätt är inte ftp säkert? ska bara användas att skickas, pratar inte om hacking osv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Jag använde filezilla förr i tiden för att skicka filer och ta imott, imellan två datorer, har inte tittat på det nu men tror inte det klarar att endast agera mottagare

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

På vilket sätt är inte ftp säkert? ska bara användas att skickas, pratar inte om hacking osv.

Allt skickas i klartext, ink. lösenordet. Dropbox är ju bra mycket säkrare isåfall.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Jag använde filezilla förr i tiden för att skicka filer och ta imott, imellan två datorer, har inte tittat på det nu men tror inte det klarar att endast agera mottagare

Finns en server och en klient, jag pratar om server...
En klient ansluter till servern som delar ut en eller flera mappar, om användaren har rättigheter så kan den ladda ner och upp filer.
http://filezilla-project.org/download.php?type=server